Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 18. november 2024, klokken 15:30Det er ikke greit å gi Ukraina 1000 milliarder, men ti, eller tyve, eller femti eller ingen i det hele tatt og la Puting gjøre som han vil, Norway next?

Jeg synes at Norge skal legge seg på samme nivå (per innbygger) som våre naboland. Er vel fort et par hundre milliarder det på noen år inkl gjenoppbygging. Synes det er passe. Jeg tror det er større fare for at Norge blir angrepet om de øker til 1000 milliarder. Har mer tro på å bruke litt mer penger på egen grense.

Norge har 5,2 millioner innbyggere. Men de er medlem av NATO, som skal hjelpe.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på mandag 18. november 2024, klokken 14:07– I USA er de samlede offentlige utgiftene rundt 40 prosent av BNP. I de fleste andre land ligger det på 45–50 prosent, og i nordiske land er det opp til 60 prosent.

Ønsker du egentlig at Norge skal bli som USA, hvor mange ender opp på gata, med masse skoleskyting og psyke folk i gatene?

Kan sikkert være mye å lære av Finland, som bruker svært lite på offentlige utgifter...å finne ut årsaker og virkninger. De er vel og kåret til å være blant de lykkeligste i verden.

What-a-watt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. november 2024, klokken 16:00
Sitat fra: What-a-watt på mandag 18. november 2024, klokken 14:07– I USA er de samlede offentlige utgiftene rundt 40 prosent av BNP. I de fleste andre land ligger det på 45–50 prosent, og i nordiske land er det opp til 60 prosent.

Ønsker du egentlig at Norge skal bli som USA, hvor mange ender opp på gata, med masse skoleskyting og psyke folk i gatene?

Kan sikkert være mye å lære av Finland, som bruker svært lite på offentlige utgifter...å finne ut årsaker og virkninger. De er vel og kåret til å være blant de lykkeligste i verden.
Det var et sitat fra en herværende avis som et bidrag til denne diskusjonen, og har ikke noe med mine preferanser å gjøre.

ps. Trodde, muligens feilaktig, at tekst i kursiv indikerte at det var et sitat.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 17. november 2024, klokken 10:01Spørsmålet er vel om vi har felles forståelse av årsakssammenheng for de problemene i helse og infrastruktur som du nevner. Eiendomskatten kan ikke få skylden for alt.
Jeg gir ikke formueskatten skylden for alt, ineffektiviteten og de høye kostnadene i det offentlige kommer av flere ting. Alt for mye fokus på rapportering og komplisering av regelverk. I helsevesenet er det veldig mye bruk av deltidsstillinger og innleid arbeidskraft, noe som gjør utgiftene til personell øker massivt. Osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: What-a-watt på mandag 18. november 2024, klokken 16:22

Det var et sitat fra en herværende avis som et bidrag til denne diskusjonen, og har ikke noe med mine preferanser å gjøre.

ps. Trodde, muligens feilaktig, at tekst i kursiv indikerte at det var et sitat.
Mye bedre å legge det inn i en "tekstboble" (symbolet for dette) for å få et mer uthevet sitat-felt!

Mulig jeg er litt naiv/uskyldig her, men jeg klarer ikke helt å fatte hvordan du @ToWalkOrDrive" klarer å dra den sammenhengen ut av den diskusjonen, og at på til klarer å komme med slike skyts.

Jeg bare ikke ser hvor du "feilkobla" her, og dermed la dine fortolkninger av hva som var skrevet, til å bli noe så krast og så personlig beskyldning!

Her trenger jeg forklaring eller en form for menings-tolk til hjelp!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatMye bedre å legge det inn i en "tekstboble" (symbolet for dette) for å få et mer uthevet sitat-felt!

Ok, men mener/mente det var mere fornuftig å bruke "tekstboble" til internsitater (hentet fra et forumsinnlegg), og kursiv for eksternsitater.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på mandag 18. november 2024, klokken 16:56
SitatMye bedre å legge det inn i en "tekstboble" (symbolet for dette) for å få et mer uthevet sitat-felt!

Ok, men mener/mente det var mere fornuftig å bruke "tekstboble" til internsitater (hentet fra et forumsinnlegg), og kursiv for eksternsitater.
Tenker som så at man er aldri i tvil om at det er et sitat, om man legger det i tekstboble". Derav anbealing om å bruke det!

Slipper at noen går i fistel for at de ikke skjønte at det var et sitat! ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 18. november 2024, klokken 16:49

Mye bedre å legge det inn i en "tekstboble" (symbolet for dette) for å få et mer uthevet sitat-felt!

Mulig jeg er litt naiv/uskyldig her, men jeg klarer ikke helt å fatte hvordan du @ToWalkOrDrive" klarer å dra den sammenhengen ut av den diskusjonen, og at på til klarer å komme med slike skyts.

Jeg bare ikke ser hvor du "feilkobla" her, og dermed la dine fortolkninger av hva som var skrevet, til å bli noe så krast og så personlig beskyldning!

Her trenger jeg forklaring eller en form for menings-tolk til hjelp!

Det var i grunn ikke ment som en personlig anklage. Jeg mente mer å si at prisen USA betaler for å ha så lave offentlige utgifter er skyhøy, og at ingen ønsker vel at Norge skal lide samme skjebne. I tillegg har vi et oljefond på over 3 mill per innbygger i stedet for statsgjeld, så vi har råd til å unne oss høy offentlig kostnad.

ToWalkOrDrive

Da jeg tok Mastergraden lærte vi at dersom  en skal gjengi andres tekst må en skrive hvem som origin

Kunne gjerne hjulpet om du skrev hvem som hadde skrevet det eller hvorfor du skrev det. Hvis jeg bare skriver:

Julenissen finnes ikke

Hvordan bør du tolke det?

What-a-watt

Jøje meg! Almene informasjoner, og ikke så kontroversielle at det er behov for kildereferanse.

Forøvrig: "I rest my case..." :o

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. november 2024, klokken 15:58
Sitat fra: arthur på mandag 18. november 2024, klokken 15:30Det er ikke greit å gi Ukraina 1000 milliarder, men ti, eller tyve, eller femti eller ingen i det hele tatt og la Puting gjøre som han vil, Norway next?

Jeg synes at Norge skal legge seg på samme nivå (per innbygger) som våre naboland. Er vel fort et par hundre milliarder det på noen år inkl gjenoppbygging. Synes det er passe. Jeg tror det er større fare for at Norge blir angrepet om de øker til 1000 milliarder. Har mer tro på å bruke litt mer penger på egen grense.

Jeg synes at vi i det minste skal bidra med like mye som våre naboland uttrykt i prosent av BNP, ikke minst med tanke på de enorme extra inntektene vi har hatt, og har, som en direkte konsekvens av denne krigen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 18. november 2024, klokken 19:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. november 2024, klokken 15:58

Jeg synes at vi i det minste skal bidra med like mye som våre naboland uttrykt i prosent av BNP, ikke minst med tanke på de enorme extra inntektene vi har hatt, og har, som en direkte konsekvens av denne krigen.

Vel,vi har tatt mye større utgifter til ukrainske flyktninger enn våre naboland også. Ingen innbyggere i Norge har tjent noen kroner på Ukraina krigen. Vi har tapt mer i lønnsutvikling enn  Tyskland,og vi har hatt en krone som har stupt i verdi pga stor inflasjon pga Ukraina krigen..og den har stupt mer enn noen andre vestlige valutaer.

Ser man totalen her så fremstår det jo som om Norge totalt sett har tapt mer enn andre EU land mhp økonomi og Ukraina krigen. Ensidig fokusering på oljefondet, gass og olje blir helt tullete,og bedre blir det ikke når ingen politikere tør å røre fondet og gi noen til folket i Norge.
Og nordmenn har jo betalt enormt for de høye gassprisene gjennom økte kraftpriser.

Nei,en sak har alltid flere sider og man må se på alle sider for å få et korrekt bilde.

arthur

Strømpriser i Norge er IKKE høyere enn i resten av Europa og sett i forhold til vårt lønnsnivå er de fortsatt relativt sett gunstige. Minstelønn i Tyskland er 12 euro, i Norge???? Medianlønn i Norge 610.000 mens i Tyskland 43000 euro. Å hevde at ikke Norge, og nordmenn, har tjent på høye inntekter på all eksport faller på sin egen urimelighet når vi vet at rundt 20% av statens utgifter dekkes av slike enorme overskudd noe som selvfølgelig kommer oss alle til gode!
Jeg kan bare ikke fatte og begripe denne evige svartmalingen (og sytingen og klagingen)  av hvor ille det er her i landet for realiteten er at vi som nasjon, enkeltvis og kollektivt, misunnes av de øvrige 200 landene i verden! Og spar meg for denne gjentatte kommentaren om at ikke alle har det like bra for det landet finnes ikke hvor det ikke er unntak som dette!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

What-a-watt

SitatJeg kan bare ikke fatte og begripe denne evige svartmalingen (og sytingen og klagingen)  av hvor ille det er her i landet for realiteten er at vi som nasjon, enkeltvis og kollektivt, misunnes av de øvrige 200 landene i verden!

Godt sagt, og veldig enig!

RonnyØ

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA