Langsom "hurtigladning" av Cupra Born (som er en ID.3 mest)

Startet av CupraBorn, søndag 25. august 2024, klokken 18:37

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Her er et eksempel fra lading av VW id.4 uten å ha kjørt noe særlig i forkant. Riktignok i kaldere temperatur, men  illustrerer likevel forskjell i ladeeffekt med eller uten langkjøring i forkant av lading. Lading om sommeren gir selvsagt en del bedre forutsetning for god ladeeffekt, men hovedregel at kjøring i forkant av lading er meget viktig, gjelder også der. Her er en erfaring fra id.4 (som har noe bedre ladeeffekt enn Cupra Born):

I dag morges hadde bilen stått ute under åpen himmel i -2 grader, uten å lade. Jeg kjørte deretter 7 mil fordelt på 3 turer denne kalde morgenen, inkl 1 times stopp midtveis da bilen sto parkert ute i kulda. Det var hovedsaklig 50, 60 og 80 soner, samt litt 90 sone den første delen av turen. En del køståing inn til Oslo, så her hadde jeg ikke hjelp av motorvei strekk med 110 sone som kunne hjulpet meg litt med å varme opp batteri.
Jeg startet å lade hos Ionity med 20% batteri. Effekt startet da på lave 49%. Ved 30%=55 kw/9 min. 40%=66kw/15 min, 50%=66kw/22 min, 60%=64kw/29 min, 70%=55kw/36 min og 80%=22kw/44 min..
Oppsummering: Jeg ladet totalt 45kw/ca 23 mil på 44 minutter. 1 mil=2 min lading, 10 mil tok ca 20 minutter. Snitteffekt ca 56 kw fra 20-80%). Brukte ca 10 minutter lengre tid enn med et varmt batteri.
Referansen mange nevner når man snakker om elbil lading om vinteren, er Tesla Model Y. Den har forbilledlig forvarming av batteriet før lading, noe som kan være en klar fordel om vinteren. VW sier også at de skal komme med dette i en kommende oppdatering, det er definitivt noe de bør følge opp. En Tesla Model Y lader 45 Kwh på 32 minutter i følge ladetest i Teknisk ukeblad, da med aktiv forvarming av batteriet og flere timers kjøring i forkant (17-79%)
Min id4 ladet samme antall kWh som en varm Tmy på 44 minutter i dag, med kaldt batteri som bare var kjørt 7 mil fordelt på 3 turer hovedsaklig i lavere hastigheter. Altså 12 minutter lengre tid enn en varm tmy . (En id4 som er kjørt langtur timer på forhånd lader noen minutter raskere enn TMY i følge NAF Motor og Teknisk Ukeblad.
Med kaldt batteri og lite kjøring i forkant fikk jeg ladet omtrent 20% mindre av batteriet enn dersom jeg hadde kjørt nok i forkant/hatt mulighet for batterivarming før lading. (60 % vs ca 80 %) Det er ikke kritisk avvik når batteri er så kaldt, mener jeg.

NB! Jeg sto og ladet ved siden av en Ioniq 5 som nok også hadde kaldt batteri denne dagen. Han startet på rett over 60 kw på 25% og holdt seg stort sett rundt der hele økta jeg observerte. Det er en bil som vanligvis kan levere meget god lading under gode forhold.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

CupraBorn

Har sjekket appen, "slow charge" er slått av. Siden det er lavt på både 220v og hurtigladeren, så frikjenner jeg ladepøcken, det er vel noe i bilen.

Elektro12

Anton81

Jeg har også en id3 som har ladet på bare ca 50-60 kwh på hurtiglader.
Møller fant hos meg en feil på en batterimodul som de skiftet forrige uke, som gikk på garantien.
Har ikke fått testet selv etterpå, men håper nå det er i orden hos meg nå.

CupraBorn

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA