2024.32.x

Startet av What-a-watt, torsdag 05. september 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

Breezec

Sitat fra: Handyman på lørdag 26. oktober 2024, klokken 19:48Har du EAP/FSD?
Jeg forsøkte å "gripe" rundt rattet uten å være borti.
Nei jeg har kun vanlig AP. Jeg prøvde også holde rundt uten røre, da klager den fort. Rattet er fortsatt avhengig av bevegelse, men er mye mer følsomt enn før. Nå er det nok at jeg hviler hånd eller finger nede på rattet.
2022 Model 3 Performance

TeslaMYQS

Sitat fra: Breezec på lørdag 26. oktober 2024, klokken 21:19
Nei jeg har kun vanlig AP. Jeg prøvde også holde rundt uten røre, da klager den fort. Rattet er fortsatt avhengig av bevegelse, men er mye mer følsomt enn før. Nå er det nok at jeg hviler hånd eller finger nede på rattet.

Jeg har mars 2023, så er vel HW3 og med kamera over speil. Trenger ikke ta i rattet eller bevege det som før. Jeg kan holde rundt uten å berøre og det er ok. Har kun AP. Ikke betalt for noe ekstra.

CorsoDante

Sitat fra: TeslaMYQS på lørdag 26. oktober 2024, klokken 23:08

Jeg har mars 2023, så er vel HW3 og med kamera over speil. Trenger ikke ta i rattet eller bevege det som før. Jeg kan holde rundt uten å berøre og det er ok. Har kun AP. Ikke betalt for noe ekstra.

Interessant! Hos meg er nag-friheten helt avh. av at NOA er aktivert (altså krever bilen nag på AP, også på "NOA-kompatible"-veier). Synes denne videoen gir en god representasjon av tingenes tilstand;
TMYP HW4 / TM3P Atom

OlaM

Hadde tidligere problemer med at ladeplan ikke gikk an å legge inn, de synkroniserte ikke skikkelig mellom app og bil. En på support tipset om en midlertidig workaround som var å koble fra/til WiFi, altså var det en bug med oppkoblingen på et vis. Det er i alle fall fikset nå, funker strøkent for meg. Ikke sikker på akkurat hvilken versjon som fikset det, er ennå på 2024.32.7.
'21 3LR

Handyman

Når har jeg testet mer, og alt er som før. Både nag og at man må holde rattet for å starte filskift. Men som du sier så kreves det nok mindre moment.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Jeg har flere ganger (litt for moro skyld) hevdet at de største fansen alltid får de beste bilene, og den beste software. Nå har du ødelagt dette for meg! Min gamle bil er blitt ny med minimal berøring av rattet (en finger er nok) både for å unngå nag, og ved filskifte. At den blir helt borte uten noen form for berøring har jeg dog ikke opplevd.  ;)

Handyman

He he. Selv opplever jeg å bli kraftig misforstått når det antydes at jeg tilhører "den største fansen".

What-a-watt

For ordens skyld: "In the eye of the beholder" ;)

Faktisk ser det ut som man ikke trenger å berøre rattet ved filskifte. Prøvde en ett-hånds-operasjon ved bare å slippe "fingeren" på rattet, for så å ta ut retningsviseren. Det var nok til at den startet filskifte uten rattberøring.

Handyman

Høres veldig lovende ut.
Gjelder det uten NOA, og når du selv initierer fiskifte?
Husker selger hos Tesla i 2016-ish fortalte at hun kunne kjøre titalls minutter på motorvei uten nag, men at dette plutselig ble endret til noe få minutter.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2024, klokken 14:11Høres veldig lovende ut.
Gjelder det uten NOA, og når du selv initierer fiskifte?
Husker selger hos Tesla i 2016-ish fortalte at hun kunne kjøre titalls minutter på motorvei uten nag, men at dette plutselig ble endret til noe få minutter.
Jeg bruker veldig sjelden NoA selv om jeg kjører ut av motorvei minst 6 ganger daglig, så vet ikke hvordan den oppfører seg med 38.4. Filskifte, som tidligere avbrøt etter ca. 5 sekunder hvis den ikke "fant plass" i ny fil, har blitt litt lenger.

ps. Filskifte må alltid initieres. Gudskjelov for det....

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på mandag 28. oktober 2024, klokken 14:51ps. Filskifte må alltid initieres. Gudskjelov for det....
he he, ja. Men jeg lurte på om det var nok å sette på blinklyset. Noe som sier egentlig seg selv siden du sjelden bruker NOA.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:11
Sitat fra: What-a-watt på mandag 28. oktober 2024, klokken 14:51ps. Filskifte må alltid initieres. Gudskjelov for det....
he he, ja. Men jeg lurte på om det var nok å sette på blinklyset. Noe som sier egentlig seg selv siden du sjelden bruker NOA.
FSD vil nok klare å skifte fil selv, men da snakker vi om et helt annet sikkerhetsregime.

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på søndag 27. oktober 2024, klokken 06:19
Sitat fra: TeslaMYQS på lørdag 26. oktober 2024, klokken 23:08

Interessant! Hos meg er nag-friheten helt avh. av at NOA er aktivert (altså krever bilen nag på AP, også på "NOA-kompatible"-veier). Synes denne videoen gir en god representasjon av tingenes tilstand;

Oppdatering, som strengt tatt hører innunder 38.X (er på 38.4); Da er det nada nag på AP her også, også på veier som ikke er NOA-kompatible (altså flesteparten...). Endelig frihet fra nag-maset! Eneste "aberet" er at man må ha en hånd på/nær rattet, og ha blikket fremover på veien ;D

Skikkelig deilig :+1:  :+1:

Vi får vel rette en takk til EU eller noe. Også er jeg temmelig sikker på at dette når ut til de aller fleste bilene med kamera innabords, med tid og stunde. 
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

SitatVi får vel rette en takk til EU eller noe. Også er jeg temmelig sikker på at dette når ut til de aller fleste bilene med kamera innabords, med tid og stunde.

På biler uten kamera er det bare rattet som trenger oppmerksomhet  :)

What-a-watt

Berøring og bevegelse er to forskjellige ting. Kun berøring er nok (iallfall på min bil)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA