Hydogen er ikke dødt enda

Startet av automat, lørdag 07. september 2024, klokken 22:37

« forrige - neste »

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#46
Sitat fra: automat på torsdag 31. oktober 2024, klokken 17:31Produsent av hydrogenlastebil er insolvent:

https://www.tungt.no/article/view/1127169/oppdatert_hydrogenlastebilprodusenten_quantron_er_insolvent

Plussartikkel, så fikk bare lest ingressen.
Det der var trist å lese 

Ligger åpen her
https://www.dagens.com/autos/hydrogen-truck-maker-files-for-bankruptcy


Kopi
Quantron AG, en tysk produsent som spesialiserer seg på hydrogen og elektriske lastebiler, begjærte seg denne uken konkurs på grunn av langvarige økonomiske og ledelsesmessige problemer.

Fortsatt drift eller avvikling
Med base i Augsburg sto selskapet overfor kontantstrømproblemer og interne forstyrrelser, inkludert forsinkede lønninger og ustabilitet i ledelsen, noe som til slutt førte til den rettslige restruktureringsprosessen.

Augsburg tingrett har oppnevnt Constantin Graf Salm-Hoogstraeten fra restruktureringsadvokatfirmaet BBL som midlertidig administrator.

Trekkoppbil

Hydri har åpna 3 stasjoner:
Gøteborg, september
Håby, Munkedal, desember
Nykvan, mars

På kartet er det 8 stasjoner under construction, og 21 under utvikling.

https://hydri.energy/en/news/

"Scania is actively working with hydrogen-powered vehicles, and the station in Nykvarn will become an important resource in our testing and pilot projects," says Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner. https://hydri.energy/en/news/hydri-inaugurates-its-third-green-water-gas-station-in-nykvarn/

Hynion hadde 4 millioner i inntekter i 1. halvår 2024, 300 000 kr i Sverige og 3,7 mil i Norge, og 12,6 mil i kostnader. Inntektene hadde rask stigning, men i Sverige er man ikke i stand til å betale regningene sine, og på Høvik er stasjonen stengt.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hynion-hyn-merk?details

arnkl

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. april 2025, klokken 22:00Hydri har åpna 3 stasjoner:
Gøteborg, september
Håby, Munkedal, desember
Nykvan, mars

På kartet er det 8 stasjoner under construction, og 21 under utvikling.

https://hydri.energy/en/news/

Det virker meir og meir som om Hydri er enno eit hydrogenselskap med store planar og liten kapital. Dei lova så seint som på slutten av 2024 at "26 stationer kommer vara i drift till slutet av 2025". Halvegs i året er altså berre 3 i drift, og ingen nye har opna sidan 5. mars.

Det ser også ut som at Hydri alt har pådratt seg 2 betalingsanmerkningar.
https://krafman.se/hydri-ab/5592718539/sammanfattning

SitatHynion hadde 4 millioner i inntekter i 1. halvår 2024, 300 000 kr i Sverige og 3,7 mil i Norge, og 12,6 mil i kostnader. Inntektene hadde rask stigning, men i Sverige er man ikke i stand til å betale regningene sine, og på Høvik er stasjonen stengt.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hynion-hyn-merk?details

Mykje av inntektene i Norge i 2024 var ein eingongstønad frå Toyota og Hyundai for drift av Høvik. Hynion førte det opp som salsinntekt i halvårsrapporten, for å prøve å blåse opp inntektene frå hydrogensalg.

For øvrig er Hynion Sverige AB no konkurs, etter 35 betalingsanmerkninger sidan i fjor haust. Morselskapet har for øyeblikket ingen inntekter, sidan Høvik er stengt. Grunnen til stenginga er at Hynion tydelgvis ikkje har betalt hydrogenleverandøren, og dermed ikkje får meir hydrogen tilkøyrt. Går nok mot konkurs også for Hynion AS.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Moggen

#49
Sitat fra: arnkl på søndag 08. juni 2025, klokken 01:42
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. april 2025, klokken 22:00Hydri har åpna 3 stasjoner:
Gøteborg, september
Håby, Munkedal, desember
Nykvan, mars

På kartet er det 8 stasjoner under construction, og 21 under utvikling.

https://hydri.energy/en/news/

Det virker meir og meir som om Hydri er enno eit hydrogenselskap med store planar og liten kapital. Dei lova så seint som på slutten av 2024 at "26 stationer kommer vara i drift till slutet av 2025". Halvegs i året er altså berre 3 i drift, og ingen nye har opna sidan 5. mars.

Det ser også ut som at Hydri alt har pådratt seg 2 betalingsanmerkningar.
https://krafman.se/hydri-ab/5592718539/sammanfattning

SitatHynion hadde 4 millioner i inntekter i 1. halvår 2024, 300 000 kr i Sverige og 3,7 mil i Norge, og 12,6 mil i kostnader. Inntektene hadde rask stigning, men i Sverige er man ikke i stand til å betale regningene sine, og på Høvik er stasjonen stengt.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hynion-hyn-merk?details

Mykje av inntektene i Norge i 2024 var ein eingongstønad frå Toyota og Hyundai for drift av Høvik. Hynion førte det opp som salsinntekt i halvårsrapporten, for å prøve å blåse opp inntektene frå hydrogensalg.

For øvrig er Hynion Sverige AB no konkurs, etter 35 betalingsanmerkninger sidan i fjor haust. Morselskapet har for øyeblikket ingen inntekter, sidan Høvik er stengt. Grunnen til stenginga er at Hynion tydelgvis ikkje har betalt hydrogenleverandøren, og dermed ikkje får meir hydrogen tilkøyrt. Går nok mot konkurs også for Hynion AS.


Hynion ble vel startet opp som en videreføring av et lignende hydrogen firma som gikk konk. Ulf Hafseld har jo nå ledet en hel knippe lignende hydrogenbedrifter i konk.
Man aner at det ligger en del subsidier, lån og konsulent-honorar inblandet i dette.
Ikke slik at jeg mener en hydrogen distributør har livets rett 2025, men at Ulf gang på gang gjør den samme konkursen viser jo til at han har noe å hente der.
Så lenge det ikke er skattepenger inblandet ,syns jeg det er helt greit at Hyundai og Toyota kaster penger etter ham.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA