Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aktivere fjernlysene manuelt med hendelen

Startet av 2ris, søndag 08. september 2024, klokken 21:20

« forrige - neste »

2ris

Hei,

Trenger en forklaring på hvordan fjernlys på Model Y egentlig funker. Eller mer presist: hvordan (eller hvorvidt?) jeg manuelt kan slå på/av fjernlys med hendelen dersom jeg ønsker det - f. eks. hvis automatikken ikke gjør jobben godt nok.

Jeg erfarer følgende:

1. Hvis jeg drar hendelen MOT meg , blinker jeg med fjernlys slik som på alle andre biler. Fjernlyset er altså bare på så lenge jeg holder hendelen i denne posisjonen.

2. Dytter jeg hendelen FRA meg (og slipper), slår jeg tilsynelatende "auto" av. Gjør jeg det samme igjen, slår jeg "auto" på igjen.

Men hvordan i alle dager kan jeg overstyre, og aktivere/deaktivere fjernlysene manuelt med hendelen hvis jeg ønsker det?

Jeg har gransket manualen opptil flere ganger, men den er mangelfull på dette området.

Suverin

På min M3 må jeg slå av automatiske lys (på skjermen, går sikkert med talestyring og) for å kunne slå på langlys manuelt. Når automatikk er slått av, så skyver man forover for langlys.

Fryktelig irriterende at man ikke kan overstyre så lenge automatikk er på.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Lapskaus

Hadde auto fjernlys avslått permanent på 3eren. Der fungerte de heller dårlig så jeg syntes det var bedre å styre de på gamlemåten enn å sitte og passe på dårlig automatikk.

Men på den nye Y'en synes jeg de fungerer ekstremt bra. Det et en helt annen verden. Har ikke opplevd at de gjør noe feil en eneste gang så da har jeg ikke satt meg inn i hvordan jeg slår de av heller. 

2ris

Interessant.

Synes sånn helt generelt at de slås på langt sjeldnere enn jeg ville gjort hvis jeg styrte dem manuelt. Det er riktignok bare såvidt høst og mørkt om dagen, men det er sannelig ikke mange ganger jeg har sett at fjernlysene er på

Det ser altså ut til at man må slå av automatikk ved å betjene skjermen for å kunne styre fjernlys manuelt med hendelen. Spørsmålet er i så fall:

1) blir automatiske fjernlys slått PÅ hver eneste gang man aktiverer TACC/autostyring, eller husker bilen innstillingen inntil neste gang bilen startes?, og

2) hva mister man ellers dersom man slår av automatiske fjernlys - mister man "matrix"-funksjonaliteten?

Klykken

2. Ja.

Problemet for min del er at det skal være ganske mørkt før fjernlysa slår seg på. Ellers, når de er på er de jo helt fabelaktige. Maskering av trafikk fungerer upåklagelig. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

syklisten

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. september 2024, klokken 08:162. Ja.

Problemet for min del er at det skal være ganske mørkt før fjernlysa slår seg på. Ellers, når de er på er de jo helt fabelaktige. Maskering av trafikk fungerer upåklagelig. :)

Maskerer de syklister også? Føler det stort sett er Tesla-bilister som har glemt å dimme langlysene når jeg som syklist møter biler i mørket.
..kan jo riktignok være fordi annenhver bil langs veien nå er en Tesla.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Klykken

Usikker på om den maskerer bort gående/syklister med mindre de benytter lys... Er ikke ordentlig mørkt her vi bor enda før langt utpå kvelden, og da er det sjeldent jeg kjører bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Blir ikke klok på lyset i bilen selv, sist jeg var ute og kjørte så jeg at fjernlyset var på, fikk det ikke av med hendelen. Når jeg ikke fikk av fjernlyset ble jeg bekymret at jeg blendet motgående og bilen foran. Men så at lysbildet var ikke som vanlig, er dette matrix lys da, har en 2021 Model Y fra Kina.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Handyman

Det er "Adaptive frontlys", noe mange kaller matrix.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: Ampéreson på onsdag 18. september 2024, klokken 10:20Blir ikke klok på lyset i bilen selv, sist jeg var ute og kjørte så jeg at fjernlyset var på, fikk det ikke av med hendelen. Når jeg ikke fikk av fjernlyset ble jeg bekymret at jeg blendet motgående og bilen foran. Men så at lysbildet var ikke som vanlig, er dette matrix lys da, har en 2021 Model Y fra Kina.
Alt står forklart her i manualen under delen om lys: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-371B94E9-E74F-4BBB-9A55-5F4182894B99.html
Model Y har adaptive fjernlys.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

2ris

Jeg vil nok absolutt ikke si at "alt" står i manualen. Ref mine innlegg og denne tråden generelt. Manualen er høyst mangelfull på dette området.

Men lurt å lese manualen uansett - enig med deg.

turfsurf

Sitat fra: Ampéreson på onsdag 18. september 2024, klokken 10:20Blir ikke klok på lyset i bilen selv, sist jeg var ute og kjørte så jeg at fjernlyset var på, fikk det ikke av med hendelen. Når jeg ikke fikk av fjernlyset ble jeg bekymret at jeg blendet motgående og bilen foran. Men så at lysbildet var ikke som vanlig, er dette matrix lys da, har en 2021 Model Y fra Kina.
Det er adaptive/matrix lys ja, og du blender ikke andre bilers selv om den blå fjernlysindikatoren er på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA