Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lansering Skoda Elroq- blir det en ny storselger i Norge ?

Startet av Kjell Salvigsen, tirsdag 01. oktober 2024, klokken 09:56

« forrige - neste »

E-Trond

Spørsmålet her er hvor stor vekt man har over drivhjul.
Ser det er veldig stor forskjell på vekfordeling på både bakhjulsdrevne og forhjulsdrevne elbiler.

2024 M3 Rwd Highland har 900 kg framme og 960 kg,51.6% av vekt bak.
2019 M3 SR+          har 800 kg framme og 940 kg,54% av vekt bak.
Er sannsynlig at den eldre modellen vil oppleves som å ha bedre fremkommelighet enn den nye siden den gamle er mer baktung.

Renault Zoe 50 har jeg hørt flere skryte av fremkommeligheten på.
Den har 960 kg framme og bare 680 kg bak,eller hele 59% av vekta på drivhjul.

Flere eksempler hos Bjørn Nyland som har tatt seg bryet med å veie disse bilene. :+1:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=1865415711#gid=1865415711
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: E-Trond på lørdag 21. desember 2024, klokken 13:07Flere eksempler hos Bjørn Nyland som har tatt seg bryet med å veie disse bilene. :+1:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=1865415711#gid=1865415711

Ja all honnør til Bjørn for det.. det er viktig det der med vektfordeling og det er ikke noe man bare kan fixe med OTA seinere heller ;D

esan

Poenget er uansett at en elbil har et batteri som dekker det meste av undersiden mellom hjulparene. Har den da tohjulsdrift, vil elmotoren være plassert over drivhjulene. Tar man i tillegg med fysikkens lover om vektforskyvning når bilen skal kjøres forover, blir konklusjonen at for elbil vil normalt bakhjulsdrift gi bedre fremkommelighet på glatt føre en forhjulsdrift. Dette stikk motsatt av hva som regel var tilfelle for en fossilbil med motoren over forhjulene. Hvem husker ikke f.eks. gamle bakhjulsdrevne Mercedes og Ford, der løsningen ble sandsekker i bagasjerommet..?
Noen elbiler har dessuten et eget snøprogram som gir mykere gasspådrag. Dette for å motvirke en litt uheldig effekt som mange elbiler har hatt med gasspådrag som gir for brå overgang og effekt.

ToWalkOrDrive

En annen ting er at en elmotor er så lett, og batteriet så tungt, at du får nesten 50/50 vektfordeling om du har en eller to motorer. En bakhjulstrukket Tesla Model 3 har f.eks. 51,3% vekt bak. Men skal du opp en bratt bakke, eller øker farten generelt, dyttes mer vekt bakover. Ut av et kryss kan det være litt håpløst med fremhjulstrekk om du vil fort avgårde, og det er vått.

En Audi A6 har 52-55% vekt foran.
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Sitat fra: esan på lørdag 21. desember 2024, klokken 16:05Poenget er uansett at en elbil har et batteri som dekker det meste av undersiden mellom hjulparene. Har den da tohjulsdrift, vil elmotoren være plassert over drivhjulene. Tar man i tillegg med fysikkens lover om vektforskyvning når bilen skal kjøres forover, blir konklusjonen at for elbil vil normalt bakhjulsdrift gi bedre fremkommelighet på glatt føre en forhjulsdrift. Dette stikk motsatt av hva som regel var tilfelle for en fossilbil med motoren over forhjulene. Hvem husker ikke f.eks. gamle bakhjulsdrevne Mercedes og Ford, der løsningen ble sandsekker i bagasjerommet..?
Noen elbiler har dessuten et eget snøprogram som gir mykere gasspådrag. Dette for å motvirke en litt uheldig effekt som mange elbiler har hatt med gasspådrag som gir for brå overgang og effekt.

Fysikkens lover om vektforskyvning gjelder kun ved relativt kraftig aksellerasjon eller bremsing (ev. opp/ned bratte bakker), og har tilnærmet null effekt når man kjører sakte og pent om vinteren, da er det dødvekta som gjelder. I så måte bør det jo være en fordel med litt ekstra vekt foran, siden det er der bremsekraften er størst.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

esan

Vel, det som de fleste bekymrer seg for vinterstid, er vel f.eks. om de kommer opp den siste bakken til hytta?
Så nylig en sammenligningstest for fremkommelighet med el-biler med  alle de ulike driftstyper. 4-hjulsdrift klart best, deretter bakhjulsdrift og nederst forhjulsdrift.

Svein_H

Vel, deg om det. Jeg velger heller å ikke komme opp bakken enn å ikke klare å stoppe på vei ned. Ellers vil oppover- og nedoverbakker på sikt nulle seg ut, siden man som regel alltid ender opp på samme startpunkt, altså hjemme. Fint om du kan linke til testen du refererer til, ellers blir det bare en tom påstand.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: esan på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:59https://www.motor.no/bakhjulsdrift-enyaq-firehjulsdrift/derfor-er-bakhjulsdrift-best/179197
esan :+1:  takker for linken

Dette var veldig interessant. Og jeg føler dette stemmer veldig godt også for mange av de EV jeg har kjørt å testet litt hardt på vintern på glatta. Så jeg har trua på RWD suv jeg...

men ville jeg selv kjøpt en RWD suv med mine egne penger hvis jeg hadde råd til å legge på 50`/80`og få AWD?

nope..jeg hadde hadde kjøpt awd "alle 7 dager i uka" for å si det på den måten.

Jeg må si jeg føler meg tryggere når jeg sitter i en awd ev suv. Slik er det bare for min del.

Men jeg kjører mye over de mest værutsatte fjellene vinterstid mellom øst vest og opp over dovre så det er sikkert derfor jeg preferer det.
Hadde jeg mest cruisa rundt i lavlandet på østlandet nær de store byene så hadde rwd vært helt greit for min del også

Kopi under fra den nyheten:

Høyt dreiemoment
Dette er grunnene til at en elbil med bakhjulsdrift er bedre på vinterføre enn fossilbilen med forhjulstrekk de fleste har som referanse.

Stikkordet er vektfordeling.
  • På en elbil utgjør batteriet og elmotoren hovedtyngden i bilen. Batteripakken sitter mellom akslingene, mens elmotoren sitter på bakakslingen.
  • En elbil får en vektfordeling tilnærmet 50/50, som naturligvis er gunstig for balansen og kjøreegenskapene - men også for marktrykket på drivhjulene bak, enten bilen er tom eller fullastet.
  • En elbils høye og umiddelbare dreiemoment krever også best mulig marktrykk over drivhjulene.
  • På en fossilbil er det den tunge forbrenningsmotoren og girkassen som utgjør hovedtyngden.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. desember 2024, klokken 10:23
Sitat fra: esan på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:59https://www.motor.no/bakhjulsdrift-enyaq-firehjulsdrift/derfor-er-bakhjulsdrift-best/179197
esan :+1:  takker for linken

men ville jeg selv kjøpt en RWD suv med mine egne penger hvis jeg hadde råd til å legge på 50`/80`og få AWD?

nope..jeg hadde hadde kjøpt awd "alle 7 dager i uka" for å si det på den måten.

I mange tilfeller må man bare legge på 20-30.000 kr for å få AWD fremfor RWD- F.eks id.4 og id.7 bilene er priset 24.000 kr mer for highline GTX fremfor Highline rwd. 24.000 kr er ikke verst mener jeg. Jeg tipper Elroq 85X (AWD), også kommer til å legge seg på 20-25-000 kr ekstra for AWD sammenlignet med tilsvarende RWD utgave. Så man slipper heldigvis å legge seg på 50-80.000 kr mer for AWD :-) Jeg har tidligere kjørt AWD (Audi e-tron) og det reddet meg en gang oppp en lang bakke med bilkaos der biler sto fast overalt. De siste 4 årene har vi kjørt 2WD og har klart oss meget bra, bortsett fra 2 ganger der vi ble stående fast på småveier der nysnø lå oppå isholke. Kom oss videre med litt dyttehjelp. Er fristet til å kjøpe AWS neste gang siden det nå bare koster 24 k ekstra, selv om jeg innerst inne vet at jeg egentlig klarer meg godt uten :-) HAdde jeg bodd på fjellet , hadde jeg sikkert tenkt annerledes.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA