Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

arthur

At Elon Musk har Asperger er noe han selv har fortalt på TV, Saturday Night Live, våren 2021. Sosiale koder/interagering, humor, ironi og empati er ikke sterke sider hos en slik person. Det er nok heller ikke et særlig kjennetegn ved disse at de ønsker å opptre som han gjør?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. januar 2025, klokken 19:32Det er bare en omskriving av nazismen. Du kan aldri sammenligne nazismen under 2 verdenskrig med nazismen du finner i dagens samfunn. Ideologien utvikles og endres. Du må se de store linjene. Jeg kaller det den nye nazismen. Og Musk er blitt en del av den.
Ja, og så kan vi kalle alt på venstresiden for ny-kommunister. Så kan vi bidra til enda mere polarisering. Sånn går vi da alle i Putins tjeneste.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. januar 2025, klokken 05:13
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. januar 2025, klokken 19:32Det er bare en omskriving av nazismen. Du kan aldri sammenligne nazismen under 2 verdenskrig med nazismen du finner i dagens samfunn. Ideologien utvikles og endres. Du må se de store linjene. Jeg kaller det den nye nazismen. Og Musk er blitt en del av den.
Ja, og så kan vi kalle alt på venstresiden for ny-kommunister. Så kan vi bidra til enda mere polarisering. Sånn går vi da alle i Putins tjeneste.

Putin omtaler jo krigen i Ukraina en krig mot nazismen. Man vrir og vender på begreper hele tiden.

Musk bruker jo mye energi på å støtte opp om høyre ekstreme elementer. Han beundrer dem. Bestefaren til Musk skal,ifølge det jeg har lest,også beundret nazismen og stod for mye av det samme som Musk gjør i dag.

Polariseringen er ekstrem om dagen dessverre. Og USA har ikke lenger et demokrati med vanlige vestlige verdier. Det prøver Trump å undergrave så godt han kan.

arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. januar 2025, klokken 06:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. januar 2025, klokken 05:13

Putin omtaler jo krigen i Ukraina en krig mot nazismen. Man vrir og vender på begreper hele tiden.

Musk bruker jo mye energi på å støtte opp om høyre ekstreme elementer. Han beundrer dem. Bestefaren til Musk skal,ifølge det jeg har lest,også beundret nazismen og stod for mye av det samme som Musk gjør i dag.

Polariseringen er ekstrem om dagen dessverre. Og USA har ikke lenger et demokrati med vanlige vestlige verdier. Det prøver Trump å undergrave så godt han kan.

Ikke bare bestefaren, men besteforeldrene, var nazi sympatisører og derfor flyttet de fra Canada til Sør Afrika hvor apartheid var i ferd med å bli den etablerte samfunns normen og en ordning som de var tilhengere av!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

SurSnasen

Sitat fra: torro på tirsdag 21. januar 2025, klokken 13:54Typisk clickbait dette som enkle sjeler faller for. Når det passer narrativet brukes det for hva det er verdt, i motsetning til når det ikke gjør det.

Du kan gjerne legge inn videosnutter for disse enkeltbildene som du la inn, slik at vi får riktig kontekst.

Her er Musk sin:
https://old.lemmy.world/post/24549603

Og hele talen hans:

https://www.youtube.com/watch?v=wubITdJ_MCw
Legg for øvrig merke til hvordan han biter seg i leppa når han gjør sin "hilsen". Hvorfor ikke i stedet gjøre den typiske "forme hendene til et hjerte", om det er typ "mitt hjerte går ut til dere"?

Men ja, dette er milevis unna trådens opprinnelige tema. Kanskje med unntak av en utvidelse av tittel "... Eller droppe å kjøpe?" ?

Så kan jeg samtidig legge til at jeg, til tross for at jeg mener Musk har beveget seg over i en maktsyk retning, fremdeles vurderer en Juniper, hvor planen har vært en bakhjulsdreven utgave som bil nummer 2.

daktari

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:12Hva med å starte en egen tråd hvor dere kan diskutere om Elon Musk er nasist eller ikke? Det er ganske langt unna topic.
Tenker det er ganske relevant i en kjøpsbeslutning å reflektere over hvor overskuddet på 20% går, når man skal svi av 500.000 eller mer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. januar 2025, klokken 17:19
Sitat fra: torro på tirsdag 21. januar 2025, klokken 13:54Typisk clickbait dette som enkle sjeler faller for. Når det passer narrativet brukes det for hva det er verdt, i motsetning til når det ikke gjør det.
Kan du vedlegge videoer til de bildene? Kontekst har ganske mye å si.

Eksakt. En annen type kontekst er at Musk bare de siste ukene offentlig har støttet Englands mest profilerte nynazist, Tommy Robinson. Og at det ryktes at han skal gi pengestøtte for å få han ut av fengsel. Han har også nylig intervjuet- og gitt sin støtte til Tysklands ytre høyre parti AFD, som for øvrig også Putin har støttet økonomisk. I Nederland er Geert Wilders Trump og Musk sin favoritt, i Italia Giorgia Meloni og i Ungarn Victor Orban. I Frankrike har ikke Marine Le Pen og den amerikanske presidenten og lakeien hans funnet tonen helt, å de inviterte heller Eric Zemmour og Sarah Knafo til innsettelsen. Vel, dette er kortversjonen. Google det..

Og om noen fremdeles tror armbevegelsen er en misforståelse, vit at dette feires av høyreekstreme over hele verden. https://apnews.com/article/musk-gesture-salute-antisemitism-0070dae53c7a73397b104ae645877535

Det er over hodet ingen tvil om at Musk ønsket å provosere med denne bevegelsen som han utførte med stor kraft, to ganger. Enten var det planlagt, ellers har han impulskontrollen til et barn. Eller så var han ruset. Ingen av delene er noe du ønsker å ha i nærheten av en president. Eller kjøpe bil av?

Det haster etter min mening å få mannen ut av Tesla og finne en ny, karismatisk leder som holder seg unna politikk og rampelyset. Utover det som er relevant for driften av selskapet. For den nye Model Y er virkelig lovende.

Jeg ville vært bekymret hvis jeg skulle selge brukt Tesla nå. Jeg spår full stopp i Norge.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Geir K

Nå eier Musk ca 13% av Tesla, samtidig er Oljefondet inne. Og har ingen tanker å selge. Det er viktig å skille person
og foretak.

Forventer at Tela vil distansere seg fra Musk

Blitz

Fire av ti nordmenn har blitt mer negative til Tesla, som en følge av Elon Musks politiske støtte til Donald Trump. Det er konklusjonen i en ny undersøkelse utført av InFact, på vegne av bruktbilforhandleren Rebil. Fordi dette  kommer til å påvirke bruktbilprisene og verditapet du må beregne på en ny Tesla, det er derfor veldig relevant å diskutere Musk og oppførsel hans. Kjøper du dagens modell kan du i alle fall sette på Tesla Bumper Stickeren  - "I Bought This Before We Knew Elon was Crazy!" det, blir vanskelig med den nye modellen :)

SurSnasen

Sitat fra: Geir K på onsdag 22. januar 2025, klokken 10:55Nå eier Musk ca 13% av Tesla
...

Forventer at Tela vil distansere seg fra Musk

Nå kjemper Musk med nebb og klør for å kunne skaffe seg full kontroll. Hordene er overbevist om at han skal få sin pay package som løfter ham betydelig nærmere den fulle kontrollen. Styret i Tesla består av hans venner og familie.
Så hvordan i all verden skal man forvente at Tesla distanserer seg fra Musk?

Kanskje er det ikke så dumt med dommeren som forsøker å stå imot? Kanskje har det noe for seg at oljefondet med flere, om enn i minoritet, stemte mot belønningspakken?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:39
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. januar 2025, klokken 17:19
Kan du vedlegge videoer til de bildene? Kontekst har ganske mye å si.

Eksakt. En annen type kontekst er at Musk bare de siste ukene offentlig har støttet Englands mest profilerte nynazist, Tommy Robinson. Og at det ryktes at han skal gi pengestøtte for å få han ut av fengsel. Han har også nylig intervjuet- og gitt sin støtte til Tysklands ytre høyre parti AFD, som for øvrig også Putin har støttet økonomisk. I Nederland er Geert Wilders Trump og Musk sin favoritt, i Italia Giorgia Meloni og i Ungarn Victor Orban. I Frankrike har ikke Marine Le Pen og den amerikanske presidenten og lakeien hans funnet tonen helt, å de inviterte heller Eric Zemmour og Sarah Knafo til innsettelsen. Vel, dette er kortversjonen. Google det..

Og om noen fremdeles tror armbevegelsen er en misforståelse, vit at dette feires av høyreekstreme over hele verden. https://apnews.com/article/musk-gesture-salute-antisemitism-0070dae53c7a73397b104ae645877535

Det er over hodet ingen tvil om at Musk ønsket å provosere med denne bevegelsen som han utførte med stor kraft, to ganger. Enten var det planlagt, ellers har han impulskontrollen til et barn. Eller så var han ruset. Ingen av delene er noe du ønsker å ha i nærheten av en president. Eller kjøpe bil av?

Det haster etter min mening å få mannen ut av Tesla og finne en ny, karismatisk leder som holder seg unna politikk og rampelyset. Utover det som er relevant for driften av selskapet. For den nye Model Y er virkelig lovende.

Jeg ville vært bekymret hvis jeg skulle selge brukt Tesla nå. Jeg spår full stopp i Norge.

Her er en morsom video.
Det som er litt synd er at X har plutselig blitt mye mer populært / sett :-)
https://x.com/BoneKnightmare/status/1881677574528790944

Denne er enda mer tydelig... kan det misforstås? My heart will go on to the third reich...

https://x.com/JoshEakle/status/1881726502225748018
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det som bidrar i diskusjonen er jo at Elon selv ikke tar avstand fra det slik de fleste mennesker som hadde blitt mistenkt for nazihilsen.

SitatSome on X, the social medial platform he owns, likened the gesture to a Nazi salute, though others disagreed.
In response, the SpaceX and Tesla chief posted on X: "Frankly, they need better dirty tricks. The 'everyone is Hitler' attack is sooo tired."

Bekrefter ikke noe, men avviser det ikke. Appollogetene vil jo ta dette for god fisk, men det klinger dårlig for folk flest.

vinterdekk

Registrerer i dag at det er mange fora på Reddit hvor direktelenker til X/Twitter forbys, eller forbud mot lenker til X/Twitter foreslås. Tolker at mange er lei etter det siste opptrinnet til Musk (nazi-hilsen - la oss ikke pakke det inn), og at det spres mye guffe på X/Twitter generelt.

Min X/Twitter konto blir nok sagt opp etter hvert, mange år siden jeg har hatt glede av å bruke tid der.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

NegativeElectrode

Det er flere ting som spiller inn her mener jeg. Musk har over lengre tid nå minglet med høyreekstreme, promotert og sluppet til de som var utestengt fra Twitter. Tid og sted for hilsenen burde tilsi at man ikke gjør noe som kan bli feiltolket, særlig ikke med bakgrunn fra det som foregår på X.

Jeg kan ikke bortforklare dette på noe vis, og hvis ikke Musk på et eller annet vis forsvinner helt fra Tesla blir det vanskelig å kjøpe Tesla uten veldig vond smak i munnen. Aksjeposten og at de øvrige som sitter i styret er lojale mot Elon reduserer vel sjansen for at han forsvinner fra Tesla lik 0. Jeg tenker at Tesla nå er en inntektskilde Musk bruker til å kjøpe seg makt og hevne seg på demokrater som har implementert koronatiltak og klaget på at han ikke betaler skatt.
Det er ikke fysisk mulig å lede alle disse bedriftene samt effektivisere staten på noen god måte. Dvs effektivisering vil vel muligens bare være å fjerne alle reguleringer som hindrer at FSD kan godkjennes som Level 4.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thalgar

Mykje god Musk-humor om dagen  ;D. Skitt den mannen har tråkka i baret.

"Leverte inn Teslaen min ganske tidlig, styringen trakk hele tiden mot høyre".

"Führerfeil, ikke noe galt med bilen."

"Kjent problem med Model SS"

"Kompisen min sin innebygde GPS på sin Tesla måtte ha noe rusk i maskineriet. For den viste bare retning mot Polen."

https://www.reddit.com/r/norge/s/jEqWGVGToH
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA