Norge slukker snart alle mobile nettverk bortsett fra 4g/5g men nå er det utsatt.

Startet av Marsto, tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:42

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Marsto på mandag 13. januar 2025, klokken 15:59Jeg mener dette er uavhengig av teleoperatør. Litt som når man er i utlandet og kan velge operatør manuelt men dekningen kan det være stor forskjell på. Her er kart over 2g dekning i Sør-Norge fra Telenor og Telia. Som man ser er det kjempestor forskjell. Telenor har dekning nærmest overalt mens Telia er mye mer begrenset.
Det er ikke vanlig med roaming innenfor samme land. Når en er i annet land kan en roame til alle nett som egen operatør har avtale med. Spørsmålet er hvordan disse enhetene som benytter 2G er satt opp, kan de roame er uten noen tiltak gjøres, eller vil det være enheter som er knyttet til Telia sitt nett?

Regner med Telia vil informere om dette til eiere av abonnementet, typisk produsenten i mange tilfeller.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Marsto

Sitat fra: Marsto på mandag 13. januar 2025, klokken 16:39
Sitat fra: TB på mandag 13. januar 2025, klokken 16:21
Sitat fra: Marsto på mandag 13. januar 2025, klokken 15:59Jeg mener dette er uavhengig av teleoperatør. Litt som når man er i utlandet og kan velge operatør manuelt men dekningen kan det være stor forskjell på. Her er kart over 2g dekning i Sør-Norge fra Telenor og Telia. Som man ser er det kjempestor forskjell. Telenor har dekning nærmest overalt mens Telia er mye mer begrenset.
Det er ikke vanlig med roaming innenfor samme land. Når en er i annet land kan en roame til alle nett som egen operatør har avtale med. Spørsmålet er hvordan disse enhetene som benytter 2G er satt opp, kan de roame er uten noen tiltak gjøres, eller vil det være enheter som er knyttet til Telia sitt nett? Akkurat, det jeg mente var bare som en beskrivelse av 2g dekningen. 2g modulene i e-up mener jeg er operatør uavhengig. Det fine er at Telenor har en mye bedre dekning og vil gi e-up modulen dekning så lenge Telenor har 2g nettet operativt. Hadde vi hatt bare Telia her i landet hadde situsjonen vært en helt annen. Det er nok derfor Telia ikke bryr seg om å utvide tiden for 2g dekning når de vet at Telenor har mye bedre dekning uansett. 

Regner med Telia vil informere om dette til eiere av abonnementet, typisk produsenten i mange tilfeller.

Akkurat, det jeg mente var bare som en beskrivelse av 2g dekningen. 2g modulene i e-up mener jeg er operatør uavhengig. Det fine er at Telenor har en mye bedre dekning og vil gi e-up modulen dekning så lenge Telenor har 2g nettet operativt. Hadde vi hatt bare Telia her i landet hadde situasjonen vært en helt annen. Det er nok derfor Telia ikke bryr seg om å utvide 2g dekning når de vet at Telenor har mye bedre dekning uansett. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Rosstopher

Sitat fra: Marsto på mandag 13. januar 2025, klokken 14:10
Sitat fra: Rosstopher på mandag 13. januar 2025, klokken 13:35
Sitat fra: Marsto på mandag 13. januar 2025, klokken 12:56https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lweeXe/telenor-utsetter-2g-stengingen-til-slutten-av-2027

Telia fortsetter planlegginga av nedstenging fra August 2025. Merkelige greier.

Syns ikke det er noe merkelig i det hele tatt. Det har vært varslet i 10 år og Telia ønsker vel ikke å ta regninga for at bilimportørene ikke har fulgt med i timen (eller ikke har giddet). Telenor som er statseid er muligens lettere å overtale/presse.
Her det mye å ta tak i. Bare profitt drevet nedstenging av 2g her i landet. Vi er så opphengt i det som er nytt at vi glemmer at det finnes 700000 nye biler(2021 mod.faktisk) her i landet som ikke vil fungere som beskrevet hvis 2g slukkes. Norge er nok en av de første til å slukke 2g beklageligvis. Ute i Europa er tendensen at telekomoperatørene venter med å stenge ned 2G/3G-nettene til tidligst 2029-2030. Dette skal være bekreftet i Finland, Italia, Frankrike, Spania og Belgia. Det er grunn til å tro at øvrige land som Danmark, Tyskland, Nederland og Irland venter med nedstenging. Tror også dette har mest med bilprodusentene å gjøre. De produserer gjerne biler med rimeligere teknologi hvis importørene ikke gir tilbakemelding om minimumskrav. Det er ganske logisk at E-Up lett kunne blitt produsert med 4g hvis importører hadde stilt krav om det. 

Hva i all verden? Skal jeg som kunde liksom betale ekstra fordi noen valgte å importere og selge biler med 2G i mange år etter at de fikk beskjeden om at 2G-nettet skulle stenges? Hvis argumentet hadde vært at folk flest kjører biler fra 2014 med 2G så kunne det ha vært forståelig, men 2021 er faktisk 6 år etter at Telenor og Telia bestemte seg for stengedato.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Marsto

Ja, helt enig. Det er sånn at kun 2g/3g moduler ble levert i mange år etter annonseringa av nedlegging av 2g/3g. Jeg vet f.eks. Peugeot 2008E leverte kun slike moduler helt opp til 2021. Det som hadde vært interessant nå er om det stemmer at kommunikasjons modulen i E-up faktisk ikke kan byttes til en 4/5g modul. Her er koblings skjema til denne modulen. Kommunikasjonsmodul heter J949 på tegninga.
 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Electric cars in Norway

#34
Sitat fra: Rosstopher på mandag 13. januar 2025, klokken 22:09
Sitat fra: Marsto på mandag 13. januar 2025, klokken 14:10
Sitat fra: Rosstopher på mandag 13. januar 2025, klokken 13:35
Sitat fra: Marsto på mandag 13. januar 2025, klokken 12:56https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lweeXe/telenor-utsetter-2g-stengingen-til-slutten-av-2027

Telia fortsetter planlegginga av nedstenging fra August 2025. Merkelige greier.

Syns ikke det er noe merkelig i det hele tatt. Det har vært varslet i 10 år og Telia ønsker vel ikke å ta regninga for at bilimportørene ikke har fulgt med i timen (eller ikke har giddet). Telenor som er statseid er muligens lettere å overtale/presse.
Her det mye å ta tak i. Bare profitt drevet nedstenging av 2g her i landet. Vi er så opphengt i det som er nytt at vi glemmer at det finnes 700000 nye biler(2021 mod.faktisk) her i landet som ikke vil fungere som beskrevet hvis 2g slukkes. Norge er nok en av de første til å slukke 2g beklageligvis. Ute i Europa er tendensen at telekomoperatørene venter med å stenge ned 2G/3G-nettene til tidligst 2029-2030. Dette skal være bekreftet i Finland, Italia, Frankrike, Spania og Belgia. Det er grunn til å tro at øvrige land som Danmark, Tyskland, Nederland og Irland venter med nedstenging. Tror også dette har mest med bilprodusentene å gjøre. De produserer gjerne biler med rimeligere teknologi hvis importørene ikke gir tilbakemelding om minimumskrav. Det er ganske logisk at E-Up lett kunne blitt produsert med 4g hvis importører hadde stilt krav om det. 

Hva i all verden? Skal jeg som kunde liksom betale ekstra fordi noen valgte å importere og selge biler med 2G i mange år etter at de fikk beskjeden om at 2G-nettet skulle stenges? Hvis argumentet hadde vært at folk flest kjører biler fra 2014 med 2G så kunne det ha vært forståelig, men 2021 er faktisk 6 år etter at Telenor og Telia bestemte seg for stengedato.

Du har gode poenger Ross... :+1:  men er det virkelig, virkelig så viktig for Telia å i år shut off 2g?
Telenor må vente til 27 (siden det ble politisk) så da kunne vel Telia også ventet til 27?

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 22:30Du har gode poenger Ross... :+1:  men er det virkelig, virkelig så viktig for Telia å i år shut off 2g?
Telenor må vente til 27 (siden det ble politisk) så da kunne vel Telia også ventet til 27?

Fordi det er i 5G pengene ligger, ikke i 2G. 2G er et rent tapsprosjekt. Stenger de ikke 2G, så får de ikke brukt frekvensene til 5G.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: automat på tirsdag 14. januar 2025, klokken 23:20Stenger de ikke 2G, så får de ikke brukt frekvensene til 5G.
Ja. Og en annen ting er at 2G-teknikken er gammel og dyr å vedlikeholde. En del utstyr er sikkert passert "end-of-maintenance" og noe til og med nådd "end-of-life".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elmo på lørdag 18. januar 2025, klokken 14:11
Sitat fra: automat på tirsdag 14. januar 2025, klokken 23:20Stenger de ikke 2G, så får de ikke brukt frekvensene til 5G.
Ja. Og en annen ting er at 2G-teknikken er gammel og dyr å vedlikeholde. En del utstyr er sikkert passert "end-of-maintenance" og noe til og med nådd "end-of-life".
Hvis det er så ille med 2g utstyret så er det rart de klarer det i EU da :-[

Nei dette handler om cash inn og ikke ut for Telia ICE osv

Fint Telenor ble presset til å følge EU da :+1:

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 19. januar 2025, klokken 08:36
Sitat fra: Elmo på lørdag 18. januar 2025, klokken 14:11
Sitat fra: automat på tirsdag 14. januar 2025, klokken 23:20Stenger de ikke 2G, så får de ikke brukt frekvensene til 5G.
Ja. Og en annen ting er at 2G-teknikken er gammel og dyr å vedlikeholde. En del utstyr er sikkert passert "end-of-maintenance" og noe til og med nådd "end-of-life".
Hvis det er så ille med 2g utstyret så er det rart de klarer det i EU da :-[

Nei dette handler om cash inn og ikke ut for Telia ICE osv

Fint Telenor ble presset til å følge EU da :+1:

At utstyret er "end of life" har ingen ting med EU, andre land eller andre operatører å gjøre.

Når man i 10 år har planlagt for en nedstigning, så planlegger man selvfølgelig for at mest mulig av utstyret er nærmest mulig sin tekniske levealder på nedstengningstidspunktet. Og noe utstyr vil sannsynligvis være på overtid allerede.

Og selvfølgelig handler det om penger. Ingen liker å kaste penger ut av vinduet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marsto

Her en liste klippet ut fra VG i går som viser enheter som slutter å fungerer ved slukking av 2g i år.
Tror det sier seg selv at slukking i år blir veldig problematisk. Det er fremdeles rundt 120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser, og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner som baserer seg på 2G-teknologi. Dette vil ta tid å bytte ut. Tenker de samme komponentene på denne lista er gjeldene i mange andre land i EU så man kan bare tenke seg hvor mange komponenter som må byttes ut før 2g kan ansees som sikkert å slukke. Jeg stemmer for å harmonisere slukking av 2g med det EU anser som sikkert.
 
https://www.vg.no/nyheter/i/0V0AgJ/2g-nettet-slukkes-700-000-biler-mister-noedsystemet-ecall
     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Rosstopher

Sitat fra: Marsto på mandag 20. januar 2025, klokken 10:43Her en liste klippet ut fra VG i går som viser enheter som slutter å fungerer ved slukking av 2g i år.
Tror det sier seg selv at slukking i år blir veldig problematisk. Det er fremdeles rundt 120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser, og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner som baserer seg på 2G-teknologi. Dette vil ta tid å bytte ut. Tenker de samme komponentene på denne lista er gjeldene i mange andre land i EU så man kan bare tenke seg hvor mange komponenter som må byttes ut før 2g kan ansees som sikkert å slukke. Jeg stemmer for å harmonisere slukking av 2g med det EU anser som sikkert. 

Alle som eier slikt utstyr har hatt 10 år på seg for å bytte ut alt det utstyret. Jeg forstår ikke iveren etter å sende regningen til kundene for at folk har sovet i timen og fortsatt å kjøpe/selge utstyr som har hatt en varslet utløpsdato i lang tid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: Rosstopher på mandag 20. januar 2025, klokken 10:47
Sitat fra: Marsto på mandag 20. januar 2025, klokken 10:43Her en liste klippet ut fra VG i går som viser enheter som slutter å fungerer ved slukking av 2g i år.
Tror det sier seg selv at slukking i år blir veldig problematisk. Det er fremdeles rundt 120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser, og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner som baserer seg på 2G-teknologi. Dette vil ta tid å bytte ut. Tenker de samme komponentene på denne lista er gjeldene i mange andre land i EU så man kan bare tenke seg hvor mange komponenter som må byttes ut før 2g kan ansees som sikkert å slukke. Jeg stemmer for å harmonisere slukking av 2g med det EU anser som sikkert. 

Alle som eier slikt utstyr har hatt 10 år på seg for å bytte ut alt det utstyret. Jeg forstår ikke iveren etter å sende regningen til kundene for at folk har sovet i timen og fortsatt å kjøpe/selge utstyr som har hatt en varslet utløpsdato i lang tid.
Det er vel ansett som uforholdsmessig å kreve at eier av utstyret vet hvilken teknologi og derved hvilket bredbåndsnett som er benyttet, for utstyr kjøpt i god tro.

Det er dermed rimelig sannsynlig at folk flest ikke vet (fremdeles) om utstyret ikke vil fungere etter nedstengning, om de ikke har fått beskjed fra netteier.

Og det er jo de som eier slikt utstyr, noe sikkert ganske dyrt utstyr og, som ville fått den største regningen ved å måtte bytte ut.

Helsemyndigheter, helseinstitusjoner og bedrifter må vel ansees som profesjonell part, og dermed må ha bedre kontroll på dette selv, i motsetning til private/personlige kunder, selv om man fort kan få inntrykk av at det er motsatt.

Men det viktigste er jo at mye, fullt brukbart utstyr (på alle andre måter) må kastes og erstattes, og da begynner fort beløpene å bli store.

Den lille merkostnaden vi andre som ikke har 2G-utstyr får ved å forsinke endringen, vil jeg tro er så små at det knapt vil merkes. Synes derfor det blir noe underlig å skrike opp om det, for jeg antar kostnaden over skatteseddelen blir større, om helsevesenet må skifte ut store mengder med fullt fungerende utstyr, lenge før tiden.

Det som og er underlig, og som nesten burde vært straffbart, er alle de produsentene, og i forlengelse av dette alle selgerne og selskapene de jobber for, som ikke har fått ut fingeren lenge før, og kommet med 4 og 5G-kompatible enheter, som altså ville fortsatt å gjøre jobben når 2G stenges ned.

Det er en stor skam egentlig, og på grensen til svindlerisk oppførsel, når de ikke har tatt høyde for den varslede nedstengningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Helt enig. Det virker som de fleste med kun 2g i sine komponenter har sovet i timen. Det som er veldig rart er at VW ikke har oversikt over hvilke biler som har kun 2g. De sier på sine sider at de vil komme tilbake til dette når de har funnet ut hvilke modeller det gjelder. Det er vel bare å følge med på VW sine sider om dette.
https://www.volkswagen.no/no/kundeservice/kundeinformasjon/nedstenging-av-2g-nettverk.html?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3A0V0AgJ
Det som er virkelig bekymringsfullt på den lista er det som nevnes om personsikkerhet og samfunns sikkerhet. Kloakk og renseanlegg, Heisalarmer, pustemaskiner er enheter som alltid må virke. Det ville vært helt feil å bare stenge 2g i år når dette enda ikke er oppgradert.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

TB

Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2025, klokken 12:17Det som og er underlig, og som nesten burde vært straffbart, er alle de produsentene, og i forlengelse av dette alle selgerne og selskapene de jobber for, som ikke har fått ut fingeren lenge før, og kommet med 4 og 5G-kompatible enheter, som altså ville fortsatt å gjøre jobben når 2G stenges ned.

Et godt poeng. Salg av eldre 2G utstyr vil det forhåpentligvis bli mindre av nå som media har skrevet mye om det. Hadde Telenor satt opprinnelig dato til 2027 er det ikke sikkert det ville fått like mye oppmerksomhet pr nå.

At dato ble flyttet frem har gjort det har fått mer oppmerksomhet... Mulig det var tatt høyde for en utsettelse hos Telenor, men ved å vente til det ikke var så lenge igjen ville det få mer mediedekning - og målet dermed oppnådd?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

automat

Sitat fra: Marsto på mandag 20. januar 2025, klokken 12:33Det som er virkelig bekymringsfullt på den lista er det som nevnes om personsikkerhet og samfunns sikkerhet. Kloakk og renseanlegg, Heisalarmer, pustemaskiner er enheter som alltid må virke. Det ville vært helt feil å bare stenge 2g i år når dette enda ikke er oppgradert.

Det er også bekymringsfullt at aktører som drifter kritiske funksjoner baserer seg på utdatert 2G-teknologi, som ikke møter dagens sikkerhetsstandarder. De burde ha gjort utskiftningen for lenge siden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA