Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. desember 2024, klokken 13:31At "det er lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig" forstår jeg heller ikke at du fremdeles står på.... I dag ble feks id.7 gtx lansert i en rimeligere modell til 549.000 kr inkl vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk, adaptivt understell, meget god ACC med traffic assist, led matrix lys mm. Det er omtrent samme pris som tilsvarende TMY. Prisene på id.4 har også vært "folkelige" i lange perioder mener jeg.

Hvordan får du den prisen til å bli "omtrent samme pris som tilsvarende TMY"? LR AWD koster 505k inkludert vinterhjul i konfiguratoren i dag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

#61
ID7 er bil i en helt annen liga. At den bare koster bittelitt mer enn Model Y gjør den til et knallgodt kjøp.
ID4 som er mer i samme klasse får en billigere enn Model Y nå, med mer utstyr. Uten prispåslag om en vil ha noe annet enn standard farge.
Og en kan sikkert prute litt på kampanjepris for å få id7 gtx business litt under 549. Eller hive på div ekstrautstyr gratis (takstativ osv).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2024, klokken 15:05ID7 er bil i en helt annen liga. At den bare koster bittelitt mer enn Model Y gjør den til et knallgodt kjøp.
ID4 som er mer i samme klasse får en billigere enn Model Y nå, med mer utstyr. Uten prispåslag om en vil ha noe annet enn standard farge.
Og en kan sikkert prute litt på kampanjepris for å få id7 gtx business litt under 549. Eller hive på div ekstrautstyr gratis (takstativ osv).

Ja, det kan godt hende ID.7 er en kongebil. Jeg har ikke kjørt den så jeg kan ikke uttale meg, men salgstallene viser at nordmenn klart foretrekker Model Y. I desember har Model Y alene solgt mer enn alle ID-bilene til sammen. Selv lillebror Model 3 har solgt mer enn ID.4 og ID.7 til sammen så langt i desember.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. desember 2024, klokken 15:10
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2024, klokken 15:05ID7 er bil i en helt annen liga. At den bare koster bittelitt mer enn Model Y gjør den til et knallgodt kjøp.
ID4 som er mer i samme klasse får en billigere enn Model Y nå, med mer utstyr. Uten prispåslag om en vil ha noe annet enn standard farge.
Og en kan sikkert prute litt på kampanjepris for å få id7 gtx business litt under 549. Eller hive på div ekstrautstyr gratis (takstativ osv).

Ja, det kan godt hende ID.7 er en kongebil. Jeg har ikke kjørt den så jeg kan ikke uttale meg, men salgstallene viser at nordmenn klart foretrekker Model Y. I desember har Model Y alene solgt mer enn alle ID-bilene til sammen. Selv lillebror Model 3 har solgt mer enn ID.4 og ID.7 til sammen så langt i desember.
Kjørt begge 7 y og det blir litt som noen liker morra og andre liker dattera  ;D Flotte biler begge 2

Kjell Salvigsen

#64
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. desember 2024, klokken 14:54
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. desember 2024, klokken 13:31At "det er lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig" forstår jeg heller ikke at du fremdeles står på.... I dag ble feks id.7 gtx lansert i en rimeligere modell til 549.000 kr inkl vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk, adaptivt understell, meget god ACC med traffic assist, led matrix lys mm. Det er omtrent samme pris som tilsvarende TMY. Prisene på id.4 har også vært "folkelige" i lange perioder mener jeg.

Hvordan får du den prisen til å bli "omtrent samme pris som tilsvarende TMY"? LR AWD koster 505k inkludert vinterhjul i konfiguratoren i dag.

Legger du til 20" hjul og Metallic lakk (noe jeg skriver at id7 har), er du fort oppe i +540.000 kr. Standard kjøre assistent i tmy er ikke sammenlignbar med id7 sin kjøre assistent med traffic assist og parkerings assistent-som er langt bedre og mer avansert i praksis på norske veier. Skal man ha noe i nærheten, blir det fort 570.000 kr. Da får man heller ikke adaptivt understell og får betydelig mindre komfortabel bil enn du får med id7. Så prisen er omtrent lik mener jeg, er vanskelig å sammenligne disse bilene direkte. Jeg mener at det er innenfor å si at man får mer for pengene med denne id7'en VS  TMYen vi sammenligner med. At noe selger mer trenger ikke bety at det dermed er bedre. Smak og behag er mer riktig å si mener jeg, id7 er en minst like god bil totalt sett.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Moas

#65
Uten adaptiv understell er id7 noe av det verste jeg har kjørt. Hele bilen vugger i svingene og ved bremsing.

Men det er klart at når id7 omtrent veier 500kg mer en Y så tilsvarer det en fullvoksen hest også. Dette kommer til å merkes også på glatte veier med all ballasten VW må drasse med.

Galskap!
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

E-Trond

Man kan vel ikke forvente annet enn dette fra en Tesla fanboy...?

Siden alle Gtx er utlevert med justerbare dempere så har du med andre ord kjørt en bakhjulsdrevet id7,hvis du i det hele tatt har prøvd en...og den veier 2097 kg mot MY lr awd sine 1990 kg, altså ca 107 kg forskjell. Ikke akkurat 500 kg med andre ord...

Jeg har også kjørt ID7 uten justerbare dempere før jeg bestilte min Gtx,og den var svært godt satt opp.
Lite krenging i svingene,men med behagelig demping og komfort.

Altså temmelig langt fra det du påstår.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Speeder

2239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

#68
Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 07:582239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.

Se her ja

uansett den diffen utgjør lite. Liten pony ;D ikke stor hest

Rosstopher

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. desember 2024, klokken 19:01[...]Så prisen er omtrent lik mener jeg, er vanskelig å sammenligne disse bilene direkte. Jeg mener at det er innenfor å si at man får mer for pengene med denne id7'en VS  TMYen vi sammenligner med. At noe selger mer trenger ikke bety at det dermed er bedre. Smak og behag er mer riktig å si mener jeg, id7 er en minst like god bil totalt sett.
Ja, du kan godt mene at man må hauge på med utstyr for at Model Y skal kunne sammenlignes med ID.7 og at salgstall ikke betyr noe. Jeg skjønner godt at bilentusiaster skyr bestselgeren og at enkeltmennesker forelsker seg i én modell over en annen, men realiteten er at når Ola Nordmann skal vurdere hvilken bil som passer hans familie best, og han skal bruke sine egne penger så velger han Model Y over ID.7 tre av fire ganger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway


SitatJeg skjønner godt at bilentusiaster skyr bestselgeren og at enkeltmennesker forelsker seg i én modell over en annen, men realiteten er at når Ola Nordmann skal vurdere hvilken bil som passer hans familie best, og han skal bruke sine egne penger så velger han Model Y over ID.7 tre av fire ganger.
ja mye sant i det der. Vi er flokk dyr  ;D

Moas

Sitat fra: E-Trond på fredag 13. desember 2024, klokken 23:08Man kan vel ikke forvente annet enn dette fra en Tesla fanboy...?

Siden alle Gtx er utlevert med justerbare dempere så har du med andre ord kjørt en bakhjulsdrevet id7,hvis du i det hele tatt har prøvd en...
Dette er rent personangrep. Lavt, men når man ikke har bedre argument..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

#72
Sitat fra: E-Trond på fredag 13. desember 2024, klokken 23:08Man kan vel ikke forvente annet enn dette fra en Tesla fanboy...?
I stedet for å bli sur og karakterisere folk, kan du ikke bare argumentere imot påstanden? Det du holder på med her er slikt man driver på med i ekkokammer hvor man vil undertrykke andre meninger enn egne.

Totalt lavmål. Hadde du droppet denne setningen hadde det jo vært interessant å lese svaret ditt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

#73
Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 07:582239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.

Sitat fra: Speeder link=msg=1154603
date=1734159520
2239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.


Brukte tall fra Finn.no annonser på fastback modell,der står egenvekt på 2097 kg.
Det viste seg å være feil oppgitt i annonsen,på vegvesenets sider er den oppgitt til å være
2161 kg.
Fortsatt milevis fra 500 kg i forskjell...
https://www.finn.no/mobility/item/384340770

Når det gjelder Model Y,så fant jeg ikke tall fra Long Range rwd,som hadde vært riktig å sammenligne med,med tanke på rekkevidde og batteristørrelse.

Nå fant jeg tall på Lr rwd,den ser ut til å være oppgitt til 1959 kg.
Da blir vektforskjellen på 202 kg mellom de to bilene.

ID 7 GTX
Ioniq  2020

Kjell Salvigsen

#74
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:53
Sitat fra: E-Trond på fredag 13. desember 2024, klokken 23:08Man kan vel ikke forvente annet enn dette fra en Tesla fanboy...?
I stedet for å bli sur og karakterisere folk, kan du ikke bare argumentere imot påstanden? Det du holder på med her er slikt man driver på med i ekkokammer hvor man vil undertrykke andre meninger enn egne.

Totalt lavmål. Hadde du droppet denne setningen hadde det jo vært interessant å lese svaret ditt.

Du bør jo lese litt bakover i tråden her hva Moas kommer med av tall og påstander i flere av kommentarene sine. Ikke akkurat Saklig, nyansert og korrekt det han kommer med en del steder for å snakke ned andre merker enn det han liker selv. Hva kaller man slikt?

Elbilforum har stort sett holdt høyere nivå på saklighet enn det man finner på Facebook, men i det siste har jeg sett mer og mer at enkelte slenger ut påstander uten å ha solid belegg for det. Kan virke som en del bevisst snakker ned andre merker og skjønnmaler egne merker. Lett å gjøre slik gjemt bak en anonym profil. Man bør angripe slikt også, ikke bare de som smeller tilbake litt mot slik ukultur. Men er selvsagt enig med deg i at man ikke bør kalle folk for fanboys
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA