Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på lørdag 28. juni 2014, klokken 13:22
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. juni 2014, klokken 12:13
Å eie leilighet uten strøm ved p-plass kan fort bli som å eie leilighet uten mulighet for skikkelig bredbåndslinje. Ja folk vil fortsatt kjøpe, men antallet potensielle kjøpere faller drastisk.

Har hatt Teslaen ett år straks. Fanatisk å slippe fyllesasjoner. Ikke noe jeg vil tilbake til, noensinne.

Det er også derfor at kommunene må trå til ordentlig med normallading i gatene der hvor det er blokker og bygårder uten parkering. Selv om elbilistene betalte ville det fremdeles bli en brøkdel av hva det koster med bensin.
Helt enig. Ladeuttak burde finnes over alt, for å dekke de som ikke har eller kan etablere lading hjemme. At elbil-eiere skal betale for etableringen er en god løsning, og jeg betalte selv gjennom kjøp av min bil. Men jeg har samtidig merket meg at en del elbil-eiere ikke har vilje til å betale for produktet de ønsker å kjøpe. De stirrer seg blinde på lave strømpriser :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Car-El

#901
æ syndes bensinstasjoner er TØFFT!

Der får æ "gratis" kaffe, gå på do, av og til ei pølse eller en burger. Så æ håpe dem aldrig forsvinner.  :)


EDIT: OPPS! Veldig OFF! Lei for det.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på lørdag 28. juni 2014, klokken 14:42
æ syndes bensinstasjoner er TØFFT!

Der får æ "gratis" kaffe, gå på do, av og til ei pølse eller en burger. Så æ håpe dem aldrig forsvinner.  :)

Ser klart poenget ditt, men mens jeg håper bensinstasjonene som sådan forsvinner, så håper jeg at de heller enn å legges ned kan transformeres til energistasjoner :)

Ser du line-up'en?  95+98 oktan, diesel, traktordiesel, LPG, parafin, hydrogen, kaffe, 4 type 2 (43kW) og 4 superladerkontakter (133kW) :)
Model S 85D

TorAtle

Sitat fra: Rio på lørdag 28. juni 2014, klokken 13:12
For det første, det er jo knapt verd brydderiet å plugge inn bilen hvis man kun skal lade for 4 mil rekkevidde. Da blir det til at folk kjører på bensin.
Men du sier også at "Gjennomsnittelig kjørelengde er noe slikt som 40 km per dag". Mener du at siden jeg pendler såpass kort distanse så kan jeg likegodt kjøre bensinbil? Jeg har det for meg at alle elbilister "plugger inn" ledningen hver kveld uansett, så jobben er den samme.

Det ser ut som ditt mål er at alle skal kjøre ren elbil. Mitt mål er å få renere luft i byen. Om jeg kan bidra til det med å kjøre ladbar hybrid så gjør jeg det. Det finnes ingen elbiler jeg har lyst på, og jeg vet ikke om noen som er planleggingsstadiet heller. Derimot vet jeg om flere sportshybrider jeg er interessert i som kommer de neste årene.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

#904
Kanskje sporet litt av topic men, jeg lader bare annenhver dag ca, alt etter hvor nye jeg har kjørt. Bruker bilen i jobb og det kan bli alt fra 5 mil til 25 mil.
Om jeg "bare" kjører 5 mil lader jeg ikke.

Men har alltid lurt på, hvor mye/ hva er en ladesyklus. Er det HVER gang det lades eller de gangene det lades fra 0 til 100%???
Tenker litt på at det er nevnt noe om at batteriet bare holder 3000 sykluser?!?!?!

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på lørdag 28. juni 2014, klokken 19:05
Jeg har det for meg at alle elbilister "plugger inn" ledningen hver kveld uansett, så jobben er den samme.

Ikke jeg ihvertfall, lader kanskje et par ganger i uka i snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på lørdag 28. juni 2014, klokken 19:20
Kanskje sporet litt av topic men, jeg lader bare annenhver dag ca, alt etter hvor nye jeg har kjørt. Bruker bilen i jobb og det kan bli alt fra 5 mil til 25 mil.
Om jeg "bare" kjører 5 mil lader jeg ikke.

Men har alltid lurt på, hvor mye/ hva er en ladesyklus. Er det HVER gang det lades eller de gangene det lades fra 0 til 100%???
Tenker litt på at det er nevnt noe om at batteriet bare holder 3000 sykluser?!?!?!

En syklus er 0-100%. Lader du 40-90% to ganger er det én syklus det også, men slike grunnere sykluser er mye snillere mot batteriet. 4 ganger 50-75% ern ennå bedre osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mj

Vil det da si at hvis vi i snitt får ca 350km pr syklus så vil batteriet ha en levetid på ca 1 mill km ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

RunarBT

Sitat fra: mj på lørdag 28. juni 2014, klokken 21:16
Vil det da si at hvis vi i snitt får ca 350km pr syklus så vil batteriet ha en levetid på ca 1 mill km ?
jepp, men rekkevidde reduseres jo en del før dette.

Synes å ha lest ein plass at Tesla sier labtesting indikerer 500.000 km før kapasitet er nede i 80%?

TS

#909
Sitat fra: TorAtle på lørdag 28. juni 2014, klokken 19:05
Sitat fra: Rio på lørdag 28. juni 2014, klokken 13:12
For det første, det er jo knapt verd brydderiet å plugge inn bilen hvis man kun skal lade for 4 mil rekkevidde. Da blir det til at folk kjører på bensin.
Men du sier også at "Gjennomsnittelig kjørelengde er noe slikt som 40 km per dag". Mener du at siden jeg pendler såpass kort distanse så kan jeg likegodt kjøre bensinbil? Jeg har det for meg at alle elbilister "plugger inn" ledningen hver kveld uansett, så jobben er den samme.

Det ser ut som ditt mål er at alle skal kjøre ren elbil. Mitt mål er å få renere luft i byen. Om jeg kan bidra til det med å kjøre ladbar hybrid så gjør jeg det. Det finnes ingen elbiler jeg har lyst på, og jeg vet ikke om noen som er planleggingsstadiet heller. Derimot vet jeg om flere sportshybrider jeg er interessert i som kommer de neste årene.

Flott at du vil bidra til renere luft i byene med hybrid :D
Plug-in Hybrid er den konservative veien til elbilrevolusjonen, men bedre enn ingen.. Ettehvert blir fossilmotorene mindre og mindre.

Ebil passer ikke for alle (ennå) . Det finnes dessverre kun én modell i dag som nesten er en fullverdig erstatning for fossilbil.
Etter 20.000km er det kun mangel på et par SuperLadere (som kommer nå)
og hengerfeste en håndfull ganger som har vært savnet.








rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

sigurdi

Off topic, men er blitt diskutert her også.

Ladesyklus vs parasitic reationc av Litium ion celler.
Det kan se ut som det ikke ladesyklusene i seg selv som har mest, eller så mye å si for litium-ion batteriene.
Videreutvikling av nye mer avanserte testmetoder av lading/utladning, har gitt opplysninger om at det er parasitic reaction som den største pådriveren til at cellene dør.   
Denne øker drastisk ved høy celle spenning og høy temperatur, begge samtidig er døden for celler.

Er en film i denne tråden som er vel verdt å bruke en time på. :-)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Hydrogenstasjoner:

Skal det bygges bør det være elektrolyt baserte, bedre å bruke noe mer energi i fylle stasjonene, en å måtte frakte og lagre Hydrogen unødvendig.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: TorAtle på lørdag 28. juni 2014, klokken 19:05
Sitat fra: Rio på lørdag 28. juni 2014, klokken 13:12
For det første, det er jo knapt verd brydderiet å plugge inn bilen hvis man kun skal lade for 4 mil rekkevidde. Da blir det til at folk kjører på bensin.
Men du sier også at "Gjennomsnittelig kjørelengde er noe slikt som 40 km per dag". Mener du at siden jeg pendler såpass kort distanse så kan jeg likegodt kjøre bensinbil? Jeg har det for meg at alle elbilister "plugger inn" ledningen hver kveld uansett, så jobben er den samme.

Det ser ut som ditt mål er at alle skal kjøre ren elbil. Mitt mål er å få renere luft i byen. Om jeg kan bidra til det med å kjøre ladbar hybrid så gjør jeg det. Det finnes ingen elbiler jeg har lyst på, og jeg vet ikke om noen som er planleggingsstadiet heller. Derimot vet jeg om flere sportshybrider jeg er interessert i som kommer de neste årene.

Nei, jeg sier at hvis batteriet ditt kun varer noen få mil, og du har en hybrid, så er det liten insentiv til å finne en ladeplass hver dag, spesielt hvis det er litt vanskelig å finne. Da blir det ofte til at folk kjører fossil hele tiden.

Derfor vil ikke en hybrid nødvendigvis føre til renere luft.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tesla-man

Artikkelen er vel heller en bekreftelse på det motsatte ::)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Rio

En god illustrasjon av det jeg påpeker: Japanske Nissan Leaf selger mer i USA (Teslas hjemland) enn det Tesla gjør:

SitatEl-bilene utgjør en forsvinnende liten del av salget, hvor Nissan Leaf er salgsledende med 12.736 biler.
I USA har Leaf gjort et salgshopp på 29 prosent, i forhold til samme periode i fjor. Mens konkurrenten Tesla kun økte salget med 2 prosent til 9.100 solgte biler første halvår.

http://e24.no/bil/denne-el-bilen-danker-ut-tesla-i-usa/23245663

Det blir solgt langt flere biler i småbilsegmenet enn i luksusbilsegmentet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA