Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser forresten at en tysk "General Manager" selger Tesla i protest.

Ikke så veldig dramatisk, men...
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

De jeg kjenner som fortsatt har Tesla har ikke gått til det drastiske steget å selge i protest, men de er tydelige på at det ikke blir Tesla igjen ved neste korsvei nå som de har sett hva pengene går til. Bekjente som har vurdert Tesla har gått for andre merker/modeller, både fordi de ikke vil støtte Musk og fordi de har valgt biler som leverer bedre på deres preferanser.

Jeg synes ikke eksisterende eiere bør henges ut for støtte til Trump, anti-demokrati, høyreekstreme og alt det andre Musk legger trykket på nå. Nye eiere fremover derimot viser et tydelig standpunkt om de kjøper produkter fra Musk eller heier på hans selskaper. Noe annet blir rent selvbedrag. Så nylig en stolt danske som la ut video av sin nykjøpte Y og han ble regelrett grilla i kommentarfeltet. De hadde ikke fått med seg hva de sendte penger til, men skjønte fort hva folk nå synes om merket utenfor fangrupper....

At fremstående personer kvitter seg med et image-problem skjønner jeg derimot veldig godt. Når Musk går til angrep på lokalt demokrati og fremmer høyreekstreme blir det jo veldig pinlig å kjøre rundt i Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2025, klokken 14:08De jeg kjenner som fortsatt har Tesla har ikke gått til det drastiske steget å selge i protest, men de er tydelige på at det ikke blir Tesla igjen ved neste korsvei nå som de har sett hva pengene går til. Bekjente som har vurdert Tesla har gått for andre merker/modeller, både fordi de ikke vil støtte Musk og fordi de har valgt biler som leverer bedre på deres preferanser.

Jeg synes ikke eksisterende eiere bør henges ut for støtte til Trump, anti-demokrati, høyreekstreme og alt det andre Musk legger trykket på nå. Nye eiere fremover derimot viser et tydelig standpunkt om de kjøper produkter fra Musk eller heier på hans selskaper. Noe annet blir rent selvbedrag. Så nylig en stolt danske som la ut video av sin nykjøpte Y og han ble regelrett grilla i kommentarfeltet. De hadde ikke fått med seg hva de sendte penger til, men skjønte fort hva folk nå synes om merket utenfor fangrupper....

At fremstående personer kvitter seg med et image-problem skjønner jeg derimot veldig godt. Når Musk går til angrep på lokalt demokrati og fremmer høyreekstreme blir det jo veldig pinlig å kjøre rundt i Tesla.

Trump i sin samtale med Danmarks statsminister kjørte på med trussel om  straffetoll til Danmark om han ikke fikk Grønland. Om det skjer så vil jeg nesten oppfordre folk til å brenne sin Tesla

Electric cars in Norway

SitatOm det skjer så vil jeg nesten oppfordre folk til å brenne sin Tesla
Dagens beste så langt i dag  ;D

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2025, klokken 14:08Jeg synes ikke eksisterende eiere bør henges ut for støtte til Trump, anti-demokrati, høyreekstreme og alt det andre Musk legger trykket på nå. Nye eiere fremover derimot viser et tydelig standpunkt om de kjøper produkter fra Musk eller heier på hans selskaper. Noe annet blir rent selvbedrag. Så nylig en stolt danske som la ut video av sin nykjøpte Y og han ble regelrett grilla i kommentarfeltet. De hadde ikke fått med seg hva de sendte penger til, men skjønte fort hva folk nå synes om merket utenfor fangrupper....
Fremdeles mange som handler med lommeboka. Senest i går bestilte en på jobben ny Tesla. Han er verken høyre-ekstrem eller fan-boy. Liker bare bilen og er soleklar på at det er den perfekte bilen for de.

Har og andre som ikke liker hva Musk driver med, men har planer om å bestille ny Y når den kommer.

For vår egen del blir det nok ikke ny Tesla, men vanskelig å argumentere mot bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2025, klokken 18:43Har og andre som ikke liker hva Musk driver med, men har planer om å bestille ny Y når den kommer.
Tragisk, rett og slett. Men noen ville jo kjøpt strøm fra Russland om de kunne spart litt penger, så det er vel kanskje ikke sjokkerende.

Det som er veldig trist er at kjøpernes handling får negative konsekvenser for alle de som ikke er enige med Musk. Hadde nå Musk holdt seg til det han gjorde før, slenge litt med leppa her og der og tråkke i diverse salater. Nå er han all inn og bruker penger, makt og posisjon for alt den er verd. Med hensikt å skape en verden jeg synes er ganske trist og brutal. Å handle fra Tesla for å spare noen kroner blir uoverkommelig. Ei heller vill det vært særlig populært blant venner, bekjente, kolleger, naboer etc. Man blir jo uglesett nå av de som leser nyheter og forstår de fremtidige konsekvensene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2025, klokken 19:50
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2025, klokken 18:43Har og andre som ikke liker hva Musk driver med, men har planer om å bestille ny Y når den kommer.
Tragisk, rett og slett. Men noen ville jo kjøpt strøm fra Russland om de kunne spart litt penger, så det er vel kanskje ikke sjokkerende.

Det som er veldig trist er at kjøpernes handling får negative konsekvenser for alle de som ikke er enige med Musk. Hadde nå Musk holdt seg til det han gjorde før, slenge litt med leppa her og der og tråkke i diverse salater. Nå er han all inn og bruker penger, makt og posisjon for alt den er verd. Med hensikt å skape en verden jeg synes er ganske trist og brutal. Å handle fra Tesla for å spare noen kroner blir uoverkommelig. Ei heller vill det vært særlig populært blant venner, bekjente, kolleger, naboer etc. Man blir jo uglesett nå av de som leser nyheter og forstår de fremtidige konsekvensene.

Lurer på hvordan salgstallene blir i 2025. Nå med ny model Y burde de jo normalt bli gode - men neimen om jeg vet. Leser f.eks at cybetruck blir omtalt som en gedigen flopp. Nå sitter Elon igjen med flere cybertrucks på lager også.

Dersom Elon og Trump begynner å utfolde seg - så kan jeg ikke forstå annet enn at salgstallene må stupe...

ToWalkOrDrive

Ikke godt å si hvordan salgstallene blir. På den ene siden så forbedrer de salgsvinneren. På den andre siden har Trusk bare så vidt begynt å fornærme Europa med Grønland, England, Tyskland, Sverige og Danmark.

Men i USA blir nok tallene meget pene - særlig med toll på Kina-biler.

Tipper de selger 10000 Model Y i 2025 i Norge, og at det hovedsaklig blir i siste halvdel med oppfrisket modell.
Tesla Model Y                         2021-

Kires

Utrolig dømmende familier, naboer, bekjente og kollegaer noen av dere har må jeg si. Det snakkes om Tesla på jobb og blant kjente, men å skulle hetse noen for å ha kjøpt det kunne ikke falt meg inn. Jeg har valgt å ikke kjøpe Kina bil, men har ingen planer om å gå rundt å hetse andre som gjør det.

De fleste er ute etter den beste bilen til sin familie. Litt det som er problemet om dagen, det er så ekstreme meninger den eller andre veien. Jon Winding-Sørensen skrev et godt innlegg om dette med å ha skam for hvem som var leder i  et bilselskap.
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Kanskje han justerer på plattformen slik at en bølge av groteske løgner og propaganda treffer tiktok-feeden til barna.  Fint å få manipulert fra tidlig alder.

Ny sak i TU nå med en som tar tydelig avstand og selger pga Musk. At fremtredende personer gjør det skjønner jeg.
VW ID4 GTX 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2025, klokken 11:33Kanskje han justerer på plattformen slik at en bølge av groteske løgner og propaganda treffer tiktok-feeden til barna.  Fint å få manipulert fra tidlig alder.

Ny sak i TU nå med en som tar tydelig avstand og selger pga Musk. At fremtredende personer gjør det skjønner jeg.

Ja dette ser ikke særlig bra ut for Elon :-1:

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA