mest kjøpte bilmodell for tredje året på rad

Startet av lightscribe, lørdag 07. september 2024, klokken 09:01

« forrige - neste »

lightscribe

Tesla Model Y er ustoppelig

https://www.bilnorge.no/bilsalget-bilverden/tesla-model-y-er-ustoppelig/4112377

Må si meg imponert over populariteten nå som det finns så mange konkurrerende merker.

Hva må til for å slå Model Y?

Hvordan blir den neste folkevogn?

For min del, hver gang jeg vurderer konkurrenter husker jeg etterhvert hvor god Tesla lade opplevelsen er og fristelsen forsvinner.

Rosstopher

Ja, det er helt utrolig hvor populær den er. Det som skal til for å slå den tipper jeg er at den blir gammel og utdatert og de andre merkene kommer med nye modeller. Men nå kommer vel ny Model Y til neste år, så kanskje den klarer å holde seg relevant likevel?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

What-a-watt

Det blir vel ingen ny Y, men en Facelift. Håper den får beholde ""stalks". Tror den med knapper kan være en "show stopper" for mange. Tesla har hatt stor nytte av den norske flokkmentaliteten, så da gjelder det å trå riktig med nye påfunn.

goggo

Sitat fra: lightscribe på lørdag 07. september 2024, klokken 09:01Hva må til for å slå Model Y?

Så lenge Vedumen sier at kineserne skal slippe straffetoll i Norge så trenger de bare å tilby bedre garantier og bedre varelager i Norge for reservedeler, så slår de ut Tesla i løpet av kort tid.

MG tilbyr f.eks allerede 10 år 250000km garanti i Australia, mens de "bare" har 7 år og 150000km i Norge
https://www.news.com.au/technology/motoring/motoring-news/mg-introduces-10year-warranty/news-story/e7c0f6b7eed79adb12a5cb7a803470c9

Jeg synes egentlig det er rart at Tesla slipper unna med så dårlige garantibetingelser som de har her nå.
Jeg tror Tesla kunne øke salget enda mere ved å tilby bedre garantier og ved å være mindre kverulerende på alle servicesentrene enn ved å senke prisene enda mere.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

lightscribe

Dårlige garantibetingelser? Hoved Batteri og Drive Unit har garanti på 8 år / 200,000km.

Fikk nettopp varsling om noe BMS feil og dro til Tesla.

Fikk loaner. Fikk bilen fikset. Null diskusjoner.

Jeg har egentlig bare hatt gode garanti opplevelser.

Ganske mange gode opplevelser med S, dessverre  ;)

Lapskaus

Aldri hatt noe problem med å få ting ordnet på garanti jeg heller. Har inntrykk av at de er forsiktige med hva de sier skriftlig. F.eks at du må godta kostnads estimater på garanti reparasjoner på tusenvis av kroner selv om du til slutt ender opp med å ikke betale noe. Man blir jo nervøs for at de kommer til å skyve regnings over på deg. De har papirene på plass for å kunne oppføre seg lye verre enn de faktisk gjør.

Heldigvis har det vert mange kranglete tesla eiere opp igjennom som har fått satt se på plass  ;D

Daniel_0007

Kommer stadig konkurrenter, problemet er at pris betyr mye for folk og ingen konkurrenter slår tesla på pris dessverre.
Model 3 2019 LR Rwd

What-a-watt

Joda, man kan få mange elbiler som er billigere, så spørsmålet er  heller hva man får for pengene ;). Det er denne kombinasjonen som teller. Hvorfor skriver du forresten "dessverre"?

Klykken

Sitat fra: goggo på lørdag 07. september 2024, klokken 10:46
Sitat fra: lightscribe på lørdag 07. september 2024, klokken 09:01Hva må til for å slå Model Y?

Så lenge Vedumen sier at kineserne skal slippe straffetoll i Norge så trenger de bare å tilby bedre garantier og bedre varelager i Norge for reservedeler, så slår de ut Tesla i løpet av kort tid.

MG tilbyr f.eks allerede 10 år 250000km garanti i Australia, mens de "bare" har 7 år og 150000km i Norge
https://www.news.com.au/technology/motoring/motoring-news/mg-introduces-10year-warranty/news-story/e7c0f6b7eed79adb12a5cb7a803470c9

Jeg synes egentlig det er rart at Tesla slipper unna med så dårlige garantibetingelser som de har her nå.
Jeg tror Tesla kunne øke salget enda mere ved å tilby bedre garantier og ved å være mindre kverulerende på alle servicesentrene enn ved å senke prisene enda mere.

Hugo

Tesla er mer enn garantier og reservedeler. En MG med forhjulstrekk ved revers, lite strøm på batteriet, treg aks, dårlig infotainment og shitty UI og app er ikke i nærheten av teknobomben som Tesla er. Tesla blir jo "aldri" gammel så lenge den får oppdateringer og nye funksjoner og holder seg ny over mye lengre tid enn tilsvarende biler. I tillegg har du morofaktoren som Tesla er suverene på. En pissbillig familiebil med godt over 500hk? Det er det nesten ingen som tilbyr foruten Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Tesla er da ikke lenger en teknobombe? Ikke noe særlig mer enn en Kinaputt spør du meg. De blir tatt igjen, og i mange henseende forbigått av konkurrenter. I tillegg er de håpløst sent ute med teknologi konkurrentene hadde for mange år siden. Min bil er eldgammel (2018 mod.) fordi jeg bare får litt småtteri OTA en gang iblant på grunn av manglende og umoderne HW.

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

What-a-watt

Tja. Noen hadde BirdView og 360 visning mange år før Tesla. De fleste andre har fungerende regnsensorer, og flere har til og med løst problemet med fantombremsing. Nylig har man fått remote åpning av trunk. Ikke samme teknologi, men samme funksjon som mange har hatt i årevis. Flere har fungerende Summon, og er utstyrt med funksjonelt frontkamera. Mere korrekt skiltlesing, og mere avansert autopark er også noen punkter konkurrentene ligger foran med.++++

Svk

Rosstopher

Ja det er mange som har enkeltfunksjoner som Tesla ikke har. Det samme gjelder alle bilmerker. Men spørsmålet var hvem som er bedre enn Tesla på software totalt sett, siden du mener at:
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 11. september 2024, klokken 16:04De blir tatt igjen, og i mange henseende forbigått av konkurrenter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Svk

Men glem ikke ladenettverket til Tesla.ingen andre har

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA