Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

H484, Flere som venter på fremdriftsbatteri for I-Pase, batterigaranti ?

Startet av Torvald, onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 16. oktober 2024, klokken 19:20
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. oktober 2024, klokken 14:24Ok. Enig, 400' på de vilkår er en bra pris. En nabo kjøpte en ny BMW elbil i våres og fikk 348' i innbytte for en bil som kun hadde gått 8'.

Veldig trist dog at en aluminiums bil, av god kvalitet og som kun trenger et nytt batteri, skal hogges.. :-1:
ikke hogges har jeg hørt....

Donorbiler...

Er ikke det det vi kaller hogging slik man gjorde det før man presset de flate.. Ikke veldig lenge siden jeg var på hogger'n i Lierbyen og hentet en frontlykt til en kollega. 

Tror og en del tenker at de får stå sikkert på et jorde til vi finner på en billigere løsning for batteribyttet. Et av problemene er jo at du må betale alle mulige avgifter på deler som gjør at bilene står der og ikke blir reparert.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

SitatEr ikke det det vi kaller hogging slik man gjorde det før man presset de flate.. 
jo du har vel rett i det :+1:

chargedup

Nå blir dette kun spekulasjoner fra min side, men jeg tenker at forhandler sannsynligvis må følge noen regler fra Jaguar/LG/importør. Pr nå tipper jeg Jaguar/LG/importør/forhandler ikke helt har bestemt enda hva som skal skje med bilene og hvilke retningslinjer som gjelder. Mange ledd som skal bli enige, men lite trolig at de bilene ender opp på veien igjen, spesielt etter at forhandler har gitt tilnærmet markedspris for bilen.

Tipper at løsningen blir at forhandler må demontere batteriet og levere de brannfarlige batteriene iht Jaguar/LG sine krav. Så levere bilen hos høggern og at høggern må skrive under på at de ikke kan ta reservedeler fra den (dvs faktisk knuse/presse den flat).

Forhandler vil nok nødig bruke brukte deler som reservedeler da de har garantiansvar på delen og sannsynligvis også en importøravtale som sier at det kun skal benyttes fabrikknye originale deler.

Jaguar, importør og forhandler ønsker at det finnes færrest mulig brukte deler. Både for at Jaguar/importør/forhandler skal tjene sine 50% (?) hver på å selge nye deler og for å sikre at kundene ikke går til Mekonomen med en brukt del, men bruker Jaguar verksted (rundt 3000 kr timen).

At det er en fryktelig dårlig løsning klimamessig tror jeg ikke de bryr seg veldig mye om, pengene rår.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:36Nå blir dette kun spekulasjoner fra min side, men jeg tenker at forhandler sannsynligvis må følge noen regler fra Jaguar/LG/importør. Pr nå tipper jeg Jaguar/LG/importør/forhandler ikke helt har bestemt enda hva som skal skje med bilene og hvilke retningslinjer som gjelder. Mange ledd som skal bli enige, men lite trolig at de bilene ender opp på veien igjen, spesielt etter at forhandler har gitt tilnærmet markedspris for bilen.

Tipper at løsningen blir at forhandler må demontere batteriet og levere de brannfarlige batteriene iht Jaguar/LG sine krav. Så levere bilen hos høggern og at høggern må skrive under på at de ikke kan ta reservedeler fra den (dvs faktisk knuse/presse den flat).

Forhandler vil nok nødig bruke brukte deler som reservedeler da de har garantiansvar på delen og sannsynligvis også en importøravtale som sier at det kun skal benyttes fabrikknye originale deler.

Jaguar, importør og forhandler ønsker at det finnes færrest mulig brukte deler. Både for at Jaguar/importør/forhandler skal tjene sine 50% (?) hver på å selge nye deler og for å sikre at kundene ikke går til Mekonomen med en brukt del, men bruker Jaguar verksted (rundt 3000 kr timen).

At det er en fryktelig dårlig løsning klimamessig tror jeg ikke de bryr seg veldig mye om, pengene rår.

Ja jeg tror faktisk du har rett i dine spådommer. Og det er bare trist ikke delene gjenbrukes

Trekkoppbil

Det er 4 risikofaktorer jeg ser på ved vurdering av bil:
  • Batteritap over tid, var vesentlig i eldre biler uten temperaturstyring.
  • Risiko for plutselig svikt i batteriet, er vesentlig i visse batterimodeler og andre ikke.
  • Tilgakekallinger
  • Batterikasser som er for dyre å åpne

Batteritap over tid, kjennte man godt på kroppen, den gang man hadde biler i 20kwt-klassa, men det var forutsigbart etter hvordan man behandla bilen.

Plutselige utfall, som brist i BMS på Chevrolet Volt, eller at batteriet må byttes etter at du har kjørt over en søledam med Tesla, er en høy risiko i enkelte biler, men tilnærma null risiko i andre biler.

Tilbakekallinger kan være en fordel for bilister som for nyere og bedre batterier, men det kan knekke leverandører økonomisk.

Har mistanke om at det Jaguar har bomma på, er at man har laget biler som er så dyre å reparere, i garantitida, at man ikke har råd til å selge i-pace. På høggeriene ser det ut til å være mange i-pace med småskader.

Har lest artikler om at dersom du har brukt slurvete dekkverksted som setter jekken feil, så du oppdager småskader i batterikassa etterhvert, så koster det 350 000kr å bytte den.

Min bekymring om det norske miljøet, er at effektariffen fra e-verkene tar knekken på batteriene i i-pace. Basert på synsing og ikke bevis:

Min hypotese er at hurtiglading rett nok sliter ut batterier ganske fort, når det utføres av klønete bilister, men ellers er det ekstrem saktelading som daukjører batteriene, og medium eller rask opplading trekker dem opp igjen.

På eldre Nissan Leaf tråder var det bilister som opplevde at tapt kapasitet blei gjenvunnet ved hurtiglading.
Det var også min erfaring. Tok inn noen USA-Leafer. I USA er det et begrep om trickle charging, hvor man lader på 110/115V med noen få A. Eller man kunne lade på 220/230V 32A. Problemet var at det var hovedsakelig tørketrommelkurser som var på 220/230V, og Panasonic EVSE måtte bygges av Evseupgrade for å støtte 230V.
Opplevde at kapasiteten steig på USA-leafer, etter bruk i Norge.
F.eks gikk SOH opp fra 95% til 100% under høsttemperatur. Kjørte harryturer på 2x12 mil, med noe hurtiglading på 48KW, dvs over 2C på låg SOC, og fullada i Töcksfors på 6kw, og lada hjemme i kjeller på 3kw rett etter hjemkomst, før batteriet blei kaldt. Dvs at man lada batteriet på 3-6 timer med AC.

Erfaring er at i-pace taper seg under ekstrem saktelading,etter innføring av effektariff:
Vi har kun 16A kurs i garasjen. Dvs at vi har lada Leaf på 6-7 timer, som den har klart bra. Med 2021 i-pace pleide vi å lade med 11kw Ac, dvs over 10 timer med anslagsvis 9kw netto, og vi valgte så høy effekt som mulig i de billigste timesintervallene i uka, som på solskinnsdager i helgene i sommerhalvåret hvor strømmen var gratis.
Innføring av effektariff, jeg trur det var sommeren 2022 eller 2023, pressa oss til å gå ned til 6A. Dvs 4.1kw AC, anslagsvis 3,3kw netto, og nesten 30timer lading.
Resultat:
I slutten av 2024 var den første cella dårlig, og måtte byttes.

Konklusjon:
Familien vår lykkes med å ta vare på gamle Leafbatterier med minimalt kapasitetstap, ved lading i kjeller, tross at av disse batteriene er sårbare for aldring.
Etter innføring av effektariff, opplever vi raskt tap på i-pace, som har langt mer moderne batteri, som burde være mer robust.

Har andre erfaringer med dette?
Kan effekttariff føre til at i-pace'ene forsvinner fra veiene etterhvert?

Sitat fra: Torvald på onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10tilbud om å selge bilen for 300.000 eller 400.000 i innbytte på nyere bruktbil enn 2021 biler, Landrover eller Jaguar.
Er det noe teknisk med 2021 også, eller er det bare hendelsårsaker til at det må være nyere enn 2021?

Ingeniøren

Det siste først, og dreier seg vel om å få en bil med batteri som er produsert etter at de oppdaget produksjons feilen med pouch cells som var pakket for hardt med fare for skadede kontaktpunkter og derav mulig varmgang. Har enda ikke klart å finne ut om min har gamle eller nye celler...dog ingen indikasjon på varmgang etter to software oppdateringer og egne OBD2 målinger.

Kan og være knyttet til endring av infotainment system selv om jeg foretrekker Touch pro som jeg har i min 20 model (levert 2019).

Interessante tanker om at batteriet skades/taper seg av sakte lading. Hvordan vet du det eller mener du det er årsaken til feilen du fikk på batteri eller har du målt? Jeg har stort sett bare sakte ladet, på 10-13A, og har ikke sett noen signifikant reduksjon i kapasitet, uten at jeg har målt dette. Når jeg brukte WattCat hadde jeg en indikasjon på slikt men den fikk Jaguar stengt ned ved å sperre tilgang...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Her er muligens noe god info - for det det gjelder - jeg hentet det fra den norske FB i-Pace gruppa nå nettopp når jeg gjorde et søk på h441. Der er det mye om det. Et søk på 72% også. Legger ved et skjermbilde fra innlegget også. 

Fint hvis dette hjelper noen her inne som ikke er på FB bruker gruppa. 

Her er lenken til innlegget på FB https://www.facebook.com/share/p/1CWZ9Pp4xV/?mibextid=wwXIfr

Ingeniøren

H484 er vel den tilstanden bilen får når oppdateringene H441 og senere H471 av batterikontrollmodul gjør den i stand til å oppdager mulig feil/varmgang i batteriet. Om feil/mulig feil finnes settes maks ladestand til 72% og bilen må inn for reparasjon eller bytte av hovedbatteri.

Det er lite aktivitet her inne så vil anbefale Jaguar I-Pace Forums co UK der man finner masse relatert informasjon.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 29. mars 2025, klokken 09:12H484 er vel den tilstanden bilen får når oppdateringene H441 og senere H471 av batterikontrollmodul gjør den i stand til å oppdager mulig feil/varmgang i batteriet. Om feil/mulig feil finnes settes maks ladestand til 72% og bilen må inn for reparasjon eller bytte av hovedbatteri.
Jepp slik har jeg forstått det også. Ser noen går lei inne på FB gruppa og det er jo solgt over 5500 så det er mange igjen da. Flotte biler men synd de fikk slike problemer noen av de

https://no.wikipedia.org/wiki/Jaguar_I-Pace

Trekkoppbil

Posta innlegget mitt på feil tråd.

ChatGPT mener at årsaken til ei dårlig celle, kan være saktelading, og den anbefaler ladehastighet på 0.1-0.3C, og av og til raskere lading på låg SOC.

Avoid prolonged (20–30+ hours)   May contribute to imbalance/plating and cell failure

Ingeniøren

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. mars 2025, klokken 14:52Posta innlegget mitt på feil tråd.

ChatGPT mener at årsaken til ei dårlig celle, kan være saktelading, og den anbefaler ladehastighet på 0.1-0.3C, og av og til raskere lading på låg SOC.

Avoid prolonged (20–30+ hours)   May contribute to imbalance/plating and cell failure

Tja, ville vært skeptisk til det KI kommer med - du har ikke kontroll på kildene. Kan være en fossilprodusent som har postet det  :)

Faktisk litt trist å se dagens unges tillit til KI. Var på en tur med jobben for litt siden og når det skulle skrives en bursdag hilsen til sjefen, kastet mobil generasjonen seg over mobilen og fikk KI til å lage det. Har man sluttet å bruke hodet...

Alle sakte lader - hadde det vært skadelig hadde vi vist det nå. Enig dog at å lade over 20-30 timer i strekk ikke hørtes bra ut. Sjelden jeg lader over 8 timer i strekk.

Hva menes med 0.1-0.3C ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 31. mars 2025, klokken 08:28
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. mars 2025, klokken 14:52Posta innlegget mitt på feil tråd.

Avoid prolonged (20–30+ hours) May contribute to imbalance/plating and cell failure

Tja, ville vært skeptisk til det KI kommer med - du har ikke kontroll på kildene. Kan være en fossilprodusent som har postet det  :)

Faktisk litt trist å se dagens unges tillit til KI. Var på en tur med jobben for litt siden og når det skulle skrives en bursdag hilsen til sjefen, kastet mobil generasjonen seg over mobilen og fikk KI til å lage det. Har man sluttet å bruke hodet...

Alle sakte lader - hadde det vært skadelig hadde vi vist det nå. Enig dog at å lade over 20-30 timer i strekk ikke hørtes bra ut. Sjelden jeg lader over 6 timer i strekk.

Hva menes med 0.1-0.3C ?
Tallet før C er hvor raskt den lader opp sin egen kapasitet på 1 time.

"The battery C Rating is the measurement of current in which a battery is charged and discharged at. The capacity of a battery is generally rated and labelled at the 1C Rate (1C current), this means a fully charged battery with a capacity of 10Ah should be able to provide 10 Amps for one hour."

https://www.power-sonic.com/wp-content/uploads/2021/02/What-is-a-battery-C-rating.pdf

Så med o,xC så er det altså lading langt saktere. Men de bruker det som aktuell ladefart, ikke hva den er i stand til i KI-svaret.

Ellers helt enig med deg i dine betraktninger. Nytter ikke å stole blindt på svarene man får, så spørs om man egentlig sparer noe tid om man må kontrollere om det som svares, faktisk stemmer!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 31. mars 2025, klokken 08:28Faktisk litt trist å se dagens unges tillit til KI. Var på en tur med jobben for litt siden og når det skulle skrives en bursdag hilsen til sjefen, kastet mobil generasjonen seg over mobilen og fikk KI til å lage det. Har man sluttet å bruke hodet...

Nå høres du ut som en 100 åring ;D

Det der er jo «en greie» veldig mange har gjort de siste årene ift markeringer i jobb sammenheng

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 01. april 2025, klokken 07:33
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 31. mars 2025, klokken 08:28Faktisk litt trist å se dagens unges tillit til KI. Var på en tur med jobben for litt siden og når det skulle skrives en bursdag hilsen til sjefen, kastet mobil generasjonen seg over mobilen og fikk KI til å lage det. Har man sluttet å bruke hodet...

Nå høres du ut som en 100 åring ;D

Det der er jo «en greie» veldig mange har gjort de siste årene ift markeringer i jobb sammenheng

Mulig det - henger ikke med på moten lenger...har vel aldri vært der og velger ofte det motsatte...

Men, hadde de enda hatt baller til å levere det slik det kom ut, full av feil og mangler. Det hadde jo vært en litt artig greie om de oppga kilden, men om de først bruke KI og så rette opp alle feil og mangler mister man hele poenget med på gjøre det slik.  Viser og hvor lite du kan stole på KI slik den fremstår i dag.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA