Nødbremsing og spøkelsesbremsing

Startet av filtvet, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:49

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: kaistian på onsdag 06. november 2024, klokken 20:42
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. november 2024, klokken 18:27Men at Tesla AP er i stand til å aktivt unnvike fra ulykker trodde jeg var viden kjent.

Lurer på hvor du og andre har det fra, Tesla selv sier at de ikke har det.
Bare å les i manualen til Model Y.

Eneste inngrep den har i styringen er filskifteassistent, brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking og kun innenfor samme fil.

"ADVARSEL: Inngrep i styringen er minimale og er ikke beregnet på å flytte Model Y ut av kjørefilen. Ikke sett din lit til at inngrep i styringen skal forhindre sidekollisjoner."

Så jeg stoler med på Tesla som skriver at de ikke har en slik funksjon.

Da tolker vi dette diametralt forskjellig. Det er vesensforskjell på "Inngrep i styringen er minimale og ikke beregnet..." og "Det er ingen inngrep i styringen, kun bremsing".

Jeg tolker teksten / disclaimeren / ansvarsfraskrivelsen (og de utallige videoene) dit hen at bilen har et aktivt sikkerhetssystem som bidrar (gjennom styring i tillegg til bremsing) til å forhindre/redusere konsekvenser gitt en bil på kollisjonskurs, men som du ikke skal stole blindt på (DU, som sjåfør, har ansvaret). Og som har sine absolutte begrensninger. Derfor er det tryggeste å kjøre som om dette systemet ikke eksisterer.

Ellers synes jeg dette ned nødbremsing har blitt verre i det siste, tenderer til direkte plagsomt, på veier med motgående trafikk (og skillelinje).
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 26. november 2024, klokken 08:52
Sitat fra: kaistian på onsdag 06. november 2024, klokken 20:42
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. november 2024, klokken 18:27Men at Tesla AP er i stand til å aktivt unnvike fra ulykker trodde jeg var viden kjent.

Lurer på hvor du og andre har det fra, Tesla selv sier at de ikke har det.
Bare å les i manualen til Model Y.

Eneste inngrep den har i styringen er filskifteassistent, brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking og kun innenfor samme fil.

"ADVARSEL: Inngrep i styringen er minimale og er ikke beregnet på å flytte Model Y ut av kjørefilen. Ikke sett din lit til at inngrep i styringen skal forhindre sidekollisjoner."

Så jeg stoler med på Tesla som skriver at de ikke har en slik funksjon.

Da tolker vi dette diametralt forskjellig. Det er vesensforskjell på "Inngrep i styringen er minimale og ikke beregnet..." og "Det er ingen inngrep i styringen, kun bremsing".

Jeg tolker teksten / disclaimeren / ansvarsfraskrivelsen (og de utallige videoene) dit hen at bilen har et aktivt sikkerhetssystem som bidrar (gjennom styring i tillegg til bremsing) til å forhindre/redusere konsekvenser gitt en bil på kollisjonskurs, men som du ikke skal stole blindt på (DU, som sjåfør, har ansvaret). Og som har sine absolutte begrensninger. Derfor er det tryggeste å kjøre som om dette systemet ikke eksisterer.

Ellers synes jeg dette ned nødbremsing har blitt verre i det siste, tenderer til direkte plagsomt, på veier med motgående trafikk (og skillelinje).

Kjører ofte på et svingete veistrekke med to filer i motgående kjøreretninger (med veimerking, enkel skillelinje), som historisk har fremkalt en del fantombremsing (i sterkt varierende grad, avh. av SW-versjon).

Synes fantombremsing i disse dager (2025.14, men også forrige build .8) er vesentlig bedre enn det var i høst/vinter. Har begynt å bruke AP igjen når jeg har passasjerer, noe som var helt uaktuelt for ca. et halvt år siden. Mistenker også at AP foretrekker sommerhalvåret / bedre lysforhold, så usikker på hvor mye som kan tilskrives software vs. eksterne forhold, men "noe" har skjedd. Heldigvis, for nå blir det jo tiltagende og ambulerende blålys-disco i det man hviler foten på watt-pedalen, som mottiltak ::)

Skjønt, hver gang jeg tror den har blitt markant bedre (som regel i starten av en ny SW-versjon), så kliner den til med en liten "bremsesjekk" :) Vi får se... Noen andre påskesjåfører som har merket noen endring?
TMYP HW4 / TM3P Atom

Electric cars in Norway

SitatHar begynt å bruke AP igjen når jeg har passasjerer, noe som var helt uaktuelt for ca. et halvt år siden

Ja det er noen som har det bra... ;D  uaktuelt her utrivelig i bilen

CorsoDante

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 22. april 2025, klokken 21:51
SitatHar begynt å bruke AP igjen når jeg har passasjerer, noe som var helt uaktuelt for ca. et halvt år siden

Ja det er noen som har det bra... ;D  uaktuelt her utrivelig i bilen

Kan umulig bare være meg.

Møtte nettopp en lang kortesje av relativt store (og eldre) lastebiler i motgående kjørefelt. Antar ifm. 1. mai. Dette var i en 50/60-sone, med enkel skillelinje og flust med svinger (i begge retninger), som er en del av den daglige kjøreturen. For ca. 6 mnd. siden hadde denne kortesjen resultert i masseproduksjon av fantombremsing, men .14.3 fikset biffen OK+ (noe nervøsitet, men på langt nær så ille som det har vært). HW4, men også vår HW3 har vist prov på forbedring på .8. Merk at jeg la AP på, og ikke over, fartsgrensa.

Nå påstår jeg ikke at det er direkte behagelig å være passasjer (noe curvature assist vil sette en effektiv stopper for, okke som), men at systemet nå (som sjåfør..) oppleves som markant bedre målt opp mot hvor det var for ca. 6 mnd. tilbake. Noe av årsaken kan skyldes dagslys osv., som sagt.
TMYP HW4 / TM3P Atom

OlaM

Jeg kjører for det meste i dagslys om vinteren også, og jeg er enig i at det har blitt mye bedre siste halve året eller noe sånt. Ikke helt kurert naturligvis og det er verst når det er en sving som gjør at det ser ut som lastebilen er rett foran.
'21 3LR

SurSnasen

En ting er helt sikkert: Versjon 2025.14.3.1 er IKKE fri for nødbremsing og spøkelsesbremsing. Ei heller for feilstyring.

To episoder på autopilot i dag:
- Først en slak venstrekurve. Ligger i yttersving. Slak nok til at ikke curvature assist varsles. Stiplet gul linje er helt intakt. Hvite ytterlinjen er halvslitt. Men har kjørt samme svingen mange titalls ganger med BMW'en på sin travel assist, og BMW'en har styrt gjennom uten noe drama. Med Y'en holdt det på å gå skikkelig galt. Autovernet begynner midt i svingen. Bilen virket å ha full kontroll. Men merket at den ikke ville ha samme svingradius som svingen i seg selv. Så den skjenet over mot hvitstripen. Og over hvitstripen. Og jeg kunne ikke annet enn avbryte ved å røske i rattet og dra den inn i riktig sving, rett før bilen skulle teste autovernet som katapult.

- Få minutter senere, også på autopilot, kom vi mot en busslomme. Denne er merket med hvitstiplet linje. Så ingen problemer for bilen å følge merkingen. På busslommen, med god klaring til hvitstripen, stod en bil. Rett før vi kom på høyde med denne bilen, hugg Y'en i bremsene sammen med nødbremsvarsling. Fra 80 km/t til 25 km/t før jeg rakk å reagere. Sjeleglad for at jeg ikke hadde vogntog eller annet rett bak.

Vi får vel bare håpe at de i skjul jobber med å slippe en FSD-basert autopilot etter hvert. For dagens autopilot ser det ikke ut til at de har særlig ressurser på.

OlaM

Sitat fra: SurSnasen på søndag 18. mai 2025, klokken 23:51Fra 80 km/t til 25 km/t før jeg rakk å reagere.

Hvis de tallene faktisk stemmer så kjører du med altfor dårlige marginer eller du har veldig dårlig reaksjonstid. Du må følge bedre med og ha høyrefoten mer klar. Hvis jeg blir overrasket av nødbrems med full rødblink så klarer bilen aldri å bremse mer enn ca 10 km/t før jeg har tatt kontroll. Den dagen vogntoget er der så er det ditt ansvar at dine passasjerer havner på sykehus, ikke bilens.
'21 3LR

SurSnasen

Sitat fra: OlaM på mandag 19. mai 2025, klokken 09:15
Sitat fra: SurSnasen på søndag 18. mai 2025, klokken 23:51Fra 80 km/t til 25 km/t før jeg rakk å reagere.

Hvis de tallene faktisk stemmer så kjører du med altfor dårlige marginer eller du har veldig dårlig reaksjonstid. Du må følge bedre med og ha høyrefoten mer klar. Hvis jeg blir overrasket av nødbrems med full rødblink så klarer bilen aldri å bremse mer enn ca 10 km/t før jeg har tatt kontroll. Den dagen vogntoget er der så er det ditt ansvar at dine passasjerer havner på sykehus, ikke bilens.

Helt enig. Det er helt og holdent mitt ansvar å følge med.
Som sagt, her var det nødbrems som tydeligvis slo inn. Etter ca 30 kilometer med behagelig kjøring, uten noe fantombrems av noe slag bortsett fra episoden i en sving kort tid før, var jeg totalt uforberedt på at den skulle slå ut på dette punktet. Og dermed må jeg innrømme at jeg ikke var så på vakt som jeg burde vært. I alle svinger, og særlig innersvinger, står jeg alltid klar. På en så å si rettstrekke som dette inntraff på, benyttet jeg anledningen til å vri litt på meg i setet. Og det var nok medvirkende til at jeg ikke fikk reagert så raskt med å trykke på wattpedalen som jeg burde.

Du kan jo prøve en nødbrems/bråbrems selv. I en Performance med driftsvarme dekk og forsommervarm asfalt bremser du raskt fra 80 og ned. Det skal bilen sannelig ha; den bremser hardt og godt.

OlaM

Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. mai 2025, klokken 13:26Helt enig. Det er helt og holdent mitt ansvar å følge med.
Som sagt, her var det nødbrems som tydeligvis slo inn. Etter ca 30 kilometer med behagelig kjøring, uten noe fantombrems av noe slag bortsett fra episoden i en sving kort tid før, var jeg totalt uforberedt på at den skulle slå ut på dette punktet. Og dermed må jeg innrømme at jeg ikke var så på vakt som jeg burde vært. I alle svinger, og særlig innersvinger, står jeg alltid klar. På en så å si rettstrekke som dette inntraff på, benyttet jeg anledningen til å vri litt på meg i setet. Og det var nok medvirkende til at jeg ikke fikk reagert så raskt med å trykke på wattpedalen som jeg burde.

Du kan jo prøve en nødbrems/bråbrems selv. I en Performance med driftsvarme dekk og forsommervarm asfalt bremser du raskt fra 80 og ned. Det skal bilen sannelig ha; den bremser hardt og godt.

Jeg er ikke noe trafikalt glansbilde selv, på en helt åpen strekke uten noen bak kan jeg nok flytte meg ut av stilling o.l. Men har blitt godt vant med ting som kan trigge fantombremsing og er mer på vakt da, enda mer hvis det er noen bak.
'21 3LR

Effektstyrer

Sitat fra: SurSnasen på søndag 18. mai 2025, klokken 23:51- Først en slak venstrekurve. Ligger i yttersving. Slak nok til at ikke curvature assist varsles. Stiplet gul linje er helt intakt. Hvite ytterlinjen er halvslitt. Men har kjørt samme svingen mange titalls ganger med BMW'en på sin travel assist, og BMW'en har styrt gjennom uten noe drama. Med Y'en holdt det på å gå skikkelig galt. Autovernet begynner midt i svingen. Bilen virket å ha full kontroll. Men merket at den ikke ville ha samme svingradius som svingen i seg selv. Så den skjenet over mot hvitstripen. Og over hvitstripen.

Jeg hadde faktisk en liknende opplevelse i går. Godt merket og bred vei på ny asfalt. Bilen svinger ikke nok og er på vei over i motgående kjørefelt hvor det kommer møtende bil. Jeg opplevde det ikke dramatisk, men man må følge med.

jokke

Merker at min Juniper er mye mer ømfindtlig enn MYP 2023 jeg hadde, TACC og AP er nesten ubrukelig på annet enn motorvei pga dette

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA