Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erstatte ID4 GTX med Pro 4motion?

Startet av Rexen, mandag 19. august 2024, klokken 19:47

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 14:59Piggdekk skal kjøres veldig forsiktig de første tusen og noe kilometerene, ellers ramler piggene ut som nålene på juletreet i stua.

vinter :+1: spot on

Ikke alle som har forstått det og så ser de det først på våren når dekka tas av

Rexen

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 14:59Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruke piggdekkene som forhandleren leverer. Disse er gode men jeg husker ikke i farten hva jeg har på min. Må sjekke.

Jeg er ikke trygg på at forhandler alltid leverer "gode" dekk. I mitt tilfelle vil de gjøre det; De ønsker å levere Goodyear. Og da antar jeg at det vil være ett dekk som "Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL Stille däck"? Kommer slett ikke dårlig ut i Motors test av året. Men; I følge testen er de klart dårligere enn Hakka 10 på is. Og det er på isen jeg tror potensialet er absolutt størst for å miste grepet i "normal" fart.
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Sitat fra: Rexen på søndag 10. november 2024, klokken 10:51
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 14:59Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruke piggdekkene som forhandleren leverer. Disse er gode men jeg husker ikke i farten hva jeg har på min. Må sjekke.

Jeg er ikke trygg på at forhandler alltid leverer "gode" dekk. I mitt tilfelle vil de gjøre det; De ønsker å levere Goodyear. Og da antar jeg at det vil være ett dekk som "Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL Stille däck"? Kommer slett ikke dårlig ut i Motors test av året. Men; I følge testen er de klart dårligere enn Hakka 10 på is. Og det er på isen jeg tror potensialet er absolutt størst for å miste grepet i "normal" fart.

Enig med deg i din vurdering der - kjøp det dekket som gir best grep på is gitt at is er et utfordring der du kjører.

I fjor fikk vi masse problemer med is og atter is flere ganger her lenger sør også. Og det var et sant helvete som da gjorde at tok på meg kostnaden til å bytte til Hakka 10 på EN av bilene i familien selv om de dekkene som satt der fra før var ikke var moden for utskifting. Jeg sa bare til forhandler at jeg ville ha de beste dekkene på is - og det ble hakka 10 som ble levert.

vinterdekk

Sitat fra: Rexen på søndag 10. november 2024, klokken 10:51

Kan bekrefte. Det er Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV som er levert med min ID.4.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på søndag 10. november 2024, klokken 22:07Kan bekrefte. Det er Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV som er levert med min ID.4.
Kongedekk de der og jeg mener de kom helt opp blant de beste i tester jeg leste. Kjøper man goodyear så vet man hva man får.

Billige kinadekk med navn man knapt kan uttale hadde jeg glatt sagt nei til dersom de fulgte med en ny bil fra bilbutikk.

hELgenen

En ting som ikke er blitt nevnt - er hvilke felger VW leverer til vinterdekkene.

Min erfaring at dette er noe dritt felger som ganske raskt vil begynne å boble av korrosjon.
Det er noe Møller tilbehør (MT) felger som de sikkert har fått billig. Har erfaring fra flere sett, og
vil ikke anbefale disse felgene. Bare for ordens skyld - vi snakker her om disse billige felgene som forhandler
ofte slenger med på vinterdekkene - ikke de som følger med fra produsent.

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 07:41En ting som ikke er blitt nevnt - er hvilke felger VW leverer til vinterdekkene.

Min erfaring at dette er noe dritt felger som ganske raskt vil begynne å boble av korrosjon.
Det er noe Møller tilbehør (MT) felger som de sikkert har fått billig. Har erfaring fra flere sett, og
vil ikke anbefale disse felgene. Bare for ordens skyld - vi snakker her om disse billige felgene som forhandler

Det var originale VW Loen vinterfelger som ble levert med begge ID.4 bilene jeg har eid eller eier. Kan hende at andre forhandlere leverer andre felger men det kjenner jeg ikke til.

Rexen

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 07:41En ting som ikke er blitt nevnt - er hvilke felger VW leverer til vinterdekkene.

Felgene som følger med vinterdekkene er 05 FM DORNI TITAN. Er disse å anse som dritt, eller?
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rexen på tirsdag 12. november 2024, klokken 08:44

Felgene som følger med vinterdekkene er 05 FM DORNI TITAN. Er disse å anse som dritt, eller?
Nei helt vanlige men sjekk pakker på Megahjul også. Vet at de har solgt billigere pakker til både ID4 og skoda Enyaq tidligere

royerling

Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! Hvis dette blir en for stor avsporing, så si i fra. Jeg er nesten i samme båt, og vurderer å bytte en ordinær 1st inn i en Pro 4motion, men lurer på hva som er rett tidspunkt å gjøre et slikt bytte på, og er nysgjerrig på hvordan andre vurderer dette. November-kampanjen på 4motion til 439 000 er veldig fristende, men hva tror dere om prisene på denne fremover - kommer det til å være kampanjestemning en stund? Har fått innbytte-estimat på 265 000 for min 1st som har gått 30 000, det er ikke noe å rope hurra for, men det er kanskje helt som forventet? Alle erfaringer og vurderinger av liknende problemstilling mottas med takk.

Rexen

Det finnes kun riktig dimensjon av Hakka 10 EV til forhjulene; De faller derfor ut og jeg går for Goodyear piggdekkene.
Selgerne bedyrer at 05 FM DORNI TITAN er gode "ikke Kina" felger.

Sitat fra: royerling på tirsdag 12. november 2024, klokken 21:20Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! Hvis dette blir en for stor avsporing, så si i fra. Jeg er nesten i samme båt, og vurderer å bytte en ordinær 1st inn i en Pro 4motion, men lurer på hva som er rett tidspunkt å gjøre et slikt bytte på, og er nysgjerrig på hvordan andre vurderer dette. November-kampanjen på 4motion til 439 000 er veldig fristende, men hva tror dere om prisene på denne fremover - kommer det til å være kampanjestemning en stund? Har fått innbytte-estimat på 265 000 for min 1st som har gått 30 000, det er ikke noe å rope hurra for, men det er kanskje helt som forventet? Alle erfaringer og vurderinger av liknende problemstilling mottas med takk.
Vet ikke om jeg kan hjelpe her; Har aldri vært god på å spå. Sjekk på Finn hva selgere tror de kan få får tilsvarende 1st og trekk fra noen 10 tusen for feil og mangler på din samt risiko og fortjeneste forhandler nesten må regne inn.
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Sitat fra: Rexen på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:42Det finnes kun riktig dimensjon av Hakka 10 EV til forhjulene; De faller derfor ut og jeg går for Goodyear piggdekkene.
Selgerne bedyrer at 05 FM DORNI TITAN er gode "ikke Kina" felger.

Sitat fra: royerling på tirsdag 12. november 2024, klokken 21:20Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! Hvis dette blir en for stor avsporing, så si i fra. Jeg er nesten i samme båt, og vurderer å bytte en ordinær 1st inn i en Pro 4motion, men lurer på hva som er rett tidspunkt å gjøre et slikt bytte på, og er nysgjerrig på hvordan andre vurderer dette. November-kampanjen på 4motion til 439 000 er veldig fristende, men hva tror dere om prisene på denne fremover - kommer det til å være kampanjestemning en stund? Har fått innbytte-estimat på 265 000 for min 1st som har gått 30 000, det er ikke noe å rope hurra for, men det er kanskje helt som forventet? Alle erfaringer og vurderinger av liknende problemstilling mottas med takk.
Vet ikke om jeg kan hjelpe her; Har aldri vært god på å spå. Sjekk på Finn hva selgere tror de kan få får tilsvarende 1st og trekk fra noen 10 tusen for feil og mangler på din samt risiko og fortjeneste forhandler nesten må regne inn.

Hva felgene som jeg mener er elendige heter vet jeg ikke,men de var made in Italy og var produsert for Møller. Kina felger er nok ikke nødvendigvis dårlig kvalitet lenger.

vinterdekk

Fått noen forklaring på hvorfor forhandler ikke tilbyr originale VW felger? De kan nok levere med VW Loen felger skulle man tro.

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:59Fått noen forklaring på hvorfor forhandler ikke tilbyr originale VW felger?

I mitt tilfelle ble jeg tilbudt 20 eller 21 tommer VW felger. Skulle jeg ha 19 ble det disse Møller felgene. Hvorfor de ikke hadde andre VW felger i 19 mhp vinter vet jeg ikke. På sommer leverer de jo 19 også,så snodig.

Mulig hver forhandler lager sine egne vinterpakker...

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. november 2024, klokken 23:10
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:59Fått noen forklaring på hvorfor forhandler ikke tilbyr originale VW felger?

I mitt tilfelle ble jeg tilbudt 20 eller 21 tommer VW felger. Skulle jeg ha 19 ble det disse Møller felgene. Hvorfor de ikke hadde andre VW felger i 19 mhp vinter vet jeg ikke. På sommer leverer de jo 19 også,så snodig.

Mulig hver forhandler lager sine egne vinterpakker...

Når jeg kjøpte første ID.4 hadde forhandler Loen sølv i 19 og Loen sort i 20 tommer mener jeg å huske. Spurte ikke om noe spesielt på andre kjøp og det endte med Loen igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA