KjøP av brukt elbil

Startet av pallarnar, tor 05. sep 2024, kl. 22:17

« forrige - neste »

pallarnar

Hei alle Dere elbil spesialister.

Jeg har lurt litt på kjøp av elbil som jeg tenker å ta med tilbake til hjemmelandet. Hjem til Island verdens navle. Jeg har vært interessert lenge i btw i3 og den passer meg bra singel man i 50 årene. Men suurfing på finn.no viser at priser på tesla S 75d ca 2017 model begynner å bli hyggelige og fint med firehjulstrekk. Men jeg er litt redd for reparasjoner og vedlikehold i fremtiden spesielt hå Tesla. Hvilken erfaring har Tesla når dem begynner å bli oppi mot 10 år gamle jeg har følelsen bmw er et tryggere valg

Noe innspill? Andremodeller som er muligens bedere valg.

Gadgetman

i3 er den som ser ut som den har blitt brukt i kollisjonstest og ikkje strukket ut igjen?   
(Følg linja fra siden av pansetet, langs overkant av fremre dør, gjennom B-stolpen, og plutselig bratt ned før den går videre bakover)   

Du sitter veldig lavt i en slik bil, så oversikt er ikkje noe som er så vanlig i slike.   

Nå skal eg gjøre noe uvanlig... Eg skal IKKJE anbefale en Citroën Berlingo Electrique. Ikkje fordi den ikkje har 4WD(eg mener at fornuftig fører og antiskrens/antispinn er viktigere), men fordi den har FWD og litt uheldig vektfordeling.

Citroën e-C3 kansje?   
Den er jo så rimelig at du sikkert har råd til en ny en...
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Eladdin - Elbilfareren

Det er vel ikke helt ukjent at gammel Tesla mod S er et høyrisiko-prosjekt, men har du mye penger så kan du bruke mye penger på kommende reparasjoner i stedet for de samme pengene i en ny mod S. Gamle elbiler er risikosport for lommeboka uansett, men gammel mod S er av de værste.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Gadgetman på tor 12. sep 2024, kl. 13:23i3 er den som ser ut som den har blitt brukt i kollisjonstest og ikkje strukket ut igjen?   
(Følg linja fra siden av pansetet, langs overkant av fremre dør, gjennom B-stolpen, og plutselig bratt ned før den går videre bakover)   

Du sitter veldig lavt i en slik bil, så oversikt er ikkje noe som er så vanlig i slike. 

Nå skal eg gjøre noe uvanlig... Eg skal IKKJE anbefale en Citroën Berlingo Electrique. Ikkje fordi den ikkje har 4WD(eg mener at fornuftig fører og antiskrens/antispinn er viktigere), men fordi den har FWD og litt uheldig vektfordeling.

Citroën e-C3 kansje?   
Den er jo så rimelig at du sikkert har råd til en ny en...
Ikke helt enig at man sitter lavt i en i3. Faktisk så sitter du ganske rett oppned, fremfor liggestilling som i en TMS eller TM3. Store vinduer rund baut, gjør og sitt til at oversikten er ganske bra.

Jeg tror faktisk at en slik ville passet kjempegodt på Island, der det blir mye lokal kjøring, og lite langkjøring. Har de i det hele tatt motorvei der? ;)

Billig å drifte og vedlikeholde, delvis pga mye karbonforsterket plast som ikke ruster og som tåler en dult og noen riper, tenker jeg og drar opp suksessraten!

Ulempen er først og fremst at i3 er veldig smal, og ikke har spesielt mye plass. Men du kan få med en vaskemaskin om det er prekært, pga utformingen av den plassen som er der.

Så er det selvsagt smak og behag vedrørende utseendet. Jeg liker den godt, og jeg har antydet at dette kan bli en kultbil om noen år. Men den er helt klart litt sær og klumpete for endel, så jeg skjønner godt at det er endel som ikke synes noe særlig om utseendet!

Det virker uansett som TS ikke har problemer med utseendet, så jeg vil faktisk si et den da fremstår som et temmelig fornuftig valg. TMS/TMX i langt større grad, er dog et risikoprosjekt. Gå heller for TM3 eller TMY om du tenker på Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Om du tror du sitter høyt og har god oversikt i en i3...   
Den er 1m58cm høy...   

Berlingoen min er 1m80cm. Eg har øynene mine i takhøyde for i3.   

Vaskemaskin i den bilen?   
Godt mulig. Fattern hadde en Autobianchi sak en gang, og vi pakka hele hybellasset mitt inn i den etter endt skoleår i Baillsund.   

Det hadde egentlig vært nyttig å vite kva Pallarnar har tenkt å bruke bilen til, og kva slags infrastruktur som finnes. 

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Svein_H

Hva slags strømnett har dere på Island? Du sier ingenting om bruksområdet, og BMW i3 og Tesla Model S er to vidt forskjellige biler på alle områder. Hvordan har du tenkt å bruke bilen, og hvordan skal den lades?
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

Sitat fra: Gadgetman på tor 12. sep 2024, kl. 15:36Om du tror du sitter høyt og har god oversikt i en i3...   
Den er 1m58cm høy...   

Vaskemaskin i den bilen?   
Godt mulig. Fattern hadde en Autobianchi sak en gang, og vi pakka hele hybellasset mitt inn i den etter endt skoleår i Baillsund.   

Det hadde egentlig vært nyttig å vite kva Pallarnar har tenkt å bruke bilen til, og kva slags infrastruktur som finnes. 

Man har god oversikt til alle hjørner i en i3 - er vel det som menes med å sitte høyt og ikke hvor høyt man sitter over bakken. Kjørte i3 i 4 år - en herlig bil men trengte mer rekkevidde. Vurderte forsatt i3 men likte ikke endringene de hadde gjort med kjøreegenskapene. Mulig S varianten hadde passet meg bedre men så dukket Jaguar opp....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Gadgetman på tor 12. sep 2024, kl. 15:36Om du tror du sitter høyt og har god oversikt i en i3... 
Den er 1m58cm høy...   

Vaskemaskin i den bilen?   

Ser ut som svaret mitt ikke kom med.

Nei, du sitter ikke høyt som i en lastebil eller varebil, men du sitter høyt i forhold til andre personbiler, mener jeg å huske. Er riktignok 5 år siden jeg sist kjørte den, før jeg fikk min egen elbil.

Altså, du sitter mer rett opp og ned og mer stiger inn i bilen, i motsetning til å sitte ned i og bli tilnærmet liggende i endel sportslige sedaner, som f.eks. TMS.

Og som @Ingeniøren skriver, du har god utsikt i de fleste retninger pga mye glass som gir et luftig inntrykk.
.
Aldri sittet i en Berlingo, så sammenligning mot den skal jeg ikke uttale meg om!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Man har god oversikt i i3, åpent og man sitter en god del høyere enn i en sedan. i3 er en flott bil så lenge men ikke bruker CC og er avhengig av rattvarme og AWD. Grunnet den boksete konstruksjonene får man inn hvitevarer som vaskemaskin o.l. Hadde i3 kommet med AWD, lengre rekkevidde og stabil ACC hadde det blitt bil nr 2 igjen hos oss.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lør 14. sep 2024, kl. 18:01Man har god oversikt i i3, åpent og man sitter en god del høyere enn i en sedan. i3 er en flott bil så lenge men ikke bruker CC og er avhengig av rattvarme og AWD. Grunnet den boksete konstruksjonene får man inn hvitevarer som vaskemaskin o.l. Hadde i3 kommet med AWD, lengre rekkevidde og stabil ACC hadde det blitt bil nr 2 igjen hos oss.
Enig :+1: i3 er kongebil til de bruktbil prisene de selges for nå. Sjekk auksjonen der disse selges veldig billig fra innbytte forhandlere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA