Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erstatte ID4 GTX med Pro 4motion?

Startet av Rexen, mandag 19. august 2024, klokken 19:47

« forrige - neste »

vinterdekk

Men kan hende 05 FM DORNI TITAN eller Møller felgene er vel så gode. Mine Loen i sølv ser litt trauste ut i forhold til de sorte for å være ærlig.  ;)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: royerling på tirsdag 12. november 2024, klokken 21:20Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! takk
Ja jeg henger meg på denne. Har sagt det før og sier det igjen «helt kongebil»

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 23:25Men kan hende 05 FM DORNI TITAN eller Møller felgene er vel så gode. Mine Loen i sølv ser litt trauste ut i forhold til de sorte for å være ærlig.  ;)
Vinter.... :+1:
Enig med deg i dette at sort er knall å se på - men tro meg når du får den første kant kjørte felgen (sikkert fordi du har lånt bort bilen ;D ) da er du veldig glad for at du har litt lysere farge så bart metall ikke synes så lett (sa er det uansett frem med felg lakk kit'et da)

#vært-der-prøvd-det

Øyvind.h

Jeg har de sorte 20" Loen felgene. De kler bilen godt og er et bra kompromiss. Om det er VW eller Møller sine vet jeg ikke, men det virker som de holder seg bra foreløpig. På ID4 er det vel bare 21" sommerhjulene hvor gummi ikke er en del bredere enn felgen. På de andre er gummien bredere, så en må jobbe litt for å få ødelagte/stygge hjul.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. november 2024, klokken 07:25Jeg har de sorte 20" Loen felgene. De kler bilen godt og er et bra kompromiss. Om det er VW eller Møller sine vet jeg ikke, men det virker som de holder seg bra foreløpig. På ID4 er det vel bare 21" sommerhjulene hvor gummi ikke er en del bredere enn felgen. På de andre er gummien bredere, så en må jobbe litt for å få ødelagte/stygge hjul.

Selv tillegger jeg utseende 0% og praktiske egenskaper 100% - så dermed blir det alltid 19" her.
Ettersom Møller ikke kunne levere 19" på praktiske felger, men kun felger jeg hadde dårlig erfaring med 2 andre ID.4 fra før - så ble det kjøpt inn felger og dekk fra 3 part uavhenggig dekkforhandler. Det snodige, eller kanskje det ikke er så snodig, var at samlet pris på litt lavere enn bilforhandler kunne levere.
Kjøpte selvfølgelig merke-dekk - og felgene ble ett tysk merke som dekkforhandleren anbefalte som kvalitetsfelg.

Blir litt off topic her - men det er et par punkter jeg ikke er 100% fornøyd med med min ID.4 Pro 4 motion hihgline 2024 - det ene er støy - hvilket gjør at dekkstøy bør vektlegges ved valg i mitt hode. Dvs. du merker ikke noe særlig til støy før du suser inn i tuneller. Da er min opplevelse at bilen er dårlig støy isolert. Den er nok litt dårligere enn jeg opplevde med GTX med glasstak.
Det andre punktet, hvilket gjelder alle ID.4, er at den er noe myk mhp dempere - og du kan lett få følelsen av å flyte som en båt - og når det blir isete veibane blir denne følelsen fremtredende slik at man føler bilen lett kan skli av veien. Det er ikke slik på en del andre biler jeg har hatt og har. Men med piggdek på bilen - som trådstarter har valgt - så har man uansett gjort det tryggeste valget til bilen.

vinterdekk

Kanskje noe av den flytende følelsen kan forklares med at dekkene er bredere bak og at man ofte kjører i hjulspor (sommer og vinter)?

Ville heller hatt «square» oppsett framfor «staggered», men er usikker på hva det ville gjort med kjøreopplevelsen og stabilitet.

Rexen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 07:53Ettersom Møller ikke kunne levere 19" på praktiske felger, men kun felger jeg hadde dårlig erfaring med 2 andre ID.4 fra før - så ble det kjøpt inn felger og dekk fra 3 part uavhenggig dekkforhandler.

Felgene som piggdekkene blir montert på er "05 FM DORNI TITAN 8x19, ET45, 5/112". Bilde her (håper jeg). Tror det er samme som jeg valgte på GTXen for 3 år siden.
Dekkene blir "Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL Stille däck" (med annen dimensjon bak)
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Rexen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 07:53Blir litt off topic her - men det er et par punkter jeg ikke er 100% fornøyd med med min ID.4 Pro 4 motion hihgline 2024 - det ene er støy - hvilket gjør at dekkstøy bør vektlegges ved valg i mitt hode. Dvs. du merker ikke noe særlig til støy før du suser inn i tuneller. Da er min opplevelse at bilen er dårlig støy isolert. Den er nok litt dårligere enn jeg opplevde med GTX med glasstak.
Mens bilen er rimelig godt isolert mot støy fra undersiden er den vel ikke like godt isolert når støyen kommer fra alle sider. Merker det også i tuneller med min 22 modell. Har også nå bestilt "STØYISOLERENDE OG MØRKE RUTER". Husker ikke hvile ruter som er ekstra støyisolert...
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

vinterdekk

Så en kommentar i fjasbook-feeden om at VW felgene var vanskeligere å få tak i nå om dagen, pga. flom. Vet ikke om det stemmer men det ville forklart hvorfor biler leveres med Møller-felger. :)

Rexen

Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 13. november 2024, klokken 11:42Kanskje noe av den flytende følelsen kan forklares med at dekkene er bredere bak og at man ofte kjører i hjulspor (sommer og vinter)?

Ville heller hatt «square» oppsett framfor «staggered», men er usikker på hva det ville gjort med kjøreopplevelsen og stabilitet.

Denne flytende følelsen er bare tilstede på vinterdekk - ikke sommerdekk.
Mulig det er forskjeller på ulike dekk her også - men jeg tror det har med kombo dempeoppsettet å gjøre samt trolig myk gummi og selve formen på vinterdekkene.

En annen ting man kan gjøre for å føle om bilen "vugger" litt som en båt - er å vri rattet raskt fra side til side og så kjenne etter. Jeg har mange års erfaring med paragliding og der kan man føle skjermen treffe termikk via setemusklene - og på samme måte føler jeg bilen blir urolig når det er litt glatt på veien.
Egentlig burde man forsøkt mange ulike dekk for å finne de som man føler seg tryggest på. Dessverre gjøres det ikke omfattende nok tester heller til å avdekke dette med kjørefølelse.

hELgenen

Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook

Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04
Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook

Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden

Rexen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 07:59
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04
Her er de på Facebook

Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden

Enig: Da må jeg be om litt voksenopplæring; Hvordan får jeg det til?

Har bildet i png format på harddisken; Hvordan få den limt inn i her?
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

daktari

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 23:25Men kan hende 05 FM DORNI TITAN eller Møller felgene er vel så gode. Mine Loen i sølv ser litt trauste ut i forhold til de sorte for å være ærlig.  ;)
De i sølv blir pene i matt svart med Foliatec. Enkelt og ganske raskt. 4 spraybokser, litt maskering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA