Svensk forbrukernemnd: – Konstruksjons-feil på Tesla

Startet av Boikott My Ass, ons 28. aug 2024, kl. 22:44

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Boikott My Ass på ons 28. aug 2024, kl. 22:44https://www.motor.no/aktuelt/konstruksjons-feil-pa-tesla-model-3/286028

Artig sak ;D fint du fant den & postet her

Kopi:

En svensk Tesla-eier klaget da han etter et par år, da bilen hadde kjørt nærmere 80.000 kilometer, oppdaget at lakken løsnet mellom den ene passasjerdøren og hjulhuset, slik at bilens grunnfarge kom frem.

Står på motor at det er innlogging på orginalartikkel men det var det ikke

https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/teslan-haller-inte-mattet/

Kopi derfra med Google svårsk og intet bildebevis er lagt inn >:(

Sommeren 2020 kjøpte Mikael Nyman en splitter ny Tesla Model 3. Før kjøpet hadde han lest i ulike nettfora at det kunne være problemer med kvaliteten på detaljer i modellens kropp.
– Noen hadde skrevet «sjekk kroppsdetaljene», så det hadde jeg i hodet. Jeg sjekket for hull og at bakluken ikke gnidd mot når den ble lukket, sier han.
Han så ikke noe galt med den nye bilen sin, men etter et par år oppdaget han at lakken hadde løsnet mellom passasjerdøren bak og hjulbuen slik at bilens grunnfarge viste seg.
– Jeg tenkte at dette må jeg fikse før garantien går ut. Tesla har en garantiforpliktelse på fire år eller 8000 miles, tror jeg, sier han.
Mikael Nyman hadde rukket å kjøre 7.839 mil da han leverte bilen inn på Teslas verksted i Uppsala og påberopte seg garantien.
– Men jeg fikk avslag, de mente bilen hadde gått for langt, sier han.
I forumene der Mikael Nyman har vært aktiv og lagt ut bilder av bilens skader, har han fått kommentarer fra folk som la bilen sin på andre Tesla-verksteder og fikk rettet lignende problemer under garantien.
Da Tesla ikke ville hjelpe ham, meldte han fra om selskapet til Arn. I sitt svar til utvalget skriver bilprodusenten at det er naturlig at det er bruksmerker etter så lang kjørelengde. Gapet mellom dørene og karosseriet til Mikael Nymans bil er akseptabelt ifølge Tesla og har ikke påvirket «brukstegnene» på bilen.
Arn vurderer imidlertid at avstanden på tre til fire millimeter mellom dør og karosseriet er en designfeil og at kvaliteten på bilen ikke er det kunden har rett til å forvente gitt prisen. Utvalget anbefaler at selskapet monterer dørene slik at de er i høyde med karosseriet og at lakkskadene utbedres. Det har selskapet valgt å ikke gjøre.
Nå er Mikael Nyman i ferd med å selge bilen sin.
– Jeg vet ikke hvor mye annenhåndsverdien påvirkes av denne lakkskaden, men den blir ikke høyere, sier han.
Råd & Rön har søkt Tesla for en kommentar, men selskapet har valgt kun å bekrefte at de ikke fulgte Arns avgjørelse.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA