Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: SurSnasen på mandag 04. november 2019, klokken 09:38
Status 7 år senere er vel at Norge fremdeles er det bittelille, kunstige bilmarkedet, mens resten av verden stort sett sover mtp el-bilisme.

Jaguar har jo kommet med sin i-Pace. Selger den bra, utenom Norge?
Audi har kommet med sin e-tron. Selger den bra, utenom Norge?

Nå kommer også id.3, som blir en indikator for VW på verdensinteressen for rene elbiler.
Salget globalt har økt veldig. I 2011 var elbilsalget i Norge på 1,6%. I 2018 i USA var elbilsalget på ca 2%. Altså det gikk ca 7 år for USA å nå igjen Norge på elbilsalget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

Da jeg startet tråden visste jeg at den tyske bilindustrien hadde hatt el og hydrogen på agendaen en del ganger fra 70-tallet- og lagt det i skuffen igjen. Jeg mistenkte desverre at det kom til å bli slik det ble. Underveis kom Dieselgate som er en katasttrofe mtp troverdigheten av (alle!) premium-produsentene. Selv med dette ansiktstapet er det tilsynelatende kun VAG som mener (litt) alvor. Billobbyen er desverre svært sterk i Tyskland- de får de betingelsene de påstår at de trenger fra politikkerne og de har biljournalismen under kontroll. Det er utrolig flott at Tesla har greid å holde ut i et slikt miljø av giftige publikasjoner med mye rart av påstander fra alle sider og har gjort det så bra. Det ser ut som om Tesla fortsatt tilbyr det beste konseptet- etter så mange år- mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg. Hadde de brukt 10% av forskningsbudsjettene de siste 10 årene på E-mobilitet hadde elbilverdenen sett annerledes ut. På tysk heter det "Hochmut kommt vor dem Fall" og dette er et flott eksempel for at dette ordtaket har en sann kjerne. Da jeg var i Tyskland med min første Tesla  for over 6 år siden høstet jeg matte blikk av mine slektninger som jobbet hos Daimler - de synes jeg var en særing- 8) Nå er man redd for å miste flere 100k arbeidsplasser fordi etterspørselen etter DSG-kasser, turboladere, eksospotter osv. kommer til å falle. Megatrenden ser ut til å være klart vekk fra ICE- selv om det selges alt for mange slike biler fortsatt. Tiden hvor man kan fornekte klimaendringene og late som om ingenting har skjedd er forbi.


cra

Helsikke..... TM3 tok jo av akkurat som på drag-stripa!  :o :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Havebigfun


hgs

Fin artikkel, og denne tråden fortjener legendestatus. Moro å se tilbake på deler av diskusjonen for noen år siden - særlig med han som bidro sterkt til endeløse kveruleringer om at Volkswagen ikke sov - de kunne lage elbil når som helst - de bare vurderte markedet slik at det var riktig å vente. Den 'riktige vurderingen' var altså å jukse med utslippsdata...
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Amoss

Sitat fra: hgs på onsdag 06. november 2019, klokken 22:17
Fin artikkel, og denne tråden fortjener legendestatus. Moro å se tilbake på deler av diskusjonen for noen år siden - særlig med han som bidro sterkt til endeløse kveruleringer om at Volkswagen ikke sov - de kunne lage elbil når som helst - de bare vurderte markedet slik at det var riktig å vente. Den 'riktige vurderingen' var altså å jukse med utslippsdata...

Hehe, litt spesielt å lese denne artikkelen nettopp i lys av argumentene som ble brukt her for noen år siden...   8)
Mye av det som sto der virket liksom bittelittegranne kjent :P
Model S 85D

daktari

SitatUnderveis kom Dieselgate som er en katasttrofe mtp troverdigheten av (alle!) premium-produsentene. Selv med dette ansiktstapet er det tilsynelatende kun VAG som mener (litt) alvor.
Jeg mener å tro at MB også mener alvor når de sier at de ikke lenger skal utvikle forbrenningsmotorer. (Er dagens generasjon E-klasse den siste?) De bare skryter ikke så mye som VAG.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Episk tråd dette :)

Men i rettferdighetens navn begynner det å skje ting. Det er faktisk mulig å skaffe seg flotte elektriske premiumbiler nå uten at de er fra Tesla. Problemet er effektivitet (forbruk/rekkevidde) og ladeinfrastruktur. Her henger ting veldig bak enda. Og når VW får dreis på ID-produksjonen og pøser ut 1500 biler om dagen begynner vi å snakke rimelig bil også. Det vil være vanskelig for resten av produsentene å sitte stille og se på det som skjer.

Men fremdeles går en 2013 Model S utenpå alle elbiler som ikke er fra Tesla om man tar totalpakka (ladenettverk, rekkevidde osv) i betraktning. Jeg har hørt snorking de siste 6 årene fra alle kanter :)

Mc_Herreington

Enig at det er kult at ting begynner å skje med andre. jeg har selv hatt Tesla siden 2013 og i3 som 2.bil siden 2014.

Vært innom i-pace en kort tur i vinter, men beholdte model X og solgte i-pace igjen. Taycan kommer i januar så da blir jeg nok uten Tesla for første gang på 6,5 år.

Det Tesla har gjort er fantastisk, men for meg har dessverre Tesla ikke innfridd på servicesiden de siste årene.

Utlevert model 3p i et lagerlokale nesten uten lys i februar tåler Tesla uten konkurrenter og ikke noe stor sak, men mange bekker små osv.
Sprengt servicetilbud i Trondheim der kosmetiske skader fra utlevering ( 2 år siden ) ikke blir prioritert utbedret.
Slutt på "personlig service". Føles som man like gjerne kunne snakket med en skjerm. Virker som servicepersonalet har veldig klare retningslinjer og kan ikke utvise skjønn.
8-10 mnd ventetid på å få time om det ikke er kritisk feil ( vann som renner inn i bilen og i taktrekket når man åpner bakdørene ikke regnet som alvorlig nok til at man får satt opp time ).

Kombiner dette med at jeg ikke bruker superlading mer enn 1 gang i året så blir totalopplevelsen for meg at konkurrentene har tatt igjen Tesla og gått forbi på tross av at bilen i seg selv er super både på rekkevidde, teknologi osv. For meg er hele bilholdet en totalpakke, da må også kundeservice telle. Kan såklart være regionspesifikt og at østlandet har mye bedre servicetilbud

   
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

mthoring

Har kommet seg veldig mtp ventetid her på Østlandet i hvertfall. Måtte vente nærmere 3 måneder på å få time for årlig service for et år siden. Når jeg skulle bestille nå, så var det 5 dager ventetid og mange forskjellige tidspunkt å velge i.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Klykken

Trondheim har ledig hele november ser jeg på appen i alle fall. Har de utvidet lokalene sine kanskje? Vet de har utvidet åpningstid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 07. november 2019, klokken 14:02
Det Tesla har gjort er fantastisk, men for meg har dessverre Tesla ikke innfridd på servicesiden de siste årene.

...


Og dette viser hvor viktig det er at konkurrentene faktisk etterhvert kommer på banen! Men større konkurranse kan ikke Tesla fortsette slik, men blir nødt til å behandle kundene med mer respekt enn de gjør i dag. Ellers stuper salget.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Mitt inntrykk er at de par årene frem til sommeren 2019 har vært de verste service-messig, men at det nå har bedret seg. Når jeg sjekker i appen er det ikke noe problem å få en time innen en uke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 07. november 2019, klokken 14:02
8-10 mnd ventetid på å få time om det ikke er kritisk feil ( vann som renner inn i bilen og i taktrekket når man åpner bakdørene ikke regnet som alvorlig nok til at man får satt opp time ).

Har hatt erfaring med ny vw som sier at lekkasje ikke er garantifeil, og ny jeep som ble levert inn pga lekkasje i tak, og som da ble verre etter rep, slik at nå rant vann inn i stereo og denne sluttet å virke. På Toyota måtte en bekjent brøle for å få lånebil når de ikke hadde begynt på garantirep når han skulle hente bilen, og på Mercedes fikser de ikke bilen når de oppdager feil, da må bilen inn igjen igjen til ny time.

Det viser seg at de SC som har vært verst på kundeservice i Tesla, har folk som ha jobbet hos andre verksteder og forhandlere, mens de som har hatt flott og presis kundeservice i alle år, har hatt folk som ikke kom fra norsk verkstedbransje.

Så jeg er usikker på om Tesla får bedre service med økt konkurranse. For min påstand er at det er et bransjeproblem med elendig service i norske bilrelaterte service og verkstedsindustri.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA