Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:40

« forrige - neste »

MFGhost

SitatIf you don't want to steer your car, just take the bus.

SitatIn Australia and New Zealand, Tesla sell subscriptions for "the system", while the driver remains legally fully responsible for any driving mistakes "the system" may make.

SitatA fireman said that it takes SIX TIMES MORE WATER to put out an EV battery fire, than a conventional car fire. And what's left is TOXIC WASTE.

SitatIt only needed one electric car to destroy a whole ship loaded with expenses cars. Just imagine what it could do to your home and family.

SitatI'll keep the V8.

SitatHavila Voyages: El-, hybrid-, og hydrogenbiler er forbudt om bord.
Kilde: https://www.havilavoyages.com/nb/faq/for-avreise/reisekrav

Elbiler er elbiler, uansett prisklasse og produsent, fra billigste BYD til dyreste Tesla. En bil er ikke en brannfarlig smarttelefon på fire hjul, det er et fullstendig offline og trygt fremkomstmiddel man kjører manuelt, uten autopilot.

Tesla og elbiler generelt ble i starten regelmessig omtalt som "trygt og miljøvennlig", men virkeligheten har nå gang på gang bevist det motsatte. Heldigvis begynner flere å våkne opp til den virkelige verden: Tesla er snart historie, selv om Elon nå desperat og helt ansvarsløst prøver å overbevise sine aksjonærer om det motsatte.

batterimannen

Barn stengt inne i Tesla-biler etter batterisvikt

Amerikanske myndigheter har mottatt en rekke nye klager på Tesla-biler der eiere sier de er blitt stengt ute eller inne i bilene etter batterisvikt. I flere tilfeller har barn blitt låst inne i bilene.

Det skriver Bloomberg News, som tidligere har avdekket en serie hendelser der mennesker ble skadet eller døde etter at de ikke klarte å åpne dørene på Tesla-biler etter batterisvikt eller ulykker.

Den amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheten NHTSA siterer de nye klagene i et brev datert 27. oktober til Tesla om etterforskningen som startet i midten av september. Eiere av selskapets bestselgende Model Y hevder at ytterdørhåndtakene blir ubrukelige på grunn av problemer med bilens lavvoltsbatteri.

Syv nye klager på ti dager

NHTSA startet undersøkelsen 15. september og viste til ni klager som ble sendt inn så langt tilbake som juli 2023. I flere tilfeller fortalte foreldre til NHTSA at de ikke klarte å åpne dørene på Tesla-en sin for å hente et barn fra baksetet, eller for å plassere et barn i baksetet.

Myndigheten mottok syv nye klager i løpet av de ti dagene etter at etterforskningen ble åpnet. Bloomberg beskriver en rekke konkrete hendelser hvor barn skal ha vært fanget i bilen:

En Model Y-eier i Chula Vista i California beskrev hvordan vedkommende ble fanget sammen med sønnen festet i bilsetet i 30 «pinefulle» minutter før en bergingsbil ankom og startet batteriet.

Spedbarnet låst inne i 80 graders varme

En annen Model Y-eier i Coral Springs i Florida fortalte NHTSA at de festet sønnen i bilsetet og deretter ikke kom seg inn i bilen etter at 12-volts batteriet døde.

– Mitt spedbarn var fanget. Vi bor i Florida og jeg ble tvunget til å ringe 911 for å få sønnen min fjernet fra kjøretøyet, skrev Tesla-eieren om hendelsen i desember 2023, melder Bloomberg.

Den nyeste klagen, innsendt 26. september, forteller om en hendelse der et åtte måneder gammelt barn var fanget inne i en Model Y i omtrent 30 minutter.

– Spedbarnet mitt var rødmusset, svett og gråt mens det satt fast i bilsetet med en innvendig temperatur på over 40 grader celsius, skrev Tesla-eieren til NHTSA.

Politibetjenter og brannmenn ankom åstedet i Santa Barbara i California og knuste vinduet for å redde spedbarnet, ifølge klagen, skriver Bloomberg News.

– Babyen min ble funnet skrikende i en dam av svette og ble båret til en ambulanse, hvorpå jeg ble advart om bekymringsfulle tegn og anbefalt meg å dra til sykehuset for å få vurdert og behandlet tilstanden hans om nødvendig, skrev Model Y-eieren.

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#170045
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Godt å bli minnet på hvordan en kan åpne dørene om dette problemet en dag skulle dukke opp i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

bmw

SitatIt's insane to me that they don't even use "autopilot" in their self-designed "hyperloop" tunnels in Vegas, but they're allowed to endanger the rest of us on public roads.

SitatI don't even trust my robo-vacuum to not fall down the stairs. I sure as hell am NOT going to trust a self-driving car with me or anyone I love inside.

Tesla ble nylig dømt til å betale over $240 000 000 (over 2,4 milliarder kroner) på grunn av Musk & Co sine løgner og påstander, som har ført til svært mange ulykker og dødsfall. Og dette var bare en av mange saker. Tesla er også skyldig i massiv ufrivillig masseovervåkning og innsamling av personsensitive data. Og dette er bare begynnelsen, det er bare et tidsspørsmål før Norske/Skandinaviske myndigheter også våkner opp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA