Motorhavari og forsikring

Startet av DagUp, lørdag 24. august 2024, klokken 14:42

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på fredag 18. april 2025, klokken 11:01Man blir avhengig av goodwill, og med ett Møller og VAG konsern som går i betydelig minus økonomisk om dagen, så legger de neppe de til rette for mer enn de må i slike saker. VAG har en ganske stor markedsandel i EU uansett.

He he Radial nå står ikke verden til påske for her mener jeg du vurderer helt feil ;D

Håper du tåler at jeg er så direkte med deg :+1:

For det første så har Møller ræv.... Full av penger så her tar du feil. Du må lese konsern regnskapet. Møller familiene tjener penger på alt de gjør og hadde voldsomme overskudd de siste årene før momsen slo inn og etter dette har de gjemt bort de overskuddene. 
De er svært store på eiendom blant annet.

Dem om det. Det er patetisk av Møller å ikke gi samme garantier som usa.

At de til de grader «melker kundene sine» slik de gjør er bare trist. Håper noen drar de for retten og gir de en smekk både for etron og for e-golf sensorene.

Det med e-golf kan man lese mer om her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.100

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. april 2025, klokken 13:41
Sitat fra: Radial på fredag 18. april 2025, klokken 11:01Man blir avhengig av goodwill, og med ett Møller og VAG konsern som går i betydelig minus økonomisk om dagen, så legger de neppe de til rette for mer enn de må i slike saker. VAG har en ganske stor markedsandel i EU uansett.

He he Radial nå står ikke verden til påske for her mener jeg du vurderer helt feil ;D

For det første så har Møller ræv.... Full av penger så her tar du feil. Du må lese konsern regnskapet. Møller familiene tjener penger på alt de gjør og hadde voldsomme overskudd de siste årene før momsen slo inn og etter dette har de gjemt bort de overskuddene. 

At de til de grader «melker kundene sine» slik de gjør er bare trist. Håper noen drar de for retten og gir de en smekk både for etron og for e-golf sensorene.

De fleste skjønner at Møller ikke tar dette på sin kappe ensidig.

Skal det skje, så må nok VW AG inn og ta sin del av ansvaret, og derved og kostnadene.

Noe annet vil være å tro på julenissen. Og sorry alle barna og fedre som lever i barnlig tro, julenissen finnes ikke...!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. april 2025, klokken 13:41

Hva som står på konto har jeg inntrykk av ikke betyr så mye.
Møller (og VAG) har stort fokus på profitt, og har etter hva jeg kan se ingen historie for å påta seg noe ansvar de ikke trenger.

-VAG endrer akseptabelt oljeforbruk etter erfaringene gjort "i felt" for å unngå garantikrav. Nå er det etter siste sladder "akseptabelt" å bruke 1L olje pr 50mil (!).

-"mange" vet 1,4tsi motorene er helt ræva (oljeforbruk), og har ett designproblem, men ingen tar ansvar for dette skjer rett utenfor garantien (de innenfor garantitiden fikk dekket sitt)

-1. og 2. Gen DSG-kasser røyk rett før eller rett etter garantien, ingen tok særlig ansvar for det heller (de som var innenfor garantitiden fikk selvsagt dekket sitt)

Så hvorfor skal ett slikt "regime" plutselig dekke svindyre motorer som i stor grad ryker rett etter garantien...🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

@arthur og @RJK sjekk høyesterettsdommen lenket til tidligere ei tråden.

Så er også reglene strammet inn ved forbrukerkjøp, slik at kunden har rett til omlevering eller heving etter 2 forsøk på utbedring. Det er ikke noen tidsfrist på det. Småvarer forventes vare to år. Dyre varer 5 år.

I praksis så vil man ved da ved 3. Gangs ødelagt motor starte å diskutere heving, da bilen kan være 8-9 år.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

nuclear

Sitat fra en bruker på bimmers.no "I utgangspunktet følger en absolutt reklamasjonsfrist på fem år, men høyesterett har i dom HR-2013-01261-A (rustskadedommen) slått fast at det ikke løper en slik frist ved mislykket reparasjonsforsøk"
https://bimmers.no/forums/topic/829173-f45-og-fj%C3%A6rer-som-knekker/#comment-3442177

arthur

Sitat fra: daktari på fredag 18. april 2025, klokken 16:07@arthur og @RJK sjekk høyesterettsdommen lenket til tidligere ei tråden.

Så er også reglene strammet inn ved forbrukerkjøp, slik at kunden har rett til omlevering eller heving etter 2 forsøk på utbedring. Det er ikke noen tidsfrist på det. Småvarer forventes vare to år. Dyre varer 5 år.

I praksis så vil man ved da ved 3. Gangs ødelagt motor starte å diskutere heving, da bilen kan være 8-9 år.

Det var vel jeg som la ut den linken? Den saken gjelder et mislykket forsøk på å utbedre en skade, usikker på om det er direkte sammenlignbart, eller ikke, i en sak hvor man bytter en defekt motor med en annen. Vet du svaret på det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 18. april 2025, klokken 14:26Skal det skje, så må nok VW AG inn og ta sin del av ansvaret, og derved og kostnadene.

RJK? Hva tenker du på her? Det er jo Møller Mobility Group som importerer bilene. De skal ta ansvaret og Møller håndterer berørte kunder. 

Så kan de internt gå videre med VW AG

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. april 2025, klokken 20:09
Sitat fra: RJK på fredag 18. april 2025, klokken 14:26Skal det skje, så må nok VW AG inn og ta sin del av ansvaret, og derved og kostnadene.

RJK? Hva tenker du på her? Det er jo Møller Mobility Group som importerer bilene. De skal ta ansvaret. Så kan de internt gå videre med VW AG
Tror du foregner deg om du tror Møller tar noe utvidet ansvar her, uten at VW AG besørger for dekning av de fleste kostnadene her. Møller tar ikke ansvar og håper VW AG tar regningen i ettertid. Det er ikke slik det skjer.

Men Møller kunne tatt forespørsel mot VW AG, for å komme frem til en avtale begge kan akseptere. Og for Møller sin del, må nok det bety at VW AG tar stordelen av kostnaden, om ikke hele. Møller kan sikkert godta at jobben gjøres mot kostpris, altså at de hverken taper eller vinner på dette.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatTror du foregner deg om du tror Møller tar noe utvidet ansvar her, uten at VW AG besørger for dekning av de fleste kostnadene her. Møller tar ikke ansvar og håper VW AG tar regningen i ettertid. Det er ikke slik det skjer.
RJK :+1: jeg er ikke ute etter de prosess messige her - hvem som gjør hva -  bare det at det ikke er kundene som skal lide for en helt klar fabrikasjonsfeil

Hvis du er uenig i at det er en fabrikasjonsfeil så si heller det da

Noe helt annet RJK. Er du kjent med det han skriver på bildet jeg hentet fra db gruppen om mellomløsning?

Eller er det noen andre som vet mer?

RJK

Er ikke uenig i at kundene ikke burde bli skadelidende. Men poenget er at jeg sterkt tviler på at Møller gjør dette for egen regning. De må ha VW AG i rygg som tar regninga, eller brorparten.

Er ingen tvil om at det er en feil som VW og da Møller aksepterer at er fabrikajonsfeil, den kommer de ikke unna og jeg prøver heller ikke si noe annet. Jeg bare sier det som jeg har skrevet hele tiden, at Møller tar ikke denne regningen alene, verken på forhånd eller med risiko for ikke å få dekket det av VW AG, som har produsert bilene.

Kjenner ikke spesielt til den saken du viser til, og lurer på om du mener fb og ikke db, som jeg tviler på at er forkortelse for dagbladet. Til opplysning har jeg ikke fb-konto, aldri hatt og ikke kommer jeg til å skaffe meg det heller. Sa nylig opp en urgammel Insta-konto jeg tydeligvis hadde men ikke har brukt, pga at de nå eies av fb/meta!

Men klart, Møller har nok satt av litt midler til å dekke kostnader de tar på "goodwill", så er vel sikkert der det ligger, og helt sikkert i samband med VW AG i stor grad. Spesielt når det er snakk om biler kjøpt på storkunde-avtaler. Å miste storkunder er verdt noen utlegg på "goodwill", det hentes jo uansett inn igjen på de horrible prisene man hører om.
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: arthur på fredag 18. april 2025, klokken 19:17
Sitat fra: daktari på fredag 18. april 2025, klokken 16:07@arthur og @RJK sjekk høyesterettsdommen lenket til tidligere ei tråden.

Det var vel jeg som la ut den linken? Den saken gjelder et mislykket forsøk på å utbedre en skade, usikker på om det er direkte sammenlignbart, eller ikke, i en sak hvor man bytter en defekt motor med en annen. Vet du svaret på det?
Hvorfor mener du den ikke  er relevant? Les oppsummeringen av dommen en gang til: "Høyesterett kom til at den opprinnelige, absolutte reklamasjonsfristen på fem år i forbrukerkjøpsloven § 27 andre ledd ikke gjelder for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid, når disse er knyttet til mangler som det allerede er reklamert over innen fristen."

Når det gjelder "vesentlig mangel" så er forbrukerkjøpsloven klar, §27 og nedover. Selger har et forsøk på "avhjelp", etter det er det omlevering eller heving.
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27
I praksis vil heving bety opprinnelig salgspris minus en subjektiv satt verdi av bruken i de årene.

Endelig svar får man ikke før akkurat en sak om etron-motor er prøvd for retten. Den jobben vil nok noen ta med disse kostnadene.
Mine I-Pace videoer

arthur

La meg begynne med å si at dette er hva jeg tror, ikke hva jeg vet. Grunnen til at jeg presiserer "ikke vet" er at jeg fortsatt ikke har sett noen dokumentasjon på at loven kan forstås slik som du hevder, og det til tross for at det nå er nesten tolv (!) år siden HR avla den dom vi alle viser til. Dene saken har vært vist til i en rekke diskusjoner og fora, men som sagt har, meg bekjent, enda ingen kunnet legge frem dokumentasjon på at noen har fått medhold i sin påstand. I den aktuelle saken var det en dårlig utbedret rustskade, ikke utskiftning av en helt ny og ubrukt del hvilket jeg tror kan ha relevans.

Som forbruker håper jeg selvfølgelig at loven kan forstås som du sier, men noterte også at et annet medlem mente å ha sett, hørt eller lest, at denne retten ikke varer "evig".

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

storeulv

Mulig jeg leste dommen feil, men for meg ser det ut til at HR i det konkrete tilfellet mente at mangelen ikke var blitt påpekt "innen rimelig tid".

Hva angår garantitid på reparasjoner så er det slik at norsk lov om forbrukerkjøp gir normal 5 års reklamasjonsrett på det arbeidet som utføres på f.eks. biler:
SitatReklamasjonsfrister
Reklamasjon bør gjøres skriftlig til verkstedet. Du plikter å kontrollere reparasjonen, slik at mangler blir oppdaget så fort som mulig. Du må alltid klage innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
I tillegg gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen 5 år. Les mer hos forbrukerrådet.
Kilde: NAF.no

Det betyr at en ny motor montert av et autorisert verksted gir deg 5 års reklamasjonsrett på motoren og arbeidet. Merk da at reklamasjonsretten gjelder overfor utførende bedrift.
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

Sitat fra: arthur på lørdag 19. april 2025, klokken 07:51La meg begynne med å si at dette er hva jeg tror, ikke hva jeg vet. Grunnen til at jeg presiserer "ikke vet" er at jeg fortsatt ikke har sett noen dokumentasjon på at loven kan forstås slik som du hevder, og det til tross for at det nå er nesten tolv (!) år siden HR avla den dom vi alle viser til. Dene saken har vært vist til i en rekke diskusjoner og fora, men som sagt har, meg bekjent, enda ingen kunnet legge frem dokumentasjon på at noen har fått medhold i sin påstand. I den aktuelle saken var det en dårlig utbedret rustskade, ikke utskiftning av en helt ny og ubrukt del hvilket jeg tror kan ha relevans.

Som forbruker håper jeg selvfølgelig at loven kan forstås som du sier, men noterte også at et annet medlem mente å ha sett, hørt eller lest, at denne retten ikke varer "evig".

Du får google etter dommer om heving av bilkjøp, sjekk også Forbrukerklageutvalget sine saker.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Jeg støtter det en inne FB gruppa skriver - kopi under der han også lenker til YT video:

Kopi:
Det skulle vært greit å vite hvor stort problemet egentlig er. Dersom 1-2% av de rundt 25000 norske e-Tron feiler vil 250-500 uheldige eiere skape mye negativ omtale på nettet. Fremdeles har 98 til 99 av 100 biler ikke motorfeil, så langt. Uansett er det for mange feil og VW-Group bør forlenge garantien.

Amerikanske medier omtaler en pakning som lekker kjølevæske inn i elmotoren som typisk årsak til bytte, også på nyere e-Tron ('23-'24). Audi Q4 og VW ID4 sliter også med tilsvarende problem, ref. bla.

https://www.youtube.com/watch?v=rquPehUcmMg

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA