Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model X bestilling - dårlig tid?

Startet av dissern, fredag 21. desember 2012, klokken 23:28

« forrige - neste »

dissern

Heisann,

Nå er de norske prisene på Model S offisielle og min personlige mening er at prisene er meget fordelaktig. For min egen del så er Model S veldig attraktiv, men den aller beste sammenstillingen med mine behov er Model X. Med prisene som Model S har fått så blir jeg litt optimistisk, men også bekymret;
- vil prisene på Model S være så god at salget går såpass unna at elbilfordelene står i fare for å forsvinnne før 2017?
- vil norsk jantelov (ved å se a kolonne med Model S i kollektivfeltet inn til Oslo på E18) bidra til at elbilfordelene forsvinner før 2017?
- vil det være risikabelt å legge inn en reservasjon på Model X nå i håp om å få kjøpe denne med de elbilfordelene som eksisterer p.t.?

Kjør debatt.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Epleskreller

Risikoen ved å reservere er liten da du får igjen pengene om du ombestemmer deg. Det eneste du taper er renteinntekter :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

dissern

Det er sant, men jeg tenkte mer på om det ville være en risiko å vente på Model X fremfor å slå til på en Model S nå for å sikre seg bilen mens elbilfordelene fortsatt er gode.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Blip

Fordi det er dobbelt så dyrt (å reservere)? :-/

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

dissern

Ja, det har du svaret. Mye penger og så har jeg allerede en Leaf som jeg liker ganske godt :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

19quiz76

Sitat fra: Blip på søndag 23. desember 2012, klokken 22:46
Fordi det er dobbelt så dyrt (å reservere)? :-/
Absolutt et poeng, skjønt har man muligheten bør man etter min mening gjøre nettopp dét. Vurderer det sterkt selv av et par (selvfølgelig subjektive) grunner:

1. Model S har ikke 4-hjulstrekk eller mulighet for hengerfeste
2. Model S har noen svakheter rundt aktive sikkerhetstiltak (nødbremsing, filskifte, adaptiv cruise control, parkeringssensorer)
3. Tesla har foreløpig ikke overbevist meg som kjøper om at de tar det utenlandske markedet seriøst (ref. manglende info om garantier og lademuligheter, barneskoleoversettelse av vital info, et par snodige barnesykdommer på vindusviskere/-spylere mm.). Hadde jeg blitt bedt om å ferdigstille min bestilling i morgen ville jeg derfor avslått.

Punkt 3 vil sannsynligvis løse seg innen jeg blir bedt om å iverksette bestillingen, men de andre punktene kan fort bli deal-breakers dersom jeg ikke føler meg trygg på å bli ivaretatt som kjøper av en såpass stor investering.

Kanskje trenger Tesla noen år på ryggen for å etablere seg som en pålitelig leverandør i Norge, noe som gjør en Model X-reservasjon til et tryggere valg. Det samme gjelder en mulig implementering av punkt 2 hos Model X.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Stighl

Model X passer meg også bedre som familiebil enn Model S, så dette er et lite dilemma. Nå leier jeg en Leaf, men når den skal leveres så tror jeg jeg kommer til å kjøpe en. Når Model S en kommer, ryker mondeoen. Jeg tror at dersom man reserverer en X i tillegg, så vil det være ganske enkelt å selge S en. Det er sannsynligvis ikke mange S er på markedet, og kjøperne har fått opp øynene for denne bilen.

Da er det eneste problemet å sette av pengene i et par år på forskudd.


Stig


Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Blip

Litt OT kanskje, men jeg har alltid forsvart min 150k investering i VV-varmepumpe med at dette ikke koster mer enn kromlistene på audien/bmwen/mercedesen... Når jeg nå er i ferd med å reservere en model X; det er lov med kromlister på elbil? (Retorisk, ironisk, men likevel på utkikk etter selvbekreftelse...) :$

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

laumb


leafster

Nå er du nok på tynn is. Alt man investerer i huset MÅ kunne forsvares økonomisk ;)

Hvis man f.eks. synes det er stas med solvarme så får man straks høre det. "Lønner det seg da?"

jkirkebo

Sitat fra: leafster på mandag 24. desember 2012, klokken 11:40
Nå er du nok på tynn is. Alt man investerer i huset MÅ kunne forsvares økonomisk ;)

Hvis man f.eks. synes det er stas med solvarme så får man straks høre det. "Lønner det seg da?"

Jeg byttet ihvertfall ut oljefyren med vann/vann varmepumpe i 2007. Etter denne vinteren er hele investeringen nedbetalt med innsparingene :)

Og siden oljefyren uansett måtte byttes (og fyringsolje ikke engang er økonomisk lønnsomt i forhold til ren strømkjele) var det bare ekstrakostnaden med varmepumpe kontra strømkjele som måtte spares inn. Dermed er den egentlig allerede inntjent.

Nå bruker jeg i snitt 7500,- på oppvarming (24C) og varmtvann i året, til to bygninger på tilsammen 270m2 og med to husholdinger :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA