Behold eller kjøpe en annen?

Startet av oled, søndag 15. september 2024, klokken 08:15

« forrige - neste »

oled

Har en MG ZS EV som jeg til å begynne med var fornøyd med, men som etter en del tur på service senteret – begynner jeg å bli lei. Det er jo en billig bil, men jeg vil jo også ha en bil som jeg kan stole på.

Siden den økonomiske situasjonen akkurat nå er litt anstrengt har jeg ikke mulighet til å kjøpe en alt for dyr bil. Jeg kunne helst tenkt meg en elektrisk suv med firehjulsdrift, mulighet for takboks, og hengerfeste. Den jeg har nå har det meste uten om firehjulsdrift.

Spørsmålet er om det er lurt økonomisk å selge min 2 år gamle ZS EV og kjøpe en annen brukt elbil? Jeg tror ikke jeg har råd til å kjøpe en elbil med "full pakke" akkurat nå. En mulighet er å beholde den jeg har og satse på at eventuelle feil og mangler som dukker opp blir fikset av verkstedet. Jeg er bare bekymret for at den kommer til å tape seg unormalt i pris siden det stadig dukker opp ting. Jeg må jo formidle dette til en eventuell kjøper også

turfsurf

Å kjøpe en dyrere bil er nesten aldri lønnsomt. Dog vil gjerne de mere populære merkene holde seg litt bedre i pris, og jeg tror kanskje ZS EV vil tape seg mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: oled på søndag 15. september 2024, klokken 08:15Har en MG ZS EV som jeg til å begynne med var fornøyd med, men som etter en del tur på service senteret – begynner jeg å bli lei. Det er jo en billig bil, men jeg vil jo også ha en bil som jeg kan stole på.

Siden den økonomiske situasjonen akkurat nå er litt anstrengt har jeg ikke mulighet til å kjøpe en alt for dyr bil. Jeg kunne helst tenkt meg en elektrisk suv med firehjulsdrift, mulighet for takboks, og hengerfeste. Den jeg har nå har det meste uten om firehjulsdrift.

Spørsmålet er om det er lurt økonomisk å selge min 2 år gamle ZS EV og kjøpe en annen brukt elbil? Jeg tror ikke jeg har råd til å kjøpe en elbil med "full pakke" akkurat nå. En mulighet er å beholde den jeg har og satse på at eventuelle feil og mangler som dukker opp blir fikset av verkstedet. Jeg er bare bekymret for at den kommer til å tape seg unormalt i pris siden det stadig dukker opp ting. Jeg må jo formidle dette til en eventuell kjøper også
Om det er økonomisk eller ikke, kommer an på flere faktorer. F.eks. når må du selv begynne å betale for problemene.

Jeg tenker at det kan være lurt å "ta smellen" nå, før tapet blir for stort, og heller gå for en bil som er kjent som bedre kvalitet på og færre problemer med.

Og, vi vet jo ikke hvordan det går med avgiftene på nye biler fremover, og om prisene fra fabrikk, før avgifter, faktisk faller eller ei. Faren er stor for at det kommer på mer avgifter fra senest 2026, og at det ikke hjelper på om du senere må bytte bil!

Før rentene går ned igjen, så vil det være tungt i markedet både for brukte biler, og for nye. Vurder derfor å selg den til et firma som overtar ansvaret, så du ikke får en privatkjøper på nakken om problemene følger med videre.

Og så går du heller på å ta igjen endel av det tapte, med en godt nedprutet bil. Tror det er lettere å få til, dersom man ikke drar med seg en bruktbil de kan risikere å brenne inne med.

Klart, det kan jo gå bedre med å beholde den du har, og heller "bruke den opp" frem til økonomien går bedre. Men det er og en risiko.

Så jeg tenker du må bare se på når den bøygen vil være tyngst å bære, og hvordan du antar den økonomiske fronten ser ut for deg. F.eks. om du tror du tåler det bedre den dagen garantien går ut.

Vanskelig avgjørelse den, ja!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

MG ZS EV har 7 år / 150 000 km garanti. Kia har også 7 år garanti, ellers er 5 år det normale.

Men, det er klart upraktisk å stadig levere inn bilen til reparasjonsarbeid, selv om det ikke koster noe for selve utbedringene.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Boikott My Ass

Økonomisk sett er det nok best å beholde , spesielt pga. 7 år garantien
Bmw 530i G30

Elektro12

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 08:49Å kjøpe en dyrere bil er nesten aldri lønnsomt. Dog vil gjerne de mere populære merkene holde seg litt bedre i pris, og jeg tror kanskje ZS EV vil tape seg mye.

Jeg vil tro den allerede har tapt seg ganske mye.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elektro12 på søndag 15. september 2024, klokken 15:11
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 08:49Å kjøpe en dyrere bil er nesten aldri lønnsomt. Dog vil gjerne de mere populære merkene holde seg litt bedre i pris, og jeg tror kanskje ZS EV vil tape seg mye.

Jeg vil tro den allerede har tapt seg ganske mye.
ZS EV har tapt seg mye ja. Likt som de andre fra MG

vinterdekk

Jeg var veldig lei min VW ID.4 etter gjentatte besøk hos forhandler, men endte med å bytte til samme bil av nyere årgang pga. lagerkampanje og bedre innbyttepris hos merkeforhandler. Det ville gitt meg litt dårlig følelse å kvitte meg med bilen på f.eks. nettbil eller privatsalg. Forhandleren min kjente historikken på bilen de tok i mot og hadde allerede satt opp time for utbedring. Du må kjenne på det selv om du er villig til å bytte inn bilen hos samme forhandler du kjøpte ifra.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Når jeg ser på Finn.no så virker det som at MG ZS EV fra 2022 har holdt seg bra i pris. Virker som de ligger ute for 270.000 ca, avhengig av utstyr. Tipper de kan falle mye etter en del år. Men om du selger nå, eller venter to år til før du selger så tipper jeg den ikke faller særlig mye ekstra på de to ekstra årene.

En annen ting å tenke på er at det akkurat nå er priskrig på nye elbiler, så du får utrolig mye for pengene for ny bil akkurat nå, ofte med 3 års rentekampanje. Om to år kan det kanskje ha kommet merverdiavgift fra første krone på nybil. Og hvis du er misfornøyd med verkstedbesøk er gjerne nå riktig tidspunkt.

Når det gjelder å informere om feil så tror jeg ikke mange kjøpere er så interessert ettersom det er 5 år igjen av garantien. Dersom det er skjulte feil du ikke kjenner til eller kjenner til så vil uansett kostnaden bli dekket av garantien, så du bør ikke være redd for å selge som privatperson til privatperson. Dersom de spør kan du jo svare at du har hatt en del besøk på verksted, men satser på at den nå er tipp topp i mange år. Dersom de ikke liker svaret er det sikkert en annen kunde som liker svaret. Går jo og an å legge ut bilen litt høyt og hvis ingen vil gi det du vil selge den for så kan du bare beholde den....kun 500 kroner fattigere, eller hva Finn skal ha.

Med fare for å lokke deg ut i luksusfellen, så tilbyr Tesla 2,99% rente i 3 år selv om du kun har 2500,- i egenkapital.... og så kan du bruke pengene fra MG til å sette inn i 4% fastrenteinnskudd en stund, og skyte inn når de 3 årene har gått.

De har:
Model 3 - Bakhjulstrukket - 355.000
Model 3 - Firehjulstrekk med største batteri - 441.000
10.000 ekstra for hengerfeste for Model 3

Model Y - Bakjulstrukket - 447.000
Model Y - Firehjulstrekk med største batteri - 483.000
Hengerfeste inkludert

Har selv hatt både Model 3 (2019) og Model Y (2021 som jeg har nå), og etter 130.000 km til sammen på begge bilene har det vært 0 ting feil, etter at ladeplaten til mobiltelefon ble fikset ved overtakelse. En kan si mye om bilene, men de er et veldig stabilt kjøreverktøy som bare virker så langt.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA