Norge slukker snart alle mobile nettverk bortsett fra 4g/5g men nå er det utsatt.

Startet av Marsto, tir 01. okt 2024, kl. 17:42

« forrige - neste »

Marsto

Flott med viktige uttalelser fra mange i denne saken. Slukkinga er ihvertfall utsatt i to år nå. Veldig bra. :+1:
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marsto på søn 15. des 2024, kl. 12:41Flott med viktige uttalelser fra mange i denne saken. Slukkinga er ihvertfall utsatt i to år nå. Veldig bra. :+1:
Ja jeg skriver av denne saken som en klar hjemmeseier :+1: men bare rein flaks da.

Det var mange som ville det annerledes her inne (de ville slukke det nå) og det viser bare hvor vanskelig denne saken har vært. Men jeg håpet på at politisk nivå ville ta til vettet og få det utsatt. Fint det at det skjedde.

Marsto

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 15. des 2024, kl. 15:30Ja jeg skriver av denne saken som en klar hjemmeseier
Hjemmeseier, garantert og det tror jeg mest på. Det har vært mange som har belyst problemet i media og ikke minst elbilfourmet som har vært en viktig aktør, håper jeg. Neste blir å gjøre som andre land har gjort, å utsette til 2030. Da kan man vel ikke si at man eier en nybil lenger når det er klart at kun 2g faktisk er innstallert i biler helt opp til 2020/21.   

arthur

Det er nok ikke de elbilene som vil få et problem som er årsaken til utsettelse, ikke annet enn det, men de flere hundre tusen trygghetsalarmene, heis alarmene, bondestandens alarmer som er årsaken til utsettelse.

Marsto

De er nok mest i media,ja men det er tross alt 700 tusen biler her i landet som også hadde blitt koblet fra.

arthur

"I Danmark virker utfasingen å være utsatt på ubestemt tid, bekrefter både Telenor Danmark og den danske nettverksoperatøren TDC til MereMobil. Sverige på sin side planla opprinnelig å stenge ned 2G-nettet neste år, men Telia Sverige valgte å utsette dette i et par år. Nettopp for å sikre at flere kom seg over på de nyere mobilnettene."

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/o37Ala/700-000-bilister-mister-noedsystem-naar-2g-nettet-forsvinner-neste-aar?srsltid=AfmBOooB1VSQHwc5iUhEEMUvVQfhDiisfQkH4zzoq3XKA2sQN3Mf_w-L

Marsto

Sitat fra: arthur på man 16. des 2024, kl. 08:43"I Danmark virker utfasingen å være utsatt på ubestemt tid, bekrefter både Telenor Danmark og den danske nettverksoperatøren TDC til MereMobil. Sverige på sin side planla opprinnelig å stenge ned 2G-nettet neste år, men Telia Sverige valgte å utsette dette i et par år. Nettopp for å sikre at flere kom seg over på de nyere mobilnettene."

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/o37Ala/700-000-bilister-mister-noedsystem-naar-2g-nettet-forsvinner-neste-aar?srsltid=AfmBOooB1VSQHwc5iUhEEMUvVQfhDiisfQkH4zzoq3XKA2sQN3Mf_w-L
Akkurat, dette er saken for bilparken i Norge. Håper det kan mobiliseres nok forståelse at det faktisk er biler helt opp til 2021 mod. som kun har 2g moduler og tenker det er alt for tidlig å slukke 2g nettet selv i 2027. VW fraskriver seg alt ansvar og nå hadde det vært fint å starte en prossess om hvordan vi kan finne en løsning på å bytte 2g modulene i de e-up som har bare det.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marsto på man 16. des 2024, kl. 14:57Håper det kan mobiliseres nok forståelse at det faktisk er biler helt opp til 2021 mod. som kun har 2g moduler og tenker det er alt for tidlig å slukke 2g nettet selv i 2027. .
Hear hear Marsto for president :+1:

Ja vi må ikke løpe for fort i alle svingene men bruke litt tid på dette. Jeg er opptatt av alt fra bilsikkerhet til nasj beredskap og da er det viktig å ikke fase ut noe før alle de nødvendige treningsrundene rundt banen er gjennomført. Og vi har nettopp starta på den løpeturen slik jeg ser det

Men når det er sagt så respekterer at det også her inne på div strenger bla den jeg starta på 2g at noen vil annerledes og gjerne fase ut 2g i forgårs ;D  og det synes jeg er helt greit å mene. Det er jo ingen fasitsvar i denne saken men nå gikk det politikk i det til slutt og det ble lagt på is hele saken. Bra det

MrBacardi

Telenor har utsatt 2 år ja, men hva med Telia? Telia har vel ikke annonsert at de utsetter? Hvor stor andel bilermerker er på hvilke nett?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Marsto

Rosstopher

Sitat fra: Marsto på man 13. jan 2025, kl. 12:56https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lweeXe/telenor-utsetter-2g-stengingen-til-slutten-av-2027

Telia fortsetter planlegginga av nedstenging fra August 2025. Merkelige greier.

Syns ikke det er noe merkelig i det hele tatt. Det har vært varslet i 10 år og Telia ønsker vel ikke å ta regninga for at bilimportørene ikke har fulgt med i timen (eller ikke har giddet). Telenor som er statseid er muligens lettere å overtale/presse.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Marsto

Sitat fra: Rosstopher på man 13. jan 2025, kl. 13:35
Sitat fra: Marsto på man 13. jan 2025, kl. 12:56https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lweeXe/telenor-utsetter-2g-stengingen-til-slutten-av-2027

Telia fortsetter planlegginga av nedstenging fra August 2025. Merkelige greier.

Syns ikke det er noe merkelig i det hele tatt. Det har vært varslet i 10 år og Telia ønsker vel ikke å ta regninga for at bilimportørene ikke har fulgt med i timen (eller ikke har giddet). Telenor som er statseid er muligens lettere å overtale/presse.
Her det mye å ta tak i. Bare profitt drevet nedstenging av 2g her i landet. Vi er så opphengt i det som er nytt at vi glemmer at det finnes 700000 nye biler(2021 mod.faktisk) her i landet som ikke vil fungere som beskrevet hvis 2g slukkes. Norge er nok en av de første til å slukke 2g beklageligvis. Ute i Europa er tendensen at telekomoperatørene venter med å stenge ned 2G/3G-nettene til tidligst 2029-2030. Dette skal være bekreftet i Finland, Italia, Frankrike, Spania og Belgia. Det er grunn til å tro at øvrige land som Danmark, Tyskland, Nederland og Irland venter med nedstenging. Tror også dette har mest med bilprodusentene å gjøre. De produserer gjerne biler med rimeligere teknologi hvis importørene ikke gir tilbakemelding om minimumskrav. Det er ganske logisk at E-Up lett kunne blitt produsert med 4g hvis importører hadde stilt krav om det. 

TB

Dette har potensiale for å bli litt tilfeldig om når det slutter å fungere.
2G enhet som benytter Telenor sitt nett vil fungere til utgangen av 2027.
Men, om tilsvarende enhet benytter Telia sitt nett kan den slutte å fungere fra august 2025.

Vil det på en enkel måte være mulig å endre fra Telia til Telenor? Eller er det noen form for roaming for M2M?

Eller vil det kreve fysisk bytte av SIMkort?
Går M2M trafikk ofte via egne M2M selskaper, eller er det avtale direkte med Telenor / Telia?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Electric cars in Norway

Noen burde ta Telia sjefen hard i hånda og be han gjøre det likt med Telenor. Makan til holdning hos Telia :-1:

Marsto

Jeg mener dette er uavhengig av teleoperatør. Litt som når man er i utlandet og kan velge operatør manuelt men dekningen kan det være stor forskjell på. Her er kart over 2g dekning i Sør-Norge fra Telenor og Telia. Som man ser er det kjempestor forskjell. Telenor har dekning nærmest overalt mens Telia er mye mer begrenset.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA