Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

H484, Flere som venter på fremdriftsbatteri for I-Pase, batterigaranti ?

Startet av Torvald, onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 16. oktober 2024, klokken 19:20
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. oktober 2024, klokken 14:24Ok. Enig, 400' på de vilkår er en bra pris. En nabo kjøpte en ny BMW elbil i våres og fikk 348' i innbytte for en bil som kun hadde gått 8'.

Veldig trist dog at en aluminiums bil, av god kvalitet og som kun trenger et nytt batteri, skal hogges.. :-1:
ikke hogges har jeg hørt....

Donorbiler...

Er ikke det det vi kaller hogging slik man gjorde det før man presset de flate.. Ikke veldig lenge siden jeg var på hogger'n i Lierbyen og hentet en frontlykt til en kollega. 

Tror og en del tenker at de får stå sikkert på et jorde til vi finner på en billigere løsning for batteribyttet. Et av problemene er jo at du må betale alle mulige avgifter på deler som gjør at bilene står der og ikke blir reparert.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

SitatEr ikke det det vi kaller hogging slik man gjorde det før man presset de flate.. 
jo du har vel rett i det :+1:

chargedup

Nå blir dette kun spekulasjoner fra min side, men jeg tenker at forhandler sannsynligvis må følge noen regler fra Jaguar/LG/importør. Pr nå tipper jeg Jaguar/LG/importør/forhandler ikke helt har bestemt enda hva som skal skje med bilene og hvilke retningslinjer som gjelder. Mange ledd som skal bli enige, men lite trolig at de bilene ender opp på veien igjen, spesielt etter at forhandler har gitt tilnærmet markedspris for bilen.

Tipper at løsningen blir at forhandler må demontere batteriet og levere de brannfarlige batteriene iht Jaguar/LG sine krav. Så levere bilen hos høggern og at høggern må skrive under på at de ikke kan ta reservedeler fra den (dvs faktisk knuse/presse den flat).

Forhandler vil nok nødig bruke brukte deler som reservedeler da de har garantiansvar på delen og sannsynligvis også en importøravtale som sier at det kun skal benyttes fabrikknye originale deler.

Jaguar, importør og forhandler ønsker at det finnes færrest mulig brukte deler. Både for at Jaguar/importør/forhandler skal tjene sine 50% (?) hver på å selge nye deler og for å sikre at kundene ikke går til Mekonomen med en brukt del, men bruker Jaguar verksted (rundt 3000 kr timen).


At det er en fryktelig dårlig løsning klimamessig tror jeg ikke de bryr seg veldig mye om, pengene rår.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:36Nå blir dette kun spekulasjoner fra min side, men jeg tenker at forhandler sannsynligvis må følge noen regler fra Jaguar/LG/importør. Pr nå tipper jeg Jaguar/LG/importør/forhandler ikke helt har bestemt enda hva som skal skje med bilene og hvilke retningslinjer som gjelder. Mange ledd som skal bli enige, men lite trolig at de bilene ender opp på veien igjen, spesielt etter at forhandler har gitt tilnærmet markedspris for bilen.

Tipper at løsningen blir at forhandler må demontere batteriet og levere de brannfarlige batteriene iht Jaguar/LG sine krav. Så levere bilen hos høggern og at høggern må skrive under på at de ikke kan ta reservedeler fra den (dvs faktisk knuse/presse den flat).

Forhandler vil nok nødig bruke brukte deler som reservedeler da de har garantiansvar på delen og sannsynligvis også en importøravtale som sier at det kun skal benyttes fabrikknye originale deler.

Jaguar, importør og forhandler ønsker at det finnes færrest mulig brukte deler. Både for at Jaguar/importør/forhandler skal tjene sine 50% (?) hver på å selge nye deler og for å sikre at kundene ikke går til Mekonomen med en brukt del, men bruker Jaguar verksted (rundt 3000 kr timen).


At det er en fryktelig dårlig løsning klimamessig tror jeg ikke de bryr seg veldig mye om, pengene rår.

Ja jeg tror faktisk du har rett i dine spådommer. Og det er bare trist ikke delene gjenbrukes

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA