s

Startet av Mats1, søn 13. okt 2024, kl. 18:58

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på tir 10. des 2024, kl. 22:28
Sitat fra: daktari på tir 10. des 2024, kl. 21:00bare hype, aldri fakta
Det er godt mulig du ikke tror på det, men første trinn på knappen gir visking uten spyling, da dukker også valgene for hastighet på viskerne opp. Man kan rulle med tommelen på samme hånd og justere hastighet opp/ned. Nest nederste er Auto, og nederste er Off. Det er helt undøvendig å flytte blikket bort fra veien.
Det stemmer det :+1:

daktari

Det er godt mulig du ikke tror på det, men første trinn på knappen gir visking uten spyling, da dukker også valgene for hastighet på viskerne opp. Man kan rulle med tommelen på samme hånd og justere hastighet opp/ned. Nest nederste er Auto, og nederste er Off. Det er helt undøvendig å flytte blikket bort fra veien.
Jeg stoler på at det er mekanismen.
Men det er en anomali i bilverdenen, og helt unaturlig mønster for å håndtere viskere i alle moderne biler. Har du fakta som motsier dette, så legg dem fram.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Så du mener at betjening av viskere og spyler i alle moderne biler i resten av bilverden er lik?
Mine siste biler før Tesla hadde alle ulik måte å betjene dette på. Variasjonene var trinn oppover, trinn nedover eller å rotere en ring på hendelen, for å nevne noe. 
Har du fakta som motviser dette, så legg dem fram.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: daktari på ons 11. des 2024, kl. 11:35
Men det er en anomali i bilverdenen, og helt unaturlig mønster for å håndtere viskere i alle moderne biler. Har du fakta som motsier dette, så legg dem fram.

Den som fremsetter en påstand har bevisbyrden. Dette vet du, og det fremstår som trolling at du prøver å snu på det.

Og å påstå at noe som helst med vindusviskere er "naturlig" blir for dumt. Du kan gjerne mene at noe er uvant eller en mindre vanlig måte å gjøre det på, men ingen av betjeningsmåtene er mer eller mindre naturlige enn andre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

daktari

Sitat fra: Rosstopher på ons 11. des 2024, kl. 12:21

Den som fremsetter en påstand har bevisbyrden. Dette vet du, og det fremstår som trolling at du prøver å snu på det.

Og å påstå at noe som helst med vindusviskere er "naturlig" blir for dumt. Du kan gjerne mene at noe er uvant eller en mindre vanlig måte å gjøre det på, men ingen av betjeningsmåtene er mer eller mindre naturlige enn andre.
Det er helt motsatt her. Alle vet at Tesla er unormale på vindusviskerbetjening. Men merket kan ikke kritiseres, så istedet for å forsvare med fakta, angriper du, og andre, budbringeren. Andre forsøker tåkelegge folks oppfattelse av en dårlig løsning.
Kom med fakta!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 10. des 2024, kl. 23:20

Jeg "føler" at Tesla tenkte: vi trenger ikke spake fordi auto fikser det...og så var ikke auto så god ennå etter ca 8 års forsøk (korrigert ned fra 10 år, da det viste seg at mobileeye i to år brukte...noe annet).

Jeg klarer ikke å skru ned fra hakk 3 til hakk 1 uten å se på skjermen. For å skru fra hakk 3 til 1 utfører jeg følgende operasjoner:
1 - trykker en gang på enden av stakan (den på rattstammen)
(dette gjør at viskerne går opp ett hakk i fart og er nå i turbofart på Hakk 4, som gjør at den skjøre frontruten blir enda mer oppskrapt enn før. Nå er viskeren i scrolle-modus, slik at den kan velge hakk ved scrolling. Siden den nå er i 4 må jeg scrolle 3 hakk ned for å komme til 1. Føler at scrolleknappen ikke er så lett å treffe riktig på.
2 - jeg scroller nå ned det jeg tror er til nivå 1
3 - jeg titter ned på skjermen for å se om jeg har oppnådd høyere nirvana ved å ha nådd 1, eller om jeg f.eks. kan ha truffet Auto, som fort kan føles som 1, gitt at Auto har samme oppfattelse som meg angående hvor fort viskerne bør gå.
4 - jeg prøver å få av meg bilbeltet, og ruller ned vinduet for å komme meg ut av bilen, etter at jeg har kjørt av veien ved et stort vann, og forbereder meg på å svømme tilbake.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: daktari på ons 11. des 2024, kl. 14:23
Sitat fra: Rosstopher på ons 11. des 2024, kl. 12:21

Det er helt motsatt her. Alle vet at Tesla er unormale på vindusviskerbetjening. Men merket kan ikke kritiseres, så istedet for å forsvare med fakta, angriper du, og andre, budbringeren. Andre forsøker tåkelegge folks oppfattelse av en dårlig løsning.
Kom med fakta!

Akkurat ja. Å be deg om å dokumentere påstanden din var visst personangrep. Ja vel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 11. des 2024, kl. 15:24
Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 10. des 2024, kl. 23:20
Jeg "føler" at Tesla tenkte: vi trenger ikke spake fordi auto fikser det...og så var ikke auto så god ennå etter ca 8 års forsøk (korrigert ned fra 10 år, da det viste seg at mobileeye i to år brukte...noe annet).

Jeg klarer ikke å skru ned fra hakk 3 til hakk 1 uten å se på skjermen. For å skru fra hakk 3 til 1 utfører jeg følgende operasjoner:
1 - trykker en gang på enden av stakan (den på rattstammen)
(dette gjør at viskerne går opp ett hakk i fart og er nå i turbofart på Hakk 4, som gjør at den skjøre frontruten blir enda mer oppskrapt enn før. Nå er viskeren i scrolle-modus, slik at den kan velge hakk ved scrolling. Siden den nå er i 4 må jeg scrolle 3 hakk ned for å komme til 1. Føler at scrolleknappen ikke er så lett å treffe riktig på.
2 - jeg scroller nå ned det jeg tror er til nivå 1
3 - jeg titter ned på skjermen for å se om jeg har oppnådd høyere nirvana ved å ha nådd 1, eller om jeg f.eks. kan ha truffet Auto, som fort kan føles som 1, gitt at Auto har samme oppfattelse som meg angående hvor fort viskerne bør gå.
Skjønner at du setter ting på spissen, det er helt OK.
Jeg kjører nå kun i auto.  Det fungerer nå bedre enn enkelte biler med sensor. Ting har definitivt blitt bedre. I auto gir den litt hyppigere visking en periode. Derfor ikke behov for å endre til et fast trinn.
I min Y er trinnene på scrollingen tydelige. Jeg synes det er lettere å endre trinn enn i Y enn i Citigoen som hvor jeg må flytte venstre hendel opp eller ned (retning varierer også mellom biler) til en posisjon som ikke har noen indikator på hvor den står.

ToWalkOrDrive

Ja, får gjerne prøve å gi Auto litt flere sjanser.

Electric cars in Norway

Jeg så ikke den vindusvisker diskusjonen komme ;D sikkert bare meg det. Nå er det jo veldig god talekontroll på Tesla. Så det meste  går av seg selv

Handyman

Ingenting er som en skikkelig vindusviskerdiskusjon  ;D

Radial

Viskerne er ikke ille om dagen nå, men jeg setter de gjerne i OFF i vintertåka, for det å skillr fuktig tåke som gjør ruta blaut, fra "tørr" tåke som ikke legger seg på ruta, det går heller dårlig så man får en del tørr-visking uten litt tiltak.

Generelt begynner det meste å fungere godt nå, syns det er mindre kaldt i bilene i år også og jeg ser at luft mot frontruta og ned på bena har fått prioritering fremfor varm vind i trynet når det er skikkelig kaldt.

Gjenstår bare Autopilot... heldigvis finnes TACC som valg enda.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tor 12. des 2024, kl. 10:34Viskerne er ikke ille om dagen nå, men jeg setter de gjerne i OFF i vintertåka, for det å skillr fuktig tåke som gjør ruta blaut, fra "tørr" tåke som ikke legger seg på ruta, det går heller dårlig så man får en del tørr-visking uten litt tiltak.

Generelt begynner det meste å fungere godt nå, syns det er mindre kaldt i bilene i år også og jeg ser at luft mot frontruta og ned på bena har fått prioritering fremfor varm vind i trynet når det er skikkelig kaldt.

Gjenstår bare Autopilot... heldigvis finnes TACC som valg enda.

Ja, og hvis du skrur på autopilot går viskerne automatisk til Auto, om du ikke bruker dem  ;D  (noen har klaget på at de går litt når de står i auto, selv om det ikke regner)

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 12. des 2024, kl. 10:43Ja, og hvis du skrur på autopilot går viskerne automatisk til Auto, om du ikke bruker dem  ;D  (noen har klaget på at de går litt når de står i auto, selv om det ikke regner)
Ja rart det der :-\ alle klager på noe

Electric cars in Norway

Han her sier de skyter reklamefilm nå om dagen ved Fremont CA  :+1:

Se bilde og lenke

95 mot dagens 75 batteri. Nice

I US er det statlig elbil fradrag 7500$ og det kan muligens forsvinne ved årsskiftet hmmmm hva betyr det for de andre markedene mon tro? Skal vi 80`fra dagens 510` her i Norge da eller? I dont know...

https://youtu.be/_GrJPUY3TA0?si=vqDx1xJ-0wzmYiqV

Har også hørt at "Opal" er nye kodenavnet nå eller skal den hete det off..?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA