Slitte fordekk?

Startet av harruz, tirsdag 03. september 2024, klokken 14:59

« forrige - neste »

harruz

Leste et eller annet sted nylig om at EQC har en tendens til å slite fordekkene. Finner ingen tidligere poster om dette her inne. Noen som har erfart dette, eller kjenner mer til hva dette kan dreie seg om?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Skogstrollet

Da må det være pga kjørestil eller feil hjulstilling. Etter 103.000km/4år er originale hjulsett fortsatt OK for en sesong til på min bil, men er selvfølgelig noe mer slitasje på kantene. Er hverken gris eller søndagsturist i trafikken. 
- Tesla Model 3 LR Highland (i bestilling)
- 2020 EQC 400 4MATC AMG.

harruz

Står noe om det i denne artikkelen :- https://www.tv2.no/broom/elbilen-tapte-seg-180000-pa-ett-ar/16377972/

Her kommer det blant annet frem at det er et kjent problem for flere som har EQC.

Har selv ikke EQC, men lurer på å kjøpe en.
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Toalmar

Mine 2 framdekk er begge utslitt på yttersiden.
Pirelli Scorpion Verde, bilen har rundet ca 75' km til nå, tipper ca 40'km med sommerhjul.
Bilen har 235/50/20 foran og 255/45/20 bak, kan det være en årsak til at non har utfordring med slitasje kanskje?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: Skogstrollet på tirsdag 03. september 2024, klokken 19:32Da må det være pga kjørestil eller feil hjulstilling. Etter 103.000km/4år er originale hjulsett fortsatt OK for en sesong til på min bil, men er selvfølgelig noe mer slitasje på kantene. Er hverken gris eller søndagsturist i trafikken. 
Hvilken dim har du foran og bak?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Ja, den sliter fordekkene mest pga mest drift og regenerering på foraksel. Siden det ikke går å rotere dekk på aksel pga bredere dekk bak ender jeg alltid opp med å slite ut fordekkene først. Min er kjørt 135000km og kjører nå på 2 andre hjulsett sommer og vinter
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 02. oktober 2024, klokken 20:42Ja, den sliter fordekkene mest pga mest drift og regenerering på foraksel. Siden det ikke går å rotere dekk på aksel pga bredere dekk bak ender jeg alltid opp med å slite ut fordekkene først. Min er kjørt 135000km og kjører nå på 2 andre hjulsett sommer og vinter
Blir dine mest slitt på yttersiden, eller generelt over det hele?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Slites ganske jevnt, 1-2mm mer slitt helt på ytterside.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

Fikk punktering på ett bakdekk i høst. Ettersom begge framdekkene var mye slitt på utsiden måtte det til ett komplett nytt sett med sommerdekk.
Har ikke hatt noe hast med dette da jeg har ventet på litt gode priser på nye hjul.
Gikk for ett sett med Nokian sommerdekk som heter Powerproof 1. En type som visstnok ikke selges her i utgangspunktet.
Leverte hjulene hos en lokal dekksjappe sist uke for montering, og de mente jeg hadde feil hjulstilling ettersom alle 4 hjulene hadde mye slitasje på utsiden.
Da blir det nok en 4-hjulskontroll ila våren.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA