Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Idiot

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Joccy på torsdag 05. desember 2024, klokken 11:50
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 10:51Ser det fra flere hold kommer påstander om at det kan være sensorfeil som gjør at bilen trur gasspedalen er trykket i bånn. Er det virkelig ingen form for redundans i gasspedal-sensorene i moderne biler?
hvilke hold? selvfølgelig er det redundans og flere sensorer som skal være konsistente.

Hvilke hold? Er det det som er viktig her? Det har blitt nevnt tidligere i denne tråden, og i artikkelen i Motor står følgende:
SitatSimen Huse som er daglig leder i Simco, et selskap som er eksperter på å hente ut data fra ulykkesbiler, retter skarp kritikk mot rapporten.

– Det er ingen måte de kan slå fast at gasspedalen har vært trykket inn i tre sekunder før ulykken. Det eneste de med sikkerhet kan lese ut av sine undersøkelser, er at et signal om 100 prosent gasspådrag har vært gitt i tre sekunder. Dette signalet kan skyldes feil i én eller flere elektroniske komponenter, forklarer Huse til Motor.

Viktig? Ja noen av oss er fortsatt opptatt av kildebruk og blir nysgjerrig når han kameraten her som har vært omtalt tidligere blir "flere hold"..

Rosstopher

Sitat fra: Joccy på torsdag 05. desember 2024, klokken 18:49
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Joccy på torsdag 05. desember 2024, klokken 11:50
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 10:51Ser det fra flere hold kommer påstander om at det kan være sensorfeil som gjør at bilen trur gasspedalen er trykket i bånn. Er det virkelig ingen form for redundans i gasspedal-sensorene i moderne biler?
hvilke hold? selvfølgelig er det redundans og flere sensorer som skal være konsistente.

Hvilke hold? Er det det som er viktig her? Det har blitt nevnt tidligere i denne tråden, og i artikkelen i Motor står følgende:
SitatSimen Huse som er daglig leder i Simco, et selskap som er eksperter på å hente ut data fra ulykkesbiler, retter skarp kritikk mot rapporten.

– Det er ingen måte de kan slå fast at gasspedalen har vært trykket inn i tre sekunder før ulykken. Det eneste de med sikkerhet kan lese ut av sine undersøkelser, er at et signal om 100 prosent gasspådrag har vært gitt i tre sekunder. Dette signalet kan skyldes feil i én eller flere elektroniske komponenter, forklarer Huse til Motor.

Viktig? Ja noen av oss er fortsatt opptatt av kildebruk og blir nysgjerrig når han kameraten her som har vært omtalt tidligere blir "flere hold"..

Ser ut som første gang det ble nevnt i denne tråden var i innlegg #53. I tillegg kommer i hvertfall Huse i artikkelen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Idiot

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:43Ser ut som første gang det ble nevnt i denne tråden var i innlegg #53. I tillegg kommer i hvertfall Huse i artikkelen.

Fyren sier jo ikke noe feil han sier det bare fra sitt ståsted og sin profesjon som er å lese "svarte bokser".
Kan vi slå fast at gasspedalen rent fysisk har vært 100% i bunn i 3 sekunder? Til det svarer han nei som forsåvidt er riktig men det er jo uten å nevne noe om på hvilket grunnlag man kunne sagt det motsatte med en viss sikkerhet. Uten å si noe som helst om hvordan disse kretsene er konstruert og derfor sier han jo heller ikke noe om sannsynligheten. Skal man høre på sånne eksperter må bilene utstyres med kamera for å kunne se pedalene, det kommer selvfølgelig ikke til å skje mens vi lever. Artikkelen blir jo kjempeaktuell (clickbait) når en (selvutnevnt) ekspert går i mot det som allerede er kjent i rapporter.

Apropo sannsynlighet: Hva er sannsynligheten for at 3 biler uten noe annet felles enn pensjonsalder på fører,  bilmerke og geografi skal ha samme tekniske feil? For det er jo det vi snakker om her, på verdensbasis har plutselig volvo fått et problem innen noen få mils omkrets. Sandvika, Drammen og Kolbotn.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på søndag 08. desember 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:43Skal man høre på sånne eksperter må bilene utstyres med kamera for å kunne se pedalene, det kommer selvfølgelig ikke til å skje mens vi lever.

Si ikke det for sikkert. I Tesla så smiler vi jo til kamera når vi slipper styret ;D kan godt hende det kommer kamera til pedalene. Jeg likte den tanken jeg

Rosstopher

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:43Ser ut som første gang det ble nevnt i denne tråden var i innlegg #53. I tillegg kommer i hvertfall Huse i artikkelen.

Fyren sier jo ikke noe feil han sier det bare fra sitt ståsted og sin profesjon som er å lese "svarte bokser".
Kan vi slå fast at gasspedalen rent fysisk har vært 100% i bunn i 3 sekunder? Til det svarer han nei som forsåvidt er riktig men det er jo uten å nevne noe om på hvilket grunnlag man kunne sagt det motsatte med en viss sikkerhet. Uten å si noe som helst om hvordan disse kretsene er konstruert og derfor sier han jo heller ikke noe om sannsynligheten. Skal man høre på sånne eksperter må bilene utstyres med kamera for å kunne se pedalene, det kommer selvfølgelig ikke til å skje mens vi lever. Artikkelen blir jo kjempeaktuell (clickbait) når en (selvutnevnt) ekspert går i mot det som allerede er kjent i rapporter.

Apropo sannsynlighet: Hva er sannsynligheten for at 3 biler uten noe annet felles enn pensjonsalder på fører,  bilmerke og geografi skal ha samme tekniske feil? For det er jo det vi snakker om her, på verdensbasis har plutselig volvo fått et problem innen noen få mils omkrets. Sandvika, Drammen og Kolbotn.

Klarer ikke å følge tankerekken din her. Det jeg skrev var:

Du forsøkte å så tvil om at det faktisk kom fra flere hold. Jeg viste deg at det kom fra flere hold, og så kom det innlegget ditt. Hva er det du forsøker å svare på?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

SitatApropo sannsynlighet: Hva er sannsynligheten for at 3 biler uten noe annet felles enn pensjonsalder på fører,  bilmerke og geografi skal ha samme tekniske feil? For det er jo det vi snakker om her, på verdensbasis har plutselig volvo fått et problem innen noen få mils omkrets. Sandvika, Drammen og Kolbotn.
Husker jeg rett etter ulykken var inne på reddit og noen internasj volvo xc40 forums samt på FB eng forums og det er ikke bare i Norge jeg leste at de har rullet litt ukontrollert avgårde ;D  for å si det på den måten...men jeg orker ikke google opp det nå... mitt poeng er at shit happens og det gjelder alle biler...

Idiot

Sitat fra: Rosstopher på søndag 08. desember 2024, klokken 10:55

Klarer ikke å følge tankerekken din her. Det jeg skrev var:

Du forsøkte å så tvil om at det faktisk kom fra flere hold. Jeg viste deg at det kom fra flere hold, og så kom det innlegget ditt. Hva er det du forsøker å svare på?
Jeg finner ingen flere hold enn "Huse" og det er han jeg svarer på.

Du nevner innlegg #53:
SitatJeg er 100% sikker på at det er feil med software mhp denne saken med Volvo. Jeg er ganske sikker på at lignende er tilfelle med Tesla. Problemet er at man har problemer med å tolke data fordi det man leser av er jo det software fikk av input. Mao kan det fort se ut som gass ble tråkket inn,mens det ikke var tilfelle,men at software indikerte det. Synes dette er skumle saker. Derfor burde man ha en slags kill-switch på alle biler som man enkelt kan trykke på for å stoppe bilen.

en forumbruker er 100% sikker. Ok.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 09. desember 2024, klokken 07:18
Sitat fra: daktari på søndag 08. desember 2024, klokken 20:27En hel haug med videoer av biler av alle typer ned sjåfør som tråkker på feil pedal. Noen høydepunkter:

He he ja her var det mye ;D takk for alle lenkene daktari
Hvorfor fjerner du ikke lenkene når du siterer en post med masse videoer eller bilder? Slik jeg gjorde her?

Trådene blir bare skrekkelig lange og irriterende å bla i, når de samme dukker opp i siteringen. Dessuten er det unødvendig sløsing av lagringsplass på siten!

Så enkelt å fjerne, og blir så mye bedre for alle leserne, så jobben bør gjøres!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 09. desember 2024, klokken 08:57
Sitat fra: daktari på søndag 08. desember 2024, klokken 20:27En hel haug med videoer av biler av alle typer ned sjåfør som tråkker på feil pedal. Noen høydepunkter:

Hvorfor fjerner du ikke lenkene når du siterer en post med masse videoer eller bilder? Slik jeg gjorde her?

Trådene blir bare skrekkelig lange og irriterende å bla i, når de samme dukker opp i siteringen. Dessuten er det unødvendig sløsing av lagringsplass på siten!

Så enkelt å fjerne, og blir så mye bedre for alle leserne, så jobben bør gjøres!

Bakgrunnen for all sitering skyldes nok at å sitte å fjerne dette på mobil er håpløst. Det er enkelt på pc,men fullstendig idiotisk tungvindt via mobil fordi man må slette kun deler av teksten om gangen på en liten skjerm..

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 09. desember 2024, klokken 09:24
Sitat fra: RJK på mandag 09. desember 2024, klokken 08:57

Bakgrunnen for all sitering skyldes nok at å sitte å fjerne dette på mobil er håpløst. Det er enkelt på pc,men fullstendig idiotisk tungvindt via mobil fordi man må slette kun deler av teksten om gangen på en liten skjerm..

Da kan man vurdere å la være å sitere, og heller skrive "støtte-erklæringen" med et @-tegn foran brukernavnet til den man vil gi honnør! ;)

Uansett, veldig godt argument for å faktisk bruke PC, og ikke sitte og knote med dette på mobil, eller la mobilen late som det er en PC, og få "full site" istedet for mobilsidene... 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MrBacardi

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA