Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

350 lapper - ny eller brukt?

Startet av Elektro12, mandag 16. september 2024, klokken 09:25

« forrige - neste »

Elektro12

Ny bil nr 2 skal skaffes til fruen. Budsjett er 300-350 lapper.

Jeg har vurdert Model 3 RWD, men er veldig skeptisk til rattbetjening av alt og kleine sensorer for regn. Thoughts?

Alternativene jeg har sett på er en ny ID.3 til ca 355 lapper som egentlig passer ganske bra (Dårlig kjøp nå? Mye nytt i kommingen) Eventuelt en ID.4 el ID.5 som er kjørt under 20 000 km fra sen 2022-23?

Andre gode alternativer som jeg overser? Vil ha en driftsikker, trygg gjennomprøvd bil med 400+ WLTP.

egar

Jeg kjøper aldri Tesla igjen (har 2021 X). Er først og fremst misfornøyd med kvaliteten og hyppigheten på verkstedbesøk. I tillegg er jeg blant de som synes Musk er blitt en avskyelig fyr. Er fruen Taylor Swift fan?

Salgstallene til 3/Y taler for seg, de gir nok verdi for pengene. Det jeg ville si i tråden her er at hvis du lander på Tesla, så tror jeg du bør være kravstor på hvilket tilbud du slår til på. Nå i slutten av Q3 får du kampanjerente på toppen av priskuttet fra april. Men i lys av salgskollaps i Europa ifm. Kina-toll tror jeg tilbudene blir mer desperate i slutten av Q4. Kina og Norge (UK?) er omtrent de eneste markedene for disse bilene uten toll.

Moas

Nyere tm3 er ganske skuddsikre. Hvis du ikke liker den nye rattbetjeningen kan du evt. vurdere en pre-2023 rwd. Da får du bl.a. med ekte parkeringssensorer.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Elektro12

Sitat fra: Moas på mandag 16. september 2024, klokken 12:39Nyere tm3 er ganske skuddsikre. Hvis du ikke liker den nye rattbetjeningen kan du evt. vurdere en pre-2023 rwd. Da får du bl.a. med ekte parkeringssensorer.

Men da er den fort "gammel" igjen og koster det samme som ny.

Da synes jeg en ID.3 virker mer som safe bet med matrix/forvarming++ i faceliftet versjon virker mer fornuftig. Bedre innvendig plass også, spes. baki.

Moas

Du bør uansett velge hvilken bil du mener er best. Men argumentene dine for ditt evt. valg er litt vage. Software i Tesla tilbyr forvarming. Innvendig plass tror jeg ikke er bedre i id3. Lysene på pre-2023 modellen er knallbra. Skal du ha noe bedre lys i praksis så bør du kanskje velge en Polestar med oppgraderte lys. Mazda har også en billig elbil som med oppgraderte lys som er noe av det beste på markedet.
Men uansett hva du velger av lys på din neste bil så tror jeg uansett disse infrarøde night vision sakene noen merker tilbyr er bedre i å lese mørke objekter langs veiene.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Det viktigste er vel mer hva fruen synes. Han er vel bare med som finansiering(!?!) og rådgivende. Ja, med mindre han tenker på å overraske henne!

Mange valg kan fort bli tatt med "maskuline" øyne, så her bør ev-damene på forumet vite sin besøkelsestid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

egleh

Ingen tvil om at model 3 er mye for pengene, men personlig er jeg svak for id3, spesielt som bybil. Den har nemlig en svingradius få andre kan skilte med og er egentlig overraskende stor inne i kupeen, model 3 er en helt annen type bil, noe trang i forhold til lengden, og man føler seg lav, selv om den med sitt minimale panser gir fin utsikt fremover. Bagasjeromsmessig er også model3 mer upraktisk pga at åpningen inn i bilen er liten

Øyvind.h

Jeg ville kanskje stilt kona noen flere spørsmål før jeg ville anbefalt en spesifikk modell/Merke?

For konas del vet jeg at hun verdsetter;
- En bil som er relativt kompakt. Jo kortere, jo bedre. Rett og slett fordi den vil bli brukt mye til småkjøring, mye på parkeringsplasser osv. Lite langkjøring. Hun får også til hurtiglading, så lengst mulig rekkevidde er ikke viktig.
- En bil som er god å sette seg inn i. Dvs ikke en lav bil.
- En bil som alltid fungerer. Bare å sette seg inn, året rundt og alt fungerer. Hun hatet rammeløse dører etter årene med Tesla og kjørte i blant med glasset utenpå list, selv om jeg lærte henne teknikken med å dra bankkort langs lista nederst på vindu (samt forvarme).
- En bil som har forvarming. Ikke alltid hun rekker å forvarme før hun skal kjøre, men som oftest. Det har heldigvis så og si alle nå.
- Helst 4wd

For hennes del er det utelukkende dogmode som ville trukket i retning av Tesla. Men når Musk støtter Trump så tydelig skal det mye til før det kommer en Tesla på gårdsplassen her i nærmeste fremtid uavhengig av dogmode.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. september 2024, klokken 14:16Jeg ville kanskje stilt kona noen flere spørsmål før jeg ville anbefalt en spesifikk modell/Merke?

For konas del vet jeg at hun verdsetter;
- En bil som er relativt kompakt. Jo kortere, jo bedre. Rett og slett fordi den vil bli brukt mye til småkjøring, mye på parkeringsplasser osv. Lite langkjøring. Hun får også til hurtiglading, så lengst mulig rekkevidde er ikke viktig.
- En bil som er god å sette seg inn i. Dvs ikke en lav bil.
- En bil som alltid fungerer. Bare å sette seg inn, året rundt og alt fungerer. Hun hatet rammeløse dører etter årene med Tesla og kjørte i blant med glasset utenpå list, selv om jeg lærte henne teknikken med å dra bankkort langs lista nederst på vindu (samt forvarme).
- En bil som har forvarming. Ikke alltid hun rekker å forvarme før hun skal kjøre, men som oftest. Det har heldigvis så og si alle nå.
- Helst 4wd

For hennes del er det utelukkende dogmode som ville trukket i retning av Tesla. Men når Musk støtter Trump så tydelig skal det mye til før det kommer en Tesla på gårdsplassen her i nærmeste fremtid uavhengig av dogmode.
Da kommer jo Hyundai og Kia opp som gode alternativer. Nye EV3 har jo fått prisene på nå, og begge merkene har "Utility Mode" som tilsvarer "Camper/dog Mode", bortsett fra melding på skjerm.

https://www.motor.no/bil/na-er-prisen-klar/288711

Kun 4 cm lengre enn ID.3 men 460 l bagasjerom, 410-430/560-600 km rekkevidde avhengig av batteriet og utstyrsversjon.

Pris med det minste batteriet fra 360 til 420K, pris med det største batteriet fra 430 til 500, der den dyreste er GT-Line.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Har nylig anbefalt EV3 til en i familien som skal bytte ut sin gamle Ioniq. Den virker absolutt spennende. Han var også litt giret på 7 års garanti etter noen dyrere og gjentagende rep på Ioniq`en. Men - det tar vel noen måneder før en kan regne med å få tak i en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Ja, den virker som et bedre valg enn nye Kona som jeg ikke ønsker å bytte til. Men hadde jo håpet på EV5, som kanskje kommer om et år+ om/når de åpner produksjon i Korea, da jeg leste at den nå bare produseres i Kina!

Ellers er jo TMY Juniper et valg jeg lukter på, men den mangler nok fremdeles HUD, V2L og stalks, selv om jeg personlig hadde greid meg fint uten stalks. Jeg var ihvertfall veldig fornøyd etter å ha testet TM3 Highland, men ønsket å oppgradere til bedre utnyttbart bagasjerom.

75 kg på takstativet (tilsvarer 80 kg på andre biler, men der må man trekke fra vekten på takstativet) på TM3 og TMY blir litt snaut om man vil ha taktelt på taket. Dog ser ut til å gjelde EV3 og, men siden e-Niro/Niro EV har 100 kg, så er jeg skeptisk til om tallet stemmer. Og spesielt dsiden nye Kona var oppgiutt med 80 kg, men så viser det seg nå at den fikk 100 kg, så tviler jeg enda mer på at EV3 blir lavere takvekt på. Vil gjerne ha både taktelt og awning/markise, og da hjelper 100 kg godt!

Men den ekstra hengerkapasiteten på TMY (EV3 får 1000 kg som TM3 har, det oppgir KIA på sine sider, men  jeg leser 750 flere andre steder), er fristende. Ville sterkt vurdert å skaffe med E eller B96 da, ja!

https://www.kia.no/bil/ev3
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektro12

#11
Leveringstid er også greit å ikke ha for lang og VW kan levere i løpet av et par uker.

Etter å ha sett tester av tm3 highland og vel vitende hvor mye jeg liker god regnsensor og slikt så tipper det mot id3.

Får den for 360 med 58 kwh batteri og bra med utstyr.

Evt 400 med 77 kwh batteri.

Føler vi kommer nesten i id4 land da...men id.3 er jo lettere å sno rundt forbi og egentlig veldig fin til 4 stk.

Kia vil jeg ikke ha. Dyre og hyppige servicer og sære biler.

Elektro12

Takk for hjelp i tråden - 1 stk. ID.3 Pro Highline er bestilt.

Skjønner ikke bæret av prisingen i bruktmarkedet når man får den ny for ca 350 tusen med alt av utstyr og 2 hjulsett. Spesielt når den nye har batteriforvarming og nyeste software (5.0)

Eladdin - Elbilfareren

#13
Lykke til med Id3.
Elbiler er 3 ggr så ofte på verksted som tilsvarende fossilbiler jf undersøkelser bla av J.D. Power i USA, men det er jo hyggelig å få nye venner hos verkstedsmottaket hos elbilforhandleren.
En undersøkelse utført av elbil24 avslører noe av det samme, og at Id3 er én av verstingene. Flere elbil-youtubere gremmes også av den raske batteridegraderingen hos VW, bla teslabjørn og batterylife m.fl.

Men, som alltid her på elbilforum: de/den som tillater seg å si i mot påstanden om elbiler sin fantastiske fortreffelighet og holdbarhet vet selvsagt ikke hva de prater om og har null peiling. J.D. Powers, Teslabjørn, batterylife m.fl, elbil24.no/dinside.no og motor.no er altså idioter og kvakkesalvere. Halleluja.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 23. september 2024, klokken 12:12Lykke til med Id3.
Elbiler er 3 ggr så ofte på verksted som tilsvarende fossilbiler jf undersøkelser bla av J.D. Power i USA, men det er jo hyggelig å få nye venner hos verkstedsmottaket hos elbilforhandleren.
En undersøkelse utført av elbil24 avslører noe av det samme, og at Id3 er én av verstingene. Flere elbil-youtubere gremmes også av den raske batteridegraderingen hos VW, bla teslabjørn og batterylife m.fl.

Men, som alltid her på elbilforum: de/den som tillater seg å si i mot påstanden om elbiler sin fantastiske fortreffelighet og holdbarhet vet selvsagt ikke hva de prater om og har null peiling. J.D. Powers, Teslabjørn, batterylife m.fl, elbil24.no/dinside.no og motor.no er altså idioter og kvakkesalvere. Halleluja.

Så.... er poenget ditt at elbil bare er en flopp? At det vil blåse over? Er vi der ennå?

Til og med i USA, hvor bensinbiler nesten ikke har avgifter, og bensin nesten er gratis, er elbilen fortreffelig, og koster mindre.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA