Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EL8

Startet av jevel, fredag 04. oktober 2024, klokken 23:28

« forrige - neste »

jevel

Noen som har denne eller som har prøvekjørt den som har noen tanker om den?

Vurderer denne når vi nå skal ha en større bil, men er ikke 100% overbevist enda, kjenner jeg.

Tester lading på Mer her, og måtte prøve tre stolper før den ville lade. Etter lading nektet den å slippe laderen. Andre som har sett det samme? (Om ikke med EL8 , kanskje med andre modeller?

turfsurf

Har ihvertfall lest biltester av forgjengeren som hadde tilsvarende problemer med lading (løser ikke ut), og bl.a. mil etter mil podcasten hadde en morsom episode om det. Men veldig overrasket over at det ikke er løst.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

#2
Hadde vel ikke tvilt om 6 seter er hva som passer dere best og en har råd, fremfor en brukt 6-7 seter.

Har hatt ES8 i snart tre år og bilens kvaliteter har tålt tidens tann. Den har ikke Spotify app eller car play/android auto, EL8 har førstnevnte, men kommer antagelig aldri å få CP/AA. 

Det var problemer i begynnelsen med at kabellåsen ikke ville gi slipp på ES8, og det er mulig fremdeles å provosere frem, om enten bilen låses fordi nøkkel FOB er for langt unna og/eller at en forsøker å trekke ut kabelen før låsebolten er trukket tilbake. En kan såvidt høre når den trekkes tilbake. Provoserer en det så har det fungert for meg å låse bilen og låse den opp igjen. 

Med ES8 har det vært problematisk å lade på Alpitronic Hypercharger HYC 300 kW DC station, men siste oppdatering skal ha fikset dette (har ikke forsøkt kom for en uke siden).

https://chargingshop.eu/product/alpitronic-hypercharger-hyc-300-kw-dc-station/

Om det er en slik lader du har forsøkt, kan problemene være tilstede på EL8.

Ladet på en rekke forskjellige ladere og nettverk nedover i Europa og hadde aldri noen problemer med andre ladere enn den typen i sommer.

Det er vel diskutert opp og ned om batteribytte og NIOs uunngåelige konkurs her inne, men jeg synes batteribytte er konge(og de nyeste stasjonene er ett virkelig løft, tar 4 min å bytte batteri på min ES8) og NIO går tvilsomt konkurs, de hadde fremdeles nesten 6 milliarder USD cash on hand etter Q2 2024.

Verdt å tenke på er at 240 kW lading får du kun med 100b batteriet som leveres med nye EL6, ET5T og EL8, rundt 320 av de 2500+ NIOene i Norge. Nye stasjoner kommer med 100b batterier, så antallet er kanskje 300 totalt i Norge (bilene leveres også med 75 kWh), så bytter du er det 90%+/- sjanse for å få ett 100a batteri. (De med 100b batterier er ikke helt klar for å bytte alltid).

Men jeg hadde ikke tvilt om 6 seter passet meg.

edyrli

Denne kan være grei å kikke på:
https://www.youtube.com/watch?v=kK9DS5NkBWs
Tang er jo et greit alternativ også.
Kortversjonen her er at EL8 har mer luksus og utstyr, har batteribytte og 6 seter. Tang er mye rimeligere, har 7 seter og er muligens et bedre valg som familiebil.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

o.b.lix

Liker godt matrix-lyktene på min EL6, EL8 har vel likedan.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA