Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salg av gammel elbil til oppkjøper firma

Startet av Spruck, onsdag 30. oktober 2024, klokken 23:43

« forrige - neste »

Spruck

Har en gammel Nissan Leaf som har nesten 260000 km på telleren. Her om dagen fikk jeg opp i Facebook feeden min annonse fra et firma som kjøper opp gamle elbiler selv om bilen er skadet eller i dårlig teknisk stand. Så jeg begynte å søke litt rundt omkring dette, og fant etter hvert flere firma, deriblant Elvio og RS Auto. Det står blant annet at de kjøper uten garanti, og at eventuelle feil og mangler som oppstår blir deres ansvar.

Noen som ha benyttet seg av denne type firmaer og har erfaringer med prosessen? Jeg fikk ett relativt godt tilbud på Leafen, men skjønner ikke konseptet og hvordan de da kan tjene penger på det vs risiko for feil og mangler.
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

Radial

Uten å vite sikkert, så kommer det utenlandske vogntog og henter fulle vogner med 1.gen Leaf, BMW i3, og eGolfer nesten ukentlig borti gata her.

Har en veldig sterk mistanke om at det er selve batteripakka og cellene inni som er det interessante for disse oppkjøperene, og ikke selve bilen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Sitat fra: Radial på torsdag 31. oktober 2024, klokken 06:33Har en veldig sterk mistanke om at det er selve batteripakka og cellene inni som er det interessante for disse oppkjøperene, og ikke selve bilen.

Om dette stemmer. Har lenge hatt mistanke om at elbiler kan være mer verdifulle på slutten av livsløpet enn hva mange forståsegpåere vil ha det til. Kan hende vrakpanten må opp ellers blir bilene bare eksportert?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

storeulv

Har selv solgt to biler via Nettbil, og jeg fikk greie priser for begge bilene. Hva som skjer videre med bilene er jo usikkert, men jeg vet med sikkerhet at den ene bilen som jeg solgte for snart 5 år siden fortsatt går i Norge i privat eie (jeg fikk en parkeringsutgift fordi jeg hadde glemt å slette bilen i en av parkeringsappene :) ).
Audi e-tron 50AS MY 2020

Joccy

Det har alltid vært oppkjøpere av biler, hvorfor skulle dette være noe annerledes med el?
Solgte min siste fossil på Nettbil. Helt trivielt alt tatt i betraktning.
Det å slippe alt ansvar ved reklamasjon har jo en viss verdi i seg selv.


Radial

Solgte forøvrig MG ZS EV'n jeg hadde til en oppkjøper høsten 2023, bilen finnes ikke i Norge lenger tror jeg (avregistrert siden september 2023).

Prosessen var overraskende smooth, ringte og bøy høyest for bilen, signerte kontrakter digitalt, penger på konto FØR han hentet bilen...så ikke på bilen engang. Han måtte bare ha bilder av vinterdekk og skavanker jeg visste om.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

vegvesen.no kan en finne eier historikk for alle biler, også avregistrerte biler.

Er bilen eksportert står den som avregistrert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Radial

Sitat fra: TB på torsdag 31. oktober 2024, klokken 16:16vegvesen.no kan en finne eier historikk for alle biler, også avregistrerte biler.

Er bilen eksportert står den som avregistrert.

Jepp, den står som avregistrert...vært det i over 1 år😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA