Skal kjøpe 4-hjulstrekker familiebil til 4-500', hvilken bør jeg velge?

Startet av harruz, torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:28

« forrige - neste »

harruz

Jo mer jeg sjekker forskjellige varianter, jo mer i tvil blir jeg. JEg skal bytte min Ioniq5 om tre måneder, og har sjekket opp flere aktuelle typer. JEg har enda ikke prøvekjørt noen, så det må også til.
Biler jeg har hatt på Radaren er:

MB EQC  Digger comforten og utseendet. Men den er gått ut av produksjon, og har lav rekkevidde i praksis. Den er også sær mtp skiboks, bare en som passer (har jeg hørt)

Toyota bzx. Også her en ikke helt oppdatert teknologi. Visstnok fantastisk support og service fra forhandlerapparatet, og det teller absolutt en del.

BMW 1x - Litt gubbete utseende. Har ikke sjekket denne så nøye av den grunn.

ID4/5 - Enyaq - Audi q4 Her har jeg heller ikke sjekket så grundig men de frister ikke så mye uten at jeg kan si hvorfor (kanskje med unntak av Audi)

Nissan Arya. Denne skal jeg sjekke nærmere nå. HAr hatt begge versjonene av Nissan Leaf, og de har rett og slett vært imponerende driftsikre, noe som selvfølgelig betyr mye.

Liker godt utseendet og spec'en til mange av kineserbilene, men er også skeptisk. Føler det er litt mer sjansespill enn et etablert merke  her i Norge.

Har allerede fått noen råd og tips her inne fra flere, men har som sagt ikke landet på hva jeg vil ha. Takknemlig for synspunkter - fordeler og ulemper på de nevnte men gjerne også andre forslag.
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

batterimannen

Hvorfor ikke fortsette med Ioniq 5? De nyere utgavene har både fått vindusvisker bak og bedre rekkevidde.

Ariya har ulikt bagasjeromsvolum avhengig om det er to- eller firehjulstrekk. Greit å være klar over om man prøver tohjulstrekkeren.

Jeg synes iX1 ser bra ut, men er snart 40, så da blir jeg vel en gubbe.

Hva med Volvo EX40?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: harruz på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:28Jo mer jeg sjekker forskjellige varianter, jo mer i tvil blir jeg. JEg skal bytte min Ioniq5 om tre måneder, og har sjekket opp flere aktuelle typer. JEg har enda ikke prøvekjørt noen, så det må også til.
Biler jeg har hatt på Radaren er:

MB EQC  Digger comforten og utseendet. Men den er gått ut av produksjon, og har lav rekkevidde i praksis. Den er også sær mtp skiboks, bare en som passer (har jeg hørt)

Toyota bzx. Også her en ikke helt oppdatert teknologi. Visstnok fantastisk support og service fra forhandlerapparatet, og det teller absolutt en del.

BMW 1x - Litt gubbete utseende. Har ikke sjekket denne så nøye av den grunn.

ID4/5 - Enyaq - Audi q4 Her har jeg heller ikke sjekket så grundig men de frister ikke så mye uten at jeg kan si hvorfor (kanskje med unntak av Audi)

Nissan Arya. Denne skal jeg sjekke nærmere nå. HAr hatt begge versjonene av Nissan Leaf, og de har rett og slett vært imponerende driftsikre, noe som selvfølgelig betyr mye.

Liker godt utseendet og spec'en til mange av kineserbilene, men er også skeptisk. Føler det er litt mer sjansespill enn et etablert merke  her i Norge.

Har allerede fått noen råd og tips her inne fra flere, men har som sagt ikke landet på hva jeg vil ha. Takknemlig for synspunkter - fordeler og ulemper på de nevnte men gjerne også andre forslag.

Liker det jeg leser. Kan du skriver altså ikke et ord om Tesla Model Y? Er det en grunn til det?

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 17:01
Sitat fra: harruz på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:28Jo mer jeg sjekker forskjellige varianter, jo mer i tvil blir jeg. JEg skal bytte min Ioniq5 om tre måneder, og har sjekket opp flere aktuelle typer. JEg har enda ikke prøvekjørt noen, så det må også til.
Biler jeg har hatt på Radaren er:

MB EQC  Digger comforten og utseendet. Men den er gått ut av produksjon, og har lav rekkevidde i praksis. Den er også sær mtp skiboks, bare en som passer (har jeg hørt)

Toyota bzx. Også her en ikke helt oppdatert teknologi. Visstnok fantastisk support og service fra forhandlerapparatet, og det teller absolutt en del.

BMW 1x - Litt gubbete utseende. Har ikke sjekket denne så nøye av den grunn.

ID4/5 - Enyaq - Audi q4 Her har jeg heller ikke sjekket så grundig men de frister ikke så mye uten at jeg kan si hvorfor (kanskje med unntak av Audi)

Nissan Arya. Denne skal jeg sjekke nærmere nå. HAr hatt begge versjonene av Nissan Leaf, og de har rett og slett vært imponerende driftsikre, noe som selvfølgelig betyr mye.

Liker godt utseendet og spec'en til mange av kineserbilene, men er også skeptisk. Føler det er litt mer sjansespill enn et etablert merke  her i Norge.

Har allerede fått noen råd og tips her inne fra flere, men har som sagt ikke landet på hva jeg vil ha. Takknemlig for synspunkter - fordeler og ulemper på de nevnte men gjerne også andre forslag.

Liker det jeg leser. Kan du skriver altså ikke et ord om Tesla Model Y? Er det en grunn til det?
Musk sin milliardstøtte til Trump kanskje? Jeg bare spekulerer.

Listen over biler forøvrig er bra. Jeg ville reist og prøvekjørt og bedt om tilbud.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

harruz

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 17:01
Sitat fra: harruz på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:28Jo mer jeg sjekker forskjellige varianter, jo mer i tvil blir jeg. JEg skal bytte min Ioniq5 om tre måneder, og har sjekket opp flere aktuelle typer. JEg har enda ikke prøvekjørt noen, så det må også til.
Biler jeg har hatt på Radaren er:

MB EQC  Digger comforten og utseendet. Men den er gått ut av produksjon, og har lav rekkevidde i praksis. Den er også sær mtp skiboks, bare en som passer (har jeg hørt)

Toyota bzx. Også her en ikke helt oppdatert teknologi. Visstnok fantastisk support og service fra forhandlerapparatet, og det teller absolutt en del.

BMW 1x - Litt gubbete utseende. Har ikke sjekket denne så nøye av den grunn.

ID4/5 - Enyaq - Audi q4 Her har jeg heller ikke sjekket så grundig men de frister ikke så mye uten at jeg kan si hvorfor (kanskje med unntak av Audi)

Nissan Arya. Denne skal jeg sjekke nærmere nå. HAr hatt begge versjonene av Nissan Leaf, og de har rett og slett vært imponerende driftsikre, noe som selvfølgelig betyr mye.

Liker godt utseendet og spec'en til mange av kineserbilene, men er også skeptisk. Føler det er litt mer sjansespill enn et etablert merke  her i Norge.

Har allerede fått noen råd og tips her inne fra flere, men har som sagt ikke landet på hva jeg vil ha. Takknemlig for synspunkter - fordeler og ulemper på de nevnte men gjerne også andre forslag.

Liker det jeg leser. Kan du skriver altså ikke et ord om Tesla Model Y? Er det en grunn til det?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

harruz

Siste melding fra meg ble ikke helt som tenkt, ble bare et langt sitat uten ny tekst.

Takk for tips så langt. Skal nevne at jeg ikke er spesielt fornøyd med min Ioniq 5, vært mye tull med den. Volvo ex 40 har jeg ikke vurdert. Kjenner en som jobber på Volvoverksted, og han sa at det har vært en del trøbbel med både Volvo og Polestar. Dette er et par år siden, så det kan være at det er annerledes nå. Tesla er uaktuell av mange grunner, blant annet Musk og at det er så mye plast, og kanskje vel så viktig, elendig service etter hva jeg hører.
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Svk

E3008 long range?
Eqb?
Noe fra BYD,mindre hardplast. Men ikke alle liker kina .
Ev3


Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 17. oktober 2024, klokken 17:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 17:01
Sitat fra: harruz på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:28Jo mer jeg sjekker forskjellige varianter, jo mer i tvil blir jeg. JEg skal bytte min Ioniq5 om tre måneder, og har sjekket opp flere aktuelle typer. JEg har enda ikke prøvekjørt noen, så det må også til.
Biler jeg har hatt på Radaren er:

MB EQC  Digger comforten og utseendet. Men den er gått ut av produksjon, og har lav rekkevidde i praksis. Den er også sær mtp skiboks, bare en som passer (har jeg hørt)

Toyota bzx. Også her en ikke helt oppdatert teknologi. Visstnok fantastisk support og service fra forhandlerapparatet, og det teller absolutt en del.

BMW 1x - Litt gubbete utseende. Har ikke sjekket denne så nøye av den grunn.

ID4/5 - Enyaq - Audi q4 Her har jeg heller ikke sjekket så grundig men de frister ikke så mye uten at jeg kan si hvorfor (kanskje med unntak av Audi)

Nissan Arya. Denne skal jeg sjekke nærmere nå. HAr hatt begge versjonene av Nissan Leaf, og de har rett og slett vært imponerende driftsikre, noe som selvfølgelig betyr mye.

Liker godt utseendet og spec'en til mange av kineserbilene, men er også skeptisk. Føler det er litt mer sjansespill enn et etablert merke  her i Norge.

Har allerede fått noen råd og tips her inne fra flere, men har som sagt ikke landet på hva jeg vil ha. Takknemlig for synspunkter - fordeler og ulemper på de nevnte men gjerne også andre forslag.

Liker det jeg leser. Kan du skriver altså ikke et ord om Tesla Model Y? Er det en grunn til det?
Musk sin milliardstøtte til Trump kanskje? Jeg bare spekulerer.

Listen over biler forøvrig er bra. Jeg ville reist og prøvekjørt og bedt om tilbud.

He he he ja jeg ser den. Jeg støtter ikke Donald 

vinterdekk

Hva med å gå igjennom listen å prøvekjøre systematisk, for eksempel ut fra registreringstatistikken?

Er aldri feil å følge strømmen litt slik at man ikke ender opp med en tungsolgt bil i bruktmarkedet.

Betyr ikke man må ta Model Y med på listen, men man kan jo prøvekjøre for å se hvorfor så mange velger den. Jeg ble ikke overbevist over Y-en etter prøvekjøring, men fint det er biler for ulike preferanser.  :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway


Svk

Ja en bør prøve bilen. Prøvekjørte en mokka. Må si døråpningen var noe trang for meg som er slank/småfeit og bare 184cm

THE

Er det eneste kriteriet for bilen at den skal ha firehjulstrekk og fem seter? Du skriver familiebil, men det kan jo bety så mangt. Stor forskjell på bilbehovet om man har to barn i barnevognalder eller to store tenåringer. Bruker dere bilen bare til og fra barnehage og jobb, og til en helgehandel, eller reiser dere på mange langturer? Har der behov for å kunne trekke campingvogn på ferie?

Mye lettere å skrelle vekk uaktuelle biler om man har bestemt seg for hva som er viktig for eget behov.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Er jo mange kjekke 4x4 med lite baggasjerom som er perfekt for de uten små og hund. Verre om en har 3 små og hund

Electric cars in Norway

Sitat fra: THE på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:47Er det eneste kriteriet for bilen at den skal ha firehjulstrekk og fem seter? Du skriver familiebil, men det kan jo bety så mangt. Stor forskjell på bilbehovet om man har to barn i barnevognalder eller to store tenåringer. Bruker dere bilen bare til og fra barnehage og jobb, og til en helgehandel, eller reiser dere på mange langturer? Har der behov for å kunne trekke campingvogn på ferie?

Mye lettere å skrelle vekk uaktuelle biler om man har bestemt seg for hva som er viktig for eget behov.
Ser hva trådstarter skrev ift hvilke biler han hadde vurdert så der ligger lista. Sitte høyt&awd. Men klart barnevogn&krok er viktig også.

Så lurt som du skriver THE å se på det store bildet aka «hva trenger jeg i min bilhverdag?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA