Hovedmeny

s

Startet av Mats1, søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 04. desember 2024, klokken 10:36Hvis man leser utklippet bokstavelig så er det godt nok om blinklysknappene på rattet gjøres fysiske. Tror Broom ikke har med alle nyanser her.

Virker som at detaljene ikke er helt ferdiglaget ennå, men de vil straffe biler hvor sjåføren på ta øynene bort fra veien for å gjøre ting, ja. Ser og ut som de og ønsker å forby biler som ikke er trygge pga dette.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. desember 2024, klokken 23:01Virker som at detaljene ikke er helt ferdiglaget ennå, men de vil straffe biler hvor sjåføren på ta øynene bort fra veien for å gjøre ting, ja. Ser og ut som de og ønsker å forby biler som ikke er trygge pga dette.
Gjelder da biler med knapper også. Det eneste jeg kan komme på som er likt på tvers av de aller fleste biler er blinklyshendler og rundt ratt. Alt annet er plassert forskjellig. Ellers handler det om å lære seg bilen.

Talekommandoer er uansett sikrere så da bør vel det gi høyest score? Føles som om det er gamle gubber med kraftig endringsmotvilje som sitter og lager disse reglene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. desember 2024, klokken 23:01Ser og ut som de og ønsker å forby biler som ikke er trygge pga dette.

Det står at de ikke kan oppnå høyeste sikkerhetsrangering, ikke at de blir forbudt.  ::)

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. desember 2024, klokken 06:36Talekommandoer er uansett sikrere så da bør vel det gi høyest score? Føles som om det er gamle gubber med kraftig endringsmotvilje som sitter og lager disse reglene.

Talekommando for blinklys?  ???  Det tar da uansett mye lengre tid å si en setning som så kanskje blir tolket riktig enn å gjøre et kjapt og presist timet trykk på en fysisk knapp. Ting som ikke trengs til å operere bilen i trafikk kan godt være på touchskjerm eller bak hvilken som helst annen gimmick. Neste fra Tesla, promp to ganger for å skru på setevarme.

Trenden på kontrolldesign har gått i mot god, generell ergonomi ved å stadig lete etter nye gimmicker heller enn noe som er reellt bedre, og i mange tilfeller gir det dårligere sikkerhet. Straffen er at byråkratene trer unødvendige regler ned over hodene på oss alle.
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på torsdag 05. desember 2024, klokken 08:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. desember 2024, klokken 23:01Ser og ut som de og ønsker å forby biler som ikke er trygge pga dette.

Det står at de ikke kan oppnå høyeste sikkerhetsrangering, ikke at de blir forbudt.  ::)

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. desember 2024, klokken 06:36Talekommandoer er uansett sikrere så da bør vel det gi høyest score? Føles som om det er gamle gubber med kraftig endringsmotvilje som sitter og lager disse reglene.

Talekommando for blinklys?  ???  Det tar da uansett mye lengre tid å si en setning som så kanskje blir tolket riktig enn å gjøre et kjapt og presist timet trykk på en fysisk knapp. Ting som ikke trengs til å operere bilen i trafikk kan godt være på touchskjerm eller bak hvilken som helst annen gimmick. Neste fra Tesla, promp to ganger for å skru på setevarme.

Trenden på kontrolldesign har gått i mot god, generell ergonomi ved å stadig lete etter nye gimmicker heller enn noe som er reellt bedre, og i mange tilfeller gir det dårligere sikkerhet. Straffen er at byråkratene trer unødvendige regler ned over hodene på oss alle.

Frank Mutze ønsket at det skulle bli forbudt (se nederste avsnitt i skjermbildet over, eller nedenfor hvor han vil ha "legally binding requirements".

Rosstopher

Sitat fra: OlaM på torsdag 05. desember 2024, klokken 08:30Trenden på kontrolldesign har gått i mot god, generell ergonomi ved å stadig lete etter nye gimmicker heller enn noe som er reellt bedre, og i mange tilfeller gir det dårligere sikkerhet. Straffen er at byråkratene trer unødvendige regler ned over hodene på oss alle.

Har trenden gått den veien? Er det flere ukonvensjonelle løsninger i dag enn det var før i tida? Eller større andel biler som har uvanlig betjening? Jeg vet ikke, men når jeg tenker tilbake på biler jeg har kjørt kommer jeg ganske fort på biler fra både 60-, 70-, 80- og 90-tallet som hadde uvant betjening av grunnleggende funksjoner som gir, lys, vindusviskere, horn og blinklys.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

sjokomelk

Merkes godt at tastaturkrigerne aldri har kjørt en fransk bil fra 50, 60, 70 eller 80-tallet. Det er ikke noe nytt at f.eks. blinklys ikke er på hendler. Citroën CX hadde heller ingen hendler rundt rattet. Alt var på knapper, og blinklyset skrudde seg ikke av automatisk etter man var ferdig med svingen.
Hvis folk klarte dette fint på 70 og 80-tallet, så burde de klare det på 2020-tallet også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

brattbakke

Dette handler bare om hva man er vant med. Husker når jeg hadde Tesla på lakkverksted og fikk en Mercedes lånebil. Er mareritt av knapper, måtte stoppe bilen for å skifte kanal på radio. Kan med min beste vilje ikke forstå at skjermen i en Tesla skal være mer farlig enn å lete etter småknapper. Eneste er kanskje dette med intervall på visker som kunne vært løst litt smoothere.
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

OlaM

Du er ikke NØDT til å skifte kanal på radio for å kjøre bilen lovlig. Men du er NØDT til å bruke blinklys. Og man kan jo spørre seg, hvorfor sluttet Citröen med de alternative løsningene? Hva har de i i dag, evt siste 20 år?
'21 3LR

Syklist

Citroen prøvde seg med fast rattnav en periode fra 2004 på C4 og 2008 på C5. Fordelen er at airbagen alltid vil løses ut riktig og at knappene er på samme sted. Men det er ganske så upraktisk å betjene rattknappene for radio o.s.v. på et fast nav når man kjører på svingete veier. (Har kjørt C5 i 12 år.)

Tesla er vel egentlig idag på mange måter en pådriver for ny teknologi slik som Citroen var med DS, GS og CX på 60 og 70-tallet. De sluttet med alternative løsninger fordi andre kundegrupper var skeptiske. (Etter at Citroen  ble oppkjøpt av Peugeot og var under PSA og senere Stellantis har de kreative ingeniørene blitt tilsidesatt/pensjonert og marketingfolk og økonomer tatt over...) 

Uansett mener jeg Tesla burde beholdt hendlene for girspak og blinklys.

Nå kan man kjøpe det som tredjeparts tilbehør:

https://electrek.co/2024/12/05/tesla-created-a-market-for-aftermarket-steering-wheel-stalks-for-real/
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Tesla har jo vært litt cocky: "du trenger ikke xxxxx fordi bilen skal kjøre av seg selv"... Sånn hundre år etter venter vi fremdeles på at den skal kjøre helt selv. Vindusviskere er gjerne en sånn ting - kjører den selv er det ikke sykt viktig at auto-funksjonen virker bra.

Jeg synes EU er utrolig slappe når de godkjenner en bil som Tesla Model 3/Y som særlig hadde dårlig auto-funksjon på viskerne og samtidig ikke hadde hendel til manuelt å justere viskerfarten. En måtte trykke på enden av blinklysspaken for å få ett visk, og så måtte du kikke ned å trykke ønsket fart (nå hopper den ett hakk hurtigere for hvert trykk, og du kan og scrolle på ratthjulet). Utrolig skummelt når en kommer ut av en tunnel ut i mørket med veldig kraftig regn. Dersom du da har leid eller lånt bilen, eller kjørt den for første gang så kan det fort gå gale. Føler det svinger litt hvor bra auto-funksjonen er i dag. Er så utrolig at Tesla etter 10 år fortsatt står hardnakket på at de ønsker å få kamera til å hjelpe viskerne, og ikke vanlig regnsensor som alle andre bruker.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. desember 2024, klokken 09:48Jeg synes EU er utrolig slappe når de godkjenner en bil som Tesla Model 3/Y som særlig hadde dårlig auto-funksjon på viskerne og samtidig ikke hadde hendel til manuelt å justere viskerfarten. En måtte trykke på enden av blinklysspaken for å få ett visk, og så måtte du kikke ned å trykke ønsket fart (nå hopper den ett hakk hurtigere for hvert trykk, og du kan og scrolle på ratthjulet). Utrolig skummelt når en kommer ut av en tunnel ut i mørket med veldig kraftig regn. Dersom du da har leid eller lånt bilen, eller kjørt den for første gang så kan det fort gå gale. Føler det svinger litt hvor bra auto-funksjonen er i dag. Er så utrolig at Tesla etter 10 år fortsatt står hardnakket på at de ønsker å få kamera til å hjelpe viskerne, og ikke vanlig regnsensor som alle andre bruker.

Et godkjenningsorgan kan jo ikke bare velge å ikke godkjenne en bil, med mindre det er noen regler den ikke følger. Det er klare tekniske krav alle biler må oppfylle for å bli godkjent, og en subjektiv vurdering av om auto-viskere er gode nok er ikke et av kravene. Tesla har forøvrig ikke brukt kamera til auto-viskere i 10 år. Mobileye-bilene hadde sensor, så det var vel i 2017-ish med AP2 at det ble kamerabasert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

brattbakke

Etter at det ble mulig å justere intervall med scrolle-hjulet er jo dette et langt minde problem enn før. Enig i at auto-funksjon er dårlig men det finnes jo godkjente biler som ikke har dette og kan være ganske knotete å finne ut av denne på en knappe-bil også.
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

daktari

Sitat fra: sjokomelk på fredag 06. desember 2024, klokken 07:12Merkes godt at tastaturkrigerne aldri har kjørt en fransk bil fra 50, 60, 70 eller 80-tallet. Det er ikke noe nytt at f.eks. blinklys ikke er på hendler. Citroën CX hadde heller ingen hendler rundt rattet. Alt var på knapper, og blinklyset skrudde seg ikke av automatisk etter man var ferdig med svingen.
Hvis folk klarte dette fint på 70 og 80-tallet, så burde de klare det på 2020-tallet også.
Det gikk jo ikke fint, for Citroën har jo gått konk flere ganger.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 10:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. desember 2024, klokken 09:48Jeg synes EU er utrolig slappe når de godkjenner en bil som Tesla Model 3/Y som særlig hadde dårlig auto-funksjon på viskerne og samtidig ikke hadde hendel til manuelt å justere viskerfarten. En måtte trykke på enden av blinklysspaken for å få ett visk, og så måtte du kikke ned å trykke ønsket fart (nå hopper den ett hakk hurtigere for hvert trykk, og du kan og scrolle på ratthjulet). Utrolig skummelt når en kommer ut av en tunnel ut i mørket med veldig kraftig regn. Dersom du da har leid eller lånt bilen, eller kjørt den for første gang så kan det fort gå gale. Føler det svinger litt hvor bra auto-funksjonen er i dag. Er så utrolig at Tesla etter 10 år fortsatt står hardnakket på at de ønsker å få kamera til å hjelpe viskerne, og ikke vanlig regnsensor som alle andre bruker.

Et godkjenningsorgan kan jo ikke bare velge å ikke godkjenne en bil, med mindre det er noen regler den ikke følger. Det er klare tekniske krav alle biler må oppfylle for å bli godkjent, og en subjektiv vurdering av om auto-viskere er gode nok er ikke et av kravene. Tesla har forøvrig ikke brukt kamera til auto-viskere i 10 år. Mobileye-bilene hadde sensor, så det var vel i 2017-ish med AP2 at det ble kamerabasert.

Ja, uttrykte meg gjerne litt uklart. Når jeg skriver at jeg synes det er rart EU godkjente Model Y så mener jeg hele godkjenningssystemet, inkludert de som setter kriteriene. Det burde være et krav at om en har automatiske vindusviskere så skal de virke. Samme med lys, og at ikke de bare kan slukne midt i mørket.

ToWalkOrDrive

Utrolig mange som lager "latest news" videoer om Juniper, for å tjene til livets opphold på klikk.
Noen har hørt fra noen at Tesla etterhvert skal ha 95 kWh batteri i Model Y...kanskje....

https://youtu.be/3tesIA45Ivk?si=gyxJZJSCZGMVgg_s

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA