Hovedmeny

Korrisjon

Startet av kjartanb, torsdag 03. oktober 2024, klokken 11:49

« forrige - neste »

Handyman

#30
Ja, det er en kjent svakhet. Svigerfar fikk nye rør på garanti. Bilen var over 5 år. Han hadde lånebil lenge, mens de ventet på produksjon av nye rør med bedre kvalitet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Daniel_0007

#31
6 år gammel bil her, fikk nye bremserør på goodwill, tok det i forbindelse med eu kontrol.
Vil anbefale alle som har en eldre model 3 å bytte bremsrørene.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Det er ikke uhørt at bremserør ruster før det har gått 5 år. Det skjer med andre merker også. Det bør gå på garanti ja, for det er ikke en slitedel og de skal vare lengre enn 5 år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

What-a-watt

Det som er uhørt er at Tesla (og andre) skal spare penger på dårlig kvalitet på et viktig sikkerhetskomponent. Burde vært krav på å bare bruke rustfritt stål!

Handyman

PKK når bilen er 4 år og deretter hvert andre år, ble innført nettopp for å avdekke sikkerhetsfeil før de blir farlige.
Tesla har endret kvaliteten på bremserørene. Korrosjon og kostbare reparasjoner er sannsynligvis årsaken. Man sparer ikke alltid penger på "dårlig kvalitet".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Lurer på hvor ofte de som opplever rust på bremserør spyler bilene sine vinterstid?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Korrosjonen er vel på steder der spyling under bilen har svært begrenset (i praksis ingen) effekt? Salttåken når derimot over alt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Sitat fra: Handyman på onsdag 20. august 2025, klokken 13:20Korrosjonen er vel på steder der spyling under bilen har svært begrenset (i praksis ingen) effekt? Salttåken når derimot over alt.

Om du spyler under med en skikkelig høytrykkspyler så kommer vannet til der salttåken har vært... Det er uansett bedre enn å ikke spyle.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

What-a-watt

Hvordan går en "lekmann" fram for å få slikt gjort?

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 20. august 2025, klokken 13:33
Sitat fra: Handyman på onsdag 20. august 2025, klokken 13:20Korrosjonen er vel på steder der spyling under bilen har svært begrenset (i praksis ingen) effekt? Salttåken når derimot over alt.

Om du spyler under med en skikkelig høytrykkspyler så kommer vannet til der salttåken har vært... Det er uansett bedre enn å ikke spyle.
Da tror jeg du er for optimistisk på hvor mye vann du får inn der rusten forekommer med noen få minutters spyling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Åpnet opp mine hjulbuer og sprayet med rustbeskyttelse på min. Som sagt så går bremserør i en åpen kanal fra venstre hjulbue og bak. Sitter bak skvettlappen og du kommer inn der men vann uten å ta av hjulbuer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA