Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorhavari og forsikring

Startet av DagUp, lørdag 24. august 2024, klokken 14:42

« forrige - neste »

Radial

Er mer en grunnleggende design-feil egentlig...blande kjølevæske inn i en roterende sak, med 400v DC rett på utsiden, jiises.

Burde vært løst med feks olje, ihvertfall ikke kjølevæske.

Er dette en utbredt feil, vil det helt sikkert bli stopp på slik forsikring på eTron.
Og når bilene er over 10år, blir de kassert, for da er mange slike forsikringer ugyldige.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trond.m

Det er overraskende hvor mange biler som har motorfeil. Jeg tipset 2 jeg kjenner om å ta en garantiutløpstest og begge må sannsynligvis bytte motor. Den ene har verkstedet bekrftet bytte på, og den andre skal inn snart. Den hadde anmerkning om ulyd og lekkasje av kjølevæske, så det er overveiende sannsynlig at motor må byttes. 

De fikk også beskjed fra forhandleren om at de anbefalte å tegne motorforsikring, og vedkommende hadde også tegnet forsikring på sin egen bil.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 14:05De fikk også beskjed fra forhandleren om at de anbefalte å tegne motorforsikring,
Det er urovekkende......

janbanan

Min e-tron 50 '20 modell fikk ny bakre motor etter første service, det var visst noe med kjølevæske ett sted det ikke skulle være...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

storeulv

Et kjapt spørsmål rundt dette; har dere merket noen symptomer selv på dette, eller er dette noe som oppdages av verksted?
Audi e-tron 50AS MY 2020

Trond.m

De jeg kjenner hadde ikke merket noe selv, men garantiutløpstesten fra NAF hadde anmerkning for unormalt støynivå fra bakre motor.  Siden det er en gradvis økning av støy er det ikke så lett for den som kjører bilen regelmessig å merke dette.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på onsdag 23. oktober 2024, klokken 18:17Siden det er en gradvis økning av støy er det ikke så lett for den som kjører bilen regelmessig å merke dette.
Enig :+1: De fleste tror jeg forstår det først når feilmeldingen kommer

Radial

Hørt flere med eTron på jobben med skikkelig sekvensiell-kasse-lyd, snålt om de ikke hører lyden?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på onsdag 23. oktober 2024, klokken 23:45Hørt flere med eTron på jobben med skikkelig sekvensiell-kasse-lyd, snålt om de ikke hører lyden?
Denne på bildet er lei....

Trond.m

Sitat fra: Radial på onsdag 23. oktober 2024, klokken 23:45Hørt flere med eTron på jobben med skikkelig sekvensiell-kasse-lyd, snålt om de ikke hører lyden?
Det er nok ulikt støynivå avhengig av hvor langt skaden har utviklet seg. De jeg kjenner hadde ikke merket noe unormalt før NAF påpekte det ved garantiutløpstest.  Det er ganske optimalt å få ny motor med 5 års garanti ved 99.000 km 👍. Det neste man kan ønske seg er at batteriet må byttes om 2-3 år 😉

Ingeniøren

Sitat fra: Trond.m på fredag 25. oktober 2024, klokken 07:07
Det er nok ulikt støynivå avhengig av hvor langt skaden har utviklet seg. De jeg kjenner hadde ikke merket noe unormalt før NAF påpekte det ved garantiutløpstest.  Det er ganske optimalt å få ny motor med 5 års garanti ved 99.000 km 👍. Det neste man kan ønske seg er at batteriet må byttes om 2-3 år 😉

Du får vel ikke nye 5 år på motoren eller ny 8 år på batteri. Er vel kjøpsdato som styrer dette ?? Motoren har nok noe garanti, kanskje 2 år men ikke 5 nye år ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

storeulv

Det er 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven på nye deler.
Audi e-tron 50AS MY 2020

Ingeniøren

Sitat fra: storeulv på fredag 25. oktober 2024, klokken 20:49Det er 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven på nye deler.

Greit nok men reklamasjonsrett er ikke det samme som garanti...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. oktober 2024, klokken 08:13
Sitat fra: storeulv på fredag 25. oktober 2024, klokken 20:49Det er 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven på nye deler.

Her lurer jeg litt..
Denne har vel en konstruksjons feil eller?
Skulle det ikke vært en gratis recall her og bytte? Utbedring?

Og hvis ikke recall noe jeg mener det er...er det ikke da denne garantitiden med den  «lange tiden» som gjelder, altså ikke den korte på såkalt vanlig nybil garanti? Jeg er usikker her....

storeulv

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. oktober 2024, klokken 08:13

Nei, det er nok så, men om en motor havarerer si 3 år etter at den er installert i en bil ifm motorbytte så kan du forlange ny motor på reklamasjonsrett av verkstedet som gjorde jobben. Om de nekter så kan du be om å få en bekreftelse på at motorer som de installerer ikke er ment å skulle vare i minst 5 år. Om de ikke vil gi deg en slik bekreftelse har du en god sak som du kan fremme for Forbrukerrådet.
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA