Statsbudsjettet 2025

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 04. september 2024, klokken 10:11

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:52
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:28
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.

Strømprisene fluktuerer mer enn bensinprisene og da vil avgiften angitt i et beløp ikke prosentandel også endre seg betydelig. Ved strømpris på 1 øre utgjør elavgift en enorm andel, ved strømpris på 2kr vil avgiften utgjøre langt mindre andel.

Både strøm og bensin mva beregnes. Strømstøtten gir imidlertid et slags tak på strømkostnadene.

Det er ikke veldig enkelt å sammenligne andelen avgiftene på strøm og fossilt drivstoff utgjør.

Det er imidlertid langt enklere å ilegge avgifter på fossilt brennstoff som stort sett kun brukes til kjøretøy selv om plenklipperen og motorsagen blir ilagt veibruksavgift. Det er vanskeligere å avgiftsbelegge strømmen som går over sikringen til ladeboksen, men ikke strømmen som skal varme opp barnerommet.

Det jeg stadig forundrer meg over er at fritidsbåter av enhver størrelse kan bruke farget diesel. Her er det logisk kortslutning om det er forurensing som skal koste.

Jeg tror en må innse at de elementene en har anledning til å skattlegge belastes i størst mulig grad for å skaffe avgiftsproveny. Dersom det var mulig å ha ufarget strøm til biler som kunne avgiftsbelegges er jeg overbevist om at denne strømmen ville hatt tilnærmet samme avgiftsnivå som fossilt drivstoff.

En brannfakkel på slutten - burde elbiler avgiftsbelegges mer pga større dekkslitasje (mer mikroplastpartikler) og følgelig utslipp til jordsmonn og vann pga høyere vekt og effekt?

Elbiler har ikke høyere dekkslittasje fordi det er en elbil som veier desto mer.
Det er mest av alt kjørestilen til elbileieren som øker dekkslittasjen.
En fossilbil med kraftig motor som kjøres på samme måte som tilsvarende elbil vil også ha høy dekkslittasje i tråd med kjørestilen.
Høy dekkslittasje på Teslaer skyldes ikke vekta dens, men sjåfører som gir hjulene høyt dreiemoment når de er kjekke, høye og mørke i trafikken.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.

Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Vis meg et vitenskapelig utarbeidet dokument som forklarer at elbiler sliter mer på veien enn en fossilbil pga mer tyngde.

Spoiler Allert:
Det finnes ikke! (annet enn populistiske påstander fra elbilmotstandere på Facebook som trenger alle uvitenskapelige halmstrå de kan tro på)
Det er piggdekk som harver opp slitelaget på veien, som for øvrig er dimensjonert til å bære 30 tonn tunge vogntog/aksellast på 8-12 tonn.
En 6,2 Liter Suburban på 2,5 tonn sliter heller ikke på veien fordi den er tung.

At elbiler sliter vei er en myte som holdes levende av folk som ikke er interessert i sannheten.
Elbil er best.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:28
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.
Pr kW - ja, pr forbruk pr mil - langt i fra.
Dersom jeg kjører bensinbilen min så bidrar jeg med ca 2,5 kr i veibruksavgift pr kjørte mil til statskassa.
Elbilen min bruker mindre enn 1,1 kwt/mil 9 mnd i året.
Jeg -tror- ikke jeg betaler 2 kr pr kwt i elavgift, men kanskje du gjør det???
Elbil er best.

Limodriver

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:37
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.

Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Vis meg et vitenskapelig utarbeidet dokument som forklarer at elbiler sliter mer på veien enn en fossilbil pga mer tyngde.

Spoiler Allert:
Det finnes ikke! (annet enn populistiske påstander fra elbilmotstandere på Facebook som trenger alle uvitenskapelige halmstrå de kan tro på)
Det er piggdekk som harver opp slitelaget på veien, som for øvrig er dimensjonert til å bære 30 tonn tunge vogntog/aksellast på 8-12 tonn.
En 6,2 Liter Suburban på 2,5 tonn sliter heller ikke på veien fordi den er tung.

At elbiler sliter vei er en myte som holdes levende av folk som ikke er interessert i sannheten.

Skal en følge resonnementet som presenteres sliter en sykkel like mye på veien som en lastebil. En trilling med piggdekk sliter mer på veien enn en lastebil med piggfrie dekk.

I Tyskland der det ikke er tillatt med piggdekk burde slitasjen på veien være ikke eksisterende.

Det blir fir enkelt å sitere FB og uten dokumentasjon. Det kan være på sin plass å dokumentere ag tyngre biler ikke sliter mer på veien en. Lettere biler.

Jo tyngre bil jo større marktrykk og jo mer energi skal i bakken for å endre hastighet. Kraft er lik motkraft. Logikk overbeviser mer enn sitat fra FB.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 18:02
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:37

Spoiler Allert:

Skal en følge resonnementet som presenteres sliter en sykkel like mye på veien som en lastebil. En trilling med piggdekk sliter mer på veien enn en lastebil med piggfrie dekk.

I Tyskland der det ikke er tillatt med piggdekk burde slitasjen på veien være ikke eksisterende.

Det blir fir enkelt å sitere FB og uten dokumentasjon. Det kan være på sin plass å dokumentere ag tyngre biler ikke sliter mer på veien en. Lettere biler.

Jo tyngre bil jo større marktrykk og jo mer energi skal i bakken for å endre hastighet. Kraft er lik motkraft. Logikk overbeviser mer enn sitat fra FB.

En Imiev med pigg harver opp asfalten, ja, mens en lastebil på piggfritt gjør det ikke. En e-Tron harver enda mer enn Imiev pga dekkbredde, men er fortsatt ikke tung nok til å trykke veibanen ned slik et tungt vogntog kan trykke veibanen ned pga vertikalt trykk, dersom veien ikke har/er dimensjonert for minst tilsvarende mottrykk.
Piggdekk som gnager og nedtrykking pga høy vekt er to vidt forskjellige betingelser/årsaker til veislitasje.
Biler/vogntog i fart på motorveien har endring av fart først ved aksellerasjon/retardasjon, og den virker parallellt med veibanen, ikke vertikalt.
Elbil er best.

Jalla

Sitat fra: Syklist på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:14
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Helt enig.

Men avgiftene for fossilbiler må økes mer, slik at vi får forurensende biler av veien, og ikke folk blir lokket til å beholde den gamle dieselbilen i mange år.
Det er vel mer eller mindre galskap miljømessig på en global skala. I 2023 var snittalder på personbiler i Norge 11 år. Så dette går helt fint av seg selv.

ToWalkOrDrive

Det er litt flere faktorer til dekkslitasje enn vekt. En elbil kan ofte vekte kraften fra hjulene bedre enn sine fossile motkandidater, så mer kraft går fremover. Profil og hjuljustering betyr og mye. Så en taxi med VW ID4 som var på sitt fjerde sett med dekk, som alle var slitt skjevt. Min Tesla Kina Model Y LR AWD fra 2021, som har passert 80.000 km kjører fremdeles på de (sikkert for harde) dekkene som fulgte med bilen da den var ny. Helt jevn slitasje. Men bilen er jo veldig lett. Kun ca 1900 kg, mens BMW X5, som nesten er like stor, fort veier 2400 kg.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:47Pr kW - ja, pr forbruk pr mil - langt i fra.
Dersom jeg kjører bensinbilen min så bidrar jeg med ca 2,5 kr i veibruksavgift pr kjørte mil til statskassa.
Elbilen din bruker nok mye mere enn 1,1kWt/mil i snitt. Selv om den viser det på langkjøring, så er forbruket på korte turer mye mindre fordi det krever oppvarming eller nedkjøling. I tillegg har du ladetap på 10-15%. For en gjennomsnittlig familiebil er realistisk forbruk mere rundt 2,5kWt/mil. En tilsvarende dieselbil bruker vel 0,5l/mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:19Har de HEELT mistet det i regjeringen??

Du skal nå betale 941 kroner mer i årsavgift for VW e-up enn en BMW X5 3 liters bensin????
Sånn er det når SP er ved makten. Hvor er elbilforeningen?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:18
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:47Pr kW - ja, pr forbruk pr mil - langt i fra.
Elbilen din bruker nok mye mere enn 1,1kWt/mil i snitt. Selv om den viser det på langkjøring, så er forbruket på korte turer mye mindre fordi det krever oppvarming eller nedkjøling. I tillegg har du ladetap på 10-15%. For en gjennomsnittlig familiebil er realistisk forbruk mere rundt 2,5kWt/mil. En tilsvarende dieselbil bruker vel 0,5l/mil.
Ladetap kan holdes utenfor i sammenligningen. Fossilt drivstoff har også et produksjonstap på 10 %, fra oljebrønn til drivstofftank, og tallet på 1,1 henviste selvsagt til vår, sommer, høst.
Betegnende at du tar med småkjøring og oppvarming for en elbil som krever mye energi i starten, mens for dieselbilen gjør du ikke det. Etter oppstart med 1km småkjøring før motorvei viser bensinbilen min et forbruk på 3-3,5 l/mil, mens elbilen min på samme rute er nede på ca 1, 4 kwt/mil før påkjøring på motorvei.
Langtidsmåling siden mai frem til i dag viser et akkumulert
gjennomsnittsforbruk 1,06 kwt/mil.
Ved normal/pen kjøring bruker ikke Ioniq mer enn som så. Om vinteren har den snittforbruk på ca 1,3-1,4 kwt/mil.
Elbil er best.

Merce

Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:52Det jeg stadig forundrer meg over er at fritidsbåter av enhver størrelse kan bruke farget diesel. Her er det logisk kortslutning om det er forurensing som skal koste.

Farget diesel er kun fritatt for veibruksavgiften, du betaler fortsatt CO2 avg og grunnavgift.

Ville jo kanskje vært rart at båter måtte betale "veibruksavgift"!?

turfsurf

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 09:21Ladetap kan holdes utenfor i sammenligningen. Fossilt drivstoff har også et produksjonstap på 10 %, fra oljebrønn til drivstofftank, og tallet på 1,1 henviste selvsagt til vår, sommer, høst.
Betegnende at du tar med småkjøring og oppvarming for en elbil som krever mye energi i starten, mens for dieselbilen gjør du ikke det. Etter oppstart med 1km småkjøring før motorvei viser bensinbilen min et forbruk på 3-3,5 l/mil, mens elbilen min på samme rute er nede på ca 1, 4 kwt/mil før påkjøring på motorvei.
Langtidsmåling siden mai frem til i dag viser et akkumulert
gjennomsnittsforbruk 1,06 kwt/mil.
Ved normal/pen kjøring bruker ikke Ioniq mer enn som så. Om vinteren har den snittforbruk på ca 1,3-1,4 kwt/mil.
Ladetapet til elbilen kommer som påslag som du må betale for. Produksjonstapet til fossilt drivstoff er allerede innbakt i prisen og må ikke betales avgift av. Så nei, du kan ikke holde ladetap utenfor.

Grunnen til at jeg tar med oppvarming for elbiler er at det er strøm som trekkes kun til oppvarming, i fossilbiler er varme i stor grad ett biprodukt av forbrenning av drivstoff (ja det finnes motorvarmere). Vet ikke hva slags vinter du har hvor du bor, men jeg har sett en halvering av WLTP (altså dobling av forbruk) i streng vinter på samtlige elbiler jeg har hatt.

Kan ellers referer til en annen tråd her på forumet, hvor en har målt forbruk fra lader (ikke i bilen) til 3kWt/mil for en iX3. Samme bilen i dieselutgave går vel på 0,6 i snitt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 11:50Ladetapet til elbilen kommer som påslag som du må betale for. Produksjonstapet til fossilt drivstoff er allerede innbakt i prisen og må ikke betales avgift av. Så nei, du kan ikke holde ladetap utenfor.

Grunnen til at jeg tar med oppvarming for elbiler er at det er strøm som trekkes kun til oppvarming, i fossilbiler er varme i stor grad ett biprodukt av forbrenning av drivstoff (ja det finnes motorvarmere). Vet ikke hva slags vinter du har hvor du bor, men jeg har sett en halvering av WLTP (altså dobling av forbruk) i streng vinter på samtlige elbiler jeg har hatt.

Kan ellers referer til en annen tråd her på forumet, hvor en har målt forbruk fra lader (ikke i bilen) til 3kWt/mil for en iX3. Samme bilen i dieselutgave går vel på 0,6 i snitt.
Interessant å lese da... så takk for at du tar det opp :+1:

ToWalkOrDrive

Hva er det som skjer i Norge?? Har alle fylkene og kommunene lånt opp til pipa? Alle skylder på høye renter og prisnivå på hvorfor alt må kuttes. Neste ut er Østfold etter fylkes-oppsplittingen til regjeringen. De er tom for penger, og måtte kutte 170 millioner. Ser til sammenligning at Oljefondet har økt 170 MILLIARDER på få måneder. Samtidig må svømmehall-planer skrinlegges på Bryne og skoler nedlegges i Østfold...og resten av landet.

Har vi virkelig ikke råd til å holde levestandarden? Blir jo spennende å se revidert statsbudsjett.
Norges bank må bare få fingen ut og få satt ned renten.

Nå går det sakte men sikkert i dass med folks og kommuners økonomi...mens staten blir rikere og rikere.
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. oktober 2024, klokken 12:50Hva er det som skjer i Norge?? Har alle fylkene og kommunene lånt opp til pipa? Alle skylder på høye renter og prisnivå på hvorfor alt må kuttes. Neste ut er Østfold etter fylkes-oppsplittingen til regjeringen. De er tom for penger, og måtte kutte 170 millioner. Ser til sammenligning at Oljefondet har økt 170 MILLIARDER på få måneder. Samtidig må svømmehall-planer skrinlegges på Bryne og skoler nedlegges i Østfold...og resten av landet.

Har vi virkelig ikke råd til å holde levestandarden? Blir jo spennende å se revidert statsbudsjett.
Norges bank må bare få fingen ut og få satt ned renten.

Nå går det sakte men sikkert i dass med folks og kommuners økonomi...mens staten blir rikere og rikere.

Var jo en grunn til kommune og fylkessammenslåingen ble gjennomført, det var jo for å lage mer robuste økonomiske enheter. Så kom bonden fra Stange m.fl. og reverserte det hele kun ut fra politiske prinsipper og da går det til h...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA