Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Kia Soul 2016

Startet av vinterdekk, fredag 30. august 2024, klokken 21:55

« forrige - neste »

vinterdekk

Ungdommen vår har blitt voksen og har tatt lappen. I den forbindelse tenker vi å se på en Kia Soul 2016 80.000 km med service. Er det noe spesielt man skal se etter? Det er vel batterihelse og lading som kan bli interessant antar jeg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Sitat fra: TB på fredag 30. august 2024, klokken 23:17Her er noe tråder:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47766.30

https://youtu.be/ap2nUz44IJs?t=615

Takk, det var nyttig. Med dongle og leafspy er det vel lettere å gjøre ett opplyst valg forstår jeg. Kanskje vi også kunne spurt litt rundt om det er noen som bytter battericeller i nærområdet..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på fredag 30. august 2024, klokken 21:55Ungdommen vår har blitt voksen og har tatt lappen. I den forbindelse tenker vi å se på en Kia Soul 2016 80.000 km med service. Er det noe spesielt man skal se etter? Det er vel batterihelse og lading som kan bli interessant antar jeg.

Husk bare at bilen er så godt som 9 år og at prisen må være deretter.

vinterdekk

#4
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 31. august 2024, klokken 07:49
Sitat fra: vinterdekk på fredag 30. august 2024, klokken 21:55Ungdommen vår har blitt voksen og har tatt lappen. I den forbindelse tenker vi å se på en Kia Soul 2016 80.000 km med service. Er det noe spesielt man skal se etter? Det er vel batterihelse og lading som kan bli interessant antar jeg.

Husk bare at bilen er så godt som 9 år og at prisen må være deretter.

Disse ligger ute til 70-90K, men jeg spør meg selv om det ikke er bedre å betale mer for en Toyota hybrid siden det ikke er sikkert at en slik Soul vil få mulighet til å lade hver dag. Vi har ikke offentlig lader i nærheten men de har ett par uttak der hun studerer. Og noen steder på pendleruten finnes det chademo ladere. På sommeren er det kanskje ikke noen problemer å få ladet, for da er det plass nær garasjen og vi kan kjøpe lang kabel.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rosstopher

Har en sånn og det er en fin bil. Bra med utstyr, god komfort. Med Android Auto blir faktisk skjermen nyttig selv om bilen er så gammel. Med 90+% SOH og mitt kjøremønster viser min 97 km på det minste på vinteren, så det er absolutt en bil for de som har pålitelig tilgang til lading.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. august 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 31. august 2024, klokken 07:49
Sitat fra: vinterdekk på fredag 30. august 2024, klokken 21:55Ungdommen vår har blitt voksen og har tatt lappen. I den forbindelse tenker vi å se på en Kia Soul 2016 80.000 km med service. Er det noe spesielt man skal se etter? Det er vel batterihelse og lading som kan bli interessant antar jeg.

Husk bare at bilen er så godt som 9 år og at prisen må være deretter.

Disse ligger ute til 70-90K, men jeg spør meg selv om det ikke er bedre å betale mer for en Toyota hybrid siden det ikke er sikkert at en slik Soul vil få mulighet til å lade hver dag. Vi har ikke offentlig lader i nærheten men de har ett par uttak der hun studerer. Og noen steder på pendleruten finnes det chademo ladere. På sommeren er det kanskje ikke noen problemer å få ladet, for da er det plass nær garasjen og vi kan kjøpe lang kabel.

Toyota hybrid er ikke dumt. :)

Stig-Arne

Forsøk å få tak i en med 30 kWt batteripakken. Denne har løst mange av problemene Soul hadde med batteriet, og byr på en pen økning i rekkevidde.

syklisten

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 01. september 2024, klokken 09:21Forsøk å få tak i en med 30 kWt batteripakken. Denne har løst mange av problemene Soul hadde med batteriet, og byr på en pen økning i rekkevidde.

Tommel opp for dette! Skulle ønske vi la litt mer penger i potten når vi kjøpte vår 2016 modell (for tre år siden) og gikk for 2018-modell. Skulle også ønske at jeg visste om batterikjøleproblematikken på 27kWh batteriene.

Vår har kjørt 100kkm nå og har 70km rekkevidde resterende på en varm sommerdag. Erfaringsmessig så blir det ca. 30% dårligere rekkevidde på vinteren. Det holder fremdeles tur/retur jobb for vår del, så vi klarer vel å tyne et ekstra år ut av den.

Bortsett fra batteriet så er det en bra bil. Men sett bort ifra at den blir raskere varm i kupeen på vinteren så er det ingenting som er bedre med denne enn bensinbilen den erstattet. Ikke er det mye å spare på bompenger lengre, og ikke får vi kjøre i kollektivfelt. Hvis vi ender opp med å vrake bilen nå til vinteren (pga. manglende rekkevidde) så blir det den dyreste bilen vi har eid sånn avskrivningsmessig pr. år.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

vinterdekk

Takk for tips om å finne en 30 kWh versjon. :)

Det må vel bli en 18-20 modell, eventuelt en 15-17 modell med batteri som er byttet/oppgradert til 30 kWh i ettertid?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

#10
Sitat fra: vinterdekk på mandag 02. september 2024, klokken 09:28Takk for tips om å finne en 30 kWh versjon. :)

Det må vel bli en 18-20 modell, eventuelt en 15-17 modell med batteri som er byttet/oppgradert til 30 kWh i ettertid?
Ta også en titt på auksjonen.no for jeg ser forhandlere selger unna endel av disse Soul nå i det siste. Men de er jo solgt nå. Men følg med. Tips: legg inn varsel på Finn der du søker på Soul pluss auksjon. Da får du varsel rett i mobilen når de legges ut. Ofte legges de ut nede på Sem der adm holder til. Men det kan jo være tilfeldigheter. Greie priser også ser jeg men se bare på de med bruktbiltest fra NAF. Ikke de andre for der er ofte ganske så mye rart :o

Moggen

Sitat fra: syklisten på mandag 02. september 2024, klokken 07:40
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 01. september 2024, klokken 09:21Forsøk å få tak i en med 30 kWt batteripakken. Denne har løst mange av problemene Soul hadde med batteriet, og byr på en pen økning i rekkevidde.

Tommel opp for dette! Skulle ønske vi la litt mer penger i potten når vi kjøpte vår 2016 modell (for tre år siden) og gikk for 2018-modell. Skulle også ønske at jeg visste om batterikjøleproblematikken på 27kWh batteriene.

Vår har kjørt 100kkm nå og har 70km rekkevidde resterende på en varm sommerdag. Erfaringsmessig så blir det ca. 30% dårligere rekkevidde på vinteren. Det holder fremdeles tur/retur jobb for vår del, så vi klarer vel å tyne et ekstra år ut av den.

Bortsett fra batteriet så er det en bra bil. Men sett bort ifra at den blir raskere varm i kupeen på vinteren så er det ingenting som er bedre med denne enn bensinbilen den erstattet. Ikke er det mye å spare på bompenger lengre, og ikke får vi kjøre i kollektivfelt. Hvis vi ender opp med å vrake bilen nå til vinteren (pga. manglende rekkevidde) så blir det den dyreste bilen vi har eid sånn avskrivningsmessig pr. år.

Jeg har en 30kwh 2018 modell, 110kkm. Batteriet er bunnsolidd, på service 100% SOH, og viser ca 210km på sommeren. Har kjørt motorvei 170km sommertid, så det stemmer fint.
Veldig fornøyd. Kjøper man rett modell får man MYE for pengene.

syklisten

Sitat fra: Moggen på tirsdag 03. september 2024, klokken 20:12Jeg har en 30kwh 2018 modell, 110kkm. Batteriet er bunnsolidd, på service 100% SOH, og viser ca 210km på sommeren. Har kjørt motorvei 170km sommertid, så det stemmer fint.
Veldig fornøyd. Kjøper man rett modell får man MYE for pengene.

Nå ble jeg ganske overbevist om å bytte inn vår 2016 Soul i 2018-2020. Har du gjort noe spesielt for å beholde batteriet så bra? Aldri ladet til 100% hjemme? Aldri hurtigladet? Slike ting.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Moggen

Sitat fra: syklisten på onsdag 04. september 2024, klokken 10:42
Sitat fra: Moggen på tirsdag 03. september 2024, klokken 20:12Jeg har en 30kwh 2018 modell, 110kkm. Batteriet er bunnsolidd, på service 100% SOH, og viser ca 210km på sommeren. Har kjørt motorvei 170km sommertid, så det stemmer fint.
Veldig fornøyd. Kjøper man rett modell får man MYE for pengene.

Nå ble jeg ganske overbevist om å bytte inn vår 2016 Soul i 2018-2020. Har du gjort noe spesielt for å beholde batteriet så bra? Aldri ladet til 100% hjemme? Aldri hurtigladet? Slike ting.

Nei, har hurtigladet bilen noen ganger såklart. Prøvd å undvike å ha den stående med full eller tom batteri. Men ikke noe intrikat. Det er jo også vanskelig å styre ladingen på bilen, da man ikke kan sette batterinivåer til å stoppe ved feks 80%, uten kun kan styre ladetiden, vilket gjør det litt mer omstendig en det hade trengt å vare.
Ellers er vel største mangelen på disse biler at de savner allt av moderne sikkerhetssystemer.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#14
Sitat fra: vinterdekk på mandag 02. september 2024, klokken 09:28Takk for tips om å finne en 30 kWh versjon. :)

Det må vel bli en 18-20 modell, eventuelt en 15-17 modell med batteri som er byttet/oppgradert til 30 kWh i ettertid?
Var bare de første 15-16 modellene som fikk 30 kWh på garanti, etterhvert ble det "bare" nytt 27 kWh på garantibytte (ref egen 16 modell + 2 bekjente med 16 modell). Ser ut som veldig mange, kanskje de fleste med 27 kWh fikk nytt batteri på garanti etter en voldsom degradering i det 7. året.


Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA