Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 09. november 2024, klokken 16:46Volvo som utfører og "eier" resultatet, men de er nok pliktig til å gi rapport til retten, og svare på spørsmål rundt funnene. Men rapporten kan jo unntas for offentligheten, selv om det kanskje er uvanlig.

RJK  :+1: takker for din innsikt i dette.. men her er jeg skeptisk til at Volvo holder i tømmene... just saying.. men forall del XC40 er en helt konge elbil det. 

hELgenen

Men hva tror folket da?

Jeg er 100% overbevist på at dette IKKE er brukerfeil - at det er noe med bilen.
Det samme mener jeg skjedde med den model 3 som i Bergen på torgalmenningen selv om dette er avvist av Tesla - og mannen mistet vel lappen også i rettsaken. Jeg tror altså vi så et justismord der.

Her er en annen sak mhp Tesla :

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html


Iblant kan det gå år og dag før noen innrømmer feil - f.eks hadde vi vel en årlang sak angående disse airbagene til Takata før man begynte å bytte dem ut.....

Jeg vet at elektronikk kan bli forstyrret - og dersom en sensor gir feil signal - så går det galt.
Så kan gjerne produsent vise til at signalet viser f.eks at føreren tråkker på gassen - men at signalet faktisk kommer direkte fra føreren sitt bein - det kan ikke elektronikken bevise - kun hvilke signal som ble lest av. Det er ikke noe nytt at feil signal kan opptre - det skjer stadig vekk med ulik elektronikk. Det bør ikke skje, men det kan skje - og spørsmålet er om dagens biler har nok redundanse systemer mhp sensorer på f.eks gasspådrag. Jeg tror stadig flere produsenter dytter så mye elektronikk de bare kan inn i samme enhet for å spare penger - og da tror jeg denne type feil kan oppstå.

Jeg kan jo ikke vite 100% - men alle sakene som dukker opp hele tiden der flere oppegående sjåfører sier akkurat det samme - får meg til å tro at det er noe der som ikke er slik det burde være.....
Så det får bli dagens konspirasjonsteoeri.........


Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. november 2024, klokken 23:38Men hva tror folket da?

Jeg er 100% overbevist på at dette IKKE er brukerfeil - at det er noe med bilen.
Det samme mener jeg skjedde med den model 3 som i Bergen på torgalmenningen selv om dette er avvist av Tesla - og mannen mistet vel lappen også i rettsaken. Jeg tror altså vi så et justismord der.

Her er en annen sak mhp Tesla :

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html


Iblant kan det gå år og dag før noen innrømmer feil - f.eks hadde vi vel en årlang sak angående disse airbagene til Takata før man begynte å bytte dem ut.....

Jeg vet at elektronikk kan bli forstyrret - og dersom en sensor gir feil signal - så går det galt.
Så kan gjerne produsent vise til at signalet viser f.eks at føreren tråkker på gassen - men at signalet faktisk kommer direkte fra føreren sitt bein - det kan ikke elektronikken bevise - kun hvilke signal som ble lest av. Det er ikke noe nytt at feil signal kan opptre - det skjer stadig vekk med ulik elektronikk. Det bør ikke skje, men det kan skje - og spørsmålet er om dagens biler har nok redundanse systemer mhp sensorer på f.eks gasspådrag. Jeg tror stadig flere produsenter dytter så mye elektronikk de bare kan inn i samme enhet for å spare penger - og da tror jeg denne type feil kan oppstå.

Jeg kan jo ikke vite 100% - men alle sakene som dukker opp hele tiden der flere oppegående sjåfører sier akkurat det samme - får meg til å tro at det er noe der som ikke er slik det burde være.....
Så det får bli dagens konspirasjonsteoeri.........

Mulig du har rett eller feil,,,, men Volvo bør ikke sitte i førersetet setet i denne saken

Electric cars in Norway

#78
For å svare meg selv i denne tråden ;D

Jeg tror man må se på alle bilens systemer i denne saken ...

Drar frem igjen denne TU saken som har vært lenket opp her inne før


Kopi:

Vi er i en overgangsfase
Det har tidligere vært flere bilulykker der det tilsynelatende ser ut til at biler har satt fart rett inn i en hindring.
Sintef-forsker Gunnar Deinboll Jenssen uttalte nylig til TU at det er behov for å ta kunnskap om nødbremsesystemer inn i føreropplæringen.
– Vi er i en overgangsfase der både kjøretøy med førerstøtte og helt selvkjørende er i stadig utvikling. De blir stadig sikrere. Helt sikker kan vi aldri være, enten det er fører eller automatikk som kontrollerer kjøretøy, sier Jenssen.


https://www.tu.no/artikler/ulykken-pa-sandvika-storsenter-bilen-ble-tilbakekalt-og-utbedret-pa-verksted-i-2022/551314

Ingeniøren

#79
Har lest at noen mistenker det kan være korrosjon i jording/ledinger/print fra fuktighet på kortet som styrer gasspådrag slik at kortet plutselig kan sende signal om fullt pådrag. Leste at bilen i Sandvika hadde vært inne til kontroll men at det ikke ble funnet feil. Mao ble det ikke endret noe software ?, så da kan det hende korrosjon eller overledning kan være en årsak, eller er de på feil spor?

Om de mistenker korrosjon er det en vanskelig sak som sagt, det må forskes og testes, og ikke sikkert Volvo har en umiddelbar løsning og det bør de ha når konklusjonen offentliggjøres. Det tar år å utvikle biler så dette kan ta tid selv om fabrikken jobber på spreng. Som nevnt ville fly blitt satt på bakken når slikt skjer, ikke like lett å gjennomføre på biler, og om man ser stort på det er slike hendelser en bagatell statistisk.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. november 2024, klokken 23:38Men hva tror folket da?

Jeg er 100% overbevist på at dette IKKE er brukerfeil - at det er noe med bilen.
Det samme mener jeg skjedde med den model 3 som i Bergen på torgalmenningen selv om dette er avvist av Tesla - og mannen mistet vel lappen også i rettsaken. Jeg tror altså vi så et justismord der.

Her er en annen sak mhp Tesla :

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html


Iblant kan det gå år og dag før noen innrømmer feil - f.eks hadde vi vel en årlang sak angående disse airbagene til Takata før man begynte å bytte dem ut.....

Jeg vet at elektronikk kan bli forstyrret - og dersom en sensor gir feil signal - så går det galt.
Så kan gjerne produsent vise til at signalet viser f.eks at føreren tråkker på gassen - men at signalet faktisk kommer direkte fra føreren sitt bein - det kan ikke elektronikken bevise - kun hvilke signal som ble lest av. Det er ikke noe nytt at feil signal kan opptre - det skjer stadig vekk med ulik elektronikk. Det bør ikke skje, men det kan skje - og spørsmålet er om dagens biler har nok redundanse systemer mhp sensorer på f.eks gasspådrag. Jeg tror stadig flere produsenter dytter så mye elektronikk de bare kan inn i samme enhet for å spare penger - og da tror jeg denne type feil kan oppstå.

Jeg kan jo ikke vite 100% - men alle sakene som dukker opp hele tiden der flere oppegående sjåfører sier akkurat det samme - får meg til å tro at det er noe der som ikke er slik det burde være.....
Så det får bli dagens konspirasjonsteoeri.........



Det som taler mot denne forklaringen er manglende bruk av bremsepedal. Det naturlige reaksjon hvis bilen skyter fart vil være å trampe på bremsen. Hvis jeg trykker på begge pedaler samtidig i min Tesla, så får jeg advarsel i instrumentpanelet. Og jeg regner med dette blir loggført. Nå har jeg ikke prøvd å tråkke inn bremesen samtidig som jeg gir flat pedal, men det naturlige vil være at bremesekommandoen vil overstyre gasskommandoen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#81
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. november 2024, klokken 10:05Som nevnt ville fly blitt satt på bakken når slikt skjer, ikke like lett å gjennomføre på biler, og om man ser stort på det er slike hendelser en bagatell statistisk.
Ing... :+1: ja jeg liker godt din sammenligning med fly på bakken.

Hvis jeg har forstått dette rett så skal altså Volvo selv etterforske dette ved å betale for en ekstern konsulting og hvem betaler konsulentene? Jo Volvo. Så jeg er skeptisk til at Volvo i det hele tatt er med her.

Volvo burde blitt satt i karantene i denne etterforskningsfasen og alt av etterforskning/utredninger burde skjedd uten at Volvo var med. 

Volvo har jo alt å tjene på at det blir konkludert med brukerfeil. Slik at ikke det høye sikkerhetsomdømmet som Volvo har foringes

Men her har altså minst liv gått tapt (Sandvika). Da kan vi ikke tillate uklarheter ift ansvarsforholdene.

RJK

Sitat fra: automat på søndag 10. november 2024, klokken 11:23
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. november 2024, klokken 23:38Men hva tror folket da?

Jeg er 100% overbevist på at dette IKKE er brukerfeil - at det er noe med bilen.
Det samme mener jeg skjedde med den model 3 som i Bergen på torgalmenningen selv om dette er avvist av Tesla - og mannen mistet vel lappen også i rettsaken. Jeg tror altså vi så et justismord der.

Her er en annen sak mhp Tesla :

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html


Iblant kan det gå år og dag før noen innrømmer feil - f.eks hadde vi vel en årlang sak angående disse airbagene til Takata før man begynte å bytte dem ut.....

Jeg vet at elektronikk kan bli forstyrret - og dersom en sensor gir feil signal - så går det galt.
Så kan gjerne produsent vise til at signalet viser f.eks at føreren tråkker på gassen - men at signalet faktisk kommer direkte fra føreren sitt bein - det kan ikke elektronikken bevise - kun hvilke signal som ble lest av. Det er ikke noe nytt at feil signal kan opptre - det skjer stadig vekk med ulik elektronikk. Det bør ikke skje, men det kan skje - og spørsmålet er om dagens biler har nok redundanse systemer mhp sensorer på f.eks gasspådrag. Jeg tror stadig flere produsenter dytter så mye elektronikk de bare kan inn i samme enhet for å spare penger - og da tror jeg denne type feil kan oppstå.

Jeg kan jo ikke vite 100% - men alle sakene som dukker opp hele tiden der flere oppegående sjåfører sier akkurat det samme - får meg til å tro at det er noe der som ikke er slik det burde være.....
Så det får bli dagens konspirasjonsteoeri.........



Det som taler mot denne forklaringen er manglende bruk av bremsepedal. Det naturlige reaksjon hvis bilen skyter fart vil være å trampe på bremsen. Hvis jeg trykker på begge pedaler samtidig i min Tesla, så får jeg advarsel i instrumentpanelet. Og jeg regner med dette blir loggført. Nå har jeg ikke prøvd å tråkke inn bremesen samtidig som jeg gir flat pedal, men det naturlige vil være at bremesekommandoen vil overstyre gasskommandoen.
Mener jeg leste om at Tesla hadde registrering på bruk av pedaler, med backupsystemer, som faktisk utelukker at det med tråkk på bremsepedal kan feilregistreres i begge/alle tre systemene (husker ikke nøyaktig antall her).

Om Volvo sine systemer har samme eller lignende gjensidig utelukkende kontroll, aner jeg ikke. Men ville jo tro dette var noe bremseprodusentene allerede hadde innbakt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på søndag 10. november 2024, klokken 18:29Mener jeg leste om at Tesla hadde registrering på bruk av pedaler, med backupsystemer, som faktisk utelukker at det med tråkk på bremsepedal kan feilregistreres i begge/alle tre systemene (husker ikke nøyaktig antall her).

Om Volvo sine systemer har samme eller lignende gjensidig utelukkende kontroll, aner jeg ikke. Men ville jo tro dette var noe bremseprodusentene allerede hadde innbakt.
RJK :+1: veldig interessant det du skriver. Jeg hadde ikke tenkt på dette. Ja jeg håper de har noe slik at de kan lese av noe info. 

Ingeniøren

#84
Saken er omtalt på NRK.no

Vel å merke seg er at fører gikk inn i bilen fra passasjerside, da bilen ved siden av sto veldig nære. I utgangspunktet ikke veldig lett, spesielt om man er opp i årene.

Gassen var trykket i bunn/100% siste 3 sekunder før smellen og brems ikke rørt. Ikke funnet feil på bilen. Vet ikke hvordan man setter denne i Drive, men om bilen er på automatiske og man krabber nærmest over dashboard, og ramler inn på fører plass, kan alt skje..

https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-rapport-finner-ingen-teknisk-feil-1.17110964
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

#85
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 12. november 2024, klokken 14:42Saken er omtalt på NRK.no

Vel å merke seg er at fører gikk inn i bilen fra passasjerside, da bilen ved siden av sto veldig nære. I utgangspunktet ikke veldig lett, spesielt om man er opp i årene.

Gassen var trykket i bunn/100% siste 3 sekunder før smellen og brems ikke rørt. Ikke funnet feil på bilen. Vet ikke hvordan man setter denne i Drive, men om bilen er på automatiske og man krabber nærmet over dashboard, og ramler inn på fører plass, kan alt skje..

https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-rapport-finner-ingen-teknisk-feil-1.17110964

Her hadde tilsvarende funksjon som "Summon" - Tesla sin funksjon for å kjøre/rygge ut av trang parkeringsplass fra utsiden av bilen, vært en kjempefordel å ha.

Men, som det er nevnt, hadde bilen hatt en fysisk knapp for å starte/stoppe bilen, ville en slik feil blitt langt vanskeligere å trigge. Altså der man likevel velger å klatre inn i bilen fra feil side.

Slik flere skriver, når man er i bilen og bilen tror man er i setet, vil trykk på gasspedalen føre til at bilen beveger seg i den retningen giret står, og vel da normalt sett fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#86
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. november 2024, klokken 14:47
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 12. november 2024, klokken 14:42Saken er omtalt på NRK.no

Vel å merke seg er at fører gikk inn i bilen fra passasjerside, da bilen ved siden av sto veldig nære. I utgangspunktet ikke veldig lett, spesielt om man er opp i årene.

Gassen var trykket i bunn/100% siste 3 sekunder før smellen og brems ikke rørt. Ikke funnet feil på bilen. Vet ikke hvordan man setter denne i Drive, men om bilen er på automatiske og man krabber nærmet over dashboard, og ramler inn på fører plass, kan alt skje..

https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-rapport-finner-ingen-teknisk-feil-1.17110964

Her hadde tilsvrende funksjon som "Summon" - Tesla sin funksjon for å kjøre/rygge ut av trang parkeringsplass fra utsiden av bilen, vært en kjempefordel å ha.

Men, som det er nevnt, hadde bilen hatt en fysisk knapp for å starte/stoppe bilen, ville en slik feil blitt langt vanskeligere å trigge. Altså der man likevel velger å klatre inn i bilen fra feil side.

Slik flere skriver, når man er i bilen og bilen tror man er i setet, vil trykk på gasspedalen føre til at bilen beveger seg i den retningen giret står, og vel da normalt sett fremover.
Står i vg også. https://www.vg.no/i/PpOGMJ?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Trist sak. Hadde 62 km/t i veggen

Her savner jeg faktisk en bransje standard på EV. At start av bilen gjøres likt på alle bilmerker/modeller. Det er jo en generasjon som har vokst opp med enten nøkkel eller keyless. 

Ingeniøren

Glad jeg har fysisk av/på knapp, ikke disse nymotens greiene... ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

arthur

Har ingen knapp i min Polestar, men tror ikke bilen beveger seg før jeg selv setter den i drive. Er langt unna bilen, har vært det en stund så ble litt usikker.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

power59

Hvis jeg med min 60+ kropp skulle klatret inn i bilen fra passasjersiden ville gearvelgeren i senterkonsollen vært svært utsatt for utilsiktet betjening.



Med uflaks setter jeg bilen i Drive i det jeg basker over mellom setene, aktiverer kjøremoduset når kroppen er halveis i setet - og gir bilen full akselerasjon pga. manglende kontroll på føttene.

Med start/stop knapp - eller sensor i setet, gearvelger og gasspedal er det tre sikkerhetsbarrierer som må "overvinnes" før en bil kan beveges. Med sensor i setet har Volvo valgt automatisering av den ene sikkerhetsbarrieren.

Løsningen er bekvem, men er den Volvo? https://www.volvocars.com/no/safety/heritage/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA