Nødbremsing og spøkelsesbremsing

Startet av filtvet, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:49

« forrige - neste »

Lucaria

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Ikke helt det samme, og mange andre parametrer i spill (bruker du styreplate, mus, fingrer vs bein/fot, sitter kansje og slapper av en lørdag gentemot det å sitte og følge med på veien), men kan gi en pekepinn.

Handyman

Reaksjonstid påvirkes, som flere nevner, mye av om hvor forberedt man er. Det er også helt normalt å ha overdreven tro på egen reaksjonsevne. Man er veldig ofte tregere enn man tror, spesielt når man ikke er forberedt.
Tommelfingerregelen sier at man har 1-3 sekunders reaksjonstid i trafikken. Det er nok overraskende for mange.
3 sekundersregelen kjenner jo alle til, og det er derfor litt rart at lengste avstand i Teslas TACC er rundt 2 sekunder. Men 3 sekunder er laaaang avstand, og noe de færreste bruker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Tre sekunders regelen er ikke basert på tre sekunder reaksjonstid. Det er ett sekund reaksjonstid pluss to sekunder for sikker margin for nedbremsing i tilfelle bilen foran deg stopper fortere enn det du greier (kjedekollisjon).

Men det er en grunn til at det ikke gis noen reaksjon fra politiet før man er under to sekunder. De går vel til og med så langt at de anbefaler ned mot to sekunder på motorvei.

Synes ikke det er så rart at ACC o.l. stort sett har avstander på under tre sekund, de har stort sett reaksjonstid på under ett sekund.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. oktober 2024, klokken 12:29Tre sekunders regelen er ikke basert på tre sekunder reaksjonstid. Det er ett sekund reaksjonstid pluss to sekunder for sikker margin for nedbremsing i tilfelle bilen foran deg stopper fortere enn det du greier (kjedekollisjon).

Men det er en grunn til at det ikke gis noen reaksjon fra politiet før man er under to sekunder. De går vel til og med så langt at de anbefaler ned mot to sekunder på motorvei.

Synes ikke det er så rart at ACC o.l. stort sett har avstander på under tre sekund, de har stort sett reaksjonstid på under ett sekund.
Mener å huske at det første sekundet er fra noe skjer til du oppdager og oppfatter situasjonen, det neste sekundet er fra du reagerer til du stopper, og siste sekundet er sikkerhetsmarginen.

Men husk at dette er gjennomsnittstider for trafikanter i alle aldre, så yngre vil nok ofte reagere oppfatte og handle raskere enn noen på 60+ år. Og igjen, dette er veldig individuelt, så du finner folk av alle typer i alle aldre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Ruller og går en lang diskusjonstråd nå på Facebook etter fantombrems-ulykke.
Primært rundt skyldfordeling ved bruk av forsikring.

Redigert: Tesla owners Club Norway
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. oktober 2024, klokken 15:33Ruller og går en lang diskusjonstråd nå på Facebook etter fantombrems-ulykke.
Primært rundt skyldfordeling ved bruk av forsikring.

Lenke anyone?

filtvet

Normal reaksjonstid er 1 sek, derfor finnes vel 3-sekunders regelen? 1 sekund på å reagre + 1 sekund aksjon og så tid for å bremse.

Men om jeg hadde vært supersmart hadde jeg ikke eid en tesla....

Og poenget er jo at den bremset feil - ved en helt idiotisk enkel motorvei-situasjon. Spennende "når" selvkjørende taxi kommer. Er vel passasjerenes feil da?

CorsoDante

Interessant den der. Kunne blitt kjedelig for personer i den andre bilen om de ikke brukte bilbelte?

FSD er det selvsagt ikke. Også er det jo ikke sikkert at det faktisk er overstyring fra bilens side, men en lynrask respons.
TMYP HW4 / TM3P Atom

OlaM

Jeg tror vi kan vi helt sikkert at det ikke er en overstyring fra bilens side.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: OlaM på tirsdag 05. november 2024, klokken 19:57Jeg tror vi kan vi helt sikkert at det ikke er en overstyring fra bilens side.

Kan godt hende, men hvilke holdepunkter baserer du dette på? At den aktivt kolliderer med en motgående bil (i relativt lav fart) fremfor å kjøre over en myk trafikant?
TMYP HW4 / TM3P Atom

SurSnasen

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. november 2024, klokken 07:48
Sitat fra: OlaM på tirsdag 05. november 2024, klokken 19:57Jeg tror vi kan vi helt sikkert at det ikke er en overstyring fra bilens side.

Kan godt hende, men hvilke holdepunkter baserer du dette på? At den aktivt kolliderer med en motgående bil (i relativt lav fart) fremfor å kjøre over en myk trafikant?

Reflekser. Hvilke holdepunkter har de som fronter dette som "Tesla saved the man's life" for at det var bilen selv som gjorde den beslutningen?

OlaM

Det å styre unna i nødstilfeller er ikke noe Teslaer er kjent for, den bremser heller mens den kjører rett fram. Det ser mye mer ut som en menneskelig sjåfør som styrer unna (som sikkert ikke tenkte på at det kom bil imot en gang) og en youtube-bruker som lager clickbait-tittel.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: OlaM på onsdag 06. november 2024, klokken 10:38

Det å styre unna i nødstilfeller er ikke noe Teslaer er kjent for, den bremser heller mens den kjører rett fram. Det ser mye mer ut som en menneskelig sjåfør som styrer unna (som sikkert ikke tenkte på at det kom bil imot en gang) og en youtube-bruker som lager clickbait-tittel.

Det er drøssevis av videoer der Tesla (automatisk) styrer unna andre biler som trekker inn/mot i bilens posisjon. Også har vi selvsagt de der den kjører rett inn i en barriere / brannbil etc.

Men akkurat denne her tror jeg også er click-bait (self driving er et rødt flagg). 

Holder derfor en knapp på sterkt imponerende reaksjon av sjåføren, i et område hvor jeg helt sikkert hadde kjørt på autopilot. Men at Tesla AP er i stand til å aktivt unnvike fra ulykker trodde jeg var viden kjent. Om den prioriterer sårbare trafikanter på bekostning av andre biler er jeg mer usikker på. Et dilemma som ofte trekkes frem i L4/L5-debatten.
TMYP HW4 / TM3P Atom

kaistian

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. november 2024, klokken 18:27Men at Tesla AP er i stand til å aktivt unnvike fra ulykker trodde jeg var viden kjent.

Lurer på hvor du og andre har det fra, Tesla selv sier at de ikke har det.
Bare å les i manualen til Model Y.

Eneste inngrep den har i styringen er filskifteassistent, brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking og kun innenfor samme fil.

"ADVARSEL: Inngrep i styringen er minimale og er ikke beregnet på å flytte Model Y ut av kjørefilen. Ikke sett din lit til at inngrep i styringen skal forhindre sidekollisjoner."

Så jeg stoler med på Tesla som skriver at de ikke har en slik funksjon.

magnetic

skumle saker
The New 2025 Tesla Model 3: If It's So Good, Why Did Tesla Try to Gaslight Me?

https://youtu.be/NsVOc8U-xUs?t=2169

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA