Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langsom "hurtiglading" Cupra Born?

Startet av CupraBorn, søndag 25. august 2024, klokken 17:21

« forrige - neste »

CupraBorn

Hei,
Samme hva slags stasjone jeg lader fra, så får jeg ca 50 kW i ladehastighet. Dette gjelder uavhengig av om jeg lader fra 10, 20, 30 eller 40%. Samme resultat hos Mer, Eviny, Kople og Recharge.
Hjelp? Er det noen innstillinger som skal gjøres?
Bilen er ny i Norge, gått ca 30.000, vi er andre eier. Dette er vår første elbil.

RJK

Med mindre du starter fra relativ iskald bil ett eller annet sted på høyfjellet, så burde den raskt gå langt høyere opp i ladefart temmelig umiddelbart. Og uansett burde den være ferdig med å varme opp batteriet i løpet av få minutter.

Det høres ut som du har en eller annen feil, enten på batteriet eller CCS-ladeporten. Første du bør gjøre i morgen, er å kontakte nærmeste offisielle VW-forhandler som kan ta garanti-saker for Cupra'er, og få de til å sjekke bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Noen ladetasjoner er maks 50 kW, men mange er 150 kW eller mer idag.
I følge NAF skal Cupra Born klare opp over 100 kW.

Støtter RJK, noe må være feil med bil eller ladestasjon. Kontakt forhandler for å avklare hva som er årsaken.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/cupra-born
SitatTestresultater
Under sommertesten 2022 brukte vi 35 minutter og 17 sekunder på å lade fra 7 til 80%. Da hadde vi mottatt 44,4 kWt. Cupra Born hoppet rett opp til 112 kW fra start. Den høyeste effekten vi målte var 121 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 74 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

CupraBorn

Takk, takk :)
Har time hos Møller 12.9, så får vi se :)

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

CupraBorn

Sitat fra: Toalmar på søndag 15. september 2024, klokken 18:22
Sitat fra: CupraBorn på mandag 26. august 2024, klokken 13:45Takk, takk :)
Har time hos Møller 12.9, så får vi se :)
Fant de feilen?
"det var ikke noen feil". Beklager at jeg ikke svarte før. Men 112 kW er tydeligvis bare mulig under eksepsjonelle omstendigheter, batteri på 20%, godt sommervær og en 400 kW er ikke eksepsjonellt nok.

TB

Stor forskjell på 112 kW og 50 kW  :)

Litt lettvint svar?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

CupraBorn

Sitat fra: TB på søndag 17. november 2024, klokken 21:47Stor forskjell på 112 kW og 50 kW  :)

Litt lettvint svar?
Jeg synes det, ja. Jeg tenker at nå har den vært inne med et "ladeproblem" så hvis dette blir verre så har jeg starta dialogen mens den er under garanti. Men det blir neppe flere biler fra Møller her i huset.

Nå har den begynt å fjuske på hjemmelading også. Vi bruker foreløpig lading fra vanlig stikkkontakt (har bestilt hjemmelader), og i går fikk jeg "kun nødlading er tilgjengelig", ifølge manualen skyldes det at den "ikke gjenkjenner støpselet".

Kjørte ned i bøgda, der er det noen 50 kW ladere. Fikk gripende 18-21 kW ladehastighet. 21% batteri, bilen hadde nylig kjørt 1,5t på motorvei.

TB

Er batteriet kaldt nok er det ikke uvanlig med lave hastighet. Samme gjelder om det blir for varmt.
Usikker om det er mulig å se batteri temperatur på Cupra Born?

At hjemmelading feiler kan være en annen feil, om det er dårlig kontakt i selve ladekabelen er ikke uvanlig problem.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

CupraBorn

Det har rettet seg med hjemmeladingen, mistenker noe fukt etter bilvask

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA