Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny el-bil er vurdert, men hvilken?

Startet av Bjerknez, søndag 08. september 2024, klokken 21:39

« forrige - neste »

batterimannen

#15
Jeg har hatt XC40 noen år og er fortsatt ikke vant med at alt av temperatur, varme i ratt osv skal styres via skjerm. Er det største ankerpunktet med bilen for meg. Tror ikke det endrer seg de neste årene. For meg er også det, den største ulempen at de fortsetter med samme linje på EX90 (har faktisk flyttet enda mer inn i skjerm enn XC40).

Liker mer hvordan de har gjort det med f.eks. Kia EV3 og EV9.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Bjerknez

Sitat fra: batterimannen på onsdag 11. september 2024, klokken 15:10Jeg har hatt XC40 noen år og er fortsatt ikke vant med at alt av temperatur, varme i ratt osv skal styres via skjerm. Er det største ankerpunktet med bilen for meg. Tror ikke det endrer seg de neste årene. For meg er også det, den største ulempen at de fortsetter med samme linje på EX90 (har faktisk flyttet enda mer inn i skjerm enn XC40).

Liker mer hvordan de har gjort det med f.eks. Kia EV3 og EV9.
Veldig merkelig at de som lager biler har fått lov til dette. Også Volvo da som har satt seg skyhøye ambisjoner med tanke på trafikksikkerhet.

Jeg synes også cruisecontrollen var litt fomlete og betjene....

For min del er ikke dette avgjørende for valg av bil denne gangen da andre biler sikkert har mer eller mindre samme problemet, men jeg synes uansett det er rart...

Bjerknez

Man kan selvsagt bruke Google sin taleassistent, men denne fungerer i beste fall helt greit. Jeg ba den avslutte navigering feks. men det skjønte ikke google noe av.

Jeg synes dte ble mye hit and miss og det endte med at jeg måtte kjøre inn på siden for å finne ut av ting. Grøss og gru hvis noen begynner å fomle med denne skjermen mens man kjører. Den tar vesentlig mer oppmerksomhet enn en mobiltelefon mener jeg.

Jeg kunne også tenkt meg å dempet bakgrunnsbelysningen enda mer, da den er litt for lys når det er bek mørkt. Kunne det ikke vært en sensor her som dimmet skjermen automatisk?

batterimannen

Kia EV3 har helt annerledes filosofi når det kommer til knappeløse biler. Men den er ikke tilgjengelig helt ennå.

Jeg har prøvd å bruke taleassistent til å endre temperatur osv. Problemet er at da begynner de to småungene i baksete å sutre, med den ene plutselig finner ut at det er for varmt og den andre for kaldt... Det er nesten som at Volvo kunne funnet opp et hjul, nesten som de har for å kontrollere lydvolum, men til å kontrollere temperatur...  :o

Volvo EX90 har en knapp for å bytte mellom for- og bakvinduer, med et svakt lys så det nesten ikke går an å se om det er foran eller bak som er valg. Så har du 2 knapper, en for venstre og en for høyre side. Samme opplegg som ID.3 ID.4. Da klarte de å finne på et litt mer knotete system med 3 knapper, istedenfor et fornuftig med 4 knapper. Speilene reguleres også via skjermen. I en bil til en million. Snakk om baklengs evolusjon.

Høres nok ut som en bitter 100 åring, men er under 40. Er ikke problem å bruke skjerm, men irriterende å gjøre når man kjører i bil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Bjerknez

Sitat fra: batterimannen på onsdag 11. september 2024, klokken 17:18Kia EV3 har helt annerledes filosofi når det kommer til knappeløse biler. Men den er ikke tilgjengelig helt ennå.

Jeg har prøvd å bruke taleassistent til å endre temperatur osv. Problemet er at da begynner de to småungene i baksete å sutre, med den ene plutselig finner ut at det er for varmt og den andre for kaldt... Det er nesten som at Volvo kunne funnet opp et hjul, nesten som de har for å kontrollere lydvolum, men til å kontrollere temperatur...  :o

Volvo EX90 har en knapp for å bytte mellom for- og bakvinduer, med et svakt lys så det nesten ikke går an å se om det er foran eller bak som er valg. Så har du 2 knapper, en for venstre og en for høyre side. Samme opplegg som ID.3 ID.4. Da klarte de å finne på et litt mer knotete system med 3 knapper, istedenfor et fornuftig med 4 knapper. Speilene reguleres også via skjermen. I en bil til en million. Snakk om baklengs evolusjon.

Høres nok ut som en bitter 100 åring, men er under 40. Er ikke problem å bruke skjerm, men irriterende å gjøre når man kjører i bil.
Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.


Vaduz

Man bruker jo bare knappene på rattet. Det her er helt uproblematisk. På tesla er det temp på et hjul og volum på andre. Cruisecontrol også på hjul eller spak. Talegjenkjenning for navigasjon og musikk. Aldri vært mindre i skjerm enn på tesla i alle fall.

Eladdin - Elbilfareren

Men har ikke disse 'alt-i-skjerm-bilene' autoinstilling for klima da, sånn som Ioniq 5 hadde frem til nåkommende -25modell? Der kan man sette rattvarme og setevarme/kjøling på automatikk som stiller seg selv etter utetemp og som avtar etter tempen i kupéen etterhvert.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Bjerknez

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 12. september 2024, klokken 07:22Men har ikke disse 'alt-i-skjerm-bilene' autoinstilling for klima da, sånn som Ioniq 5 hadde frem til nåkommende -25modell? Der kan man sette rattvarme og setevarme/kjøling på automatikk som stiller seg selv etter utetemp og som avtar etter tempen i kupéen etterhvert.
Joda, men det hender jo man vil justere temperaturen underveis allikevel. Jeg sier bare at dette er en funksjon som ikke krevde for mange tastetrykk.

Er man ute å kjører og vil ha bort viften som blåser mot beina, så må man først trykke på viftesymbolet, for så og slå av auto og velge hvor man vil ha luften. Etter dette må man trykke en gang til for å komme tilbake til hjem skjermen.

Vertfall burde det være et kontrollpanel på fremsiden av skjermen med feks. tre soner hvor man selv kunne velge hurtigtilganger for direkte å utføre det man vil.

Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

turfsurf

Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Dårlige implementasjoner kan man ha om det er knapper eller skjerm. Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen. På Tesla kan jeg bare si: «22». Funker hver gang.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjerknez

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 07:39
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Dårlige implementasjoner kan man ha om det er knapper eller skjerm. Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen. På Tesla kan jeg bare si: «22». Funker hver gang.
Hva hvis det dukker opp et tall i en samtale? Vil bilen klare å skille mellom stemmer og om det er reelt?

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 07:39
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Dårlige implementasjoner kan man ha om det er knapper eller skjerm. Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen. På Tesla kan jeg bare si: «22». Funker hver gang.

På Tesla må man jo faktisk ikke se hva temperaturen er eller blir satt til. Man sier bare "I'm cold" og da skrus varmen opp. Blir det for varmt sier man "I'm hot". Selv syns jeg det er uproblematisk å trykke på pilene som ligger fast på skjermen hele tiden for å justere temperaturen. Varme i frontrute og bakrute ligger også alltid tilgjengelig som snarvei hos meg. Ellers går alt på automatikk, inkludert rattvarme og setevarme. De som vil ha knapper for dette kan fint legge de nede på linja om ønskelig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Suverin

#26
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:42Hva hvis det dukker opp et tall i en samtale? Vil bilen klare å skille mellom stemmer og om det er reelt?

< tøysemodus>
Først må man få ungene til å tie stille, så må man be fruen holde pusten, såå kan man be bilen utføre noe.. og det skjer akkurat samtidig som den ene ungen igjen er i gang med å plage far og de andre, og plutselig setter bilen på Badebussen på Spotify istedenfor å endre temperatur!
</ tøysemodus>

Skjerm vs knapp er personlige preferanser som mye annet. Jeg har en bil av hver, det er desidert mest praktisk med en knappebil er min preferanse.

Talestyring er fint det, men mange ting gjør jeg så sjeldent at jeg aldri kommer på de rette tingene å si når jeg har behov for det. Fysiske knapper har en tendens til å feste seg i "muskelhukommelsen" min, og trenger evt bare et brøkdel av et sekund for å lokalisere, så kjenner man resten fysisk.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 07:39..Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen..
Vippebryter er genialt. Trenger ikke se, vet at hver vipp er 0,5 grader, vet hvor knapper er, og hva tempen er når man setter seg i bilen, trenger ikke ta øynene fra veien i et halvt sekund.

Men akkurat det med temperatur er et ikke-problem i praksis, bilene mine står stort sett til 20 grader året rundt. Og auto-innstilling ordner luftstrømmene, setevarme og andre ting helt fint, i de aller fleste tilfeller, noen ganger midtvinters trenger både Subaru og Tesla litt bistand for å få mer luft opp til vinduene, og da er det et tastetrykk på knappebilen og noen skjermtrykk på Teslaen, evt kan jeg forsøke en talekommando jeg ikke husker hva er først. 

Jeg hadde ikke sett på skjermløsningen som en showstopper, for det er rart hva man venner seg til, men knappebil vinner over skjermbil om jeg kan velge!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

THE

Sitat fra: Bjerknez på onsdag 11. september 2024, klokken 17:33Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.
Da lurer jeg på hvilke gamle biler du har kjørt. Det var en uendelig kombinasjon av mikser da også. F.eks. spakene på rattet der du ikke fant vindusvisker og lysstyring på samme side av rattet, og i alle fall ikke med samme måte å regulere dem fra bil til bil. I tillegg ble brytere og spaker borte bak rattet så du måtte bøyde deg fram og kikke ned bak rattet for å finne ut hvilken spak og retning på vribryter du skulle bruke for forskjellige funksjoner. Mange biler hadde lysstyring på hendel på rattet, andre biler hadde lysstyring på en knapp nede på dashboard ved siden av rattet, der det også satt andre knapper som det var umulig å se hva var fra førerposisjon. Når biler begynte å komme med cruise control så var det ikke i nærheten av samme måte å styre den heller fra bil til bil.

Stort sett har det alltid vært slik at det krever tilvenning å bytte fra en type bil til en annen, men jeg er enig i at det har tatt helt av med skjermstyring, og spesielt siden det er utrolig dårlig implementert på mange biler også. Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner. Uansett så liker jeg best å styre alt av lyd, klima, telefonsamtaler og navigasjon (funksjoner som jeg bruker i fart) fra knappene på rattet eller med talestyring. Skjermen har jeg egentlig ikke behov for å bruke under kjøring, bortsett fra at jeg sliter med å veksle mellom mediekilder fra rattet eller med talekommandoer, men mulig det skyldes brukerfeil?

 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

#28
Forstår egentlig ikke at de har typegodkjent alle disse bilene der ting er flyttet til en skjerm, spesielt sett i lys av mobil bruk / skjerm forbudet her i landet... Vi har vel forsatt veg myndigheter?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Suverin

Sitat fra: THE på torsdag 12. september 2024, klokken 08:16Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner.

Her er du inne på noe jeg har irritert meg over i Teslaen ja. Ting som dukker opp på skjermen, foreksempel når man har trykket på en av rattknappene og den skal vise alternativer, da kommer de opp med noen bittesmå symboler heeelt nede i hjørne på den store skjermen.. Burde jo kommet med store ikoner øverst på skjermen, slik at man kan se dem på et fornuftig vis! Det er altfor mange av valgene som skjer med altfor små symboler i deler av skjermen som er lengst mulig borte fra der øynene burde være når man kjører bil!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA