Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:12
[
Bilene til Tesla koster 2-3 ganger så mye som den nye Nissan Leaf, til 155000 kr.

Og Tesla har nok ingen planer om å produsere Model X/3 gratis. Mener du noen av disse kommer til å koste under 155 000 kr?

Hvorfor skulle de ikke koste under 155.000? De ville ikke tjene noen penger på å selge til den prisen - men det er mulig. Tesla har ikke noe ønsker om å selge kanibaliserte elbiler, de vil selge fullverdige biler som folk kan bruke hver eneste dag uten å tenke på rekkeviddeangst.

Det er mulig å produsere MYE billigere transportmetoder i byområder enn Leaf.
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:12
Sitat fra: Car-El på søndag 07. desember 2014, klokken 21:04

Å?
Så resten!
Hele artikkelen så vil fabrikken fabrikken være selvforsynt med strøm. I løpet av første drifts år (2017) vil den senke prisen på batteri med 30%. I 2020 så skal denne fabrikken produsere likemye som 2013 (inkludert det Nissan produserer.)

Så det Tesla gjør no er å senke prisen på batteri. Dette medfører at disse elbilene som er billig i dag, blir gratis om noen få år.

Legg på at dette er den elbilen som egner seg for 95% av det norske folk...  Tesla er en vinner og fossilbil produsentene sover godt i sin dieselseng.

Bilene til Tesla koster 2-3 ganger så mye som den nye Nissan Leaf, til 155000 kr.

Og Tesla har nok ingen planer om å produsere Model X/3 gratis. Mener du noen av disse kommer til å koste under 155 000 kr?

I farten fant jeg ikke ut hvordan jeg får kjøpt den nye LEAF, til 155k, på nissan.no. Kan ikke du poste en lenke her. Den hørtes attraktiv ut. Vi trenger to elbiler i husholdningen vår!

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:16
Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:01

Det er ingen som vil nekte folk å tenke, eller å forske. Og VW bruker enorme summer på det (langt mer enn Tesla, for den saks skyld).

VW driver også med sitt, inkl. å kjøpe seg inn i et batterifirma denne uken.

Ett teoretisk batterifirma med fine fremtidsvisjoner. Topp!

Tesla lanserer konkrete løsninger med dagens batterikjemi, og det avfeier du som humbug. Mens når VW kjøper ett batteriselskap som i "teorien" har funnet en smart løsning så er det selvsagt topp!

Råvarene til dagens (!) 85 kwH batteri koster 50000,- NOK. Fact. Mer effektiv produksjon av nevnte batteri vil føre til enorme besparelser i forhold til gårsdagens pris på ca. 300.000,-. Er det virkelig noen som tror at det koster 250.000,- å sette isammen råvarene til ett ferdig batteri?

Så nå kritiserer du VW for "iallefall tørre å tenke i de baner dersom det skal skje en endring her i verden." (for å sitere deg selv)?

Og hvor avfeier jeg Teslas batterikjemi? Vis gjerne konkret hvilket innlegg jeg skrev det.

Poenget var at så lenge batterier ikke er gratis, så er det helt fornuftig å produsere småbiler med batteripakker på 200 - 300 km rekkevidde, slik at folk faktisk har råd til dem.
Fint å produsere biler med litt kort rekkevidde for prisen sin skyld, men de bør gi oss et valg. En bil bør leveres med 2-3 forskjellige batteripakker slik at vi kan kjøpe etter behov.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. desember 2014, klokken 21:17

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:18
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. desember 2014, klokken 20:17
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:56
Likeledes kjøper 85% av folk i Norge en bil med rekkevidde som e-Golf eller mindre.

Nei, det stemmer ikke. Biler med rekkevidde som en e-Golf eller mindre står for under 10% av bilsalget i Norge.

Vi snakker om elbiler. :)

Ikke i denne sammenhengen, det er ikke lagt noen begrensing på det. Du skriver at biler med 20-30 mils rekkevidde holder for folk flest. Etterpå påstår du og at 85% kjøper disse bilene. De som er elbil kjøpere i dag er nok ikke representative for folk flest. Veldig mange kjøper elbil som pendler bil eller bil 1 av 2. 85% av de som har kjøpt elbil allerede, ja, men ikke 85% av alle bilkjøpere. I denne konteksten er det fint lite interessant å diskutere de som allerede er elbil eiere, mye viktigere å tenkte på hva som skal til for å få med de som ikke kjører elbil.

Tallet 85% er prosentandelen av elbiler i Norge som ikke er Tesla. Tesla har 15%.
De fleste som kjøper elbil klarer seg altså med e-Golf, Leaf eller lignende.

Hvis man ser på hele befolkningen så måtte man sjekke hva proporsjonen er; det er nok veldig mange som tror de trenger en bil med 1000 km rekkevidde, mens de i virkeligheten kan klare seg med en langt kortere rekkevidde og en hurtiglader.

Det kommer an på prisen på bilene, og hvor mye vi har av skatter og avgifter på eksosbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 21:20
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:12
[
Bilene til Tesla koster 2-3 ganger så mye som den nye Nissan Leaf, til 155000 kr.

Og Tesla har nok ingen planer om å produsere Model X/3 gratis. Mener du noen av disse kommer til å koste under 155 000 kr?

Hvorfor skulle de ikke koste under 155.000? De ville ikke tjene noen penger på å selge til den prisen - men det er mulig. Tesla har ikke noe ønsker om å selge kanibaliserte elbiler, de vil selge fullverdige biler som folk kan bruke hver eneste dag uten å tenke på rekkeviddeangst.

Det er mulig å produsere MYE billigere transportmetoder i byområder enn Leaf.
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/


Spørsmålet er ikke hvorfor de ikke skulle koste 155000 kr, men hva Teslas modeller faktisk skal koste. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Syndes det va noen som snakket om realisme her i sted....   En elektrisk Nissan koster i dag rundt 250tusen Norske blanke kroner. Det er fakta.

Og fabel om framtiden...   Tull og TROLLERIER!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 21:22

I farten fant jeg ikke ut hvordan jeg får kjøpt den nye LEAF, til 155k, på nissan.no. Kan ikke du poste en lenke her. Den hørtes attraktiv ut. Vi trenger to elbiler i husholdningen vår!

http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

GBP 17 000,- (minus mva) = NOK 155 000.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:16

Så nå kritiserer du VW for "iallefall tørre å tenke i de baner dersom det skal skje en endring her i verden." (for å sitere deg selv)?

Og hvor avfeier jeg Teslas batterikjemi? Vis gjerne konkret hvilket innlegg jeg skrev det.

Poenget var at så lenge batterier ikke er gratis, så er det helt fornuftig å produsere småbiler med batteripakker på 200 - 300 km rekkevidde, slik at folk faktisk har råd til dem.

Jeg kritiserer ikke VW? Hvor skriver jeg det? Hvis meg gjerne konkret hvor jeg skriver det?
Det jeg skriver er at har kjøpt en bedrift som har en teoretisk IDE om hvordan ett nytt og bedre batteri kan produseres. De har ikke realisert produksjonen enda.

Du mener Tesla sine batteri er for dyre. Råvarekosten på de batteriene er 50000,- NOK for de batteriene som står i Tesla model S 85 KWh.(Fordi produksjonen nå skjer på mange forskjellige fabrikker er det mange ledd som skal ha sin profitt som gjør at disse blir dyre.)

Batteripakker på 200-300 km er ikke en løsning for *fremtiden* som er det vi diskuterer her. De er en midlertidig nødløsning. Det er ingenting GALT med den løsningen, det er bare ikke en løsning som vil være holdbar som bil nr. 1 for veldig mange.

Og for de som er ute etter bil nr 2 har vi denne:
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. desember 2014, klokken 21:23
Fint å produsere biler med litt kort rekkevidde for prisen sin skyld, men de bør gi oss et valg. En bil bør leveres med 2-3 forskjellige batteripakker slik at vi kan kjøpe etter behov.

Jeg mente selvsagt ikke at de BARE skulle produsere biler med små batteripakker, men at mange småbiler (som man jo ikke pleier å bruke for å kjøre til Italia) nok godt kan leveres med mindre pakker enn det store biler har.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Car-El på søndag 07. desember 2014, klokken 21:27
Syndes det va noen som snakket om realisme her i sted....   En elektrisk Nissan koster i dag rundt 250tusen Norske blanke kroner. Det er fakta.

Og fabel om framtiden...   Tull og TROLLERIER!

For en stund siden skrev jeg at enkelte folk burde lese seg opp om hva som foregår utenfor Tesla-sfæren:

http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

GBP 17 000 (minus mva) = GBP 155 000.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:28
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 21:22

I farten fant jeg ikke ut hvordan jeg får kjøpt den nye LEAF, til 155k, på nissan.no. Kan ikke du poste en lenke her. Den hørtes attraktiv ut. Vi trenger to elbiler i husholdningen vår!

http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

GBP 17 000,- (minus mva) = NOK 155 000.

Fra den artikkelen: "Providing the £5,000 Government grant for low-emissions vehicles remains in place, prices should start at around £17,000."
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:24
Hvis man ser på hele befolkningen så måtte man sjekke hva proporsjonen er; det er nok veldig mange som tror de trenger en bil med 1000 km rekkevidde, mens de i virkeligheten kan klare seg med en langt kortere rekkevidde og en hurtiglader.

Det er her du bommer så grovt (IMO). Det er hva folk tror som betyr noe. Så lenge andre alternativer finnes som er omtrent like billige og dekker det antatte behovet, så vil det bli valget. Det er dessuten stor forskjell på 1000km og 100 (reellt på vinterføre).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:28


http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

GBP 17 000,- (minus mva) = NOK 155 000.

Fint å faktisk lese hele artikkelen Rio:
Nissan's chief planning officer, Andy Palmer, has previously told us the new battery technology should debut by 2017, so we expect to see the Leaf and the Infiniti EV debut in 2016. Providing the £5,000 Government grant for low-emissions vehicles remains in place, prices should start at around £17,000.

Du kan heller ikke regne med at de har inkludert moms når de lanserer de prisene (det står tydelig "START at around 17.000£).

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:28
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 21:22

I farten fant jeg ikke ut hvordan jeg får kjøpt den nye LEAF, til 155k, på nissan.no. Kan ikke du poste en lenke her. Den hørtes attraktiv ut. Vi trenger to elbiler i husholdningen vår!

http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

GBP 17 000,- (minus mva) = NOK 155 000.

GBP 22 000 minus 20% moms = 196.000 NOK.

"Providing the £5,000 Government grant for low-emissions vehicles remains in place, prices should start at around £17,000."

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 21:28
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:16

Så nå kritiserer du VW for "iallefall tørre å tenke i de baner dersom det skal skje en endring her i verden." (for å sitere deg selv)?

Og hvor avfeier jeg Teslas batterikjemi? Vis gjerne konkret hvilket innlegg jeg skrev det.

Poenget var at så lenge batterier ikke er gratis, så er det helt fornuftig å produsere småbiler med batteripakker på 200 - 300 km rekkevidde, slik at folk faktisk har råd til dem.

Jeg kritiserer ikke VW? Hvor skriver jeg det? Hvis meg gjerne konkret hvor jeg skriver det?
Det jeg skriver er at har kjøpt en bedrift som har en teoretisk IDE om hvordan ett nytt og bedre batteri kan produseres. De har ikke realisert produksjonen enda.

Du mener Tesla sine batteri er for dyre. Råvarekosten på de batteriene er 50000,- NOK for de batteriene som står i Tesla model S 85 KWh.(Fordi produksjonen nå skjer på mange forskjellige fabrikker er det mange ledd som skal ha sin profitt som gjør at disse blir dyre.)

Batteripakker på 200-300 km er ikke en løsning for *fremtiden* som er det vi diskuterer her. De er en midlertidig nødløsning. Det er ingenting GALT med den løsningen, det er bare ikke en løsning som vil være holdbar som bil nr. 1 for veldig mange.

Og for de som er ute etter bil nr 2 har vi denne:
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/


Nei, jeg har ikke kritisert Tesla batteripris, men påpekt at Tesla satser kun på store biler (sammenlignet med det "folk flest" i verden trenger).

Nei, VW har ikke produsert batterier på fabrikken/firmaet de kjøpte denne uken; det har for øvrig ikke Tesla heller på sin fabrikk. Nissan, derimot, produserer.

Så lenge batteripakker ikke er "gratis", så vil det være et market for små batteripakker, fordi det er det mange folk har råd til. Og de kjører ikke 200 km hver dag.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA