Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2025

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 04. september 2024, klokken 10:11

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Merce på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:48Var jo en grunn til kommune og fylkessammenslåingen ble gjennomført, det var jo for å lage mer robuste økonomiske enheter. Så kom bonden fra Stange m.fl. og reverserte det hele kun ut fra politiske prinsipper og da går det til h...
Det der høres jo ut som det er kopiert ut fra høyres partiprogram :-) he he

THE

I tillegg har bonden lovet mye som andre må finansiere. Gratis ferjer f.eks. som er statlig bestemt, men som fylkeskommunene må finansiere en stor del av siden det ikke følger med nok statlige midler. Uten mulighet til å få inntekter fra ferjedriften må fylkeskommunene enten øke prisene veldig på annen kollektivtransport, eller kutte kostnader på andre budsjetter.

Samtidig skryter den samme bonden av hvor store økninger det er i overføring fra stat til fylke og kommune, selv om økonomene stadig viser at overføringene fra staten øker mye mindre enn de økte kostnadene fylker og kommuner har som følge av befolkningsvekts, økning i andel av befolkningen som har behov for pleie og omsorgstjenester, økning i lønnsutgifter, og økning i renteutgifter.

https://frifagbevegelse.no/fagbladet/kommunene-far-mer--men-langt-fra-nok-mener-ks-og-fagforbundet-6.158.1082722.3c33880969
https://www.baerum.kommune.no/aktuelt/statsbudsjettet-2025-nyhet/
https://www.nrk.no/nordland/flere-fylker-advarer-om-okonomiske-konsekvenser-av-gratisferger-1.17063728
https://www.vestlandfylke.no/nyheitsarkiv/2024/kostnadsvekst-gjev-prisauke-og-rutekutt/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. oktober 2024, klokken 22:01Det der høres jo ut som det er kopiert ut fra høyres partiprogram :-) he he
Det kan du gjerne si, men du ser jo resultatet på nyhetene stort sett daglig. Full kollaps i kommune- og fylkesøkonomien i store deler av landet..

Ingeniøren

#33
Det er bare å venne seg til det. Bølgen med eldre som trenger pleie, færre yngre og mange yngre som ikke kommer i jobb og olja skal fases ut. Rikingene har reist. Pensjonsfondet er stort men vil minke fort om vi begynner å bruke av det så det monner.

Redd det blir tøffe tider - Norges gull alder er nok over.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. oktober 2024, klokken 12:17Det er bare å venne seg til det. Bølgen med eldre som trenger pleie, færre yngre og mange yngre som ikke kommer i jobb og olja skal fases ut. Rikingene har reist. Pensjonsfondet er stort men vil minke fort om vi begynner å bruke av det så det monner.

Redd det blir tøffe tider - Norges gull alder er nok over.

Faktisk er vi midt i gullalderen - Statens gullalder. Aldri har vi vel hentet opp så mye oljekroner hver dag over så lang tid målt i norske kroner.

Det som har skjedd er at de som skulle anslå neste års inflasjon bommet tre år på rad. Dermed snakket lønningene ut. Dersom du regner om lønna de i dag til USD (1USD = ca 11 kroner), mot lønnen din for 10 år siden omregnet til USD, så ser mange at de har sykt mye lavere kjøpekraft i USD I dag en før. Vi blir lurt.

Prognosen for oljefondet er at det på det meste skal opp til 55000 milliarder, altså 10 millioner per innbygger. Kjekt det for staten, men privatpersoner blir fattigere for hvert år, fordi en må passe på kronekurs og inflasjon...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. oktober 2024, klokken 19:35Faktisk er vi midt i gullalderen - Statens gullalder. Aldri har vi vel hentet opp så mye oljekroner hver dag over så lang tid målt i norske kroner.

Ja det har du nok rett i

ToWalkOrDrive

Synes det er så rart at vi har en sånn enten/eller politikk på samferdsel. Enten skal det gjøres fantastisk med undersjøiske tunneler til 20 milliarder...eller så skal det ikke gjøres en dritt.
Enten skal en bygge helt ny jernbane, eller så skal en bare klatte bitte litt.
Skal en f.eks. kjøre tog fra Stavanger/Sandnes (Norges 3. størst by/kommune etter befolkning) og Oslo, så skal toget kjøre 20km/t forbi rasutsatte steder fordi de skal klare å stoppe på 40 meter om raset kommer. Trolig har de og en funksjon hvor toget hopper over steinene som kommer rullende...

Ser Kina kommer med mer og mer fancy tog. Skjønner vi ikke skal der. Men hva om jernbanen kunne forbedret 20% av sporene, og lage flere dobbeltspor / møtespor, slik at de slipper å "vente på motgående tog" hele tiden, og slippe å kjøre sikk-sakk forbi Kristiansand f.eks. Nå er det 43 km lengre å ta toget fra Stavanger til Drammen enn å kjøre bil, og kortere blir det å kjøre bil, som er bra. Men det kan da ikke være så vanskelig å lage noen flere tunneler for tog. Jeezzz...

Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 10:26Synes det er så rart at vi har en sånn enten/eller politikk på samferdsel. Enten skal det gjøres fantastisk med undersjøiske tunneler til 20 milliarder...eller så skal det ikke gjøres en dritt.
Enten skal en bygge helt ny jernbane, eller så skal en bare klatte bitte litt.
Skal en f.eks. kjøre tog fra Stavanger/Sandnes (Norges 3. størst by/kommune etter befolkning) og Oslo, så skal toget kjøre 20km/t forbi rasutsatte steder fordi de skal klare å stoppe på 40 meter om raset kommer. Trolig har de og en funksjon hvor toget hopper over steinene som kommer rullende...

Ser Kina kommer med mer og mer fancy tog. Skjønner vi ikke skal der. Men hva om jernbanen kunne forbedret 20% av sporene, og lage flere dobbeltspor / møtespor, slik at de slipper å "vente på motgående tog" hele tiden, og slippe å kjøre sikk-sakk forbi Kristiansand f.eks. Nå er det 43 km lengre å ta toget fra Stavanger til Drammen enn å kjøre bil, og kortere blir det å kjøre bil, som er bra. Men det kan da ikke være så vanskelig å lage noen flere tunneler for tog. Jeezzz...

Saken er vel egentlig ikke at vi enten skal gjøre ting fantastisk eller det skal ikke gjøres en dritt, men at det koster mer enn en liten undersjøisk tunnel om man skal forbedre toglinjer enten det er fra Bergen til Oslo eller Stavanger til Oslo og det er sjelden enighet lenge nok til at noe blir gjennomført.

Altså står det mellom å forbedre eller å utsette noen år til der den billigste løsningen er å utsette.

På Bergensbanen har man siden sånn cirka 1930 diskutert forbedring av linjen og man fikk nå nylig, 100 år etter, dobbeltspor mellom Bergen og Arna. Mellom Bergen og Voss skal det (endelig) rassikres litt samt legges mer dobbeltspor. Mellom Hønefoss og Oslo kommer man imidlertid aldri til enighet om en snarvei uten å gå via Drammen, så veldig mye kortere reisetid blir det uansett ikke.

En av ulempene med å forbedre toglinjer er at man ikke kan ta inn noe bompenger i etterkant og da blir det verre å få det inn i budsjettene.

ToWalkOrDrive

Dersom en ser på det aller raskeste toget mellom Stavanger og Oslo har det 26 stopp, tar 7t 38min, kjører ned til Kristiansand, og rygger tilbake igjen til det er kommet til Oslo. Andre ruter tar over  8 timer.

Ved å ha enkelte ekspress-avganger, samt kjøre noen tog rett forbi ny bane ved Kristiansand (gjerne ny stasjon noen km nord for Kristiansand), kan en spare uhorvelig med tid. Har tegnet inn billig og dyrt alternativ til snarvei. Begge sparer masse.

Koster gjerne 30 millioner per km med jernbane. Er mye billigere å bygge her enn plasser med masse bebyggelse og råtne grunnforhold / fjell.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Hovedproblemet er at det skal bestemmes av politikere...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vaduz

Nedturen begynte i 2013, les boken til Martin Bech Holte, «landet som ble for rikt. Vi er nå et «dag 2 samfunn» der godene skal fordeles, ikke skapes.

Offentlige prosjekter blir svindyre, staten eser ut og trenger aldri prioritere da vi har oljefondet som nå utgjør 1/4 av hele statsbudsjettet. Dette skaper passivitet, alle problemer kan løses med mer midler og kreativ ødeleggelse og prioriteringer gjøres i liten grad.

Det føres en næringsfiendtlig politikk med høy formuesskatt og en «exit skatt» for å «fange» norske gründere som nå heller etablerer seg i utlandet før selskapene blir for store. Mange av de største investorene og eierne av selskaper i Norge har allerede flyttet ut.

Vi gir oss selv store lønninger som ikke står i henhold til produktivitetsvekst og dette er med på å drive inflasjon og høyere renter enn våre naboland, mens krona svekkes da utlendinger vet at deres investeringer har høy risiko for å bli avkortet av statlig regulering og avgifter.

Må nok til et regjeringsskifte til høsten, selv om jeg er usikker på om det blir andre boller allikevel. Alle virker å være fornøyd med at kjøpekraften vår forvitrer så lenge oljefondet vokser (av lav kronekurs) og staten eser. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA