Første bil: Model Y, Kona eller MG?

Startet av CarlJonassen, søn 01. sep 2024, kl. 21:35

« forrige - neste »

CarlJonassen

Hei,

Jeg og samboer skal kjøpe første bil. Hun skal bruke den til pendling fra Oslo nedover østfold, ca 180km t/r hver vei flere ganger ukentlig. Den skal også brukes utenom på helgeturer og vinterturer

Vi ønsker:
- God rekkevidde (minst 450)
- Grei på vinterføre
- Trygg
- Grei bagasjeplass: bruker en del utstyr til ski og vannsport.

Hvilken biler anbefales? Er det model Y som gjelder? Hvordan vil denne holde seg i pris når den skal brukes såpass mye til pendling? Er det bedre å gå for en billigere bil? Tesla kommer jo med ny model Y neste år (?) så det vil vel påvirke verdien på bruktmarkedet?

Setter pris på alle tips!

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

SurSnasen

Hva er budsjettet? Det finnes et vell av kandidater nå, som utmerket godt takler pendlingen du nevner.

Radial

Skiutstyr inni bilen blir utfordrende uansett, når du kommer med skia fulle av snø, klister og gud veit hva, og skal så kline inn seter og alt de berører med da smeltevann og skismøring, så havner de skia veldig fort i en skiboks eller på taket uansett.

Men Y har ihvertfall egen "luke"/delt baksete du kan legge ned i midten, det har hverken MG og Kona... Om skia først skal inn i bilen.

I tillegg må jeg tilskrive Tesla Y ett pluss at den har masse,masse effekt..mye mer enn du egentlig trenger, selv i RWD versjon.

Effekt er noe både Kona og MG4 feks egentlig "mangler", og når du kommer under 30% strøm igjen, kan man faktisk slite med å nå motorveihastighet vinterstid.
Dette er aldri ett problem i Tesla Y.
Isolert sett er dette ett batteri-problem, men mange batterier struper effekten ut veldig mye når de er kalde og lite strøm...Tesla tilbyr så mye effekt uansett at det aldri er ett problem, selv om de begrenses de også..man har bare mye høyere total effekt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på man 02. sep 2024, kl. 11:33Skiutstyr inni bilen blir utfordrende uansett, når du kommer med skia fulle av snø, klister og gud veit hva, og skal så kline inn seter og alt de berører med da smeltevann og skismøring, så havner de skia veldig fort i en skiboks eller på taket uansett.

Med smørefrie ski ink alpinski er ikke smøring noe problem. Vi kjører utelukkende med ski og staver inne i bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Radial på man 02. sep 2024, kl. 11:33Skiutstyr inni bilen blir utfordrende uansett, når du kommer med skia fulle av snø, klister og gud veit hva, og skal så kline inn seter og alt de berører med da smeltevann og skismøring, så havner de skia veldig fort i en skiboks eller på taket uansett.

Men Y har ihvertfall egen "luke"/delt baksete du kan legge ned i midten, det har hverken MG og Kona... Om skia først skal inn i bilen.

I tillegg må jeg tilskrive Tesla Y ett pluss at den har masse,masse effekt..mye mer enn du egentlig trenger, selv i RWD versjon.

Effekt er noe både Kona og MG4 feks egentlig "mangler", og når du kommer under 30% strøm igjen, kan man faktisk slite med å nå motorveihastighet vinterstid.
Dette er aldri ett problem i Tesla Y.
Isolert sett er dette ett batteri-problem, men mange batterier struper effekten ut veldig mye når de er kalde og lite strøm...Tesla tilbyr så mye effekt uansett at det aldri er ett problem, selv om de begrenses de også..man har bare mye høyere total effekt.

Nye Kona har da delt baksete 40-20-40, noe f.eks. TM3 IKKE har. TMY har dog dette, den og. Mye fint med Teslaene, og jeg ville nok i all hovedsak valgt en av de fremfor Kona med de prisene som er i dag, men der Tesla er best på mye, er og Kona best på noen ting, den og. F.eks. V2L og taklast, samt har HUD.

Greit nok at Kona ikke er like heftig som hverken TM3 eller TMY, men den er ikke så langt bak RWD-utgavene med sine 7,8 oppgitt, men tester viser at de tallene er konservative. Den gamle med 7,6 var ofte klokka under 7 i praktiske tester. TM3 RWD har til gjengjeld 6,1 s, og TMY RWD har 6.9 s.

Den nye Kona har dessuten støtte for 100 kg taklast mot 80 på den gamle, og 75 kg på TM3 og TMY, for den som er interessert i det. Siden man kan få krok på denne, kan man eventuelt bruke dette til å få festet bagasjeboks så m,an slipper å ha det på taket.

Greit for å putte slalomski og slalomsko i, dersom man ikke vil bruke takboks, og helst ikke vil legge di inn i bilen, selv om en skipose kan ta unna noe av problematikken du snakker om med våte ski etc.

https://elbil.no/test-av-nye-hyundai-kona/

Kona 2024:

TM3:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ikke lett å anbefale biler når en ikke har prøvd de andre. Dagens Model Y er vel litt svak på støy og fjøring (fortsatt litt stive), men utenom det er det jo en vanvittig arbeidshest med få feil, rask lading og lavt forbruk.
Er veldig god plass i bagasjerommet, særlig når en tar ut gulvplatene bak - trengs bare når du har MYE bagasje.

Litt kult med bagasjerommet foran, hvor du f.eks. kan slenge oppi en våt våtdrakt, eller en søppelsekk med klær...
Kult med midtdelt baksete.

Og for de som er redde for vann på setene så har det kommet en snedig oppfinnelse som heter Skipose. Finnes i masse varianter og størrelser. En putter bare skiene oppi her, og vips så er alt good.

Tror nok bruktprisene kan gå en del ned, men ettersom nyprisen er utrolig lav (484.000 inkl alle avgifter) så tviler jeg på at en sliter hvis en skal selge om et par år, selv om det er levert ut utrolig mange biler.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Kjøper du en tm3 rwd så er det umulig å gjøre noe feil, selv i dagens bingo-marked for elbilpriser. Den er på sitt historisk laveste pris, du får kampanjerente og billige vinterhjul. Her får du altså komplett pakke for under 400k kr. Alle andre bilmerker er enten dyrere å kjøpe, dyre å drifte service-messig eller har dårligere egenskaper.

Egentlig bør valget være enkelt.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på man 02. sep 2024, kl. 23:12Kjøper du en tm3 rwd så er det umulig å gjøre noe feil, selv i dagens bingo-marked for elbilpriser. Den er på sitt historisk laveste pris, du får kampanjerente og billige vinterhjul. Her får du altså komplett pakke for under 400k kr. Alle andre bilmerker er enten dyrere å kjøpe, dyre å drifte service-messig eller har dårligere egenskaper.

Egentlig bør valget være enkelt.
Ja en TM3 er aldri feil. Men det kan jo hende at man ønsker å sitte i en høyere biltype osv dvs andre forhold som ikke er knyttet til de fordelene som TM3 har. Men det der er en smaksak

CarlJonassen

Hei,

takk for alle svar!

Oppklaring:
- Budsjett var rundt 500k men vi tenker å nedjustere til 250 - 400k
- Pendleravstand daglig er ca 90km hver hvei, 180km totalt.

Vi synes kanskje ny bil til 520k blir litt vel luksus som første bil, så da ser vi nå på Huyndai Kona 2020-2021 modeller til rundt 250-280k og Tesla model 3 som en kan få for rundt 310 - 330k på finn. disse er da gjerne 2020 - 2022 modeller. Dere som har peiling på Tesla: er det skjedd mye oppgraderinger som gjør at vi ikke bør kjøpe eldre Tesla Modell 3?

THE

Jeg har aldri eid en Tesla Model 3, men har kjørt både eldre og den helt nye. Jeg ville IKKE kjøpt en 2020-2022 Tesla model 3til 310-330k. Du kan få en helt ny Tesla Model 3 til 355k fra Tesla, eller 365k hvis du vil ha med tilhengerfeste. Forbedringene på den nye TM3 er store, jeg vil nesten si at det er en helt annen bil enn den gamle. Uansett, reis til Tesla og ta en god prøvetur, helst litt lenger enn en time, for å se om du kan bli vant til at styring av vindusvisker og blinklys skjer på rattet. Selv synes jeg det var en bra løsning, men jeg vet mange som synes det ikke fungerer for dem overhodet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kires

Sitat fra: CarlJonassen på tir 03. sep 2024, kl. 08:51Hei,

takk for alle svar!

Oppklaring:

Vi synes kanskje ny bil til 520k blir litt vel luksus som første bil, så da ser vi nå på Huyndai Kona 2020-2021 modeller til rundt 250-280k og Tesla model 3 som en kan få for rundt 310 - 330k på finn. disse er da gjerne 2020 - 2022 modeller. Dere som har peiling på Tesla: er det skjedd mye oppgraderinger som gjør at vi ikke bør kjøpe eldre Tesla Modell 3?

Det er definitivt å gå for ny Model 3 hvis det er aktuelt. En mye bedre bil enn pre facelift. Tesla generelt er ofte overpriset brukt sammenlignet med ny. Er kampanjerente på ny på 2.99% over 3 år også nå
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

edyrli

Vær også litt obs på at forrige generasjon Kona er veldig liten. Med bare 4,2 meter ligger den faktisk i småbil segmentet.

SurSnasen

Sitat fra: CarlJonassen på tir 03. sep 2024, kl. 08:51Oppklaring:

Hva med Volvo EX30?

Ingeniøren

Skulle jeg pendlet 90 km hver vei så ville jeg unnet meg litt luksus med adaptiv cruise, line assistance, godt lys mm og ikke kjøpt det billigste jeg kom over...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA