Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2024, klokken 06:31Poenget mitt: Vi bør følge landene til de store bilprodusentene feks Tyskland og Frankrike i eu. Det er det jeg mener med EU. Om også EU sin administrative enhet også har kommet med samlet informasjon, det vet jeg ikke.


Hvem vil du sende regninga til? Å utsette stengingen av 2G i flere år kan fort koste noen hundre millioner.

Før man innfører store ekstrakostnader bør man dokumentere at nytteverdien er høy. Hvor mange liv i året redder eCall? Legg merke til at det er bilbransjen, ikke nødetatene, som har ropt høyt her.

Og hvorfor skal tyske og franske bilprodusenter ha vetorett for hva som skjer i telekom-bransjen i Norge?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

#181
Leser lengre oppe i tråden at Sveits allerede har stengt ned 2G. Jeg vil anta at VW selger biler i Sveits.
Likevel har Møller/VW informasjon på sin hjemmeside om at funksjoner kan slutte å fungere når 2G nettet slukkes. Møller har også tatt med klausuler i nybilskontrakter som inngås i disse dager hvor de gjøre oppmerksom på at ecall  kan slutte å virke når 2G legges ned.

Kan det virkelig være slik at VW har teknologien og produserer biler med ecall som støtter 4G/5G, men lar være å selge disse bilene i Norge ?

TB

Slik jeg forstår har Sveits stengt 2G først, og planlegger å stenge 3G.

Her er en oversikt over flere land og teleselskap sine planer:

https://www.com4.no/blogg/hvordan-utfasingen-av-2g-og-3g-vil-p%C3%A5virke-iot-kommunikasjon
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

#183
Sitat fra: automat på søndag 01. desember 2024, klokken 10:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2024, klokken 06:31Poenget mitt: Vi bør følge landene til de store bilprodusentene feks Tyskland og Frankrike i eu. Det er det jeg mener med EU. Om også EU sin administrative enhet også har kommet med samlet informasjon, det vet jeg ikke.


Hvem vil du sende regninga til? Å utsette stengingen av 2G i flere år kan fort koste noen hundre millioner.

Auto....Høres jo nesten ut som du snakker på vegne av telebransjen  ;D  He he du tåler å høre det vel? No hard feeling og bare tuller med deg

Dette kan staten gjerne betale for min del... penge spørsmålet bryr ikke meg. Her er det prinsipp som gjelder ang sikkerhet i bil.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. desember 2024, klokken 08:12
Sitat fra: automat på søndag 01. desember 2024, klokken 10:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2024, klokken 06:31Poenget mitt: Vi bør følge landene til de store bilprodusentene feks Tyskland og Frankrike i eu. Det er det jeg mener med EU. Om også EU sin administrative enhet også har kommet med samlet informasjon, det vet jeg ikke.


Hvem vil du sende regninga til? Å utsette stengingen av 2G i flere år kan fort koste noen hundre millioner.

Auto....Høres jo nesten ut som du snakker på vegne av telebransjen  ;D  He he du tåler å høre det vel? No hard feeling og bare tuller med deg

Dette kan staten gjerne betale for min del... penge spørsmålet bryr ikke meg. Her er det prinsipp som gjelder ang sikkerhet i bil.

Skjønner prinsippet med sikkerhet i bil, men her er det jo snakk om selgere som med viten og vilje har solgt teknologi som de vet ikke kommer til å virke. Er det da staten som skal sørge for at teknologien virker og ta regningen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. desember 2024, klokken 08:12
Sitat fra: automat på søndag 01. desember 2024, klokken 10:45Hvem vil du sende regninga til? Å utsette stengingen av 2G i flere år kan fort koste noen hundre millioner.

Auto....Høres jo nesten ut som du snakker på vegne av telebransjen  ;D  He he du tåler å høre det vel? No hard feeling og bare tuller med deg

Dette kan staten gjerne betale for min del... penge spørsmålet bryr ikke meg. Her er det prinsipp som gjelder ang sikkerhet i bil.

Du prøver å le bort kostnadssiden ved å forlenge 2G. Det er en useriøs tilnærming på problemet.

Jeg er imot dette fordi jeg tror nytteverdien er for liten i forhold til kostnadene og ulempene.

Jeg har løftet at kostnaden for å holde 2G i drift rent teknisk kan bli høye. (Mye utstyr er sannsynligvis «end of life»). Men dette har også en juridisk og kommersiell side.

Staten (NKOM) selger frekvenser til mobiloperatørene på auksjoner. Og operatørene betaler milliardbeløp for disse frekvensene. Hvis staten i etterkant kommer å endrer vilkårene for bruk, så åpner dette for noen interessante erstatningssøksmål.

Ved å låse 2G-frekvensene så hindrer man også utbygging av 5G.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Jeg modererer «milliardbeløp» til flere hundre milloner.

I 5G-auksjonen for 700MHz og 2.1GHz betalte operatørene tilsammen 735 millioner.

https://nkom.no/aktuelt/norges-forste-5g-frekvenser-tildelt-ved-auksjon
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Som tidligere skrevet, påpekt og linket til så er det mange som vil få problemer!

"120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser, og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner baserer seg på 2G-teknologi, anslår Norsk kommunalteknisk forening (NKF)."

Og som sagt; Med en bonde ved roret så vil ikke denne stengningen skje med det første!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 02. desember 2024, klokken 11:38Ved å låse 2G-frekvensene så hindrer man også utbygging av 5G.

Et meget viktig poeng. På hytta er vi 11km unna senderen, så vi har 2 stk. 1m lange utendørsantenner for å gi god nok dekning. Da får jeg inn 4G på 800MHz-båndet. De høye frekvensene er bare å glemme. I perioder med lite trafikk får jeg 30Mbit/s, som er mer enn bra nok. Men så kommer f.eks påsken, der det er folk på alle hyttene. Da synker hastigheten ned til helt ubrukelig, 0,25-0,5Mbit/s. For å fikse det må vi ha tilgang på 5G på lave frekvensbånd, noe som igjen krever stenging av 2G.

Hadde jeg hatt innlagt strøm hadde jeg definitivt vurdert Starlink, men antenna bruker litt for mye strøm til at den kan stå på hele tiden vinterstid dessverre. Det ville doblet "tomgangsforbruket" vårt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2024, klokken 20:45Hadde jeg hatt innlagt strøm hadde jeg definitivt vurdert Starlink, men antenna bruker litt for mye strøm til at den kan stå på hele tiden vinterstid dessverre. Det ville doblet "tomgangsforbruket" vårt.
Kan jo slå den på faste perioder i døgnet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. desember 2024, klokken 21:06
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2024, klokken 20:45Hadde jeg hatt innlagt strøm hadde jeg definitivt vurdert Starlink, men antenna bruker litt for mye strøm til at den kan stå på hele tiden vinterstid dessverre. Det ville doblet "tomgangsforbruket" vårt.
Kan jo slå den på faste perioder i døgnet.

Da må jeg ha automatikk for det, og så blir jeg begrenset til å koble meg til hjemmefra (for f.eks å se på kameraene) i de periodene. Det blir for tungvint. I tillegg vil det da legge seg snø på antenna, siden varmen ikke står på. Og da er det ikke sikkert jeg får kontakt i de periodene i det hele tatt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Idiot


automat

Sitat fra: arthur på mandag 02. desember 2024, klokken 12:51Som tidligere skrevet, påpekt og linket til så er det mange som vil få problemer!

"120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser, og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner baserer seg på 2G-teknologi, anslår Norsk kommunalteknisk forening (NKF)."

Og som sagt; Med en bonde ved roret så vil ikke denne stengningen skje med det første!

Da har de et år på seg til å skifte ut. Antar at mesteparten av dette 2G-utstyret er gammelt, som uansett har kort levetid igjen.




Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#193
Sitat fra: automat på mandag 02. desember 2024, klokken 22:24
Sitat fra: arthur på mandag 02. desember 2024, klokken 12:51Som tidligere skrevet, påpekt og linket til så er det mange som vil få problemer!

"120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser, og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner baserer seg på 2G-teknologi, anslår Norsk kommunalteknisk forening (NKF)."

Og som sagt; Med en bonde ved roret så vil ikke denne stengningen skje med det første!

Da har de et år på seg til å skifte ut. Antar at mesteparten av dette 2G-utstyret er gammelt, som uansett har kort levetid igjen.





Ja det i utgangspunktet pkt/bør gå bra

De vil trenge mer enn et ett år fra nå...nå er dette blitt nasjonal politikk og da går det seint aka NATO*



* no action talk only

jkirkebo

Sitat fra: Joccy på mandag 02. desember 2024, klokken 21:51Du har sett starlink mini?

Ja, den bruker fortsatt 10-40W mot 1-2W for min Teltonika 4G router (byttes snart i 5G). Og det er uten snøsmelting påslått. Mister den forbindelsen pga. snø vil jeg ikke få kontakt med den for å slå på funksjonen heller. Så det vil dessverre fungere dårlig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA