Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lukking av frunk

Startet av 2ris, søndag 27. oktober 2024, klokken 19:19

« forrige - neste »

2ris

Hei!

Manualen er jo rimelig tydelig på hvilke "punkter" man skal trykke på for å lukke frunken slik at den går i lås. Den er også tydelig på at panseret kan bli skadet dersom man trykker på feil sted, eksempelvis det røde området på bildet.

...men når jeg lukker frunken ved å legge trykk på de to grønne områdene, gir jo panseret etter, litt som om man trykker på lokket til et syltetøyglass..

Skulle tro dette også kunne skape bulker, etter en tid med mye trykking akkurat der.

Hva tenker dere?

(Dette gjelder selvsagt bare det "lette" panseret, ikke den tunge typen som tidligere Model 3 hadde)

Klykken

Jeg bruker et par-tre fingre på én hånd litt nedenfor Teslalogoen. Trenger ikke mye kraft for at den lukkes (hos meg i alle fall). Ikke bulket noe der, men på S-en jeg hadde tidligere var det bulk fra forrige eier på panseret. 

Nå har jeg ikke lest akkurat det punktet på Model Y-manualen, men på S-en var poenget det samme som over her bare at man benyttet flat hånd på og trykket forsiktig ned. Det gir fort stygge fettmerker og det vil jeg unngå - derfor benytter jeg min metode (på eget ansvar).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stjerneglis

Ta en kikk under panseret for å se hvor avstivinger/forsterkninger er plassert. Der er det trygt å presse.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Handyman

Jeg trykker det det passer meg. I motsetning til den TM3`en vi hadde så skal det veldig lite kraft til for å lukke panseret. Blir ingen bulker/skader hos meg. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

2ris

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2024, klokken 10:41Jeg trykker det det passer meg. I motsetning til den TM3`en vi hadde så skal det veldig lite kraft til for å lukke panseret. Blir ingen bulker/skader hos meg. 
Men har du den "lette" typen panser, altså ikke den typen som nærmest lukker seg under sin egen tyngde?

Kjenner du at det "gir etter" når du presser ned, som lokket på et syltetøyglass (i mangel av bedre sammenligning)?

Handyman

Må kun trykke forsiktig. Slipper jeg det fra litt høyde lukker det seg.
Kan kjenne at det gir etter noen steder, man alu er jo mykt. Trykker derfor oftest langs kanten der det ikke er mykt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

2ris

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2024, klokken 19:29Må kun trykke forsiktig. Slipper jeg det fra litt høyde lukker det seg.
Kan kjenne at det gir etter noen steder, man alu er jo mykt. Trykker derfor oftest langs kanten der det ikke er mykt.
Hmmm. Takk for svar. Det er snodig, da det er null sjanse for at mitt panser lukker seg av seg selv fra noen som helst høyde (det må aktivt "trekkes" ned.)

Handyman

Det er mulig jeg husker feil og at det kun er første hakket som griper inn dersom jeg slipper det ned. Uansett, poenget var at det kreves svært lite kraft å lukke det sammenliknet med TM3`en vi hadde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 08:26Det er mulig jeg husker feil og at det kun er første hakket som griper inn dersom jeg slipper det ned. Uansett, poenget var at det kreves svært lite kraft å lukke det sammenliknet med TM3`en vi hadde.

Dette varierer noe fra bil til bil. Min 2021 kan lukkes med en finger, men kollegas 2024 modell var mye hardere å lukke. Han installerte etterhvert softclose...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

RN1776

You can adjust how easy or difficult it is to latch the frunk.

These 2 rubber stoppers can be twisted to compress or expand. It will change the resting height of the frunk and how much further you need to press to engage the latch. 


RJK

Sitat fra: RN1776 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 14:19You can adjust how easy or difficult it is to latch the frunk.

These 2 rubber stoppers can be twisted to compress or expand. It will change the resting height of the frunk and how much further you need to press to engage the latch.
Likte den frunk-matta, og den er jo spesielt aktuell denne uken, spesielt på torsdag...! 😉
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

2ris

Sitat fra: RN1776 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 14:19You can adjust how easy or difficult it is to latch the frunk.

These 2 rubber stoppers can be twisted to compress or expand. It will change the resting height of the frunk and how much further you need to press to engage the latch. 


What!!! Det var jo meget nytt for meg. Står dette i manualen? Uansett, takk - må prøves  :+1:  :)

Klykken

Samme justering for bakluka, om den er skjev.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RN1776

Sitat fra: 2ris på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:44What!!! Det var jo meget nytt for meg. Står dette i manualen? Uansett, takk - må prøves  :+1:  :)

https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/no-no/GUID-0727A7D3-C6A3-427C-8C83-E982BD1F3CAF.html

Tips: Gummibufferne foran på panseret skal justeres slik at høyden i forkant er litt over fronten. Deretter kan låsemekanismen justeres for å trekke panseret ned i flukt, slik at panseret sitter tett når det er lukket.


It is easy and there is no harm in trying the adjustment. At the default position the stoppers have a rotation detent ("justeringssperre"?). You can always count how many rotations you make, to return to the previous position.


2ris

Great. Do you need to loosen any bolt or something like that before you can do the actual adjustment of the rubber knobs, or can you just turn the knobs right away? (I guess clockwise to make it easier to close the frunk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA