Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

s

Startet av Mats1, søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58

« forrige - neste »

Radial

Har tm3 highland steer-by-wire?

Hele essensen med 3/Y er å dele flest mulige komponenter for å holde kostnadene nede🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på mandag 04. november 2024, klokken 20:32Har tm3 highland steer-by-wire?

Hele essensen med 3/Y er å dele flest mulige komponenter for å holde kostnadene nede🤔
Nei, men det burde den få. Om Tesla hopper rett til "steer-by-wire" på Juniper, så er det bare positivt.

Tross alt mindre endring på Highland å gå fra mekanisk til "steer-by-wire", selv om de kunne spart seg litt deler ved å gå direkte på dette.

Men det var vel ikke klart før de laga det for Cybertruck. Så naturlig å gi TMY dette før TM3, selv om jeg ville trodd de egentlig ville gi det til TMS og TMX først, siden de skal være "mer premium".

Men er jo nå de gjør om på denne, så da er det vel liten grunn til å vente, så lenge det visstnok funker flott på CT'en! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ettersom det selges mye mer Model Y enn 3 i verden så blir jeg ikke overrasket om de finner flere oppgraderinger på Y enn 3. Er vel ok rykter om større batteri i Y enn 3 highland.
Tesla Model Y                         2021-

anorway

Tesla tilbyr nå 1 år gratis superlading Alt du trenger å gjøre er å bestille og ta levering av din Model Y før 31. desember.

Godt tegn på at nye Model Y er rett rundt hjørnet, de skal tømme lageret for Model Y nå.

https://x.com/teslaeurope/status/1854813447000633853

Ellemelle

Det er ikke for å tømme lageret, men for at kjøperne ikke skal kansellere biler som allerede er på vei fra fabrikken ELLER sitte på gjerdet og vente til den nye modellen er lansert (mansplaining alert: Osborne-effekten)

Hvis de skal tømme lageret trenger de bare å stoppe produksjonen. De produserer 5000 biler i uken i Berlin.

ToWalkOrDrive

- I tillegg til gratis superlading...
- Ser at det og går rykter om en $6000 prisøkning etter nyttår (ny versjon?).
- Er vel og noen "referral codes" som kan brukes nå,
- samt 3% rente som sukrer pillen enda mer.
Er nok og for at de som kjøper nå skal være en "happy customer" selv når ny versjon kommer, samt å hindre at alle sitter på stakitt-gjerdet og venter på ny versjon.

daktari

Tesla solgte dårlig på starten av 2024 og må selge enormt dette kvartalet for å slå 2023. Det tar seg dårlig ut for aksjen med en årlig nedgang, så regn med at det kommer flere rabatter i desember.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Disse juniper prisene... når blir de annonsert? Rundt 1.1.25 eller før / senere? Hva gjetter disse på som vet litt mer?

Handyman

Sammen med bilen. Vanligvis 14 dager etter kvartalslutt. Da unngår de at mange bruker angreretten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. november 2024, klokken 08:00Disse juniper prisene... når blir de annonsert? Rundt 1.1.25 eller før / senere? Hva gjetter disse på som vet litt mer?
Dukker vel opp på Tesla sine websider straks bilen lanseres, og blir mulig å bestille. Muligens litt før i en event, før de opdaterer sidene en fastsatt tid i planen/lanseringen! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 21. november 2024, klokken 08:58Sammen med bilen. Vanligvis 14 dager etter kvartalslutt. Da unngår de at mange bruker angreretten.

Støtter dette. Har sett det en del ganger. Så kanskje 15. januar er dagen en kan bestille en Juniper? Eller kanskje mer realistisk 15. april... For de som vil det - kommer nok til å kjøre min gamle Model Y noen år. Kan og være at de lanserer en annen dato, men med en høy pris..... og så senker de den 15 dager etter kvartalsslutt.

Electric cars in Norway

Ryktene fra de siste YT videoes:

- ledlinje vannrett bak fra lykt til lykt og nye lykter
- ny front, enda mer aerodynamisk 
- like frontlykter som TM3 HL
- glasstak dratt helt bak
- innvendig pano glass tildekking
- led linje fra sjåførdør via dash til passasjerer dør foran
- stor skjerm for baksetet
- flere data innganger på sidene av midtkonsollen
- flere nye signalfarger for å skille fra dagens TMY

Trolig noe opp i pris i US...? 6000' usd?

Lansering etter 15 jan 25?

Noe jeg har glemt?

Fyll på....

MyMuffin

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 03. desember 2024, klokken 06:55Ryktene fra de siste YT videoes:

- ledlinje vannrett bak fra lykt til lykt og nye lykter
- ny front, enda mer aerodynamisk
- like frontlykter som TM3 HL
- glasstak dratt helt bak
- innvendig pano glass tildekking
- led linje fra sjåførdør via dash til passasjerer dør foran
- stor skjerm for baksetet
- flere data innganger på sidene av midtkonsollen
- flere nye signalfarger for å skille fra dagens TMY

Trolig noe opp i pris i US...? 6000' usd?

Lansering etter 15 jan 25?

Noe jeg har glemt?

Fyll på....

Basert på erfaringene med Model 3 highland så tenker du kan legge til følgende:
Økt rekkevidde
Økt lydisolering
Økt fjæringskomfort
Lydanlegget forbedres

Håper de ikke fjerner stalks slik de gjorde på model 3, blinklys på rattet er ikke optimalt.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

ToWalkOrDrive

Ja, det vil jo være litt risikabelt om de fjerner blinklys-stangen. Litt usikkert hvordan det vil slå ut på NCAP...
Kan fort være Tesla kommer med flere knapper og spaker for å fremdeles få full score på sikkerhet.
Må innrømme at jeg synes det er digg i Kia e-Niro med masse knapper, eller "snarveier" som jeg vil kalle det.

Handyman

Hvis man leser utklippet bokstavelig så er det godt nok om blinklysknappene på rattet gjøres fysiske. Tror Broom ikke har med alle nyanser her.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA