Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Rio

Ising er jo ikke et problem i kø, fordi elbiler bruker nesten ikke strøm i kø... :D Ingen tomgang.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

M@Do

Sitat fra: Rio på fredag 20. juni 2014, klokken 23:00
Ising er jo ikke et problem i kø, fordi elbiler bruker nesten ikke strøm i kø... :D Ingen tomgang.

Totalt H2O utslipp per km vil nok være høyere om vinteren, hvis ikke man skal kjøre med scooterdress da. Om det er kø eller ei spiller nok ikke så stor rolle på utslippet.

sigurdi

M@Do
Tror Rio tenker på Hyndai Hydrogen bilen, som har kjørt rundt i Norge på testing.
Dette vil være avhengig av størrelsen på batteriet i Hydrogen bilen.
Hyndai med 28kW batteri, vil det meste om ikke all kø kjøring gå på batteridrift, mens langturer til hytta, sommerferie osv kreve bruk av brenselcellen til å produsere strøm for de ekstra km som trengst.
sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

M@Do

Sitat fra: sigurdi på lørdag 21. juni 2014, klokken 00:28
M@Do
Tror Rio tenker på Hyndai Hydrogen bilen, som har kjørt rundt i Norge på testing.
Dette vil være avhengig av størrelsen på batteriet i Hydrogen bilen.
Hyndai med 28kW batteri, vil det meste om ikke all kø kjøring gå på batteridrift, mens langturer til hytta, sommerferie osv kreve bruk av brenselcellen til å produsere strøm for de ekstra km som trengst.
sigurdi

Her er det nok full forvirring. Huyundai og andre hydrogen biler er utstyrt med ett lite batteri 1,5 KWh. Dette batteriet lades ved regenerering og av brenselcellene. Batteriet blir primært brukt til å gi kontant strøm ved akselerasjon. Man har heller ikke mulighet til å lade dette batteriet med strøm fra nettet, så det å bruke brenselcellene til å lade er meget dårlig butikk.

Ref. http://www.greencarcongress.com/2013/07/ix35-20130721.html

sigurdi

@M@Do

Ser at en h manglet i oppgitt batteri. :-)
I artikkelen du linker til oppgitt til 25kW.
I din side oppgitt til 29kW under gulvet hadde det vært 29kWh hadde det vært noe annet. ;-)
http://www.dinside.no/929117/hyundai-ix35-el-hydrogen-i-produksjon

Men effekten batteriet kan levere ut sier jo ikke noe om størrelsen. ;-)

Så var vel ønsketenkning at det ultimate måtte jo være å ha et bra størrelse batteri under gulvet som er landbart, og bare bruke fuel cell til langdistanse kjøring.
(Da får en pose og sekk)

Med 600km (optimal) rekevidde er jo faktisk ganske lite.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Griffel

#860
Sitat fra: M@Do på fredag 20. juni 2014, klokken 21:58
Når det gjelder rapporten Griffel henviser til så vil det være svært ulønnsommt å produsere hydrogen av overskuddskraft.
Denne rapporten er et utspill fra elkraftbransjen med tanke på bedre lønnsomhet i denne sektoren, altså stikk motsatt av hva som var antydet her:
Sitat fra: cra på tirsdag 17. juni 2014, klokken 23:58
Og om du trodde olje- og fossilbilbransjen var bakstreberske og prøver å hindre utvikling av elbiler så bare vent å se hva kraftindustrien kommer til å gjøre dersom du finner ei slik løsning!  ;)
Rapporten peker på forbedret lønnsomhet i fornybarenergibransjen ved produksjon av hydrogen, og dermed mer fart i fornybarsatsingen.

Sitat fra: M@Do på fredag 20. juni 2014, klokken 21:58
Hvis de noen gang vil klare å lage brenselcellene som er effektive vil det med is'ing bli ett problem.
Tvert i mot, forbedret effektivitet betyr at mindre H2 forbrennes følgelig enda mindre produsert vanndamp, men stadig minst like varm damp. Så det som er et ikke-problem blir et enda mindre ikke-problem.

Sitat fra: M@Do på fredag 20. juni 2014, klokken 23:09
Totalt H2O utslipp per km vil nok være høyere om vinteren, hvis ikke man skal kjøre med scooterdress da. Om det er kø eller ei spiller nok ikke så stor rolle på utslippet.
Uansett mindre utslipp av damp enn bensinbilen den står rett bak. Men de av dere som er plaget av is på veien fra bensinbiler idag, kan bare vente små forbedringer på mengden av produsert is/snø, men vannet som bilr til snø blir mye renere.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Hydrogen er uansett åpenbart ikke veien å gå.

Det krever en enorm NY infrastruktur, masse sikkerhetsforanstaltninger (bare vent til at folk setter fyr på slike biler, slik de noen ganger gjør med bensinbiler), er mindre effektivt, og den eneste fordelen (fylletid) vil snart bli irrelevant fordi biler med batterier som lar deg kjøre en hel dag vil snart komme.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorAtle

Sitat fra: Rio på lørdag 21. juni 2014, klokken 11:11
den eneste fordelen (fylletid) vil snart bli irrelevant fordi biler med batterier som lar deg kjøre en hel dag vil snart komme.
Du tenker på et batteri som kanskje er dobbelt så stort som i TMS, er billig å produsere, er såpass lett og lite i volum at det passer inn i en vanlig størrelse bil (ikke TMS-størrelse eller tyngde) og kan lades raskt?

Mange av oss vil være gamle før den tid kommer. Overgangsløsning: bensinhybrider.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

OddB

Sitat fra: TorAtle på lørdag 21. juni 2014, klokken 13:03
Sitat fra: Rio på lørdag 21. juni 2014, klokken 11:11
den eneste fordelen (fylletid) vil snart bli irrelevant fordi biler med batterier som lar deg kjøre en hel dag vil snart komme.
Du tenker på et batteri som kanskje er dobbelt så stort som i TMS, er billig å produsere, er såpass lett og lite i volum at det passer inn i en vanlig størrelse bil (ikke TMS-størrelse eller tyngde) og kan lades raskt?

Mange av oss vil være gamle før den tid kommer. Overgangsløsning: bensinhybrider.
Jeg ser ikke behovet for lenger rekkevidde enn de 40-45 milene jeg har i dag så lenge det finnes en godt utbygd superladenettverk. De meget få gangene jeg har behov for å kjøre lenger enn 40 mil i ett strekk er en 10-20 min pause ikke et stort offer.
(Statistikken viser at det er kun 5% av ladingene som foregår på superladere )
Jeg tror batteriutviklingen vil føre til billigere, lettere biler - ikke nødvendigvis lengre rekkevidde. Det kan godt hende at dagens model S kommer til å lede på rekkevidde i lang tid framover. Gen 3 vil jo ha kortere rekkevidde, nettopp pga pris og vekt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på lørdag 21. juni 2014, klokken 13:23
Gen 3 vil jo ha kortere rekkevidde, nettopp pga pris og vekt.

Å?  Hvor har du dette i fra?  Det Elon sagt om denne modellen er "minst 200 miles reel rekkevidde". Det leser jeg som "minst 200 miles EPA rekkevidde", noe som plasserer den på "minst like mye rekkevidde som Model S 60" (EPA 208 miles). Om den kommer med ett, to eller flere batterialternativer er det så vidt jeg vet fortsatt ikke nevnt noe om? Min personlige gjetting går på 2 batterier som gir hhv. ca samme (eller litt lengre) rekkevidde som tilsvarende Model S. Jeg håper - men tror ikke - på ett batterialternativ på 300+ EPA miles.
Model S 85D

OddB

Det var 200 miles jeg tenkte på ja.  Ca som S60 men med større energitetthet i cellene og lavere pris pr. celle blir batteriet mindre og billigere. Så spørs det hvor mange celler det blir plass til i en mindre bil. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på søndag 22. juni 2014, klokken 23:14
Ca som S60 men med større energitetthet i cellene og lavere pris pr. celle blir batteriet mindre og billigere.

Da er vi enige ja :)


Sitat fra: OddB på søndag 22. juni 2014, klokken 23:14
Så spørs det hvor mange celler det blir plass til i en mindre bil. ..

Sant, men det kan man også bare spekulere i - i det minste så lenge man ikke vet noe om hvor mye større energitetthet det evnt. blir i cellene :p
Model S 85D

sigurdi

Det har skjedd mer på batteri fronten siste 10 årene en de 50 før den tid.
Dette er mye takket være telefon og laptopp industrien.
Og når det nå begynner å bli ennå mer penger og forskning, håper jeg ikke at jeg blir alt for gammel før vi ser både to og tre ganger raskere lading og lengre rekkevidde eller lavere vekt.
Selv har jeg batterier, som kan lades med 10C, og lades ut med 80C (burst)
(7.2v 8A lades med 80A og lades ut med 640A, siste har jeg ikke fått testet, pga bilen trekker bare ca 400A i korte øyeblikk.)
Noe kortere levetid mye mer brannfarlige, men utviklingen går fremover.
LiPo finnes også i iPhone, så ikke kjør et skrujern gjennom batteriet he he he

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Audi er vist i ferd med å våkne ja...  Har lest om denne tidligere, men dette er første gang jeg har hørt noen dato på denne. Den skal være klar alt til neste år kan det se ut som? Eller missforstår jeg hva som sier her?

SitatAudi, a unit of Volkswagen, is about to launch its first purely electric car, a battery-powered version of its R8 supercar which is due to hit European dealerships in 2015 and will offer a range of 450 km (280 miles) -- close to the 311 mile range of Tesla's Model S luxury car.

Kan det bety at R8 blir lansert neste år, og at EV utgaven vil komme en eller annen gang senere? Satt i alle fall med inntrykket fra tidligere om at denne ikke skulle komme før rundt 2017. Samtidig med deres Model X konkurrent.

Merker meg også dette:
SitatAudi has defined a range target of about 250 miles for any future electric model it aims to develop, the sources said.

Dette høres for dårlig ut i mine ører - men dog milevis bedre enn noen andre enn Tesla i dag... Men godt under hva som ble sagt om Model X konkurrenten.
SitatRumors suggest that the electric Audi SUV will have a 370-mile range rating (NEDC), compared to the 310-mile range rating (NEDC) for the 85 kWh Tesla Model S.
Jada, dette var bare rykter :)
Model S 85D

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA