Enerdel lithium batteri kasser.

Startet av Marsto, lørdag 31. august 2024, klokken 14:17

« forrige - neste »

Marsto

Jeg prøver et nytt experiment og putter en annen silica gel pute i luka under passasjer siden. Nå legger jeg den på utsiden av fuktboksen men det er litt for mye silica gel i den. Jeg tror jeg vil åpne den og ta ut halvparten av silica kulene. Så syr jeg den sammen tettere så den kan skvises inn helt ned på batterikassen. Deretter plugger jeg de 4 hullene under batteripakken å håper silica gel puta tar opp mye av fuktigheten i rommet hvor HV kontakten er og generelt på utsiden av batterikassen. Den vil nok ta fuktighet fra lufta inn i kupèen i bilen også med håper den hjelper på eventuell fuktighet i rommet rundt batterikassen i tillegg. Se bilder for bedre forståelse.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Jeg hadde nok bare latt den stå på høykant der eller ligget rett under setet eller noe, kanskje til og med bare oppe i frontruta om teppet ikke tettet rundt boksen. Fuktig luft forplanter og fordeler seg veldig lett, det er derfor fu kan lese av luftfuktighet, trykk etc på et godt gammeldags hygrometer/barometer innendørs og likevel få en viss forståelse for hvordan været blir (men er vel gammeldags tenkegang dette når alle nå har yr.no på mobilen).

For en del år siden var det en kamerat som hadde en golf han aldri fikk has på at det dannet seg is på innsiden av frontruta en vinter. Han prøvde med fuktoppsamlere og alt mulig. Når våren kom hørte vi kraftig skvulping fra bagasjerommet. Det viste seg at en gummipropp med hull i i bunnen av reservehjulbrønnen hadde gått tett. Det var sikkert 200liter vann baki der, og reservedekket var fremdeles fryst fast. Hvordan det hadde kommet inn vet vi ikke, og det var litt vel mye til at det bare kom fra snø og slapps. Uansett, vi fikk most et skrujern gjennom proppa, og da rant alt sammen ut og det ble relativt tørt både i bilen og i bagasjerommet etter hvert, så slike hull og gjennomføringer har nok en funksjon selv om vann "ikke skal komme inn" :D

Som tidligere nevnt, det er nok fra erfaringer at Think/Enerdel har funnet ut at det er lurt å ha de hullene der. Men man må jo også ha i bakhodet at de tenkte seg en abonnementsordning på batteriene, så om man byttet de hvert 5-10år eller noe så rekker jo heller ikke batterikassa å bli nevneverdig opprustet, og uansett ikke bileieren sitt problem. Det er ikke nødvendigvis dårlig design, men ingen planlegger med å gå konkurs heller...

Marsto

Veldig gode oppklaringer her, men jeg står fremdeles på at dette er en konstruksjonsfeil. hvis de 4 hullene og HV kontakten/tilkoblingene hadde vendt bakover mot bakenden av bilen hadde jeg forstått dette bedre. Dette gir for meg ingen mening at fire store hull skal vende forover, mot kjøre retningen, og presse vann og fuktighet inn gjennom hullene og inn i rommet hvor de viktigste kontaktene for bilens funksjon er tilkoblet. 

worry

Hei,
Gode tanker og vurderinger om luft og tetting rundt kassa.  :+1:

Jeg er enig i at luftehullene må på et vis være åpne. Jeg har prøvd å tette de med tape. Da så jeg en gang senere at det lå vann oppi der, som nå ikke kom seg ut. Vet ikke helt hvordan vannet kom dit, men det er nok ganske stort fuktpress på fronten av kassa nå vi kjører på våte veier.

Samtidig ser jeg på samtlige kasser jeg har tatt ned at hele området rundt kontaktene er rustent, så en endring av det originale bør gjøres.

Min valgte løsning nå er å montere et deksel over hullene, som er festet tett i framkant vha. flensboltene til kassa, og som er åpent bakover. Tanken er at luftstrømmen vil lage et lite undertrykk for hullene, og samtidig hindre sprut. Dekselet kan lages av metall- eller plastplate. F.eks en bit av en plastkanne.
Think lithium

worry

Fant igjen et bilde. Her har jeg laget et ekstra deksel, som i framkant er festet til det originle dekselet ved krengningsstaget. Usikker på om det var en god løsning egentlig, for da jeg senere tok det ned, så lå det grus oppi der. Da finner i hvert fall vann veien dit.
Think lithium

Marsto

Da har jeg bestemt meg og tettet hullene. Jeg tror den eneste muligheten for vanninntrenging er fra undersiden mellom batterikassen og karosseriprofilen hvor batterikassen skrues fast. Her er det kun metall mot metall og det må komme inn vann her når det ikke er konstruert med tettepakning. Nå bør det være potte tett og fuktopptaket håper jeg nå skjer gjennom luka under passasjersetet. Jeg har nå lagt et tykt lag av steinsprutmasse på oversiden av flensen før batterikassen ble skrudd fast. Deretter er det dekket utvendig med et tykt lag også. Her har jeg hatt spesielt fokus på å få godt med masse inn rundt flenskanten. Legger ved en video av teknikken og her er bilde med uthevet område hvor denne teknikken er gjort med en tynn rundpensel rundt hele batterikassen. 

Marsto

Da er hele undersiden av batterikassen smurt inn og nå er det tørketid. Tenker minst 24 timer før det blir prøvetur. Det er bare rundt 7 grader her, så veldig lang tørketid er påkrevet.

Warlock

:+1:

Det der må da snart være skuddsikkert, og vel så det!

Marsto

Hahaha....Får håpe at det er så skuddsikkert som mulig men noen panser bil er det nok ikke. Mye omsorg må til for at de skal starte å gå. Nå får vi håpe det går litt tid før noe skjer men det neste er EU kontroll før midten av desember. Får sjå hvordan det går men idag fikk den se dagslys igjen, gitt. Tror den likte det ganske godt.  :-)

Warlock

Vakkert!
(note to self; lettere utrygt rundt Jonsvatnet om dagen, se opp for alt som minner om lav sol, både ved midnatt og høylys dag. Tryggest å kjøre Think og ikke bensinbil)

Marsto

Hahaha...ja det er livsfalig å ferdes i området her nå, ja. Mye gul og lav motsol må forventes. EU på tirsdag. Håper de ikke finner alt for mye. Det begynner å bli litt surt å mekke ute i en kald garasje. 

Zuikkis

This is a great topic! The precharge resistor mod in first page is a must for everyone who ever disassembles the pack.

I'm not sure about the breather box, but the idea of replaceable moisture collector is great.

There isn't much breathing originally in the battery, there is no way for water to get out. I thought I maybe fill the box with CO2 or nitrogen, and add some "cat litter" bags to the spare area in the middle.. It's even possible to make a service hatch to the bottom, to replace the bags. In theory you could drill the hole while battery is in the car, but of course some careful thinking is needed. :)

Marsto

Sitat fra: Marsto på fredag 08. november 2024, klokken 17:20Hahaha...ja det er livsfalig å ferdes i området her nå, ja. Mye gul og lav motsol må forventes. EU på tirsdag. Håper de ikke finner alt for mye. Det begynner å bli litt surt å mekke ute i en kald garasje. 
EU kontroll nesten godkjent. Ble litt småplukk som må fixes. Bremsevæske er nå blitt et veldig grundig kontroll punkt. Den ble byttet for 2 år siden men har igjen for lavt kokepunkt nå. Man må nok belage seg på å bytte bremseveske før hver eneste EU Kontroll heretter, for å slippe etterkontroll. 

Warlock

Var det ikke en tråd her på forumet for lenge siden om at reservoaret ikke var helt tett og at folk pakka det inn i plastpose eller noe da? 
Husker ikke helt, men ja, det har blitt strengere, og bremseveske er veldig hydroskopisk, dvs trekker til seg fuktighet svært lett. Er nok å anse som ferskvare vil jeg tro...

worry

Sitat fra: Marsto på tirsdag 12. november 2024, klokken 13:59EU kontroll nesten godkjent. Ble litt småplukk som må fixes. Bremsevæske er nå blitt et veldig grundig kontroll punkt. Den ble byttet for 2 år siden men har igjen for lavt kokepunkt nå. Man må nok belage seg på å bytte bremseveske før hver eneste EU Kontroll heretter, for å slippe etterkontroll. 
2 år siden bare! Det var voldsomt. Biltema selger en tester for 229 kroner. Hadde vært interessant å se hva den sier.
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA