Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Knut Erling Øen på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:26
Sitat fra: tjobben på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:07
Sitat fra: hoffa på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:35
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:28
Sitat fra: toppi på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:22
Bra oppsummert ofn  :)
Enig i det.
Samme her.
Henger meg på her, veldig bra oppsummert:)
Super oppsummering!
+1

Pr bil solgt så tror jeg ikke det finnes noe bilmerke som idag får like mye gratis reklame som Tesla. På verdensbasis vet man lite om bilene i mange land ennå, men spesielt i endel land i europa, ehel USA og Canada samt gradvis i Kina begynner folk flest å kjenne til merkevaren Tesla.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:09
Sitat fra: ofn på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:04
- Egne service sentre som kan elbiler ut og inn (etterhvert..) og som ikke lever av inntekter fra service

Hvilke inntekter lever da disse service-sentrene av? Foreløpig lever de av nybilsalget. Hva om nybilsalget daler og Tesla ikke ønsker å sprøyte inn like mye penger i service-sentrene?

Han var nok litt upresis her ja. Så klart skal servicesentrene leve av inntekter fra service, de skal bare ikke bidra til overskudd i konsernet, altså de er ment å gå i null.
Model S 85D

GeirHM

Er Tesla Model S en revolusjon? Nei, det er den ikke. Den er en (viktig del av en) innovasjon. Den viser at revolusjonen er mulig. Om T-Ford er Bil 1.0 så viser TMS at Bil 2.0 er mulig. Bil 2.0 kan godt hete Model E eller 3. De startet produksjonen av T-Ford i 1908 og allerede i 1914 kostet den ikke mer enn fire månedslønninger for en nordamerikansk industriarbeider (ref Wikipedia) og prisen gikk stadig ned. Den etablerte bilen som vanlige folk (i USA) foretrukne framkomstmiddel. Elon Musk sammenligner selv TMS med Mercedes S klasse. Ironien er at vi som har gjort oss fete på olje bidrar på vesentlig vis til å gi Tesla de økonomiske rammene som kan gjøre at Bil 2.0 blir en realitet. En nullutslippsbil med et internasjonalt nettverk av solenergidrevne superladere som vanlige folk (utenfor Norge og California) har råd til å ha som sitt framkomstmiddel. Det er en revolusjon.

Car-El

@Rio

Ja det selges mere Nissan Leaf. Ikke for at dem er teknologisk bra. Ikke for at dem kan erstatte noe annet en en Toyota Corolla. Men dem er rimelig. Når man kan få tre Leaf for en TMS. Samme med folk i Norge. Elektrisk bil? Ja, 250tusen? Bedre en 700tusen og så beholder vi den store "dieselslampen" til de ferieturer og trekning av vogn, handling på IKEA og lange kjøreturer. En Nissan Leaf eller en av "trillingene" kan brukes av folk som ikke beveger seg ut av "bygrensa" og fint for dem. Men en elektrisk bil som erstatter en VW Passat eller en Ford Mondeo, så folk kan kjøre nesten som med en fossilbil (flere tusen kilometer) på ferier, det er en revolusjon av en evolusjon!  Og når de andre bilprodusentene sier at folk kjører 8,73km hver dag. Ja så gjør æ kanskje det. Men så kjørte vi 4700km på ferie. Gjør det du Rio. MED GOLFENE DINE (eller en Leaf).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

scoot

Sitat fra: Car-El på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:55
@Rio

Ja det selges mere Nissan Leaf. Ikke for at dem er teknologisk bra. Ikke for at dem kan erstatte noe annet en en Toyota Corolla. Men dem er rimelig. Når man kan få tre Leaf for en TMS. Samme med folk i Norge. Elektrisk bil? Ja, 250tusen? Bedre en 700tusen og så beholder vi den store "dieselslampen" til de ferieturer og trekning av vogn, handling på IKEA og lange kjøreturer. En Nissan Leaf eller en av "trillingene" kan brukes av folk som ikke beveger seg ut av "bygrensa" og fint for dem. Men en elektrisk bil som erstatter en VW Passat eller en Ford Mondeo, så folk kan kjøre nesten som med en fossilbil (flere tusen kilometer) på ferier, det er en revolusjon av en evolusjon!  Og når de andre bilprodusentene sier at folk kjører 8,73km hver dag. Ja så gjør æ kanskje det. Men så kjørte vi 4700km på ferie. Gjør det du Rio. MED GOLFENE DINE (eller en Leaf).
Kom tilbake når Teslaen kan trekke henger, så er jeg med deg. Mange som er avhengi av å få lagt ut jolla og sånn, tømt litt søppel :)
2009 Revai

Leif1

Model X. Den kan trekke henger. Og når den kommer blir det et dystert marked for X5 og lignende brakker.

Edit, i Norge i det minste.
Konvertitt fra S til X

Rio

Sitat fra: Car-El på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:55
@Rio

Igjen - MB, VW og BMW bryr seg da ikke om elbilen de selger er bil nr 1 eller bil nr 27.

Du forveksler ditt mål med andres mål. Ditt mål er ikke allmengyldig. MBs mål er å selge flest mulig biler, og tjene mest mulig.

Som andre her har påpekt så er elbiler allerede alt for dyre for svært mange - da hjelper det ikke med biler som koster 700000 kr. Eller 450000 kr.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

Hvis jeg som trådstarter kan blande meg i denne omfattende diskusjonen var min intensjon å diskutere konkrete alternativer på elbilfronten som er i nærheten av å matche TMS funksjonalitet.
Først når disse konkrete alternativene er på plass er det en indikasjon på at konkurrentene ikke sover. Jeg er ikke i tvil om at noen av de store nå har våknet men gnir de seg fortsatt i øyene eller har de satt igang??
De store har muligheten til å komme med konkrete alternativer men de er ikke synlige ennå.
Man skal måle folk og bilprodusenter på de de gjør og ikke det de sier. Jeg gleder meg til de første familie-elbiler med lang rekkevidde fra de store tyske produsentene- men jeg tror det tar lang tid ennå. Konkurranse er sundt og stimulerer innovasjonen- det må vi håpe på på litt sikt. Tenk om MB, BMW eller VW hadde brukt sine enorme forsknings- og utviklingsressurser til utviklingen av enda bedre elbiler istedenfor å presse helt marginale effektiviseringsgevinster ut av sine forbrenningsmotorene. VW er det selskapet i Europa som har det største forskningsbudsjettet!
TMS/TMX kommer til å være verdens beste el-langdistansebilkonsepter en god stund fremover ennå -tror iallefall jeg.
Om elbiler er dyre eller billige er relative betraktninger og avhengig av insentiver/beskatning- verden må erstatte fossil brensel- hadde fossilbilene blitt priset etter den langtidskostnaden de forårsaker ved å brenne olje hadde elbilene muligens vært konkurransedyktige overalt allerede- slik de er i Norge.

Rio

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:14
Hvis jeg som trådstarter kan blande meg i denne omfattende diskusjonen var min intensjon å diskutere konkrete alternativer på elbilfronten som er i nærheten av å matche TMS funksjonalitet.
Først når disse konkrete alternativene er på plass er det en indikasjon på at konkurrentene ikke sover. Jeg er ikke i tvil om at noen av de store nå har våknet men gnir de seg fortsatt i øyene eller har de satt igang??
De store har muligheten til å komme med konkrete alternativer men de er ikke synlige ennå.
Man skal måle folk og bilprodusenter på de de gjør og ikke det de sier. Jeg gleder meg til de første familie-elbiler med lang rekkevidde fra de store tyske produsentene- men jeg tror det tar lang tid ennå. Konkurranse er sundt og stimulerer innovasjonen- det må vi håpe på på litt sikt. Tenk om MB, BMW eller VW hadde brukt sine enorme forsknings- og utviklingsressurser til utviklingen av enda bedre elbiler istedenfor å presse helt marginale effektiviseringsgevinster ut av sine forbrenningsmotorene. VW er det selskapet i Europa som har det største forskningsbudsjettet!
TMS/TMX kommer til å være verdens beste el-langdistansebilkonsepter en god stund fremover ennå -tror iallefall jeg.
Om elbiler er dyre eller billige er relative betraktninger og avhengig av insentiver/beskatning- verden må erstatte fossil brensel- hadde fossilbilene blitt priset etter den langtidskostnaden de forårsaker ved å brenne olje hadde elbilene muligens vært konkurransedyktige overalt allerede- slik de er i Norge.

Hei,

Jeg er meget enig i det du skriver her.

Det eneste som trengs for "enda bedre elbiler" er egentlig billigere batterier med større energitetthet. Motoren er allerede ca 90% effektiv, så der er det lite å hente. Inverteren er vel også rundt det samme, og laderen også. Det er ikke noe annet som er unikt for en elbil, etter det jeg husker, bortsett fra batterier.

Hadde VW eller MB, for eksempel, kommet opp med batterier som hadde 4 ganger energiinnholdet, og kostet 1/4, så ville f. eks. e-Golf løst det meste for de fleste.

Jeg tipper at mange av dem lager elbiler nå, i begrenset omfang, for å få erfaring, og så er de klare til billig masseproduksjon når batteriprisen gjør elbil til en spiselig proporsjon i resten av verden.

Samtidig så er det verd å huske på at verken MB, Audi eller BMW hadde hatt tekniske problemer med å produsere en Tesla-konkurrent. Dette handler nok mer om økonomi, vurderinger av hva de kan tjene mest på, hva som gir minst risiko, osv.

Samme med et ladenett, som er en annen "Tesla-ting". Det ville ikke vært noe som helst teknisk problem for MB, VW og BMW i fellesskap å lage et hurtigladenett for Europa, dersom de så det formålstjenelig. Vurderingen er økonomisk, ikke teknisk. De kunne bestemt seg for det i morgen, om så var.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Leif1

Kanskje på tide å slutte å tenke på hva som kunne ha vært, hvis, om at og dersom?

Om tante hadde p.kk hadde hun vært onkel...
Konvertitt fra S til X

Havebigfun

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:37
Kanskje på tide å slutte å tenke på hva som kunne ha vært, hvis, om at og dersom?
Nettopp derfor vile jeg diskutere konkrete bilalternativer- men da hadde tråden vært død lenge...

Car-El

I så fall. Dem søv.

I segmentet Nissan Leaf og VW Golf. Har begynt å våkne.

Det viktigste er at forbrukernes har også begynt å våkne etter at entusiastene har jobbet hard og lenge. (Siden slutten av 1800-tallet.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

flux

Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:31
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:14
Hvis jeg som trådstarter kan blande meg i denne omfattende diskusjonen var min intensjon å diskutere konkrete alternativer på elbilfronten som er i nærheten av å matche TMS funksjonalitet.

Hei,

Jeg er meget enig i det du skriver her.

Det eneste som trengs for "enda bedre elbiler" er egentlig billigere batterier med større energitetthet. Motoren er allerede ca 90% effektiv, så der er det lite å hente. Inverteren er vel også rundt det samme, og laderen også. Det er ikke noe annet som er unikt for en elbil, etter det jeg husker, bortsett fra batterier.

Hadde VW eller MB, for eksempel, kommet opp med batterier som hadde 4 ganger energiinnholdet, og kostet 1/4, så ville f. eks. e-Golf løst det meste for de fleste.

Jeg tipper at mange av dem lager elbiler nå, i begrenset omfang, for å få erfaring, og så er de klare til billig masseproduksjon når batteriprisen gjør elbil til en spiselig proporsjon i resten av verden.

Samtidig så er det verd å huske på at verken MB, Audi eller BMW hadde hatt tekniske problemer med å produsere en Tesla-konkurrent. Dette handler nok mer om økonomi, vurderinger av hva de kan tjene mest på, hva som gir minst risiko, osv.

Samme med et ladenett, som er en annen "Tesla-ting". Det ville ikke vært noe som helst teknisk problem for MB, VW og BMW i fellesskap å lage et hurtigladenett for Europa, dersom de så det formålstjenelig. Vurderingen er økonomisk, ikke teknisk. De kunne bestemt seg for det i morgen, om så var.

:)
Det Tesla holder på med er en revolusjon, det Nissan og BMW holder på med er god innovasjon. Revolusjon krever handlekraft, guts og visjoner, ikke nødvendigvis den beste teknologien. Helheten er mer enn summen av enkeltdelene. 

Økonomer er dårlige til å se fremtiden.
http://www.foreignaffairs.com/articles/140161/alan-greenspan/never-saw-it-coming

Rio

Sitat fra: flux på tirsdag 19. august 2014, klokken 19:35
Det Tesla holder på med er en revolusjon, det Nissan og BMW holder på med er god innovasjon. Revolusjon krever handlekraft, guts og visjoner, ikke nødvendigvis den beste teknologien. Helheten er mer enn summen av enkeltdelene. 

Økonomer er dårlige til å se fremtiden.
http://www.foreignaffairs.com/articles/140161/alan-greenspan/never-saw-it-coming

Men kjære deg, jeg har da skrytt opp, ned og i mente av Tesla, og jeg er ikke uenig i at "konseptet" er en revolusjon. Helt klart.

Det jeg påpekte (for å holde tungen rett i munnen) var at revolusjonen gikk på konseptet (gratis hurtiglading, en 100% elektrisk high-performance bil, et sexy design, osv), heller enn på selve teknologien.

(Med andre ord, konseptet er revolusjonærende, teknologien er evolusjonærende.)

Grunnen til at jeg skrev det var overhodet ikke for å "sverte" Tesla, men for å påpeke at det betyr at f. eks. Audi kan lage en Tesla-konkurrent ganske lett, dersom de ønsker det. Det er ikke teknisk vanskelig å sette masse batterier i en 2 tonn tung bil. Ergo kan "Tesla-konseptet" kopieres av konkurrenter.

Hadde Tesla derimot hatt teknologi ingen andre hadde (f. eks. en spesiell batterikjemi) så ville det vært langt vanskeligere å kopiere.

Jeg støtter Tesla, og synes de gjør en fantastisk jobb, men jeg synes det er farlig å være så naiv at man tror at konkurrentene deres sover.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

chal

Det som jo er hovedforskjellen mellom Tesla og de etablerte er jo at Tesla ledes av en visjonær idealist som er modig og satser på å etablere noe helt nytt!
De etablerte er ikke idealister, men mer opptatt av å tjene penger og å unngå risiko. Slik blir det ikke revolusjon av. Inntil de skjønner at, jøss - elbilen er fremtiden, kundene foretrekker elbil fremfor fossil, inntil de skjønner det synes jeg godt man kan si at de sover (i overført betydning).
Noen bør gå inn i styrerommet til BMW eller noen av de andre og skrike: Våkn opp! Ser dere ikke skriften på veggen?? Våre dager er talte...
Hvor lang tid tar det?
- før de våkner?
Max 5 år tipper jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA