Korrisjon

Startet av kjartanb, torsdag 03. oktober 2024, klokken 11:49

« forrige - neste »

kjartanb

Jeg har en Tesla mod 3 fra desember 2020. Generelt glad for bilen men har hatt noen service på korroderte elektriske kontakter, nu sist i dag fikk jeg beskjed om korrodert bremserør (EU kontroll). Bilen er behandlet regelmessig med fluid film.
Det som undrer meg er at standard svar fra service folkene, når jeg synes korrosjon kommer meget tidlig, er at Tesla er ikke laget for Norske forhold??? .. derfor korroderer den fort.

Dette synes jeg er en meget dårlig forklaring. Tesla er vel den mest solgte elbilen i Norge og alle biler som leveres i Norge må da ta hensyn til det klima som er i Norge.

Kommer selv opprinnelig fra Island som salter om vinteren, store deler av USA og Kanada gjør det og, spesielt ut ved kystene i de nordlige stater.

What-a-watt

Hvis denne uttalelsen kommer fra Teslas folk, så få det skriftlig. Deretter sender du det som betalingstips til avisene. Dette høres helt vilt ut!

Jeg har en TMS som er 6 år gammel uten antydning til rust på bremserør (eller noe annet bremserelatert). Gikk nettopp gjennom EU-kontroll..

filtvet

Problemet er vel at de bruker billigste metall. Rart at min cr-v fra 2006 ikke har noen problem med eu-kontroll ennå.... fordi Toyota/Honda bruker leverandører som leverer kvalitet.

Handyman

Sitat fra: filtvet på torsdag 03. oktober 2024, klokken 13:33Problemet er vel at de bruker billigste metall.
Høres ut som du synser vel mye nå, eller har du en troverdig kilde til antakelsen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Daniel_0007

Sitat fra: filtvet på torsdag 03. oktober 2024, klokken 13:33Problemet er vel at de bruker billigste metall. Rart at min cr-v fra 2006 ikke har noen problem med eu-kontroll ennå.... fordi Toyota/Honda bruker leverandører som leverer kvalitet.

https://www.motor.no/aktuelt/mercedes-bmw-og-audi-har-best-rustbeskyttelse/290790

honda på siste plass  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

Stjerneglis

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 03. oktober 2024, klokken 15:15
Sitat fra: filtvet på torsdag 03. oktober 2024, klokken 13:33Problemet er vel at de bruker billigste metall. Rart at min cr-v fra 2006 ikke har noen problem med eu-kontroll ennå.... fordi Toyota/Honda bruker leverandører som leverer kvalitet.

https://www.motor.no/aktuelt/mercedes-bmw-og-audi-har-best-rustbeskyttelse/290790

honda på siste plass  ;D

Google Toyota og rustne bremserør så finner du mye moro.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

daktari

Mange asiatiske merker får en ekstra rustbeskyttelse av importør her i landet, som f.eks. Kia som jeg har erfaring med. Den type lokal tilpasning tror jeg ikke er ønsket i et toppstyrt merke. Hvorvidt det er en reell kvalitetsforskjell på bremserør fra lavpris-merke vs vanlig kan jo tenkes, men jeg vet ikke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kjartanb

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 03. oktober 2024, klokken 11:58Hvis denne uttalelsen kommer fra Teslas folk, så få det skriftlig. Deretter sender du det som betalingstips til avisene. Dette høres helt vilt ut!

Jeg har en TMS som er 6 år gammel uten antydning til rust på bremserør (eller noe annet bremserelatert). Gikk nettopp gjennom EU-kontroll..
Tror ikke jeg får det skriftlig, men har hørt det flere end en gang fra serviceteknikerne.

Handyman

Da bør du skrive til dem i appen og spør om det er riktig det du er blitt forklart av Teslas ansatte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Det finnes spesifikasjoner om hva slags metall og tykkelse som er lovlig å bruke i bremserør. Ganske sikker på at dette også er en del av Typegodkjenningen. Stiller meg derfor litt tvilende til de nevnte serviceteknikeres kunnskap.

ps. Rustfritt stål er visstnok ikke tillatt i bremserør på grunn av metallets sprøhet i flensene.

kjartanb

Må tilføye at jag har fått melding fra Tesla at bremserøret blir byttet på garanti, samt foringer i forstilling som var slit.

filtvet

Smørt på beskyttelse på min 3. Fulgte med Funderud rustbeskyttelsessett.

Men ja - om jeg kan "bevise" at tesla skimper på kvalitet vet jeg ikke, men at feks 2 hjullagre går før 50.000 km er tvilsomt.

Ellers enig - Toyta og Honda gjør det helt feil da mine bremserør har holdt i 18 år.

Hideyowife

Mine Teslaer er fulle av saueolje og en liten haug med ekstra deksler for å stoppe inntrenging av saltlaken. Null rust så langt ihvertfall.
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Electric cars in Norway

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 17. oktober 2024, klokken 02:43Mine Teslaer er fulle av saueolje og en liten haug med ekstra deksler for å stoppe inntrenging av saltlaken. Null rust så langt ihvertfall.
Bra jobba :+1: det lønner seg i lengden det der å ta vare på bilene så de ikke ruster 

Boikott My Ass

Rust? Er det ikke alu? Snakker vi rust eller galvanisk korrosjon?
Bmw 530i G30

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA